• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Nauta pilnie potrzebuje restrukturyzacji

Wioletta Kakowska-Mehring
21 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Stocznia Nauta pilnie potrzebuje koła ratunkowego, czyli programu restrukturyzacji. Sprawa jest poważna, bo strata zakładu w 2018 r. wyniosła 57,9 mln zł, a prognozowana strata za 2019 r. to ponad 29,9 mln zł. Stocznia Nauta pilnie potrzebuje koła ratunkowego, czyli programu restrukturyzacji. Sprawa jest poważna, bo strata zakładu w 2018 r. wyniosła 57,9 mln zł, a prognozowana strata za 2019 r. to ponad 29,9 mln zł.

Ma być plan naprawczy, jest postępowanie układowe. Czy da się jeszcze uratować państwową Stocznię Remontową Nauta? Wierzyciele tracą cierpliwość, ale jeszcze chcą rozmawiać, niezbędna jest jednak restrukturyzacja. Na razie dokonano zmiany w... zarządzie. A długi zakładu wciąż rosną.



Czy władze mają pomysł na rozwój państwowego przemysłu stoczniowego?

W połowie marca w Warszawie odbyła się pikieta NSZZ Solidarność. "Ratujcie Nautę, ratujcie stocznię! Nic nie zrobicie, stocznię zniszczycie!" - skandowali związkowcy pod siedzibą rządu. Rosnące zadłużenie, problemy z wypłatami i brak planu na przyszłość, to problemy Stoczni Remontowej Nauta, o których coraz głośniej mówią związki zawodowe i to zarówno OPZZ, jak i właśnie NSZZ Solidarność.

Jak się dowiedzieliśmy, cierpliwość tracą też wierzyciele Stoczni, którzy w ubiegłym tygodniu chcieli złożyć wniosek o upadłość. Ostatecznie udało się ich powstrzymać i zostało otwarte przyspieszone postępowanie układowe. W związku z wprowadzeniem postępowania układowego został ustalony nadzorca sądowy, którego zgoda jest niezbędna do dokonania czynności przekraczających zwykły zarząd. Ma być plan naprawczy. A sprawa jest poważna, bo strata zakładu w 2018 r. wyniosła 57,9 mln zł, a prognozowana strata za 2019 r. to ponad 29,9 mln zł.

Związkowcy ze Stoczni Nauta pikietowali w Warszawie. Sytuacja jest dramatyczna



O bieżącą sytuację zapytaliśmy MARS Fundusz Inwestycyjny Zamknięty, którym zarządza MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, które jest akcjonariuszem Stoczni Remontowej Nauta.

- Na mocy art. 280 ustawy z 27 maja 2004 roku o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi MARS FIZ ma obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej w zakresie m.in. lokat funduszu, czyli spółek portfelowych - otrzymaliśmy w odpowiedzi i polecono nam bezpośredni kontakt z Nautą.

Gospodarka morska w Trójmieście



Niestety ta z kolei od kilku dni nie odpowiedziała na nasze pytania. Na temat Nauty nie chce się też wypowiedzieć Polska Grupa Zbrojeniowa, która napisała jedynie, że jako największy wierzyciel SR Nauta nie składała wniosku o upadłość oraz że Nauta nie jest podmiotem zależnym od PGZ.

- Większościowy pakiet akcji tej Spółki posiada fundusz MARS Fundusz Inwestycyjny Zamknięty. Podmiotami uprawnionymi do udzielania informacji na temat spółek zależnych od Funduszu jest sam Fundusz - otrzymaliśmy w odpowiedzi. I koło się zamyka.

Zmiany w zarządzie



A jaki jest plan? Nie wiadomo. Na ten moment dokonano jedynie zmiany w zarządzie. Choć jeszcze kilka tygodni wcześniej rozważano jego powiększenie, tłumacząc związkom zawodowym, że planowany trzyosobowy skład zarządu jest zgodny ze statutem Spółki stanowiącym, iż zarząd przedsiębiorstwa może liczyć od jednego do pięciu członków. Uznano, że Grupa kapitałowa SR Nauta jest dużym przedsiębiorstwem zatrudniającym w grupie ponad 800 osób o przychodach rocznych ponad 300 mln zł, dlatego zarządzanie wymaga szerokiego nadzoru, zwłaszcza przy tak szczególnej działalności, jak remonty i modernizacje dużych jednostek. Połączenie zarządzania operacyjnego, utrzymywania relacji z wierzycielami i strategicznego działania w tak trudnym finansowo okresie wymaga wzmocnienia.

Wbrew tym tłumaczeniom na początku kwietnia Rada Nadzorcza Spółki podjęła uchwałę w sprawie  odwołania z funkcji wiceprezesa Jana Benscha i powołania na to stanowisko Moniki Kozakiewicz, która w ramach pełnionych wcześniej funkcji zajmowała się zagadnieniami związanymi z finansowaniem działalności stoczniowej, tj. budowy i  remontów statków oraz finansowaniem samych stoczni.

- Uczestniczyła w projekcie zorganizowania dokończenia budowy kontenerowca B 178-I/23 m/v "Port Gdynia" oraz wprowadzenia go do eksploatacji. Była również zaangażowana w projekty prowadzone przez ARP związane z udzielaniem leasingów zwrotnych podmiotom branży stoczniowej i offshore. Dodatkowo brała udział w opracowaniu i wdrożeniu życie koncepcji utworzenia podmiotu wyspecjalizowanego w finansowaniu statków i jednostek pływających - podano w komunikacie.

