• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Crist powraca do Gdańska

Wioletta Kakowska-Mehring
4 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Zakład Nowych Budów Nauty działał od 2013 roku. Zakład Nowych Budów Nauty działał od 2013 roku.

Stocznia Remontowa Nauta kończy produkcję w Zakładzie Nowych Budów, część infrastruktury przejmuje stocznia Crist. Na terenach przy ul. Doki zobacz na mapie Gdańska dalej będzie prowadzona produkcja stoczniowa.



Od kilku miesięcy spekulowano, kto będzie produkował w oparciu o infrastrukturę stoczniową przy ul. Doki. Pojawiały się informacje, że dzierżawą zainteresowana była stocznia Karstensen, Sunreef Yachts oraz właśnie Crist. Ostatecznie przez pięć najbliższych lat na terenie po stoczni Nauta - a kiedyś Stoczni Gdańsk - produkować będzie Crist.

Spółka Synergia 99 wystawiona na sprzedaż



- To atrakcyjny teren produkcyjny, dlatego zdecydowaliśmy się na dzierżawę. Obecny portfel zamówień i perspektywy rozwoju naszej stoczni pozwoliły nam podjąć taką decyzję. Liczymy również na przejęcie zespołu, który pracował na rzecz Zakładu Nowych Budów Nauty - mówi Tomasz Wrzask, PR Manager Crist SA.
Stocznia Crist wywodzi się z Gdańska, choć od wielu lat kojarzy się z Gdynią. Spółka była jednym z podmiotów, które przejęły majątek po Stoczni Gdynia. Cristowi przypadł m.in. duży suchy dok i suwnica.

Nauta już tylko w Gdyni



Państwowa stocznia Nauta ostatecznie kończy działalność w Gdańsku. Teraz będzie działać już tylko w oparciu o infrastrukturę po Stoczni Gdynia. W ub. roku zakład sprzedał Portowi Gdyńskiemu tereny przy ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni, na których w ub. tygodniu odbyło się ostatnie wodowanie.

Stocznia Nauta w Gdańsku tylko do lipca



Oficjalnie powodem wygaszenia Zakładu Nowych Budów w Gdańsku była zmiana strategii rozwoju SR Nauta. Zgodnie z  decyzją Zarządu spółka będzie koncentrowała się na remontach, naprawach i konwersjach cywilnych oraz - w bliskiej współpracy z PGZ Stocznią Wojenną - na remontach oraz budowach na potrzeby Marynarki Wojennej RP.

Jeszcze niedawno plany były inne, a przyszłością stoczni miała być budowa statków, m.in. dzięki powołanemu w 2013 roku gdańskiemu oddziałowi. Powstawały tam głównie jednostki rybackie, które miały stać się specjalnością Nauty. Niestety, w czerwcu ub. roku jeden z głównych kontrahentów Nauty - stocznia Karstensen - uruchomił własną stocznię w zakładzie wydzierżawionym od Vistal Offshore przy nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia. Do tej pory duńska stocznia zlecała budowę kadłubów stoczni Nauta, teraz zaczęła robić je sama. W ub. tygodniu odbyło się tam pierwsze wodowanie.

Jednostki specjalne ze stoczni Crist



Crist jest jednym z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz obiektów pływających dla największych światowych odbiorców. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół rynku offshore oraz budowy specjalistycznych statków i konstrukcji do obsługi farm wiatrowych, platform wiertniczych i innych instalacji przemysłu morskiego. Fundusz Inwestycyjny MARS posiada 35 proc. udziałów w spółce. Pozostałe udziały należą do Ireneusza ĆwirkoKrzysztofa Kulczyckiego (po 32 proc.) oraz do Ewy Kurchelskiej (1 proc.).

Stocznia wybudowała między innymi takie jednostki jak Heavy Maintenance Vessel "Vidar", Heavy Lift JackUp Vessel "Innovation" i Jack-Up Barge "Thor", czy specjalistyczna barka samopodnośna "Zourite" pracująca przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. Na koncie ma też dok "Marco Polo", dzięki któremu powstaje osiedle apartamentowców w Księstwie Monako oraz prom pasażersko-samochodowy z napędem elektrycznym "Electra".

Miejsca

Opinie (53) 2 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    Stocznia Crist

    Nie da rady. Warunki pracy nie zachęcają. Preferują samozatrudnienie i stawki za godzinę technologiczną nie powalają. Nawet powiem że są niskie. Będą pewnie bazować na ukraincach za marne grosze. Wolę pracować w Norwegii za większe pieniądze i normalne godziny pracy. Ale życzę powodzenia

    • 33 6

  • Zarabiają miliony a ludziom płacą grosze (2)

    Ciekawe kim będą tam robić za 30zl na godzinę, aaaa no tak
    Wietnamczycy
    Koreańczycy
    Azerbejdżancy
    Uzbekistancy
    Serio....

    • 22 2

    • 30zł? (1)

      Połowa ludzi dostaje w criscie 25-28. I to na własnej działalności.

      • 6 0

      • rok 2024

        mamy rok 2024, a komentarz wciąż pasuje idealnie... :D i to po 5 latach... śmiech na sali, jeszcze premie za godziny zdjęli.

        • 0 0

  • 45zl (4)

    45zl na działalności, offshore. Tylko trzeba przepracować 160g. Jeśli masz dzieci rodzinę to Norwegia jest nic warta. Rodzina nie ma ojca a żona jest samotnie wychowująca.

    • 16 6

    • (3)

      45 na działalności,od tego zus i podatek .W Norwegii po m-cu pracy masz dwa razy tyle na czysto.Więc nie pisz że nie warto.

      • 8 0

      • (1)

        2 razy więcej zarobisz, fakt, ale czy warto za te 2 razy więcej być daleko od rodziny? ?

        • 4 0

        • kwestia wyboru

          i wartości dodanej jaką wnosi się do rodziny. Bo nie ona dla Ciebie ale raczej Ty dla niej.
          Czasem lepiej aby osobnik był dalej.

          • 1 1

      • chyba kierownik

        45 zł na h chyba żartujesz

        • 0 0

  • Sprostowanie (1)

    Crist nie przejął majątku Stoczni Gdynia tylko kupił majątek postoczniowy na przetargu a to jednak spora różnica

    • 12 5

    • Majatek

      oczywiscie że tak. Ale na początku kupili lecz później dostali z powrotem pieniądze itd. A więc nic nie wydali

      • 5 3

  • A czym zajmują się spawalnicy w Crist? (1)

    na budowach rybaków i innych, mało odpowiedzialnych statków?

    • 2 4

    • nie kompetentni

      Znajdowaniem problemów a nie rozwiązań .

      • 0 0

  • I super tutaj jest miejsce dla tej firmy!

    • 3 3

  • tylko wyzysk

    Czyli dużo ciężkiej roboty za marne pieniądze na samozatrudnieniu , bez urlopu , prawdziwego chorobowego ( nikt nie jest niezniszczalny ) , ubezpieczenia , obrony praw pracowniczych , socjal tylko dla zarządu , 250-300 h w miesiącu , czyli 4 świat w centrum Europy . nie dziękuje wybieram danię .

    • 4 1

  • Budowy

    Nauta na budowach w Gdańsku, jak podają miała 190 mln długu. Tyle dodaliśmy do jej klientów, zachodnich stoczni z własnej kieszeni. Nasza kasa wędruje za granice jak wyłudzony VAT. To szukanie ludziom zajęcia, a nie biznes stoczniowy. Teraz będzie powtórka z rozrywki bo Crist nie jest lepszy, a może i gorszy. Polski rząd dofinansowuje zachodnie stocznie. Jesteśmy tylko podwykonawcami kadłubowymi. Niżej upaść się już nie da.Tą kasę można by zainwestować w infrastrukturę i ludzi.

    • 1 0

  • Rozważmy stan kondycji przemysłu stoczniowego.

    Grist wraca do Gdańska. Crist ma nadzieję , że podmioty gospodarcze oraz pracownicy bedą którzy pracowali na rzecz Nauty będą pracowac na rzecz firmy Crist. Zastanawiam sie czy decyzja Cristu aby objąc tereny po Naucie są decyzjami ekonomicznymi czy raczej zablokowaniu przed kapitałem obcym. Podmioty obce zupełnie poważnie zainteresowane są przeniesieniem produkcji stalowej do Polski..Rozważmy raczej pierwszy aspekt. Nauta zakończyła chwalemny okres sukcesem ekonomicznym. Odmiennie to wygląda po stronie podmiotów pracujących na ich rzecz.
    Zobowiązania Nauty są wielkie. Czy usługodawcy zostaną spłaceni..NIE. A co to znaczy.. że zbankrutują lub wpadną w długotrwałe kłopoty finansowe.. A teraz krótkie pytanie..Stocznie co do zasady zredukowały stan pracowników własnych opierają sie na firmach zewnętrznych. A to jest jednoznaczne z tym że wszystkie zakłady stoczniowe stana przed brakiem kwalifikowanych podwykonawców.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane