• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Nauta pilnie potrzebuje restrukturyzacji

Wioletta Kakowska-Mehring
21 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Stocznia Nauta pilnie potrzebuje koła ratunkowego, czyli programu restrukturyzacji. Sprawa jest poważna, bo strata zakładu w 2018 r. wyniosła 57,9 mln zł, a prognozowana strata za 2019 r. to ponad 29,9 mln zł. Stocznia Nauta pilnie potrzebuje koła ratunkowego, czyli programu restrukturyzacji. Sprawa jest poważna, bo strata zakładu w 2018 r. wyniosła 57,9 mln zł, a prognozowana strata za 2019 r. to ponad 29,9 mln zł.

Ma być plan naprawczy, jest postępowanie układowe. Czy da się jeszcze uratować państwową Stocznię Remontową Nauta? Wierzyciele tracą cierpliwość, ale jeszcze chcą rozmawiać, niezbędna jest jednak restrukturyzacja. Na razie dokonano zmiany w... zarządzie. A długi zakładu wciąż rosną.



Czy władze mają pomysł na rozwój państwowego przemysłu stoczniowego?

W połowie marca w Warszawie odbyła się pikieta NSZZ Solidarność. "Ratujcie Nautę, ratujcie stocznię! Nic nie zrobicie, stocznię zniszczycie!" - skandowali związkowcy pod siedzibą rządu. Rosnące zadłużenie, problemy z wypłatami i brak planu na przyszłość, to problemy Stoczni Remontowej Nauta, o których coraz głośniej mówią związki zawodowe i to zarówno OPZZ, jak i właśnie NSZZ Solidarność.

Jak się dowiedzieliśmy, cierpliwość tracą też wierzyciele Stoczni, którzy w ubiegłym tygodniu chcieli złożyć wniosek o upadłość. Ostatecznie udało się ich powstrzymać i zostało otwarte przyspieszone postępowanie układowe. W związku z wprowadzeniem postępowania układowego został ustalony nadzorca sądowy, którego zgoda jest niezbędna do dokonania czynności przekraczających zwykły zarząd. Ma być plan naprawczy. A sprawa jest poważna, bo strata zakładu w 2018 r. wyniosła 57,9 mln zł, a prognozowana strata za 2019 r. to ponad 29,9 mln zł.

Związkowcy ze Stoczni Nauta pikietowali w Warszawie. Sytuacja jest dramatyczna



O bieżącą sytuację zapytaliśmy MARS Fundusz Inwestycyjny Zamknięty, którym zarządza MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, które jest akcjonariuszem Stoczni Remontowej Nauta.

- Na mocy art. 280 ustawy z 27 maja 2004 roku o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi MARS FIZ ma obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej w zakresie m.in. lokat funduszu, czyli spółek portfelowych - otrzymaliśmy w odpowiedzi i polecono nam bezpośredni kontakt z Nautą.

Gospodarka morska w Trójmieście



Niestety ta z kolei od kilku dni nie odpowiedziała na nasze pytania. Na temat Nauty nie chce się też wypowiedzieć Polska Grupa Zbrojeniowa, która napisała jedynie, że jako największy wierzyciel SR Nauta nie składała wniosku o upadłość oraz że Nauta nie jest podmiotem zależnym od PGZ.

- Większościowy pakiet akcji tej Spółki posiada fundusz MARS Fundusz Inwestycyjny Zamknięty. Podmiotami uprawnionymi do udzielania informacji na temat spółek zależnych od Funduszu jest sam Fundusz - otrzymaliśmy w odpowiedzi. I koło się zamyka.

Zmiany w zarządzie



A jaki jest plan? Nie wiadomo. Na ten moment dokonano jedynie zmiany w zarządzie. Choć jeszcze kilka tygodni wcześniej rozważano jego powiększenie, tłumacząc związkom zawodowym, że planowany trzyosobowy skład zarządu jest zgodny ze statutem Spółki stanowiącym, iż zarząd przedsiębiorstwa może liczyć od jednego do pięciu członków. Uznano, że Grupa kapitałowa SR Nauta jest dużym przedsiębiorstwem zatrudniającym w grupie ponad 800 osób o przychodach rocznych ponad 300 mln zł, dlatego zarządzanie wymaga szerokiego nadzoru, zwłaszcza przy tak szczególnej działalności, jak remonty i modernizacje dużych jednostek. Połączenie zarządzania operacyjnego, utrzymywania relacji z wierzycielami i strategicznego działania w tak trudnym finansowo okresie wymaga wzmocnienia.

Wbrew tym tłumaczeniom na początku kwietnia Rada Nadzorcza Spółki podjęła uchwałę w sprawie  odwołania z funkcji wiceprezesa Jana Benscha i powołania na to stanowisko Moniki Kozakiewicz, która w ramach pełnionych wcześniej funkcji zajmowała się zagadnieniami związanymi z finansowaniem działalności stoczniowej, tj. budowy i  remontów statków oraz finansowaniem samych stoczni.

- Uczestniczyła w projekcie zorganizowania dokończenia budowy kontenerowca B 178-I/23 m/v "Port Gdynia" oraz wprowadzenia go do eksploatacji. Była również zaangażowana w projekty prowadzone przez ARP związane z udzielaniem leasingów zwrotnych podmiotom branży stoczniowej i offshore. Dodatkowo brała udział w opracowaniu i wdrożeniu życie koncepcji utworzenia podmiotu wyspecjalizowanego w finansowaniu statków i jednostek pływających - podano w komunikacie.

Jednak przebudowy, a nie budowy



Czy Nauta ma jakiś plan? O to zapytaliśmy na początku roku. Wówczas wyjaśniono nam, że według władz Nauty kłopoty i długi generował Zakład Nowych Budów. Budowy statków widocznie nie są domeną gdyńskiego zakładu, choć tego chcieli przedstawiciele Skarbu Państwa. Teraz zakład chce się skupić na remontach i przebudowach. Władze Nauty tłumaczą, że w segmencie rynku cywilnego od trzech lat Stocznia odnotowuje zwiększoną liczbę zapytań ofertowych właśnie w tym zakresie.

- W szczególności prognozuje, że kontynuowane będą prace wynikające z nowych regulacji w Międzynarodowej Konwencji o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki. Obejmuje to między innymi konieczność montażu systemu uzdatniania wód balastowych oraz systemu odsiarczania spalin. Zazwyczaj armatorzy łączą te prace z remontami klasowymi w dokach. Stocznia otrzymuje również dużą liczbę zapytań ofertowych na przebudowy jednostek typu offshore. Przykładem tego są zrealizowane w ostatnich tygodniach przebudowy dwóch jednostek w związku ze zmianą ich funkcji na okręty dla norweskiej Straży Wybrzeża - otrzymaliśmy wówczas w odpowiedzi od władz Stoczni Nauta.

Miejsca

Opinie (99) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • NAUTA (4)

    Dadzą rade

    • 18 40

    • Podobno chcą Nautę przenieść do Radomia.

      • 22 7

    • dobra rada nic w końcu nie kosztuje

      • 9 1

    • Żadna, ale to żadna firma nie powinna być państwowa

      W 100% powinno być w prywatnych rękach. Tak jak np. w USA gdzie nawet 100% zbrojeniówki jest prywatne.

      • 9 5

    • Duda uratuje Nautę

      Prezydent Duda uratował Hostię, to uratuje tak samo stocznię Nauta. Prosimy Pana prezydencie, uratuj naszą narodową dumę.

      • 10 2

  • przestańcie pisać bzdury (4)

    kilku prezesów z dobrej zmiany dobiło te firmę, to koniec

    • 145 17

    • PiS załatwił Vistal to załatwi i Nautę (1)

      • 28 11

      • Vistal jest prywatny nie to co Nauta.

        • 5 5

    • (1)

      ach gdyby jeszcze Pis załatwił opozycję i złodziei...

      • 7 26

      • Sami siebie mają załatwić?

        • 19 2

  • (1)

    Dadzą lub nie na dwoje babka wróżyła

    • 13 1

    • Prędzej wezmą

      • 6 1

  • Jaworskiego dać na prezesa, (8)

    Śniadka do rady nadzorczej ( ma doświadczenie za Szlanty), Guzikiewicza na szefa związku, a Płażyńskiego na prokurenta.

    • 125 11

    • Tak

      Czecha do kompletu, ma doświadczenie w dobijania firm

      • 27 1

    • a Horała niech wystawia faktury VAT

      • 43 3

    • a Mariusz Roman na rzecznika prasowego koniecznie!

      • 27 0

    • O Dudzie zomowcu zapomnieliście.

      • 28 3

    • Wzorzec

      • 12 0

    • Siuśki by tam sie nadał. Mógłby port lotniczy z Nauty zrobić.

      Szkoda że nie ma już wśród nas nieodżałowanego Edgara Perona. Przystanek kolejowy mógłby z Nauty wykonać albo i całą stację ?

      • 10 3

    • A ciebie (1)

      na kasjera lub fachowca od wszystkiego. Głupie trollowanie głupich ludzi. A to co robiły Bieleckie, Kulczyki i inne Lewandowskie to był początek czy koniec?

      • 2 6

      • Przestań się kompromitować .....

        • 2 1

  • Niech Orlen przejmie

    po Enerdze i Lotosie

    • 74 6

  • Nautilus....

    powinno być

    • 10 7

  • prywatyzacja (8)

    To jedyne rozwiązanie, żadna polska państwowa stocznia nie jest i nie będzie rentowna. Prywatne stocznie działają, jedne lepiej , inne gorzej, ale mają tą przewagę, że zapewniając miejsca pracy nie pożerają publicznych pieniędzy na pokrywanie swoich ewentualnych strat.

    • 90 13

    • Wszystkie państwowe firmy

      to misie które mają kosztować i otwierać oczy niedowiarkom. Likwidują bezrobocie poprzez zatrudnianie swoich na zbędnych stołkach za publiczne pieniądze. I tak od kilkudziesięciu lat

      • 38 2

    • (6)

      powiedz to w innych krajach, to by cię wyśmiali chórem... tylko u nas pokutuje teza że państwowe musi być gorsze. Chiny, Rosja, Ameryka i inne silne państwa potęgę budowały na firmach państwowych, rzadko prywatnych.

      • 6 17

      • U nas nie pokutuje żadna teza, u nas porostu wszystko co państwowe jest do d.....

        Poza tym fajne przykłady dałeś Chiny , Rosja za chwile będziemy mieć Chiny a raczej dyktaturę na miarę Chin.

        • 18 2

      • Przykłady? (4)

        To czekam na przykładu polskich, państwowych stoczni, które się rozwijają i przynoszą zysk.

        • 14 3

        • (1)

          Gdyby nie zakład nowych budów NAUTA by taką firmą była.

          • 5 10

          • Gdyby babcia miała wąsy to by była dziadkiem

            Dalej czekam na przykłady polskich, państwowych stoczni, które są rentowne

            • 7 1

        • to sobie poczekasz... (1)

          Nie pa państwowych rentownych stoczni. Jak ktoś robi w tej branży to wie czemu.

          • 1 3

          • Po prostu nie ma państwowych rentownych firm

            • 0 1

  • Co tam słychać w PLO pod rządami Arciszewskiej. kurka co w tym kraju się wyrabia. (1)

    Z partyjnego klucza nawet i**ota może dostać się do zarządu spółki.

    • 95 9

    • Ojciec Arciszewskiej jest winny tragedii na morzu, w której zginęła cała załoga włącznie z Kapitanem Arciszewskim.
      Nie przyjął pomocy od Norweskich służb ratowniczych w czasie sztormu na Morzu Północnym bo myślał, że uda mu się przetrwać.

      • 3 1

  • Przy normalnym rachunku ekonomicznym (1)

    Ta stocznia by od dawna nie istniała. Ale ponieważ jest państwowa a - wg znanego ministra-obiecywacza od gospodarki morskiej - wciąż jest lepiej i wciąż państwowe firmy wstają z kolan (a upadek na kolana, jak powszechnie wiadomo, to kolejna wina Tuska) - to nie upadnie, przynajmniej do wyborów.

    • 73 8

    • Jeszcze z dwa lata aż będą wybory .

      • 4 1

  • Halo, no jak to!? Przecież dobra zmiana (3)

    zarzucała poprzednikom zaniedbania przyczyniające się do upadku przemysłu stoczniowego i obiecywali, że jak tylko dojdą do władzy to stocznie polskie wstaną z kolan!? Miało być tak pięknie i wspaniale - państwowe stocznie budujące statki na potęgę i zawstydzające swoją wydajnością nawet Koreańczyków...

    • 87 12

    • a jak tam stępka pod prom w Szczecinie ?

      projektu nadal nie ma, a stępka rdzewieje ? A taka była piękna uroczystość i Pinokio takie bajki opowiadał o naszej stoczniowej potędze.

      • 21 0

    • No ale poprzednicy nie znali się na robieniu kiełbasy

      Zwłaszcza tej wyborczej i wody z tępych mózgów ciemnego luda

      • 9 0

    • Prom ze Szczecina tego przykładem....

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Szpilman

Prezes zarządu i właściciel firmy Rubo. Firma działa od roku 1991. Początkowo jako spółka...

Najczęściej czytane