• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Superprojekt polskiej fregaty z gdańskiej stoczni

Michał Lipka
22 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Fregata wielozadaniowa - projekt biura Remontowa Marine Design & Consulting.

Zaprezentowany przez trójmiejskie biuro Remontowa Marine Design & Consulting projekt polskiej fregaty przywodzi na myśl najnowocześniejsze jednostki amerykańskiej Marynarki Wojennej.



Czy projekt tej fregaty zostanie kiedyś zrealizowany?

Kilka tygodni temu pisaliśmy o możliwym zakupie od Amerykanów okrętów LCS. Niemalże od razu zaczęły się ścierać rożne opinie na temat przydatności lub ich braku tego typu okrętów w polskiej flocie.

Dziś przedstawimy kolejną odsłonę "amerykańskiego snu", tym razem polskiej produkcji.

Słowem wstępu: amerykański sen to niszczyciele typu Zumwalt. To największe w historii US Navy okręty tej klasy zbudowane według najnowocześniejszych technologii, zarówno w kwestii konstrukcji, jak i uzbrojenia. Wygląd zawdzięczają wykorzystaniu technologii stealth, przez co ich sygnatury magnetyczne, akustyczne i podczerwieni są minimalne. Są to jednostki niezwykle trudne do wykrycia, ultranowoczesne i przy tym silnie uzbrojone.

Amerykański niszczyciel rakietowy USS Zumwalt (DDG-1000) Amerykański niszczyciel rakietowy USS Zumwalt (DDG-1000)
USS Zumwalt to efekt kilkunastu lat pracy inżynierów, budowa okrętu trwała cztery lata, a jej szacowany koszt to ponad 4 mld dolarów, czyli ok. 18 mld zł.

Imponujący projekt polskiej stoczni



Czy podobna jednostka mogłaby zostać zaprojektowana i powstać w polskiej stoczni? Choć trudno to sobie wyobrazić, jedna z nich ma taką ambicję.

Taka propozycja pojawiła się na odbywającym się niedawno w Kielcach XXVIII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego. Biuro projektowe Grupy Stoczni Remontowa zaprezentowało projekt fregaty wielozadaniowej.

Do podstawowych zadań, jakie przed nią postawiono, możemy zaliczyć m.in.:
  • zwalczanie celów nawodnych, podwodnych, powietrznych i lądowych,
  • pełnienie funkcji okrętu dowodzenia,
  • patrolowanie i ochrona strefy ekonomicznej państwa, jego torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych,
  • prowadzenie działań na rożnych akwenach morskich,

Jednostka ma być wykonana w technologii stealth i mieć następującą charakterystykę:
  • długość - 120 metrów
  • szerokość - 16 metrów
  • wyporność - 3800 ton
  • prędkość - ok. 26 węzłów (zasięg do 7 tys. mil morskich)
  • załoga - 100 oficerów i marynarzy

Okręt bez uzupełnienia zapasów mógłby przebywać na morzu przez około 30 dni. Planowane uzbrojenie robi wrażenie, gdyż w jego skład wchodzą:

  • umieszczona na dziobie armata kal. 76 mm
  • umieszczona na dziobie armata kal. 35 mm
  • umieszczone na rufie dwie armaty kal. 35 mm (co szczególnie ciekawe, wszystkie wykonane są w technologii stealth HD)
  • dwie ośmiokomorowe wyrzutnie rakiet VLS-MM (rakiety pionowego startu)
  • dwie ośmiokomorowe wyrzutnie rakiet VLS-AAW (rakiety pionowego startu)
  • dwie czterokomorowe wyrzutnie rakiet średniego zasięgu RBS-SSM
  • dwie trzy rurowe wyrzutnie torped
  • sześć wielkokalibrowych karabinów maszynowych kal. 12,7 mm
  • osiem wyrzutni pocisków zakłócających

Całości wyposażenia dopełnia jeszcze System Obserwacji Technicznej i Kierowania Uzbrojeniem. Na pokładzie przewidziano również możliwość stałego bazowania (hangar) śmigłowca o masie startowej do 23 ton oraz dronów. Nowością również są dwie płaszczyzny VERTREP (vertical replenishment, który polega na przekazywaniu zapasów na okręt za pomocą śmigłowca, uzupełnia on inny system - RAS, czyli replenishemnt at sea).

Jest to projekt naprawdę ciekawego i jak na standardy polskiej floty ultranowoczesnego okrętu, który w wydanym stopniu podniósłby jej potencjał bojowy.

Oczywiście sceptycy mogliby zadać pytanie, czy biorąc pod uwagę wieloletnią epopeję z budową ORP Ślązak, są realne szanse na budowę tak zaawansowanego okrętu w polskiej stoczni. Remontowa Shipbuilding ma doświadczenie w budowaniu okrętów i dużych statków, więc można mieć nadzieję, że i z tym by sobie poradziła.

Podniesienie bandery na ORP Ślązak. Listopad 2019



W jaką stronę pójdzie Marynarka Wojenna



Prawdziwy problem leży jednak w innym miejscu. Projektów nowych okrętów mieliśmy ostatnio co niemiara - jedne piękniejsze od drugich, pojawiały się nawet plany ich budowy, ale - jak to zwykle bywa - na planach się skończyło. Powodem był albo brak funduszy albo, co ważniejsze, brak jednolitej koncepcji modernizacji naszej floty.

Modernizacja Marynarki Wojennej: plany, z których niewiele wyszło



MON i admirałowie zdaje się, że sami nie wiedzą, czego tak naprawdę chcą, co z kolei powoduje, że Polska Marynarka Wojenna jest najgorzej wyposażonym rodzajem sił zbrojnych.

Pozostaje mieć tylko nadzieję, że jednak znajdzie się wreszcie jakiś consensus i że niebawem biało-czerwona bandera zacznie powiewać na nowoczesnych okrętach, być może wybudowanych w polskich stoczniach.

Miejsca

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • Okręt dowodzenia

    Mhm.

    • 6 1

  • haha tak sie ratuje RSB (2)

    brak zlecen z rynku to na szybko sie robi projekcik kto wie moze MON sie skusi i bedzie robota na kolejne 5 lat

    • 9 6

    • drogi cieciu

      dosłownie w całej Europie teraz zamawiają okręty, żeby utrzymać stocznie przy życiu i podtrzymać możliwości budowy nowoczesnych jednostek. A dlatego w RSB, bo to jedyna stocznia, która coś potrafi.
      I nie, nie jestem stoczniowcem, tylko informatykiem, który wie, że taki projekt pociągnie nie tylko tę stocznię, ale kilkaset innych polskich firm, tak jak było w przypadku Kormorana

      • 5 0

    • wizualizacja słaba nie podobna do niczego

      • 1 0

  • No i pięknie. A kluczowe jest, że przejdzie przez przekop, dzięki temu zaskoczymy ruskich i podejdziemy ich od tyłu ;)

    • 17 2

  • W państwie pis nie ma pieniędzy. (6)

    Zaraz, zaraz ale Rydzyk dostaje

    • 27 4

    • Bo POstKOmuniści latami kradli VAT, to nie ma pieniążków. (2)

      • 2 10

      • (1)

        A wiesz, że ostatnio dziura w VAT jest znowu wyższa niż była przed 2015? Jakieś wnioski..?

        • 6 0

        • Jemu nie płacą za wyciąganie wniosków.

          • 0 0

    • Niedawno Pinokio wydał 70 mln zł na karty wyborcze. Ponoć mają się przydać do przyszłych wyborów prezydenckich za 5 lat.

      • 3 0

    • Nie ma?? Dodrukujemy!!

      • 0 0

    • Na wysokie emeryturki dla UBeków nie ma pieniędzy , to dobrze.

      • 0 0

  • nasze okrety sa tak trudno wykrywalne

    ze nawet MON ich nie widzi.

    • 23 1

  • I co z tego że Remontowa ma może odpowiednich fachowcow (3)

    którzy potrafia zaprojektować i wykonać taki okręt wraz z uzbrojeniem skoro głupi politycy,część nizbyt rozgarnietych wojskowych i innych pseudo specjalistow zaczną mnożyć problemy,stawiać warunki,niedogadywać się ze sobą i wymyslać głupoty i ten okret nie powstanie. Skończy sie na pomyśle i to wszystko. Budowa 8 korwet rakietowych z ktorych powstał jeden "Ślązak" po 18 latach pokazuje jakich mamy przygłupów,nieudaczników i złodziei pieniedzy wśrod osób decyzyjnych w tych kwestiach.

    • 48 1

    • Moze wcale nie takie przygłupy

      tyko zwykli sabotażyści. Moze ktoś im płaci za skuteczne mącenie w polskim uzbrojeniu?

      • 4 1

    • Południowe Mazowsze. (1)

      Stocznia w Radomiu da radę w rok.

      • 2 0

      • Radom to obecnie administracyjnie Województwo Mazowieckie, ale historycznie to północna Małopolska a nie Mazowsze.

        • 0 0

  • Wikipedia: Skjold-class corvette

    Trzeba poczekać, aż Norwegia będzie wycofywać swoje "superfast, stealth missile corvettes", wyciągające ponad 60 węzłów (110 km/h) i odkupić od nich.

    • 11 1

  • Najpierw zaprojektujmy polskie auto a potem bierzmy się za okręty (8)

    Na razie powiem tak: Wąski, czy ci się sufit na głowę nie spadł?

    • 16 5

    • Stocznia (6)

      nie produkuje samochodów, to tak dla jasności. Najpierw dowiedz się, jakie projekty zrealizowane zostały przez Remontową, a dopiero potem kłap dziobem.

      • 5 0

      • (5)

        Zrealizowane tak, ale ważne kto za nie zapłacił.

        • 0 2

        • Zapłacili armatorzy. (4)

          Remontowa to forma prywatna, i do tego rentowna.

          • 2 0

          • czyli, w tym szczególnym przypadku (3)

            podatnik.
            Na zamówieniach z armii zawsze się dobrze zarabia, nie dziwi więc próba uwodzenia.
            Duże jednak wątpliwości budzi jednak zdolność MW do bycia "inwestorem zastępczym" płatnika...

            • 2 0

            • (2)

              Jesteś zdania że jeżeli podatnik płaci prywatnemu za granicą to jest dobrze a jak prywatnej krajowej GSR to źle?

              • 1 0

              • kompetencje i referencje (1)

                A problem nie wynika z tak prostego, że aż erystycznego, porównania.

                Znam kilka krajowych "firm", które dorobiły się na kontaktach z armią i nie jest to wiedza optymistyczna. Proces i problem jest znacznie bardziej złożony, niż dostarczenie kolejnych "zabawek" dla dużych chłopców w uniformach...

                • 0 0

              • Zabawki dla ciebie i twego partnera najlepiej kupić w sexshopie.

                • 0 0

    • problem nie tkwi w "projektowaniu"

      Studialnych modeli samochodowych tworzymy całkiem sporo.

      Problem tkwi w zarządzaniu takimi przedsięwzięciami i opracowaniu, organizacji oraz utrzymaniu zaplecza przemysłowego niezbędnego do takich działań.

      A przede wszystkim, w odpowiedzialności za efekt.

      • 5 0

  • Bajka na dzień dobry...

    No cóż, biorąc pod uwagę historie budowanych dla Marynarki Wojennej okrętów, mogę powiedzieć, że projekt ten jest równie realny jak nasz ultranowoczesny czołg Concept. Kiedy to go widzieliśmy jako makietę ? Chyba mija już piąty rok...Póki co mamy problemy z modernizacją Leopardów, niestety.

    • 18 0

  • (1)

    taa remontowa. nawet gdyby go zbudowali to pewnie z 2-3 razy drozej niz zagraniczna stocznia.

    • 5 5

    • Niekoniecznie.

      Akurat w Remontowej potrafią liczyć.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane