Superprojekt polskiej fregaty z gdańskiej stoczni

Fregata wielozadaniowa - projekt biura Remontowa Marine Design & Consulting.

Zaprezentowany przez trójmiejskie biuro Remontowa Marine Design & Consulting projekt polskiej fregaty przywodzi na myśl najnowocześniejsze jednostki amerykańskiej Marynarki Wojennej.



Czy projekt tej fregaty zostanie kiedyś zrealizowany?

tak, oby jak najszybciej 22%
tak, choć pewnie za kilkadziesiąt lat 13%
nie, to jest nie do zrealizowania w polskich warunkach 49%
nie, ponieważ takich okrętów nie potrzebujemy 16%
zakończona Łącznie głosów: 1246
Kilka tygodni temu pisaliśmy o możliwym zakupie od Amerykanów okrętów LCS. Niemalże od razu zaczęły się ścierać rożne opinie na temat przydatności lub ich braku tego typu okrętów w polskiej flocie.

Dziś przedstawimy kolejną odsłonę "amerykańskiego snu", tym razem polskiej produkcji.

Słowem wstępu: amerykański sen to niszczyciele typu Zumwalt. To największe w historii US Navy okręty tej klasy zbudowane według najnowocześniejszych technologii, zarówno w kwestii konstrukcji, jak i uzbrojenia. Wygląd zawdzięczają wykorzystaniu technologii stealth, przez co ich sygnatury magnetyczne, akustyczne i podczerwieni są minimalne. Są to jednostki niezwykle trudne do wykrycia, ultranowoczesne i przy tym silnie uzbrojone.

Amerykański niszczyciel rakietowy USS Zumwalt (DDG-1000)
Amerykański niszczyciel rakietowy USS Zumwalt (DDG-1000) fot. US Navy
USS Zumwalt to efekt kilkunastu lat pracy inżynierów, budowa okrętu trwała cztery lata, a jej szacowany koszt to ponad 4 mld dolarów, czyli ok. 18 mld zł.

Imponujący projekt polskiej stoczni



Czy podobna jednostka mogłaby zostać zaprojektowana i powstać w polskiej stoczni? Choć trudno to sobie wyobrazić, jedna z nich ma taką ambicję.

Taka propozycja pojawiła się na odbywającym się niedawno w Kielcach XXVIII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego. Biuro projektowe Grupy Stoczni Remontowa zaprezentowało projekt fregaty wielozadaniowej.

Do podstawowych zadań, jakie przed nią postawiono, możemy zaliczyć m.in.:
  • zwalczanie celów nawodnych, podwodnych, powietrznych i lądowych,
  • pełnienie funkcji okrętu dowodzenia,
  • patrolowanie i ochrona strefy ekonomicznej państwa, jego torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych,
  • prowadzenie działań na rożnych akwenach morskich,

Jednostka ma być wykonana w technologii stealth i mieć następującą charakterystykę:
  • długość - 120 metrów
  • szerokość - 16 metrów
  • wyporność - 3800 ton
  • prędkość - ok. 26 węzłów (zasięg do 7 tys. mil morskich)
  • załoga - 100 oficerów i marynarzy

Okręt bez uzupełnienia zapasów mógłby przebywać na morzu przez około 30 dni. Planowane uzbrojenie robi wrażenie, gdyż w jego skład wchodzą:

  • umieszczona na dziobie armata kal. 76 mm
  • umieszczona na dziobie armata kal. 35 mm
  • umieszczone na rufie dwie armaty kal. 35 mm (co szczególnie ciekawe, wszystkie wykonane są w technologii stealth HD)
  • dwie ośmiokomorowe wyrzutnie rakiet VLS-MM (rakiety pionowego startu)
  • dwie ośmiokomorowe wyrzutnie rakiet VLS-AAW (rakiety pionowego startu)
  • dwie czterokomorowe wyrzutnie rakiet średniego zasięgu RBS-SSM
  • dwie trzy rurowe wyrzutnie torped
  • sześć wielkokalibrowych karabinów maszynowych kal. 12,7 mm
  • osiem wyrzutni pocisków zakłócających

Całości wyposażenia dopełnia jeszcze System Obserwacji Technicznej i Kierowania Uzbrojeniem. Na pokładzie przewidziano również możliwość stałego bazowania (hangar) śmigłowca o masie startowej do 23 ton oraz dronów. Nowością również są dwie płaszczyzny VERTREP (vertical replenishment, który polega na przekazywaniu zapasów na okręt za pomocą śmigłowca, uzupełnia on inny system - RAS, czyli replenishemnt at sea).

Jest to projekt naprawdę ciekawego i jak na standardy polskiej floty ultranowoczesnego okrętu, który w wydanym stopniu podniósłby jej potencjał bojowy.

Oczywiście sceptycy mogliby zadać pytanie, czy biorąc pod uwagę wieloletnią epopeję z budową ORP Ślązak, są realne szanse na budowę tak zaawansowanego okrętu w polskiej stoczni. Remontowa Shipbuilding ma doświadczenie w budowaniu okrętów i dużych statków, więc można mieć nadzieję, że i z tym by sobie poradziła.

Podniesienie bandery na ORP Ślązak. Listopad 2019



W jaką stronę pójdzie Marynarka Wojenna



Prawdziwy problem leży jednak w innym miejscu. Projektów nowych okrętów mieliśmy ostatnio co niemiara - jedne piękniejsze od drugich, pojawiały się nawet plany ich budowy, ale - jak to zwykle bywa - na planach się skończyło. Powodem był albo brak funduszy albo, co ważniejsze, brak jednolitej koncepcji modernizacji naszej floty.

Modernizacja Marynarki Wojennej: plany, z których niewiele wyszło



MON i admirałowie zdaje się, że sami nie wiedzą, czego tak naprawdę chcą, co z kolei powoduje, że Polska Marynarka Wojenna jest najgorzej wyposażonym rodzajem sił zbrojnych.

Pozostaje mieć tylko nadzieję, że jednak znajdzie się wreszcie jakiś consensus i że niebawem biało-czerwona bandera zacznie powiewać na nowoczesnych okrętach, być może wybudowanych w polskich stoczniach.

Opinie (251) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Fregata wielozadaniowa - projekt Remontowa Marine Design & Consulting

    Na projekcie się skończy !

    • 5 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Fregata wielozadaniowa - projekt Remontowa Marine Design & Consulting

    I po co projektować? (1)

    • 2 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Fregata wielozadaniowa - projekt Remontowa Marine Design & Consulting

      I po co projektowac? - Odpowiedź

      Żeby sprzedawać za granice jak się kupiec znajdzie. Bez kitu tak głupie pytanie, że szok. Nie znając się w ogóle na branży odpowiedź sama się nasuwa. Czy bez kitu żeby jakkolwiek myśleć w tym kraju trzeba mieć studia skończone?

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Fregata wielozadaniowa - projekt Remontowa Marine Design & Consulting

    A tak na marginesie (1)

    Jaki program rozwoju sił morskich obecnie jest aktualny? Bo nie nadążam za zmianami bez realizacji. Ostatnio były aktualne łodzie podwodne ze szrotu.

    • 4 0

  • Żeby się tylko nie skończyło jak z fregatą dla polskiej marynarki (10)

    • 76 5

    • (2)

      To napewno się tak skończy.
      Projekt zostanie tylko na papierze i w marzeniach

      • 9 1

      • Gdy byłem dzieckiem, to równie realne projekty tworzyłem. (1)

        Niezniszczalme, niezatapialne, niewidzialne, z polem siłowym i takimi armatami laserowymi ...

        • 9 0

        • I zrealizowales w takim samym stopniu

          Jak nasza marynarka:) powinni ciebie wziac do tych projektow taniej wyjdzie efekt bedzie ten sam.

          • 4 0

    • Z czym? Chyba korwetą projektu 621 typu Gawron. (3)

      Ale co za różnica. Korwta, fregata, niszczyciel. Jeden pies.

      • 7 1

      • w naszym zarządzaniu (1)

        tak, jeden pies...

        • 4 0

        • nawet jakby kuter rakietowy tylko projektowali

          to im i tak na koniec, co najwyżej motorówka wyjdzie ;))))

          • 1 0

      • tymbardziej że to z niemieckiego gotowca

        MEKO A-100 z którego powstają w zależności od potrzeb korwety lub fregaty

        • 0 0

    • koszt wybudowania tej największej motorówki świata

      przekroczył wartość w pełni uzbrojonej Korwety Rakietowej typu Visby
      ... winnych brak.

      • 14 0

    • (1)

      Nawet gdyby to byla super nowoczesna fregata, nawet gdyby byla tania, nawet gdyby zbudowali ja w jeden rok i nawet gdyby zbudowali ich 100 to na Baltyku nie ma to sensu i to od dawna. Inwestowanie w cos wiecej niz straz obrony wybrzeza to marnowanie pieniedzy.

      • 2 3

      • okręty wojenne są potrzebne,

        ale nie tej wielkości. Nasz "polski Zumwalt" nie miałby gdzie się schować na Bałtyku przed lotnictwem wroga. Chyba, żeby na stałe miał przydzielone myśliwce bojowe i działał w takiej formacji.

        • 1 0

  • Chyba kupie sobie taką. (2)

    • 32 3

    • podobne kształtem budowano przed pierwszą wojną światową (1)

      stare, dobre i na węiel

      • 0 0

      • sie śmiejesz .. .a juz od kilkunastu lat szukuje się mała rewolucja

        okrętowe silniki z turbinami na gaz węglowy

        • 0 0

  • ile takich (4)

    projektow sie juz czlowiek naogladal

    • 118 2

    • Dokładnie a taką makietę to w AutoCAD narysuje średnio zdolny grafik a od tego do projektu to jeszcze bardzo daleka droga.

      • 4 0

    • Lotniskowiec Jan Paweł II, najbardziej chciałbym zobaczyć. (2)

      • 6 0

      • katamaran LECH&JARO

        • 2 0

      • Ja czekam na łódź podwodną klasy "Popiełuszko".

        • 2 0

  • Piekne plany super projekt ale Nierealne obecnie do czasu aż wszystkie wąsate grube trepy z MON odejdą na niezasłużone wysokie emerytury.

    • 91 5

  • Przyszłość to wirtualna Marynarka Wojenna? (3)

    Nasz rząd miał chyba rację niech dowództwo Marynarki Wojennej zostanie przeniesione do Radomia i zarządza zdalnie nie tylko przez covid-19 najnowocześniejszą wirtualną flotą, gdyż obecna nadaje się do muzeum lub na żyletki.

    • 66 10

    • Wirtualna Marynarka Wojenna to bardzo dobra koncepcja

      Ta fregata na przykład wręcz idealnie pasuje do World of Warships.

      • 6 0

    • Nie kłam. To rząd Tfuska przeniósł dowództwo marynarki do Warszawy a PIS z powrotem do Gdyni (1)

      • 2 7

      • Czytają GWno oglądają TVN a potem powielają kłamstwa i insynuacje

        • 2 7

  • Przez ostatnie 5 lat było już mnóstwo superprojektów: milion elektrycznych samochodów, tanie mieszkania na wynajem, promy (5)

    Ciekawe, co będzie jeszcze...

    • 117 8

    • jeszcze byli inwestorzy katarscy, LOT-aliory, PKP spóleczki i kiedys nawet 3x15%, to byly czasy... (1)

      • 8 9

      • Teraz spóleczek jest tyle samo.

        Ale posad w programie rodzina + trzy razy tyle. Mierni , bierni ale wierni .

        • 13 3

    • Ale państwowych. A Remontowa państwową stocznią nie jest. To zasadnicza różnica.

      • 5 0

    • przez ostatnie 3 lata 2 firmy walczą z przepisami i papierologią

      oraz certyfikacjami i homologacjami swoich elektrycznych aut aby mogły poruszać się po drodze - więc słabo jesteś doinformowany.

      • 3 3

    • Hyperloop do Leźna

      • 1 0

  • Bajki, bajki i tak niczego nie zbudują (2)

    większość budżetu idzie na socjal.

    • 85 5

    • Gruba przesada (1)

      Z tą większością budżetu na socjal to chyba troszeczkę przesadziłeś:) na social idzie mniej niż za czasów PO wyciekało za sprawą mafii vatovskich. A co do okrętów typu zumwalt to są tak drogie, że amerykanie wycofują się z tego projektu.

      • 0 3

      • Mafia vatowska .

        Prawdziwa mafie vatowska Pancerny Marian kryje .

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...