- 1 Wysokość pensji w firmach ma być jawna (112 opinii)
- 2 Gdańsk może zająć miejsce Petersburga (48 opinii)
- 3 57 mld zł z podatku od sprzedaży paliw (66 opinii)
- 4 Niższe taryfy na prąd, ciepło i gaz w 2024? (77 opinii)
- 5 Dodatki osłonowe tylko dla ubogich? (140 opinii)
- 6 Wciąż dużo węgla zalega w Porcie Gdańsk (172 opinie)
Z małego zakładu szkutniczego wyrosła duża stocznia. Nauta ma juz 90 lat
90 lat temu, 7 października 1926 roku Rada Miejska Gdyni przyjęła uchwałę o budowie przemysłu stoczniowego. Ten dzień uznawany jest za symboliczną datę utworzenia Stoczni Remontowej Nauta. Firma, która na początku była małym zakładem szkutniczym, obecnie jest spółką akcyjną, która wykonała m.in. kilkanaście tysięcy różnego rodzaju remontów i wybudowała ponad 400 nowych jednostek rybackich. W czwartek, w Teatrze Muzycznym w Gdyni odbędzie się uroczysta gala z okazji urodzin zakładu.
Początki przemysłu stoczniowego w Gdyni to lata 20. XX wieku. Wtedy to w rejonie ulicy Waszyngtona

W początkach swojej działalności Nauta produkowała barki, holowniki, szalandy oraz jednostki pomocnicze, potrzebne do budowy portu w Gdyni. Pierwsze dziesięciolecie to okres bardzo burzliwy w historii stoczni, która często zmieniała właścicieli, a wraz z nimi nazwę. Zaledwie po ośmiu miesiącach od rozpoczęcia działalności jej obiekty przejęła Stocznia Gdyńska, którą z kolei w 1928 przejęła konkurencyjna Stocznia Gdańska. W 1936 roku w wyniku działań akcjonariuszy stoczni groziła likwidacja. Wtedy z pomocą przyszła miejscowa prasa, władze miasta oraz instytucje lokalne i państwowe - gmina wykupiła wszystkie akcje, a następnie uchylono decyzję o likwidacji.
Po przejęciu stoczni przez miasto władze stoczni wydzierżawiły nowe tereny i rozbudowano warsztaty. Stocznia zwiększyła też zatrudnienie i wynegocjowała kontrakt na budowę pełnomorskiego statku stalowego. W 1938 roku nastąpiło przejęcie zakładu przez Morski Instytut Rybacki i przekształcenie w spółkę Stocznia Rybacka. Zatrudniała ona 120 osób i zajmowała się m.in. remontem okrętów polskiej Marynarki Wojennej.
Koniec lat trzydziestych zapowiadał się optymistycznie. Niestety rozwój stoczni został przerwany przez wybuch II wojny światowej. Przez lata wojny zrujnowano dotychczasowy dorobek stoczni i zaplecze produkcyjne. W wyniku działań wojennych ponad 98 proc. stoczniowych maszyn i urządzeń zostało zniszczonych. Budowę stoczni w Gdyni trzeba było zaczynać od zera.
Po wojnie na terenach należących dziś do Nauty działały trzy przedsiębiorstwa: Zakład Złomowania Wraków, Remontowa Obsługa Statków oraz Stocznia Rybacka. W 1952 roku dwa ostatnie połączyły się, tworząc Gdyńską Stocznię Remontową. Początkowo stocznia zajmowała się budową i remontami niewielkich łodzi rybackich i technicznych. W tym czasie stocznię wyposażono w pochylnię, która pozwalała wodować jednostki o długości do 150 m oraz zakupiono pierwszy dok pływający (o nośności 1,2 tys. ton). Kolejne ważne inwestycje przeprowadzono w latach 60. XX wieku - oddano wtedy do użytku nowe hale i budynki administracyjno-produkcyjne oraz hotel robotniczy, zakupiono także kolejne dwa doki pływające (o nośności 3,5 tys. i 4,5 tys. ton).
W 1976 roku, w momencie obchodów złotego jubileuszu stoczni, przywrócono przedwojenną nazwę - Nauta. Powrót do tej nazwy stanowił nawiązanie do początków przemysłu okrętowego w Gdyni, a tym samym miał podtrzymać ciągłość historii gdyńskiego zakładu. Kolejne dziesięciolecie przyniosło rozkwit przemysłu stoczniowego na całym świecie. Dobra koniunktura korzystnie wpłynęła na rozwój Nauty. Rozbudowa infrastruktury zakładu w połączeniu z wprowadzeniem nowych technologii i rozwojem zaplecza naukowego zapewniły Naucie silną pozycję w polskiej gospodarce morskiej. Na początku lat 70., dzięki nawiązaniu współpracy kooperacyjnej z Holandią, Włochami i krajami Europy Zachodniej, Nauta rozszerzyła swoją działalność, wychodząc z produkcją na rynek międzynarodowy. Już w początkach lat 80. Ponad 60 proc. produkcji Nauty trafiało na eksport.
W obecnym kształcie Nauta działa od początku 1999 roku, kiedy w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwo państwowe zostało przekształcone w spółkę akcyjną. W 2010 roku większościowy pakiet akcji stoczni przejął fundusz MARS FIZ, a Stocznia Remontowa Nauta stała się częścią grupy MARS Shipyards & Offshore.
W 2012 roku stocznia zakupiła tereny przy ul. Czechosłowackiej 3

Bardziej rozległe zaplecze produkcyjne dało stoczni możliwość zdywersyfikowania działalności. Obecnie oprócz remontów cywilnych stocznia remontuje również jednostki specjalne oraz buduje nowe statki i konstrukcje stalowe. W trakcie swojej powojennej działalności Nauta wykonała m.in. kilkanaście tysięcy różnego rodzaju remontów, wybudowała ponad 400 nowych jednostek rybackich i statków pomocniczych czy ponad 80 skomplikowanych konwersji.
W 2013 roku Nauta uruchomiła w Gdańsku Zakład Nowych Budów. Zakład specjalizuje się w budowie statków rybackich, naukowo-badawczych oraz do obsługi sektora offshore. Niemal od początku działalności stocznia jest też jednym z kluczowych dostawców usług dla Marynarki Wojennej RP.
Zobacz gdyńskie stocznie od kuchni.
Miejsca
Opinie (40)
-
2016-10-13 08:14
najlepszego (2)
wielu lukratywnych kontraktów :-)
a hejterom mówię:
jak się nie podoba zwolnij się nikt na siłę cię tu nie trzyma- 44 12
-
2016-10-13 08:16
Popieram (1)
Niech jak najdłużej przynosi zysk i zatrudnia jak najwięcej ludzi (mam nadzieję, że nie tylko Ukraińców)
- 16 3
-
2016-10-13 20:42
niech zatrudnia Polakow
- 4 1
-
2016-10-13 08:14
A jak obecna sytuacja finansowa stoczni? (1)
Roboty podobno sporo, jak z dochodowością? Czasy teraz ciężkie dla całego sektora...
No i co z tą nieszczęsną platformą Petrobalticu? Jak idą prace?- 20 0
-
2016-10-13 08:22
wszystko ok
- 7 5
-
2016-10-13 08:22
Czy ta perełka przetrwa panowanie cesarza??? (5)
Terminale kontenerowe notują rekordowe spadki, masowe zwolnienia, masowce i stena uciekają do Gdańska. Życzę żeby udało wam się przetrwać ten ciężki okres.
- 13 15
-
2016-10-13 10:51
naute też szczurek załatwi, poczekaj trochę.
- 6 5
-
2016-10-13 18:51
prowokator - chyba Justyna ucieka nie Stena
- 4 5
-
2016-10-14 07:52
Już pierwszy matoł zdążył się wpisać.... (2)
Proponuję ci zakład o 1000 zł, że Stena nie przeniesie się do żadnego Gdańska - wchodzisz?
- 2 6
-
2016-10-14 08:34
jasne. daję na to trzy lata. wyznawco szczurka dawaj na całość 10 000 zł!! (1)
przecież jesteś pewien swojego guru i dobroci którą na nas zsyła więc chyba to nie jest problem.
- 2 2
-
2016-10-14 13:58
Może być i 10000 zł cebulaku jak cię stać (bo mnie tak)...
...daj swoje namiary. Termin graniczny 31.12.2019r. proponuję.
- 0 4
-
2016-10-13 08:24
(1)
Tradycyjnie nagrody jubileuszowe odbiorą zasłużeni kolesie a dzielna o oddana załoga wynagrodzi ich gromkimi brawami.
- 27 1
-
2016-10-13 08:33
Szczurek będzie i też pewnie wypnie pierś po order.
- 9 3
-
2016-10-13 08:27
Zaraz, zaraz... (3)
A w TVP niewysoki Pan mówił, że polski przemysł stoczniowy nie istnieje i trzeba go odbudowywać ???
A zapomniałem to ten państwowy nie istnieje lub się wyprzedaje.
A jak tam na ubezpieczeniowym garnuszku panie Jaworski, wieczny kandydacie na prezydenta z teczki?- 22 22
-
2016-10-13 08:33
Spałes??? Teraz jest inny kandydat z pisu Kacper Parkingowy Plazynski.
- 13 2
-
2016-10-13 10:53
jaworski nie będzie kandydował, teraz przyszły czasy pana co pozywa własne miasto - Płażyńskiego.
- 9 3
-
2016-10-13 14:21
Ma mało dorabia sprzedając śledzie.
- 1 2
-
2016-10-13 09:59
"Jak jest Cug i nie ma piachu to w piecu i miał się pali
Jak jest Cug i nie ma przeszkód to firmy rosną na potęgę nawet jak właściciele są ospali..."
Cała tajemnica - Cug czyli popyt, obfitość pieniądza w gospodarce i brak przeszkód m.in biuro kracji - krata - przeszkoda...
Plus ochrona własnego rynku i wspieranie rodzimego eksportu, nawet dopłacając do niego w pewnej formie. Eksport czyli ściąganie Mocy od obcych państw do siebie jest kluczem sukcesu. Pieniądz jest Mocą.
Tak wydobyła się z gruzów wojny Japonia, tak rosną Chiny i w podobny sposób odrodziły się Niemcy.
U nas było wieczne zaciskanie pasa Balcerowicza itp " Reformy", pomijając powojenne Plany 5 letnie udźwignięte krwawicą, potem i wyrzeczeniami Polaków.
Spójrzmy na ostatni Wielki Kryzys, co zrobiły USA ? Każdego miesiąca Drukowały dla siebie 40 mld dolarów...! No i niedawno ogłosili, że Kryzys został pokonany:-) Chiny ze swoimi górami dolarów w państwowej skarpecie zapłaciły za amerykański kryzys...i dziękują, że tylko na tym się skończyło, bo cały dorobek Chiny trzymają w Dolarze...- 7 4
-
2016-10-13 14:39
Ryży ze swoja bandą rozłozyl Polske i przemysł.
...
- 21 18
-
2016-10-13 16:11
...
Wszystkiego dobrego, niech się kręci dalej!
- 13 1
-
2016-10-13 17:35
(2)
Przynajmniej ludzie nie giną jak w konkurencji z Gdańska.
- 9 10
-
2016-10-14 20:32
(1)
Bo tu się tematy ciężkich wypadków zamiata pod dywan
- 1 1
-
2016-10-16 14:59
Tu niema ciężkich wypadków , jednym słowem g*wno wiesz a sie wypowiadasz!
- 0 1
-
2016-10-13 17:52
stocznia nauta (2)
w niewielkim artykuliku moc bledow. nauta nigdy nie miala pochylni istnial jedynie slip do wyciagania statkow. tereny po stoczni gdynia kupiono w 2010 roku.w tzw.zakladzie nowych budow nie buduje sie statkow lecz kadluby jednostek. w naucie kiedys budowano kompletnie wyposazone jednostki np. holowniki dla marynarki wojennej czy
rzeczne lodolamacze, holowniki portowe . co do jednostek naukowo badawczych to w tym zakladzie nowych budow nie oddano zadnego takiego statku, budowa statku dla uniwersytetu w geteborgu trwa i trwa.- 16 6
-
2016-10-15 14:35
(1)
A Oceanograf UG stojący w Naucie w Gdyni to co kajak?
- 0 0
-
2016-10-15 15:04
oceanograf
nie to nie kajak tylko statek naukowo-badawczy dla gdanskiego uniwersytetu lecz jeszcze nie oddany do eksploatacji. z pewnoscia w tym roku ug przejmie ten statek
23 lata temu nauta oddala dla MIR statek badawczy Baltica ale tego mozesz nie wiedziec no bo skad. , byl to projekt biura konstrukcyjnego stoczni nauta. tzw zaklad nowych budow z gdanska nie oddal jeszcze zadnego statku zbudowanego i w pelni wyposazonego i nie jest to zarzut tylko fakt bo do tej pory zajmowano sie budowa tylko kadlubow jednostek ,ktore byly w niewielkim stopniu wyposazone.- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.