Jednak przebudowy, a nie budowy



Czy Nauta ma jakiś plan? O to zapytaliśmy na początku roku. Wówczas wyjaśniono nam, że według władz Nauty kłopoty i długi generował Zakład Nowych Budów. Budowy statków widocznie nie są domeną gdyńskiego zakładu, choć tego chcieli przedstawiciele Skarbu Państwa. Teraz zakład chce się skupić na remontach i przebudowach. Władze Nauty tłumaczą, że w segmencie rynku cywilnego od trzech lat Stocznia odnotowuje zwiększoną liczbę zapytań ofertowych właśnie w tym zakresie.

- W szczególności prognozuje, że kontynuowane będą prace wynikające z nowych regulacji w Międzynarodowej Konwencji o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki. Obejmuje to między innymi konieczność montażu systemu uzdatniania wód balastowych oraz systemu odsiarczania spalin. Zazwyczaj armatorzy łączą te prace z remontami klasowymi w dokach. Stocznia otrzymuje również dużą liczbę zapytań ofertowych na przebudowy jednostek typu offshore. Przykładem tego są zrealizowane w ostatnich tygodniach przebudowy dwóch jednostek w związku ze zmianą ich funkcji na okręty dla norweskiej Straży Wybrzeża - otrzymaliśmy wówczas w odpowiedzi od władz Stoczni Nauta.

Miejsca

Opinie (99) ponad 10 zablokowanych

  • Państwowe znaczy niczyje. Tak było dotychczas i tak będzie zawsze . Mogą sobie zmieniać zarząd sto razy i nic to nie da , to są tylko działania pozorowane . Ten kto ma cokolwiek w głowie pracuje w zarządzie prywatnych spółek , w państwowych spółkach pracują wyłącznie ci , którzy nie nadają się nawet na ciecia na parkingu czyli ... politycy i ich kolesie .

    • 3 0

  • To nie jest temat dla Sądu i postępowania restrukturyzacyjnego tylko dla prokuratury

    W Naucie od kilku lat coraz bardziej widoczna była kompletna improwizacja ze strony Zarządu i wyższego Kierownictwa. Obecna sytuacja nie jest przypadkiem tylko konsekwencją lat zaniedbań.

    Może i paru ludzi się tam do czegoś nadaje i stara, ale można wypisać listę kiludziesięciu osób - od Zarzadu po Kierowników wyższego szczebla, którzy po prostu egzystują i biorą swoje pensje za picie kawy.

    Jakim cudem można było podpisywać Umowy pół roku temu wiedząc, że się ich nie da sfinansować. To jest przestępstwo a nie potrzeba restrukturyzacji.

    Szkoda, że i tak nikt nie będzie się tym zajmował na poważnie, bo 10 km od lini brzegowej nikt już nie rozumie o co właściwie chodzi z tymi stoczniami.

    • 1 0

  • zarząd

    Tak wygląda przedsiębiorstwo jak zarządzaniem zajmują się osoby które nie posiadają kompetencji. Jeżeli zarządzał Nautą jegomość którego wujek był w PISIE a on ukończył uczelnie 5 lat wcześniej zanim został wyznaczony na to stanowisko, to na efekty nie długo trzeba czekać. Drugi Pan z zarządu handlował medalikami i chodził podłączony do aparatury to jest ok?
    Szkoda tylko pracowników.
    Powinni sprzedać stocznie Sojce. Piotruś zwolniłby 90 procent pracowników. Zatrudniłby kooperantów którym by nie płacił i byłoby ok. Stocznia byłaby dochodowa. Podatki odprowadzone i niektórzy pracownicy byliby zadowoleni.

    • 3 1

  • Nauta

    tylko górnicy nie sprzedają węgla i cały czas walizką wożą wypłaty z warszawy z polecenia malego napoleona a nałta jakby pojechało 5000ludzi na nowogrodzką i usiedli koło fotela Jarusia wszystko od reki by pozałatwiali ja skarbuwkę musze płaci a pieniedzy niemam w kieszeni niech morawiecki sobie zatrzyma pensję do momentu wyjasnienia sprawy z Nautą

    • 0 0

  • Nauta Polska Majątek Narodowy

    Byłem w Naucie w listopadzie 2019. Remontują statki i praca idzie pełna parą. Mars pewnie ma zamiar przejąć stocznie Nauta za grosze.. Ciąg dalszy rozkradanie majątku narodowego! Nie standaryzowane fundusze to nie powinny istnieć. Zajmujas się okradaniem obywateli i majątku narodowego. Dlaczego nie działa ABW? W Polsce się nic nie zmienia czy SLD, czy PO czy PiS zawsze to samo...

    • 0 0

  • Ratunek dla Nauty

    Ta stocznia bez jej zarządu i kierownictwa byłaby najlepiej funkcjonującą. Stocznia systematycznie była okaleczania i rozkradana przez dyrektorów i prezesików. Jakim cudem stocznia upadła a oni mają się świetnie finansowo. Kiedy w końcu ktoś dobierze się tym ludziom do ich wypchanych portfeli. W dobie kryzysu rozdaje się wyższe stanowiska i gratyfikuje finansowo. Dyrektorzy jeżdżą furami ( nie przepraszam ma potrzeby do pracy gorsze samochody mają) za pieniądze stoczni stawiają wille w Trójmieście. Gdzie jest CBA i ABW , Policja i Prokuratura? Ci ludzie dorobili się pieniędzy na Państwie .

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane