• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poszerzą wejście do Portu Gdynia

VIK
9 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Po powiększeniu obrotnicy nr 2 do Gdyni mogły zawijać statki do 370-400 metrów, ale wąskie wejście do portu utrudniało ten proces.
  • Zmodernizowana zostanie tzw. ostroga północna, stanowiąca element wejścia do wewnętrznej części Portu Gdynia.
  • Obrotnice w Porcie Gdynia

Zarząd Morskiego Portu Gdynia porozumiał się z Ministerstwem Obrony Narodowej w sprawie poszerzenia wejścia do portu. Teraz już nic nie stoi na przeszkodzie, aby do Gdyni wpływały jednostki do 400 metrów.



Podpisane porozumienie dotyczy modernizacji tzw. ostrogi północnej zobacz na mapie Gdyni, stanowiącej element wejścia do wewnętrznej części Portu Gdynia. Poszerzenie wejścia obok powiększonej obrotnicy jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym wykorzystanie pełnych możliwości portu w zakresie obsługi większych jednostek.

Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 teoretycznie do Gdyni mogły zawijać statki do 370-400 metrów. Niestety, obawiano się, że w razie nieprzychylnych warunków pogodowych wprowadzenie tak dużych jednostek może być utrudnione z racji zbyt wąskiego wejścia. Można było je poszerzyć, ale kosztem obiektów należących do resortu obrony. Po wielomiesięcznych negocjacjach podpisano porozumienie w tej sprawie.

Czytaj też: Długi i załadowany po brzegi. Rekordowy statek w Porcie Gdynia

Już rozpoczęły się prace projektowe polegające na skróceniu ostrogi północnej, a koordynacja procesu odbywa się w ścisłej współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej.

- Jako kraj należący do NATO jesteśmy zobowiązani do przestrzegania  międzynarodowych standardów bezpieczeństwa morskiego. Nie bez znaczenia jest również fakt, że jesteśmy jedną z baz Marynarki Wojennej, co sprawia, że kwestie dotyczące obronności są dla nas priorytetowe - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.
W ramach inwestycji zainstalowane zostaną nowoczesne, energooszczędne światła sektorowe. Spółka podejmuje także inne starania w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Port Gdynia dysponuje najnowocześniejszym mechanizmem naprowadzania statków na świecie. System RTK-GBS wspomagać będzie pilotów i kapitanów statków w realizacji najtrudniejszych operacji manewrowych na największych jednostkach, które aktualnie zawijają do portu. Po dwóch latach od wdrożenia technologii Port Gdynia będzie mógł ubiegać się o certyfikat IMO.

To nie koniec inwestycji. Ostatnio ZMPG podpisał umowę o dofinansowanie projektu z CUPT, którego głównym celem jest pogłębienie akwenu portowego, a tym samym rozwinięcie infrastruktury portowej w kontekście możliwości zawijania do portu kontenerowców  o parametrach Baltimax.
VIK

Miejsca

Opinie (49)

  • Tylko stsy ciut za małe do oceanikow (1)

    • 13 3

    • Po co im teraz?

      Skończą się prace w porcie, to wtedy mogą dokupić. Obecnie to by były chyba dla ozdoby.

      • 4 0

  • Cieszy mnie to.

    • 13 2

  • Tak trzymać! (1)

    Potencjał rozwojowy jest, Polska nareszcie czerpie korzyści z nadmorskiego położenia. :)

    • 30 13

    • Więcej wody, głębsze akweny, to więcej jodu!

      To tyle jeśli idzie o korzyści z nadmorskiego położenia Gdyni.

      • 6 4

  • wszystko o 10 lat za późno. (1)

    port Gdynia zamiast tych spóźnionych inwestycji mógłby kupić dct od australijczykow; chcą przecież sprzedać.

    • 28 14

    • Nie stać was, wielbiciele Kim Dzon Sczura

      • 8 8

  • To dobrze

    Bo my z Haliną się nie mieściły we dwie

    • 23 3

  • Większe wejście to więcej śmieci z Chin! (1)

    Trzy najczęściej używane niegatywne słowa na świeci to Made in China. Chinczycy już stosują logo Made in P.R.C.

    • 12 31

    • Mozesz uzywac szwajcarskich długopisów, nożyczek czy tasakow do mięs. Kto ci broni?

      • 14 2

  • ten port wojenny to jeden wielki żart

    poszerzyć i nie pytać chyba ze boicie się tych paru holowników :)

    • 43 6

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane