- 1 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (42 opinie)
- 2 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (58 opinii)
- 3 Centra handlowe w Wielką Sobotę (88 opinii)
- 4 142 mln zł na modernizację w Porcie Wewnętrznym (33 opinie)
- 5 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (200 opinii)
- 6 Wycieczkowce wracają do naszych portów (84 opinie)
Superprojekt polskiej fregaty z gdańskiej stoczni
Fregata wielozadaniowa - projekt biura Remontowa Marine Design & Consulting.
Zaprezentowany przez trójmiejskie biuro Remontowa Marine Design & Consulting projekt polskiej fregaty przywodzi na myśl najnowocześniejsze jednostki amerykańskiej Marynarki Wojennej.
Dziś przedstawimy kolejną odsłonę "amerykańskiego snu", tym razem polskiej produkcji.
Słowem wstępu: amerykański sen to niszczyciele typu Zumwalt. To największe w historii US Navy okręty tej klasy zbudowane według najnowocześniejszych technologii, zarówno w kwestii konstrukcji, jak i uzbrojenia. Wygląd zawdzięczają wykorzystaniu technologii stealth, przez co ich sygnatury magnetyczne, akustyczne i podczerwieni są minimalne. Są to jednostki niezwykle trudne do wykrycia, ultranowoczesne i przy tym silnie uzbrojone.
USS Zumwalt to efekt kilkunastu lat pracy inżynierów, budowa okrętu trwała cztery lata, a jej szacowany koszt to ponad 4 mld dolarów, czyli ok. 18 mld zł.
Imponujący projekt polskiej stoczni
Czy podobna jednostka mogłaby zostać zaprojektowana i powstać w polskiej stoczni? Choć trudno to sobie wyobrazić, jedna z nich ma taką ambicję.
Taka propozycja pojawiła się na odbywającym się niedawno w Kielcach XXVIII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego. Biuro projektowe Grupy Stoczni Remontowa zaprezentowało projekt fregaty wielozadaniowej.
Do podstawowych zadań, jakie przed nią postawiono, możemy zaliczyć m.in.:
- zwalczanie celów nawodnych, podwodnych, powietrznych i lądowych,
- pełnienie funkcji okrętu dowodzenia,
- patrolowanie i ochrona strefy ekonomicznej państwa, jego torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych,
- prowadzenie działań na rożnych akwenach morskich,
Jednostka ma być wykonana w technologii stealth i mieć następującą charakterystykę:
- długość - 120 metrów
- szerokość - 16 metrów
- wyporność - 3800 ton
- prędkość - ok. 26 węzłów (zasięg do 7 tys. mil morskich)
- załoga - 100 oficerów i marynarzy
Okręt bez uzupełnienia zapasów mógłby przebywać na morzu przez około 30 dni. Planowane uzbrojenie robi wrażenie, gdyż w jego skład wchodzą:
- umieszczona na dziobie armata kal. 76 mm
- umieszczona na dziobie armata kal. 35 mm
- umieszczone na rufie dwie armaty kal. 35 mm (co szczególnie ciekawe, wszystkie wykonane są w technologii stealth HD)
- dwie ośmiokomorowe wyrzutnie rakiet VLS-MM (rakiety pionowego startu)
- dwie ośmiokomorowe wyrzutnie rakiet VLS-AAW (rakiety pionowego startu)
- dwie czterokomorowe wyrzutnie rakiet średniego zasięgu RBS-SSM
- dwie trzy rurowe wyrzutnie torped
- sześć wielkokalibrowych karabinów maszynowych kal. 12,7 mm
- osiem wyrzutni pocisków zakłócających
Całości wyposażenia dopełnia jeszcze System Obserwacji Technicznej i Kierowania Uzbrojeniem. Na pokładzie przewidziano również możliwość stałego bazowania (hangar) śmigłowca o masie startowej do 23 ton oraz dronów. Nowością również są dwie płaszczyzny VERTREP (vertical replenishment, który polega na przekazywaniu zapasów na okręt za pomocą śmigłowca, uzupełnia on inny system - RAS, czyli replenishemnt at sea).
Jest to projekt naprawdę ciekawego i jak na standardy polskiej floty ultranowoczesnego okrętu, który w wydanym stopniu podniósłby jej potencjał bojowy.
Oczywiście sceptycy mogliby zadać pytanie, czy biorąc pod uwagę wieloletnią epopeję z budową ORP Ślązak, są realne szanse na budowę tak zaawansowanego okrętu w polskiej stoczni. Remontowa Shipbuilding ma doświadczenie w budowaniu okrętów i dużych statków, więc można mieć nadzieję, że i z tym by sobie poradziła.
Podniesienie bandery na ORP Ślązak. Listopad 2019
W jaką stronę pójdzie Marynarka Wojenna
Prawdziwy problem leży jednak w innym miejscu. Projektów nowych okrętów mieliśmy ostatnio co niemiara - jedne piękniejsze od drugich, pojawiały się nawet plany ich budowy, ale - jak to zwykle bywa - na planach się skończyło. Powodem był albo brak funduszy albo, co ważniejsze, brak jednolitej koncepcji modernizacji naszej floty.
Modernizacja Marynarki Wojennej: plany, z których niewiele wyszło
MON i admirałowie zdaje się, że sami nie wiedzą, czego tak naprawdę chcą, co z kolei powoduje, że Polska Marynarka Wojenna jest najgorzej wyposażonym rodzajem sił zbrojnych.
Pozostaje mieć tylko nadzieję, że jednak znajdzie się wreszcie jakiś consensus i że niebawem biało-czerwona bandera zacznie powiewać na nowoczesnych okrętach, być może wybudowanych w polskich stoczniach.
Miejsca
Opinie (256) ponad 10 zablokowanych
-
2020-09-22 08:13
Stealth po polsku
Zaglądasz po 5 latach do suchego doku gdzie już od 2 lat miał stać statek a tam... nic nie widać. Niewidzialny znaczy.
- 20 0
-
2020-09-22 08:14
A ile wyrzutni konfetti?
- 16 0
-
2020-09-22 08:21
Marynarka Wojennaza czasów PiS. (3)
Antek już zbudował łodzie podwodne,helikoptery w współpracy z Ukraińcami. Pozwólmy zbudować Korwetę. Na budowniczego proponuję " Solidarność " z " Kacperkiem " na czele.Gwarantuje to budowę w tempie " Gawrona ". Powodzenia.
- 15 8
-
2020-09-22 08:52
A Rafałek drugi rok nie PO-trafi naprawić rurki od "Czajki" i systematycznie użyźnia" Wisłę i Bałtyk.. (2)
- 1 6
-
2020-09-22 10:30
Gdyby prezydent Warszawy był (1)
Z obecnej władzy to byś przekinywał wszystkich że to nie g*wno tylko bio nawóz i nic się nie stało...
- 7 0
-
2020-09-23 09:23
Gdyby prezydent RP był POstKOmunistą to niePOgrzebane trupy walałyby się na ulicach i winny był by tylko ten zły Covid 19.
- 0 0
-
2020-09-22 08:21
Ten projekt to bzdura....
Panie redaktorze, Pan się głęboko zastanowi zanim się drugi raz da podpuścić w tak prymitywny sposób.
Chłopcy usiedli, zerżnęli obrazek i dopisali kilka bzdur.
Finał tej zabawy jest taki że walnęli wyrzutnię w sterówce bo nie mają pojęcia o projektowaniu współczesnych okrętów.- 10 6
-
2020-09-22 08:26
projekt hahah papier wszystko przyjmie
A Chłopaki na kolejne 20 lat zapewnia sobie miejsce przy korycie
- 11 2
-
2020-09-22 08:31
biorac pod uwage nasza specjalizacje i zakladajac duzo optymizmu (4)
Jestem sklonny uwierzyc, ze jestesmy w stanie zaprojektowac i wykonac kadlub.
I nic wiecej.- 9 2
-
2020-09-22 08:45
Nie znasz się. "Kormorany" są budowane w Polsce od początku do końca. (3)
- 2 0
-
2020-09-22 10:36
nie znam się? (2)
z materiałów ogólnodostępnych:
- MTU Friedrichshafen GmbH
- Voith-Schneider
- Schottel
- Saab
- Kongsberg
- Raytheon
- Indra
- BAE
- tus, ctm, tno, rma, wtd 71, Fraunhofer ict, ipht jena, Atlas Elektronik
- ...
- ...
W żaden sposób nie chcę deprecjonować umiejętności integracji i kompletacji oraz tak ważnej w tej działalności konsekwencji działania. Niewątpliwie powstanie tej jednostki jest zasługa obecności NATO i ograniczenia grona decyzyjnego ;) ale w całym przedsięwzięciu raczej jest niewiele istotnych elementów pochodzących z krajowych źródeł. A w prezentowanym zastosowaniu ma to duże znaczenie. Nawet Radwar się nie załapał? ;) Nie mówiąc o bardziej specjalistycznym wyposażeniu, bo te zaorano jakieś 40 lat temu.
Może i dobrze ale na samodzielność to jeszcze długo przyjedzie pracować. A dostawcy potrafią dbać o swoje interesy.- 2 0
-
2020-09-22 10:55
nie znam się? - cd (1)
Humorystycznym akcentem może być wskazanie na istnienie urządzeń np. Deeper Chirp.
Ziarnem prawdy jest fakt, że ta "zabawka" działa według tych samych zasad i technik zastosowanych w wyposażeniu wspomnianego okrętu.
To ilustracja pod jakie "strzechy" trafiła ta wiedza i jakie zaplecze technologiczne jest niezbędne dla wytworzenia produktu o takim stopniu miniaturyzacji.
I tego, co znaczy 50 lat organicznego, ewolucyjnego rozwoju.- 2 0
-
2020-09-23 09:34
Stocznia to nie fabryka zapałek, ale raczej zakład składający elementy w jedną całość zwaną statkiem / okrętęm.
Nic dziwnego, że elementy są z zewnątrz (blachy te robiła huta a nie stocznia), szkoda tylko, że nie polskiej produkcji.
Za ostateczne wybudowanie i zdanie armatorowi statku odpowiada stocznia a nie producent pojedynczego elementu.
P.S. Swoja drogą, uważasz, że lepiej nic nie robić a tylko stękać i biedować?- 0 0
-
2020-09-22 08:57
Styropian
Ze styropianu można wystugać wszystko a efekt końcowy taki jak ta nasza wolność styropianowa.
- 9 1
-
2020-09-22 08:59
Superprojekt z modeliny.
Drukarki 3D zrewolucjonizowały polska myśl projektowa :) robimy takie prawie zulwaldy albo prawie Ferrari :) oczywiście tylko projekty
- 6 2
-
2020-09-22 08:59
Zacznijcie od latania dziurawych dróg
- 3 1
-
2020-09-22 09:05
Bardzo dobrze! Trzeba rozwijać i promować polską myśl techniczną. (6)
Polskie biura projektowe i stocznie są w stanie zbudować nowoczesne okręty dla naszego MarWoju.
Ostatnimi przykładami są niszczyciele min "Kormoran" czy holowniki wojskowe.- 7 7
-
2020-09-22 09:15
żartujesz, polskie stocznie są do niczego (3)
- 1 3
-
2020-09-22 09:28
Tak napisali w GW czy POdali w TVN do wierzenia? (2)
"Polskie stocznie są do niczego", POnieważ są konkurencją dla niemieckich, norweskich, francuskich itd.?
Bo mogą być zagrożeniem dla POstKOmuny, podbnie jak w latach 70' i 80'?- 1 5
-
2020-09-22 12:41
ile ci płacą za bzdety? (1)
- 0 0
-
2020-09-23 09:37
Nie sprzedaję bzdetów, nie robię ci konkurencji.
- 0 0
-
2020-09-22 12:36
Nooo... (1)
Budowa holownika to wyjątkowo skomplikowane zadanie :)
- 0 0
-
2020-09-23 09:35
To go sam zbuduj skoro to takie proste.
Może zrobisz to taniej w garażu i zostaniesz bogaczem?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.