• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia przerobi "Gawrona" na "Ślązaka"

Robert Kiewlicz
5 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
Za przebudowę korwety "Gawron" na okręt patrolowy ORP "Ślązak" odpowiedzialna będzie Stocznia Marynarki Wojennej z Gdyni. Za przebudowę korwety "Gawron" na okręt patrolowy ORP "Ślązak" odpowiedzialna będzie Stocznia Marynarki Wojennej z Gdyni.

Korweta "Gawron" zostanie przebudowana na okręt patrolowy ORP "Ślązak" przez gdyńską Stocznię Marynarki Wojennej. Przy tej inwestycji stocznia współpracować będzie z holenderską firmą Thales Nederland B.V. i gdyńskim Przedsiębiorstwem Badawczo-Produkcyjnym Enamor.


Rozwiązania proponowane przez holenderski koncern Thales stosowane są już w okrętach rakietowych projektu 660 Orkan. Na zdjęciu ORP "Orkan". Rozwiązania proponowane przez holenderski koncern Thales stosowane są już w okrętach rakietowych projektu 660 Orkan. Na zdjęciu ORP "Orkan".

Pod koniec lutego Minister Obrony Narodowej zatwierdził konfigurację i harmonogram budowy okrętu patrolowego ORP "Ślązak". Informowaliśmy o tym w tekście - Nie udało się z "Gawronem". Teraz czas na "Ślązaka". Okręt ma trafić pod banderę Marynarki Wojennej w pierwszym kwartale 2016 roku.

Teraz MON ujawnił kto zajmie się przebudową okrętu. Będzie to ta sama stocznia, w której od 2001 roku powstawała korweta "Gawron". Zaplanowano produkcję siedmiu jednostek tego typu. Korweta projektu 621 do dnia dzisiejszego nie powstała.

Tym razem partnerami inwestycji będą: holenderska firma Thales Nederland B.V. oraz gdyński Enamor. Te dwie firmy odpowiedzialne będą za dostawy elementów Zintegrowanego Systemu Walki.
"]
Thales Nederland BV jest częścią międzynarodowej Grupy Thales. Specjalizuje się w morskich systemach obronnych. Thales Nederland zatrudnia około 3 tys. pracowników i działa na rynku wojskowym i cywilnym. Thales współpracował już z Marynarką Wojenną. Koncern był odpowiedzialny za dostawy uzbrojenia i sprzętu wojskowego w celu modernizacji okrętów klasy Orkan. Rozwiązania proponowane przez Thales stosowane są już w okrętach rakietowych projektu 660 Orkan.

Enamor specjalizuje się w dostawach oraz usługach: serwisowych, projektowych, badawczych w zakresie nowoczesnych układów automatyki okrętowej, łączności i nawigacji. Firma ściśle współpracuje z Akademią Morską w Gdyni oraz z Politechniką Gdańską. Prowadzi m.in. prace dotyczące bezpiecznej i ekonomicznej eksploatacji statku oraz diagnostyki systemów i urządzeń okrętowych.

MON nie podaje ile kosztować będzie przebudowanie korwety na patrolowiec. Jak tłumaczy ppłk Jacek Sońta, rzecznik prasowy MON, przedstawienie kosztorysu czy harmonogramu płatności w tym momencie byłoby niepożądane ze względu na prowadzone przez Inspektorat Uzbrojenia negocjacje z wykonawcą.

Miejsca

Opinie (46)

  • żądam nagrody za pomysł racjonalizatorski!

    otóż, tą niewątpliwie skomplikowaną operację można przeprowadzić poprzez zamalowanie starej nazwy na kadłubie i naniesieniu techniką ławkowiec + farba olejna nowej nazwy, efekt końcowy i tak będzie taki sam jak w przypadku wykorzystania do tej całej zabawy wszystkich stoczniowców

    • 11 1

  • przekręty!!!

    I znowu przekręty trepów na grube miliony. Czasami wydaje mi się że w Polsce jest już tyle afer że powoli ludzie przestają zwracać na nie uwagi. Wystarczy coś rozdmuchać w telewizji i internecie żeby po miesiącu nikt już o tym nie pamiętał. Zobaczmy Amber Gold: zaczęli szukać ,,winnych" ale od razu powiedziano że ludzie nie odzyskają kasy bo wiadomo że zamieszane są w to grube elyty polityczne a one kasy nie oddadzą. Tutaj z tym statkiem to ciekawe ile kolejnych lewych etatów powstanie przy tym projekcie. Powinni przetopić tą jednostkę a z uzyskanej stali zrobić przed stocznią pomnik- ogromnego misia (na miarę możliwości tej i innych inwestycji).

    • 15 2

  • Czy stocznia MW przerobi "Gawrona" na "Ślązaka" z całą pewnością nie wiadomo, (2)

    ale na pewno przerobi kolejne setki milionów złotych z naszych podatków. Bo, że nie skończy się na obecnie zaplanowanych przez MON wydatkach na tę przeróbkę jest pewne.
    Nawet, gdyby ta przeróbka się jakoś udała i powstałoby coś, co pływa, to będzie bardziej gadżetem (chyba najdroższym na świecie) naszej biednej marynarki wojennej, niż spełnieniem potrzeb obronnych naszego państwa. I raczej na tym będzie polegała atrakcyjność tego przedsięwzięcia, jeżeli tak można powiedzieć.

    • 15 4

    • (1)

      Widzę, że jesteś zorientowany... to my mamy jakieś okręty wojenne? Biedne, ale są?

      • 1 0

      • Oczywiście, że mamy. Sam widziałem jedną łódź podwodną stojącą przy przystanku autobusowym na Oksywiu w Gdyni.

        • 9 0

  • Piszecie na okrągło to samo!

    Nawet tytuł podobny do poprzedniego.
    Coraz słabiej.

    • 4 2

  • A ta historia o czym jest?

    Nie udało się z "Gawronem". Teraz czas na "Ślązaka" - 22 lutego 2013
    Chyba plagiat

    • 3 2

  • przerobić Tuska na Zappatero

    • 14 4

  • Gawron,Slazak jeden pies.....a stocznia Gdanska zbankrutowala....

    ....wystarczylo ze Jaworski zabral sie za zarzadzanie...tak to jest jak sie niudacznikow robi prezesami!

    • 9 4

  • I będziemy mieli kolejny System Walki produkcji firmy THALES działający "inaczej" niech ktoś zajmie się poprzednią produkcją sprzedaną naszej MW tzn. proj. 660M. Najdroższy i oczywiście nie działający i nie spełniajacy naszych norm.

    • 9 0

  • Byłem w Powiatowym Urzędzie Pracy w Gdańsku

    ..... korytarze, pokoje, dziesiatki Inspektorów, Starszych Inspektorów, ..... i kilka ofert pracy typu sprzataczka, baletnica, logopeda i opiekunka starych osób w Niemczech.

    A tu Gawron na Ślązaka, Ślązak na Kaszuba, Kaszub na Kukułkę, .... Kukułkę na Gawrona. Ruch jak cholera ale bez efektów pozytywnych.

    • 14 0

  • Rząd to osły (1)

    Moim skromnym zdaniem nasz Rząd to osły tylko patrzą na siebie i ile im wleci do kieszeni a nie widzą tego co maja mamy stocznie mogli byśmy np budować statki transportowe,gazowe itp promy w tym jesteśmy naprawdę dobrzy również mogli byśmy budować statki wojenne i je sprzedawać ludzie mieli by prace i państwo by zarobiło wystarczy tylko trochę pomyśleć

    • 11 0

    • już nie można myśleć

      unia myśli globalnie za wszystkich

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane