• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stena Line zawiesza przewozy towarowe do Nynäshamn

VIK
17 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Linia promowa z Gdyni do Nynäshamn wystartowała 16 października 2017 r. Linia promowa z Gdyni do Nynäshamn wystartowała 16 października 2017 r.

Stena Line z końcem 2018 zawiesza kursowanie linii towarowej Gdynia-Nynäshamn. Jak tłumaczy armator, decyzja jest związana z wymianą tonażu w sieci 21 linii promowych Stena Line w Europie i skoncentrowaniu się na rozwoju połączenia Gdynia-Karlskrona.



Linia promowa z Gdyni do Nynäshamn (port w okolicach Sztokholmu) wystartowała zaledwie 16 października 2017 roku. W sierpniu tego roku linię wzmocniono nowym, większym statkiem. Jednostka typu ro-ro o nazwie Vikingland zastąpiła prom Bore Bay, dzięki temu zwiększono pojemność frachtową linii aż o 30 proc. Nic więc nie wskazywało na to, że połączenie zostanie zawieszone.

-  Rynek transportowy rozwija się coraz szybciej, dostrzegamy większą elastyczność i szybsze tempo zmian, a ta zmiana jest tego przykładem. Cały czas notujemy duży wzrost popytu na przewozy frachtowe między Polską a Szwecją. Znajdujemy się jednak w momencie, w którym budujemy przyszłość naszej sieci połączeń oraz obserwujemy bardzo dużą aktywność w naszej branży, nie tylko w rejonie południowego Bałtyku. W związku z tym chcemy teraz skoncentrować nasze inwestycje na linii Gdynia-Karlskrona, gdzie widzimy stały potencjał silnego wzrostu w nadchodzących latach - mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
Czytaj też: Czwarty prom na linii Gdynia-Karlskrona

W ostatnich latach przewozy na linii Gdynia-Karlskrona (port w południowej Szwecji) stale rosną. Obecnie linia jest obsługiwana przez aż cztery promy pasażersko-frachtowe, czyli przewożące zarówno pasażerów, samochody osobowe, jak i towary. Pasażerowie i spedycje mogą wybierać spośród aż 46 wypłynięć w tygodniu. Linia z Gdyni do Karlskrony ma już długą, ponad 20-letnią historię.

Natomiast linia z Gdyni do Nynäshamn, na której działalność będzie zawieszona, operuje jako linia wyłącznie frachtowa, to znaczy nie przewozi ani pasażerów, ani samochodów, a wyłącznie ładunki. Dotychczas ta trasa była obsługiwana jednym promem typu ro-ro, kilka razy w tygodniu. Zawieszenie działalności na linii frachtowej Gdynia-Nynäshamn nie ma więc wpływu na pasażerów. Zmiana nie będzie też miała wpływu na zatrudnienie, jako że operacje były wykonywane promem ro-ro czarterowanym wraz z załogą.

Czytaj też: KB Doraco wybuduje terminal promowy w Gdyni

Stena Line jest powstałym w 1962 roku szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Göteborgu. Operuje na 21 trasach łączących 10 krajów, eksploatuje około 38 promów, zatrudnia ponad 5000 pracowników. Przewozy wynoszą rocznie: ponad 7 mln pasażerów, 1,5 mln samochodów osobowych oraz 2 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.). Stena Line jest częścią Stena AB Group, należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy sięgają 36,5 mld koron szwedzkich rocznie. Stena AB zatrudnia 15 tys. pracowników na całym świecie.
VIK

Miejsca

Opinie (36) 3 zablokowane

  • Merytorycznie (1)

    Było jeszcze inaczej.

    1. PŻB miało 4 promy: Scandinavię i Baltivię na linii Gdańsk - Nynashamn oraz Wawel i Pomeranię na linii Świnoujście - Ystad. Ale jakaś "mądra głowa" postanowiła sprzedać Pomeranię.
    2. Jak się potem okazało pozostawienie jednego promu na linii do Ystad, to był jawny sabotaż gospodarczy. Celem było wprowadzenie konkurencji - niemieckiego TT-line.
    3. Trzeba było naprawić ten błąd i z linii do Nynashamn zdjęto Baltivię, przekierowując na Ystadt.
    4. Kupiono czwarty prom - Mazovię i skierowano na Ystad.
    5. Trzeba było wycofać Scandinavię. W tym celu kupiono Cracovię. Jednak ją też skierowano na Ystad. A do obsługi Nynashamn przekierowano największy "złom" - Wawel.
    6. Kiepska oferta (3 odejścia/tydzień) Gdańsk - Nynashamn, otworzyła drogę do wejścia Steny.
    7. Żeby ratować linię wprowadzono Nova Star - najlepszy prom we flocie. Skutecznie.

    • 12 0

    • Hahaha

      Stena zrezygnowała bo na innych liniach zarabia szybciej i wiecej.

      Nova Star to ladny, ale felerny prom.

      Pomerania była zbyt mała, więc trzeba było pozbyć się jej. Tak samo jak Silesia, bliźniacza jednostka.

      • 4 1

  • Teresa May przygotowuje sie na twardy brexit i tam przeniesie sie stena line.

    Brytyjczycy juz placa za gotowosc stena line w razie twardego brexitu.

    • 1 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane