• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Straż Ochrony Portu Gdańsk bez umowy na ochronę? Konflikt w gdańskim porcie

Wioletta Kakowska-Mehring
4 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
O co toczy się konflikt? Problemem jest flota i brak planu inwestycyjnego dla SOPG. Obecnie użytkowane statki pożarnicze przez SOPG to jednostki z lat 70. O co toczy się konflikt? Problemem jest flota i brak planu inwestycyjnego dla SOPG. Obecnie użytkowane statki pożarnicze przez SOPG to jednostki z lat 70.

Port Gdańsk ogłosił przetarg na ochronę portu od strony wody, w którym z powodu specyfikacji nie może startować Straż Ochrony Portu Gdańsk, czyli spółka należąca do Portu, a która zajmowała się tym do tej pory. Dlaczego właściciel, nie inwestując w nową flotę, sam zniszczył swoją spółkę? - pyta załoga spółki. Rozrastający się port musi być dobrze chroniony, a całość podlega dyscyplinie finansów publicznych - odpowiadają władze Portu.


Jak oceniasz działania ZMPG w sprawie przetargu?


- Firma Straż Ochrony Portu Gdańsk jest w 100 proc. zależna od Zarządu Portu Morskiego Gdańsk, zatem to w interesie ZMPG jest, aby firma SOPG wykonywała zadania dla macierzystej firmy. A tak nie jest. Co jest istotne, ZPMG stawiając warunki przetargu na ochronę portu od strony morza i wiedząc, w jakim stanie technicznym są środki pływające firmy, która przecież jest zależna w 100 proc. od ZMPG, oddaje do obcych firm tak ważne zadania - mówi Adam Liszczewski, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej i przewodniczący Rady OPZZ woj. pomorskiego.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Obawy nasze budzi przetarg na ochronę przeciwpożarową Portu Gdańsk, wykluczający udział w przetargu spółki Straż Ochrony Portu Gdańsk. Decyzja ta może skutkować doprowadzeniem SPOG do upadłości. Oznacza to likwidację miejsc pracy dla 51 pracowników i 40 osób zatrudnionych na umowach cywilno-prawnych - informuje Krzysztof Dośla, przewodniczący Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ Solidarność.
Jak twierdzą związkowcy, decyzje ZMPG są tym bardziej dziwne, że od kilku lat dominuje tendencja do odkupywania przez państwo spółek do umacniania ich roli w gospodarce. A tu - jak twierdzą związkowcy - mamy do czynienia z działaniami na rzecz likwidacji. Z inicjatywy związków z różnych organizacji kilka tygodni temu sprawa stanęła na Wojewódzkiej Radzie Dialogu Społecznego. Niestety stronom nie udało się dojść do porozumienia.

Firmy z Trójmiasta. Transport, logistyka i spedycja morska



Władze Portu Gdańsk odpierają zarzuty i twierdzą, że decyzja o przetargu spowodowana jest względami bezpieczeństwa i kalkulacją ekonomiczną. Podkreślają też, że żadne decyzje dotyczące ewentualnej likwidacji SOPG nie zostały jeszcze podjęte.

- Uzyskanie optymalnego sposobu funkcjonowania systemu bezpieczeństwa pożarowego w portach jest zadaniem niełatwym ze względu na nieustannie zmieniającą się rzeczywistość. Wymaga wysokich kwalifikacji z zakresu zarządzania i kierowania działaniami ratowniczymi, jak również odpowiedniej ilości oraz jakości sił i środków. Powyższe działania muszą być wielokierunkowe, uwzględniające specyfikę oraz uwarunkowania danego portu, jak również posiadane przez nie zasoby i przygotowanie kadr - informuje nas w swoim stanowisku ZMPG.
Oferty w ramach przetargu wstępnie można było zgłaszać do 4 listopada, potem termin przedłużono do 6 listopada, w ostatni poniedziałek podano, że aż do 27 listopada. Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, jest to związane z szumem, jaki zrobił się wokół tej sprawy. Sytuacją SOPG zainteresowały się władze w Warszawie.

Flota w rozsypce, brak planu inwestycyjnego



O co toczy się konflikt? Problemem jest flota. Obecnie użytkowane statki pożarnicze przez SOPG to jednostki z lat 70. Są to dwa sprawne statki pożarnicze oraz jedna uszkodzona jednostka "Strażak 5", która na skutek braku decyzji nie została przywrócona do eksploatacji po kolizji w roku 2018 r. Ostatni remont klasowy jednostek ("Strażak 6") został przeprowadzony w 2015 roku w oparciu o dotacje unijne. Natomiast jednostka "Strażak 4" już dwukrotnie miała przedłużane o rok świadectwo klasy (siedem lat bez pełnego remontu klasowego). Jak twierdzą związkowcy, to wskazuje, jak niskie nakłady finansowe w ostatnich latach ZMPG ponosiło na zabezpieczenie ochrony przeciwpożarowej, mimo ogromnego rozwoju Portu Gdańsk i wielokrotnego wzrostu liczby przeładunków, a co za tym idzie - również wzrostu dochodu.

Armatorzy i żegluga morska



- Zamiast wieloletniego planu modernizacyjnego i rozwoju spółki SOPG, zależnej od ZMPG, a co za tym idzie zwiększenia bezpieczeństwa pożarowego w Porcie Gdańsk, zdecydowano się na przeprowadzenie w chwili obecnej przetargu, nie dając szans na uczestnictwo w nim SOPG, poprzez określenie w "Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia" warunków wykluczających spółkę Straż Ochrony Portu Gdańsk z możliwości udziału w przetargu. Bezpośredni wpływ na to miał fakt wyżej wspomnianego braku inwestycji, remontów i modernizacji jednostek pływających SOPG od 2012 r. - informuje Maciej Bielecki, wiceprzewodniczący Forum Związków Zawodowych województwa pomorskiego w piśmie do Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego.

ZMPG wybiera inwestycje w infrastrukturę portową



Co na to władze Portu Gdańsk?

- Nasze jednostki, już mocno przestarzałe (mają odpowiednio 42, 44, 47 lat), mogą obecnie wychodzić do akcji tylko przy określonych warunkach pogodowych, co oznacza, że nie są w stanie wypełnić należycie swoich obowiązków, a tym samym zapewnić odpowiedniego zabezpieczenia. ZMPG jest jednostką w dyscyplinie finansów publicznych, co oznacza, że konieczne jest z naszej perspektywy wybranie rozwiązania, które z jednej strony w sposób najlepszy zabezpieczy zarówno pracę Portu, ale także będzie to rozwiązanie optymalne kosztowo. Nie możemy pozwolić sobie na drogie i nieuzasadnione biznesowo rozwiązania. Biorąc pod uwagę nasze inwestycje, jak również zmieniające się parametry torów wodnych i większy ruch statków w porcie, zdecydowaliśmy się zweryfikować rynek i otrzymać informację, ile realnie może kosztować zabezpieczenie portu, gdyby usługi były świadczone przez podmiot zewnętrzny, i tym samym wykluczyć konieczność blisko 100-mln wydatków na zakup nowych jednostek - informuje nas w swoim stanowisku ZMPG.

Porty i terminale



Jak twierdzą władze Portu, w latach wcześniejszych Zarząd, mając świadomość, że flota jednostek pożarniczych, którą dysponuje, wymaga wymiany, wielokrotnie analizował możliwości sfinansowania takich jednostek także ze środków unijnych.

- Zwracaliśmy się również z pytaniem do różnych stoczni polskich i zagranicznych z prośbą o przedstawienie oferty na zakup takich jednostek. Jednak na przykładzie inwestycji realizowanych przez Zarządy Portów widać, że programy te nie przewidują wysokich poziomów dofinansowania. W przypadku zakupu jednostki o wartości, która jest szacowana na około 36 mln zł, kwota dofinansowania wynosi niecałe 2 mln zł - tłumaczy ZMPG.
Władze Portu przyznają, że priorytetem zawsze będą inwestycje w istniejącą infrastrukturę portową konieczną do prowadzenia bieżącej działalności, w tym posługiwanie się rozwiązaniami bezpiecznymi i najtańszymi do momentu, w którym zarząd Portu będzie stać na zakup własnych jednostek.

Na lądzie już chroni Orlen



Przypomnijmy, że kilka lat temu obecny ZMPG ochronę od strony lądu już powierzył spółce zewnętrznej, czyli podmiotowi należącemu do Orlenu. Tę decyzję władze Portu tłumaczą nieprawidłowościami w SOPG.

- Zarząd SOPG zwrócił się do ZMPG, uznając w kierowanej korespondencji, że SOPG nie jest w stanie prawidłowo wykonać czynności związanych z ochroną obszaru Portu Gdańsk na właściwym poziomie. Zarząd SOPG zwrócił się do ZMPG o rozważanie podjęcia rozmów z doświadczonymi i renomowanymi w świadczeniu usług ochrony infrastruktury krytycznej spółki Skarbu Państwa, zatrudniającymi wykwalifikowaną kadrę, zawarcia porozumienia, w oparciu o które podmiot będzie świadczył usługi ochrony na rzecz ZMPG przy wykorzystaniu potencjału i wszystkich pracowników ochrony SOPG, wprowadzając rzetelne i skuteczne standardy ochrony infrastruktury krytycznej na terenie Portu Gdańsk. Na tę chwilę rozwiązanie to pozwala zarówno utrzymać obecnych pracowników SOPG, jak również wzmocnić jakość świadczonych usług - poinformował ZMG.

"Nasz zakład umiera". Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji znów protestują



To nie koniec problemów. Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji, spółki także w 100 proc. należącej do ZMPG, również boją się, że podzielą los SOPG. Jak twierdzą, w ich rozwój też się nie inwestuje, tylko powoli wprowadza do Portu spółki zewnętrzne? Do tej kwestii w swoim stanowisku władze Portu Gdańsk nie odniosły się.

Miejsca

Opinie (173) 9 zablokowanych

  • Skandal

    Jak Zarząd Portu mógł przez tyle czasu nie zmodernizować floty? Koszty obsługi przez podmioty zewnętrzne będą znacznie wyższe i w dłuższej perspektywie czasowej nieopłacalny! Działanie uważam za skandaliczne, tym bardziej, że chodzi o teren o znaczeniu strategicznym.

    • 30 7

  • WUŻ a na zająca Fairplay? Zresztą po diabła inwestować w statki gaśnicze skoro nowocesne holwniki portowe mają takie funkcje (7)

    W Gdyni kończy się okres dla Fairplay, który też nie inwestował we flotę więc trochę zmian na zatoce może być. A jest o co walczyć:)

    • 13 15

    • (1)

      Trzymam kciuki za WUŻ swoją drogą pozdrowienia byłem na Ajaksie i Aresie na praktykach bardzo dobrze wspominam :)

      • 6 0

      • Jesteś po Morskim Liceum Zawodowym że byłeś na praktykach w WUŻ..ja też byłem,stare dobre czasy..

        • 4 0

    • Holownik jako statek pożarniczy i to jest bardzo ciekawa koncepcja idąc tym tropem zlikwidujmy w Polsce wszystkie szpitale wszak mamy doskonałe nowoczesne stadiony które tylko czekają aby wstawić tam łóżka ;o)

      • 2 7

    • Oferta ma zapewnic 3 statki pozarnicze obsadzone

      Oferent musi byc jednostka ochrony przeciwpozarowej utworzona na bazie przepisow MSW. Jedyna firma ktora to spelnia jest SOPG i PSP Florian - firma mocno zwiazana z ZMPG.

      • 0 1

    • WUŻ ma bardzo drgie usługi w porownaniu do SOPG. (2)

      Koszty ochrony ppoż od strony wody skoczą wielokrotnie. Ponadt WUZ nie jest jednostką ochrony ppoż i musi zawrzec kooperacje z PSP Florian - i to jest glowny cel ukladu w ZMPG.

      • 1 1

      • (1)

        Wuz nie będzie wchodził w żadną kooperacje, ma swoje jednostki i swoich ludzi.

        • 0 1

        • Ale nie jest jednostką ochrony przeciwpożarowej

          I wg przepisow MSW nie ma prawa podejmować zadnych działan o charakterze operacyjnym, ratowniczo-gaśniczym. Takie uprawnienia ma PSP Florian układowcy i SOPG - tych co sie ich pozbywają. Artykul wyraznie pyta czy to prawda, że SOPG nie będzie mogl uczestniczyć w przetargu, a jak sie zdecyduje to i tak nie wygra. przetarg zanim ogłoszono juz go ustawiono. wuz jak zechce w tym bajzlu uczestniczyć, a odradzam, będzie musial wziaść podwykonawce ukladowca ZMPG - PSP Florian. Przetarg pokaże jak będzie.

          • 0 0

  • "Władze Portu Gdańsk odpierają zarzuty i twierdzą, że decyzja o przetargu spowodowana jest względami bezpieczeństwa i

    Wszystko da się uzasadnić, a tymczasem decyzja zapadła i została wdrożona w życie takim cichcem, że nawet SOPG o tym nie wiedział. Myślę, że to gruby wałek + mała zemsta personalna na górze. Ktoś przytuli grubą kopertę od jakiegoś Florka, a przy okazji da psztyczek w nos innemu Marianowi :) .
    A konsekwencją będzie długofalowe uzależnienie się od zewnętrznego podmiotu, rezygnując z własnych sumptów. Czy nie tak było z całą stocznią? :)

    • 29 4

  • taki system ochrony dziala w firmie ,,franke ,,w Gdyni, jeden dziadek ok 80 lat ciagle spiacy,drugi z reka w ortezie +2 dziadków ok 75lat-firma zatrudniajaca Securitas Services ttak sie chroni milionowy majatek firmy Franke-wstyd? układy?

    • 18 0

  • statki pożarnicze

    wystarczy popatrzyć na zdjęcie w artykule tak wygląda najlepszy statek pożarniczy sopg. to kajak szuwarowy, nie jednostka ratowniczo - gaśnicza na obecne czasy.

    • 16 12

  • Dlaczego nie ma chętnych do pracy odp ciężka praca za małe wynagrodzenie

    • 12 1

  • 90 osób idzie na bruk bo Prezio przez 4 lata nie kiwnął palcem

    Spółka córka niszczona przez ZMPG.... To jest po prostu kpina. Mięli tyle czasu a koniec końców po prostu wydymali ludzi

    • 28 5

  • na modernizację kasy nie ma... ale na najnowsze Audi dla Prezia już tak (1)

    • 39 3

    • No wiadomo ! Prezes musi se samochód wymienić raz na trzy lata

      • 10 2

  • Takiego bałaganu w histori portu nie bylo jeszcze

    • 34 6

  • Ekonomia..

    po pisssowsku

    • 26 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane