• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Straż Ochrony Portu Gdańsk bez umowy na ochronę? Konflikt w gdańskim porcie

Wioletta Kakowska-Mehring
4 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
O co toczy się konflikt? Problemem jest flota i brak planu inwestycyjnego dla SOPG. Obecnie użytkowane statki pożarnicze przez SOPG to jednostki z lat 70. O co toczy się konflikt? Problemem jest flota i brak planu inwestycyjnego dla SOPG. Obecnie użytkowane statki pożarnicze przez SOPG to jednostki z lat 70.

Port Gdańsk ogłosił przetarg na ochronę portu od strony wody, w którym z powodu specyfikacji nie może startować Straż Ochrony Portu Gdańsk, czyli spółka należąca do Portu, a która zajmowała się tym do tej pory. Dlaczego właściciel, nie inwestując w nową flotę, sam zniszczył swoją spółkę? - pyta załoga spółki. Rozrastający się port musi być dobrze chroniony, a całość podlega dyscyplinie finansów publicznych - odpowiadają władze Portu.


Jak oceniasz działania ZMPG w sprawie przetargu?


- Firma Straż Ochrony Portu Gdańsk jest w 100 proc. zależna od Zarządu Portu Morskiego Gdańsk, zatem to w interesie ZMPG jest, aby firma SOPG wykonywała zadania dla macierzystej firmy. A tak nie jest. Co jest istotne, ZPMG stawiając warunki przetargu na ochronę portu od strony morza i wiedząc, w jakim stanie technicznym są środki pływające firmy, która przecież jest zależna w 100 proc. od ZMPG, oddaje do obcych firm tak ważne zadania - mówi Adam Liszczewski, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej i przewodniczący Rady OPZZ woj. pomorskiego.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Obawy nasze budzi przetarg na ochronę przeciwpożarową Portu Gdańsk, wykluczający udział w przetargu spółki Straż Ochrony Portu Gdańsk. Decyzja ta może skutkować doprowadzeniem SPOG do upadłości. Oznacza to likwidację miejsc pracy dla 51 pracowników i 40 osób zatrudnionych na umowach cywilno-prawnych - informuje Krzysztof Dośla, przewodniczący Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ Solidarność.
Jak twierdzą związkowcy, decyzje ZMPG są tym bardziej dziwne, że od kilku lat dominuje tendencja do odkupywania przez państwo spółek do umacniania ich roli w gospodarce. A tu - jak twierdzą związkowcy - mamy do czynienia z działaniami na rzecz likwidacji. Z inicjatywy związków z różnych organizacji kilka tygodni temu sprawa stanęła na Wojewódzkiej Radzie Dialogu Społecznego. Niestety stronom nie udało się dojść do porozumienia.

Firmy z Trójmiasta. Transport, logistyka i spedycja morska



Władze Portu Gdańsk odpierają zarzuty i twierdzą, że decyzja o przetargu spowodowana jest względami bezpieczeństwa i kalkulacją ekonomiczną. Podkreślają też, że żadne decyzje dotyczące ewentualnej likwidacji SOPG nie zostały jeszcze podjęte.

- Uzyskanie optymalnego sposobu funkcjonowania systemu bezpieczeństwa pożarowego w portach jest zadaniem niełatwym ze względu na nieustannie zmieniającą się rzeczywistość. Wymaga wysokich kwalifikacji z zakresu zarządzania i kierowania działaniami ratowniczymi, jak również odpowiedniej ilości oraz jakości sił i środków. Powyższe działania muszą być wielokierunkowe, uwzględniające specyfikę oraz uwarunkowania danego portu, jak również posiadane przez nie zasoby i przygotowanie kadr - informuje nas w swoim stanowisku ZMPG.
Oferty w ramach przetargu wstępnie można było zgłaszać do 4 listopada, potem termin przedłużono do 6 listopada, w ostatni poniedziałek podano, że aż do 27 listopada. Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, jest to związane z szumem, jaki zrobił się wokół tej sprawy. Sytuacją SOPG zainteresowały się władze w Warszawie.

Flota w rozsypce, brak planu inwestycyjnego



O co toczy się konflikt? Problemem jest flota. Obecnie użytkowane statki pożarnicze przez SOPG to jednostki z lat 70. Są to dwa sprawne statki pożarnicze oraz jedna uszkodzona jednostka "Strażak 5", która na skutek braku decyzji nie została przywrócona do eksploatacji po kolizji w roku 2018 r. Ostatni remont klasowy jednostek ("Strażak 6") został przeprowadzony w 2015 roku w oparciu o dotacje unijne. Natomiast jednostka "Strażak 4" już dwukrotnie miała przedłużane o rok świadectwo klasy (siedem lat bez pełnego remontu klasowego). Jak twierdzą związkowcy, to wskazuje, jak niskie nakłady finansowe w ostatnich latach ZMPG ponosiło na zabezpieczenie ochrony przeciwpożarowej, mimo ogromnego rozwoju Portu Gdańsk i wielokrotnego wzrostu liczby przeładunków, a co za tym idzie - również wzrostu dochodu.

Armatorzy i żegluga morska



- Zamiast wieloletniego planu modernizacyjnego i rozwoju spółki SOPG, zależnej od ZMPG, a co za tym idzie zwiększenia bezpieczeństwa pożarowego w Porcie Gdańsk, zdecydowano się na przeprowadzenie w chwili obecnej przetargu, nie dając szans na uczestnictwo w nim SOPG, poprzez określenie w "Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia" warunków wykluczających spółkę Straż Ochrony Portu Gdańsk z możliwości udziału w przetargu. Bezpośredni wpływ na to miał fakt wyżej wspomnianego braku inwestycji, remontów i modernizacji jednostek pływających SOPG od 2012 r. - informuje Maciej Bielecki, wiceprzewodniczący Forum Związków Zawodowych województwa pomorskiego w piśmie do Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego.

ZMPG wybiera inwestycje w infrastrukturę portową



Co na to władze Portu Gdańsk?

- Nasze jednostki, już mocno przestarzałe (mają odpowiednio 42, 44, 47 lat), mogą obecnie wychodzić do akcji tylko przy określonych warunkach pogodowych, co oznacza, że nie są w stanie wypełnić należycie swoich obowiązków, a tym samym zapewnić odpowiedniego zabezpieczenia. ZMPG jest jednostką w dyscyplinie finansów publicznych, co oznacza, że konieczne jest z naszej perspektywy wybranie rozwiązania, które z jednej strony w sposób najlepszy zabezpieczy zarówno pracę Portu, ale także będzie to rozwiązanie optymalne kosztowo. Nie możemy pozwolić sobie na drogie i nieuzasadnione biznesowo rozwiązania. Biorąc pod uwagę nasze inwestycje, jak również zmieniające się parametry torów wodnych i większy ruch statków w porcie, zdecydowaliśmy się zweryfikować rynek i otrzymać informację, ile realnie może kosztować zabezpieczenie portu, gdyby usługi były świadczone przez podmiot zewnętrzny, i tym samym wykluczyć konieczność blisko 100-mln wydatków na zakup nowych jednostek - informuje nas w swoim stanowisku ZMPG.

Porty i terminale



Jak twierdzą władze Portu, w latach wcześniejszych Zarząd, mając świadomość, że flota jednostek pożarniczych, którą dysponuje, wymaga wymiany, wielokrotnie analizował możliwości sfinansowania takich jednostek także ze środków unijnych.

- Zwracaliśmy się również z pytaniem do różnych stoczni polskich i zagranicznych z prośbą o przedstawienie oferty na zakup takich jednostek. Jednak na przykładzie inwestycji realizowanych przez Zarządy Portów widać, że programy te nie przewidują wysokich poziomów dofinansowania. W przypadku zakupu jednostki o wartości, która jest szacowana na około 36 mln zł, kwota dofinansowania wynosi niecałe 2 mln zł - tłumaczy ZMPG.
Władze Portu przyznają, że priorytetem zawsze będą inwestycje w istniejącą infrastrukturę portową konieczną do prowadzenia bieżącej działalności, w tym posługiwanie się rozwiązaniami bezpiecznymi i najtańszymi do momentu, w którym zarząd Portu będzie stać na zakup własnych jednostek.

Na lądzie już chroni Orlen



Przypomnijmy, że kilka lat temu obecny ZMPG ochronę od strony lądu już powierzył spółce zewnętrznej, czyli podmiotowi należącemu do Orlenu. Tę decyzję władze Portu tłumaczą nieprawidłowościami w SOPG.

- Zarząd SOPG zwrócił się do ZMPG, uznając w kierowanej korespondencji, że SOPG nie jest w stanie prawidłowo wykonać czynności związanych z ochroną obszaru Portu Gdańsk na właściwym poziomie. Zarząd SOPG zwrócił się do ZMPG o rozważanie podjęcia rozmów z doświadczonymi i renomowanymi w świadczeniu usług ochrony infrastruktury krytycznej spółki Skarbu Państwa, zatrudniającymi wykwalifikowaną kadrę, zawarcia porozumienia, w oparciu o które podmiot będzie świadczył usługi ochrony na rzecz ZMPG przy wykorzystaniu potencjału i wszystkich pracowników ochrony SOPG, wprowadzając rzetelne i skuteczne standardy ochrony infrastruktury krytycznej na terenie Portu Gdańsk. Na tę chwilę rozwiązanie to pozwala zarówno utrzymać obecnych pracowników SOPG, jak również wzmocnić jakość świadczonych usług - poinformował ZMG.

"Nasz zakład umiera". Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji znów protestują



To nie koniec problemów. Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji, spółki także w 100 proc. należącej do ZMPG, również boją się, że podzielą los SOPG. Jak twierdzą, w ich rozwój też się nie inwestuje, tylko powoli wprowadza do Portu spółki zewnętrzne? Do tej kwestii w swoim stanowisku władze Portu Gdańsk nie odniosły się.

Miejsca

Opinie (173) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Rada nadzorcza - gdzie byli z organu nadzoru tyle lat!!!!!!

    Pytanie zasadnicze, co robily osoby w zarzadzie spolki jako organ nadzoru. Słupy , ktore korzystały poki bylo dobrze a teraz nietety nie bedzie dobrze wszystkim .Oni sobie poradza bo za zaslugi zawsze gdzie ich wcisna, tylko co z cala reszta. Trzeba bylo cisnac duzo wczesniej , wszyscy wiedxieli ,ze statki to 40 letnie trupy i tak sie nie da dluzej. Juz kilkanascie lat wczesniej byly klopoty ale wtedy kazdy palil glupa,ze jakos to bedzie. Nikt teraz nie wywali 100 baniek by ratowac garstke naiwniakow. Wezma firme z zewnatrz i pozbedea sie kosztow i klopotow. WUŻ juz od 2019 ma asysty pozarnicze w ofercie.

    • 0 1

  • Ochrona P-poż od strony wody (12)

    Niestety jak się było użytkownikiem statków pożarniczych prze 15 lat i nie prowadziło żadnych inwestycji, modernizacyjnych tylko czerpało zyski to tak się kończy. Średni wiek jednostki 40 lat klasa pływalności jeden do 4 B drugi może do 6B trzeci w krzakach uszkodzony to masakra nie statki ratowniczo - gaśnicze. Niestety wszystkie Zarządy Spółki SOP zaniedbywały sprawę . Jakoś to będzie. Czas skończyć z tą prowizorką. Brawo zmpg sa. czas na zmiany nim dojdzie do pożaru statku na redzie portu a będzie falowanie, wiatr 6 B i żaden pseudo statek pożarniczy nie wypłynie !!!!!!!!

    • 28 13

    • statki a SOPG (1)

      Proszę Pana statki pożarnicze zostały przekazane do SOPG prawdopodobnie w 2015 lub 2016, która do takiego przekazania była zupełnie nieprzygotowana ponieważ zajmowała się wyłącznie ochroną Portu Gdańsk na terenach zarządzanych przez zmpg s.a. do przekazania doszło po wypowiedzeniu umowy spółce celowej jaką była Morska Straż Ratowniczo-Pożarnicza przez ówczesny zarząd zmpg s.a.

      • 0 0

      • .......w 2012

        • 0 0

    • SOPG płaciło dywidendę z zysków do Zarządu Portu (3)

      • 5 3

      • dewidenta (1)

        Wypłaca się z wypracowanego zysku. trzeba było prowadzić inwestycję w sprzęt modernizować naprawiać a nie wykazywać zyski. nikt o zdrowych zmysłach nie chwali się zyskiem - chyba że zarządy sopg robiły to dla utrzymania stołków jakie to są dobre!!!!!!! każdy wie że najpierw utrzymanie tego co daje chlebek potem zyski !!!!!!

        • 0 1

        • Wszystkie wnioski inwestycyjne Prezesa torpedowano

          Robila to Rada Nadzorcza powolywana przez ZMPG - nie pisz bredni

          • 0 1

      • Tak, dywidendę. Kto więc mial pieniądze na statki?

        CORKA czy MATKA?

        • 0 0

    • SOPG dzierżawa statków (1)

      proszę nie robic ludziom wody z mózgu Biorą jednostki w dzierżawę przez 15 i zapomniało się ze na obowiązku dzierżawcy spoczywa dbanie o powierzony majatek w całym słowa tego znaczeniu Każdy by chcial tluc kasę na czyimś sprzęcie i reszta w d...e

      • 1 0

      • To Pan robi wode z mozgu ludziom - pytanie dlaczego?

        SOPG mial w obowiazku dokonywac tylko drobnych napraw, ktore sami potrafili zorbić, a naprawy glowne, przeglądy klasowe za kilka mln dokonywał wlasciciel czyli Macocha =ZMPG.
        SOPG pod opieką Macochy ZMPG zarabiał tylko na utrzymanie ludzi i drobne wlasne wydatki. Wszystko zabierała Macocha, a starania Prezesów i protesty związkowcow ochroniarzy zbywano i zastraszano ich utratą pracy - proponowano przetarg z uwagą, że inni robią to jeszcze taniej. Jak zwykle ZMPG klamalo i oszukiwalo swoich pracownikow. Żeby zrobić deal nawet przetargu nie przeprowadziliscie, a kwote ochrony musieliscie z marszu podnieśc o 50% i pozniej o kolejne 50%. Jakie były z tych podwyzek, podwyzki dla pracownikow?
        Bardzo łatwo jest odczytać koszty ochrony sprzed oszustwa czyli w latach 2017,2018 i 2019 i porownać z kosztami jakie teraz ZMPG ponosi na utrzymanie Orlenu? Można?

        • 4 2

    • Zgadza sie (1)

      SOPG czerpalo jedynie zyski nie inwestujac w jednostki. Na 40 pracownikow na jednostkach zmianowych przypada 11 pracownikow biurowych. Rowniez i ich pesje...mozna odpowiedziec sobie na pytanie co oni robia w czasie pracy?

      • 4 0

      • Nowy Prezes Stankuć

        wybrany decyzja komisji konkursowej przez Rade Nadzorczą SOPG powolywana przez ZMPG - MATKE, zaraz po wyborze powolal sobie kolesiow prokurentów z pensja ponad 10 000 każdy.
        Sam Stankuc nie miał zielonego pojecia o ochronie ppoż i o ochronie fizycznej, ale wg ZMPG byl "najleoszym" oferentem. Ewidentna decyzja na szkode spolki corki.
        Zapomoinasz, że Orlenowe uslugi ochrony fizycznej nadal nadzoruje SOPG, rozlicza i ksieguje - za tą prace rtrzeba placic, a to nie byla decyzja SOPG, tylko ZMPG - Matki.

        • 1 0

    • Dlaczego SOPG mial prowadzic inwestycje

      w Statki skoro statki pożarnicze są wlasnością ZMPG - Matki a nie jej spolki corki? Z czego SOPG miał finansować inwestycje, skoro wszystkie wypracowane zyski corce zabierała Matka czyli ZMPG. Traktowała corkę po macoszemu. Powody takiego zachowania ZMPG wobec spolek corek okazały się bardzo przyziemne - w grę wchodzi korupcja, a nie oszczędności.

      • 0 1

    • Statki pożarnicze są własnością ZPMG, a nie sopg, sopg jest ich dzierżawcą.

      Ministerstwo i ZMPG bylo bardzo dobrze zorientowane jakim statkami pozarniczymi dysponuja. Nie podlizuj sie.

      • 0 0

  • Kapitan Statku WUZ zarabia niemalże 20 000, a Kapitan ,,,, (2)

    ....Kapitan Statku pożarniczego zarabiał przed podwyżka 3300, a po podwyżce 4500. Widać róznicę kosztów jakie budżet panstwa poiesie po przetargu? Dodajmy, że PSP Florian będzie obasadzal swich strażaków, a oni tez wezma kase i na offset potrzebują. Proponuje zbilansować koszty usług ppoż w porcie przed przetargiem i po przetargu. Bedzie wynik. :-)

    • 8 7

    • (1)

      20.000 powiadasz, widać masz rzetelną wiedzę na temat zarobków Wuż.

      • 3 0

      • Tak, informacja sprawdzona i potwierdzona. Nie wszyscy, zależy od uprawnien, ale zarabiają takie pieniądze.

        • 0 0

  • Wiecie jakie będzie zabezpieczenie ppoż największego portu w Polsce?

    3 statki zgodnie z wymaganiami SIWZ - ale jakie statki? :-) Tutaj jest eureka.
    1. statek pożarniczy FIFI1 - to będzie holownik, ktoremu PRS nada lub juz nadało tą klasę. PRS jak się okazuje to nie jest panstwowa instytucja, tylko zwykla prwaytna firma ktora kieruje sie zyskiem. Za swoje kwalifikacje wystawiają faktury !!!!!
    2. statek FIFI1a - czyli np Strażak 6, ktory jest najsprawniejsza jednostką i przejdzie tą klasyfikacje.
    3. statek dowolny bezklasowy, a wiec może być łodeczka płomyk - Florianow - tutaj tylko przypuszczam, drwie i żartuje, ale nie wykluczam takiego pomysłu geniuszy od przetargow z ZMPG. :-)

    • 13 2

  • (9)

    Pracowałem blisko 26 lat w sopg czasy były lepsze i gorsze po przejęciu przez orlen po blisko roku zwolniłem się była to najlepsza decyzja w życiu
    Przykre to ale prawdziwe

    • 12 2

    • (8)

      Ale nie bądź taki tajemniczy i napisz dlaczego. Jesteś taki ambitny czy odwrotnie?

      • 0 0

      • (7)

        Ciężka praca nieadekwatna do zarobków

        • 2 0

        • (2)

          Pociągnij ten temat. Każdy by chciał zarabiać godnie. Jedni się całe życie kształcą, podnoszą kwalifikacje i szukają lepszych warunków a drudzy stoją w miejscu i godzą się z tym co mają. Według Ciebie ile powinien w takim razie zarabiać pracownik ochrony w porcie?

          • 0 0

          • (1)

            Podobnie do wynagrodzenia w Lotosie czy na Lotnisku

            • 1 0

            • Nie stać orlenu na to?

              • 1 0

        • (3)

          Gnicie w koi cały dzień nazywasz ciężka pracą? Bo co wy tam innego robicie?

          • 0 4

          • (2)

            Widać że nie znasz pracy w porcie

            • 2 0

            • (1)

              Akurat znam i wiem czym zajmuje się załoga na strażakach, więcej leżą jak pracują. Strażacy pracują w czasie asysty, a załogę boki bolą od leżenia. A jak nie ma asysty to high-life: odkurzanko i mycie samochodu tudzież jakiś szwindelek z paliwkiem.

              • 3 0

              • Chlopie chodzi o ochronę na bramach

                • 3 0

  • (15)

    Przecież tam chodzi o to, żeby pozbyć się SOP i mieć np. Orlen na fakturkę. Taniej i mniej problemów ze związkami i w ogóle. Outsourcing.
    Szczerze jako przedsiębiorca działajacy na wolnym konkurencyjnym rynku też bym poszedł drogą pieniędzy czyli ograniczania kosztów.
    ZMPG jest specyficzną działalnością ale też jest na normalnym rozrachunku i pomimo, że zarzadza majatkiem skarbu panstwa to nie jest jednostką budżetowa i ministerstwo nie dołoży.

    • 33 9

    • (5)

      Ciekawe ile Orlen płaci swoim ochroniarzom , skoro jest konkurencyjny ?

      • 9 0

      • wystarczy, że ma więcej zleceń i większe obłożenie ludzi robotą (2)

        SOPG nawet nie zarobił na amortyzację sprzętu

        • 4 0

        • (1)

          SOPG jedynie brał korzyści z pracy i nic a nic nie inwestował!!! pracownicy jedynie patrzyli na swoje portfele. Na ilość osób pracujących 51 ogólnie w biurze zatrudnionych 11 osób z czego nic nie robiących większość. I bardzo dobrze po co trzymać darmozjadów.

          • 6 0

          • Z czego miał inwestować? Gdyby ZMPG dawał im tyle co teraz Orlenowi to by było z czego nawet statki naprawić.

            • 1 0

      • Tyle co w sopg

        • 3 0

      • Zdecydowanie lepiej niż SOPG

        • 3 2

    • Tyle że "lądowych" pracowników SOPG przejęła Orlen Ochrona i jakoś nam się polepszyło - nikt z tego powodu pracy nie stracił (3)

      • 4 4

      • Mirek, a dlaczego tych samych pieniędzy podwyżkowych (2)

        podwyżka ok 50% dla Orlenu odmowiono spolce corce starającym sie o to Prezesom SOPG? dlaczego po tej podwyżce pracownicy SOPG przejeci przez Orlen wowczas w zasadzie zadnej znaczącej podwyzki nie dostali tylko wyrownania najtanszych pracownikow do sredniej?

        • 4 0

        • (1)

          Mirek podstawiony przez orlen kłamie

          • 5 0

          • Jak Mirek na budce nie stał to mu się polepszyło.

            • 0 0

    • (2)

      Ale pierdoły o ochronie piszą. ZMPG zlecił audyt Orlenowi. Orlen audyt przeprowadził i stwierdził nieprawidłowości. Po audycie przejął ochronę lądową razem z pracownikami i dostał za to 2x więcej pieniędzy niż dostawał SOPG. Poza plakietką na mundurach nic się nie zmieniło. Koszty ochrony zamiast spaść to się podwoiły. Takie wałki to tylko w Polsce są możliwe. Ewentualnie na Ukrainie albo Białorusi. Jak się władza zmieni to może się tym CBA kiedyś zainteresuje bo ktoś musiał za ten pomysł nieźle posmarować.

      • 8 0

      • Prawda

        • 3 0

      • Szczera prawda

        • 4 0

    • Orlen to pomyłka

      • 3 0

    • Taniej i mniej problemow?

      Jak oddano uslugi ochrony fizycznej to koszty od razu podniesiono o 50%. Ty napewno jestes przedsiebiorcą?

      • 1 0

  • Liwacz, Felmet i Stankuć - gdzie teraz są? (2)

    Ta trojka przechodząc od spolki do spolki z polecenie Greinkego likiwidowała stanowiska pracy portowcow na rzecz obcych firm. Czy ONI nadal są prokurentami w SOPG za sprawą decyzji Stankucia? Czy jak z karty sluzbowej Stankucia zniknęło 200 000 w Rezerwie, a po mianowaniu go na Prezesa SOPG (wg ZMPG to był specjalista finansista) zniknęło kolejne 100 000 - to ktoś kto go nadzorował był zaintersowany rozliczeniem tego, czy ukryciem? Dlaczego Stankuć odchodząc z Rezerwy do drugiej firmy nie został rozliczony? co robił nadzor bezposredni - korzystał z tych pieniedzy? Panie Felmet? Panie Liwacz? Panie Greinke? To juz nie jest wasz funfel? Nie znacie go? :-) Felmet juz się wpowiedzial i utrzymuje, że o tym fakcie nic nie wiedział - naprawdę?

    • 21 3

    • (1)

      Ciekawe kiedy służby zainteresują się aby wyjaśnić to co kto ma za uszami

      • 5 0

      • Jak kolejna władza będzie miała w tym jakiś interes, a tej się nie uda pozamiatać do tej pory wszystkiego.

        • 1 0

  • Typowa sprawa. (5)

    Numer stosowany juz chyba nawet od 1989r.
    Niekompetentny zarzad doprowadza firme do ruiny np. tracac zlecenia. Firma bankrutuje i... przejmujemy resztki majatku za grosze.

    • 70 0

    • Wałek ! (4)

      Chodzi o przejęcie rynku usług ppoż. przy zabezpieczeniu niebezpiecznych przeładunków. Tu leżą konfitury ! Przetarg bezczelnie ustawiony pod firmy z holownikami !

      • 12 1

      • (3)

        Chyba zdezorientowany. Przeczytałeś wymogi do przetargu? Poproś, żeby ktoś Tobie pomógł. Z trzech wymaganych statków, dwa posiada SOPG. Quo vadis?

        • 2 6

        • (1)

          SOPG posiada szroty, a nie statki ratownicze. Na krakowskim jest ich miejsce!!!

          • 1 0

          • To są statki ZMPG.

            • 0 0

        • SOPG nie posiada żadnego statku pozarniczego - nie klam.

          • 0 0

  • I co dlej z tym tematem ??? (1)

    Szanowna Pani redaktor - dziękuje za już proszę o jeszcze .

    • 12 0

    • Pewnie nic bo poza zainteresowanym gronem sopg, zmpg, wuż i florian to reszta ludzi ma to w czterech literach bo ich to nie dotyczy, a takie wałki są robione w całej Polsce.

      • 2 0

  • Bagno i szambo cuchnie z daleka ciekawe kiedy ktoś posprząta

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane