• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poszerzą wejście do Portu Gdynia

VIK
9 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Po powiększeniu obrotnicy nr 2 do Gdyni mogły zawijać statki do 370-400 metrów, ale wąskie wejście do portu utrudniało ten proces.
  • Zmodernizowana zostanie tzw. ostroga północna, stanowiąca element wejścia do wewnętrznej części Portu Gdynia.
  • Obrotnice w Porcie Gdynia

Zarząd Morskiego Portu Gdynia porozumiał się z Ministerstwem Obrony Narodowej w sprawie poszerzenia wejścia do portu. Teraz już nic nie stoi na przeszkodzie, aby do Gdyni wpływały jednostki do 400 metrów.



Podpisane porozumienie dotyczy modernizacji tzw. ostrogi północnej zobacz na mapie Gdyni, stanowiącej element wejścia do wewnętrznej części Portu Gdynia. Poszerzenie wejścia obok powiększonej obrotnicy jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym wykorzystanie pełnych możliwości portu w zakresie obsługi większych jednostek.

Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 teoretycznie do Gdyni mogły zawijać statki do 370-400 metrów. Niestety, obawiano się, że w razie nieprzychylnych warunków pogodowych wprowadzenie tak dużych jednostek może być utrudnione z racji zbyt wąskiego wejścia. Można było je poszerzyć, ale kosztem obiektów należących do resortu obrony. Po wielomiesięcznych negocjacjach podpisano porozumienie w tej sprawie.

Czytaj też: Długi i załadowany po brzegi. Rekordowy statek w Porcie Gdynia

Już rozpoczęły się prace projektowe polegające na skróceniu ostrogi północnej, a koordynacja procesu odbywa się w ścisłej współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej.

- Jako kraj należący do NATO jesteśmy zobowiązani do przestrzegania  międzynarodowych standardów bezpieczeństwa morskiego. Nie bez znaczenia jest również fakt, że jesteśmy jedną z baz Marynarki Wojennej, co sprawia, że kwestie dotyczące obronności są dla nas priorytetowe - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.
W ramach inwestycji zainstalowane zostaną nowoczesne, energooszczędne światła sektorowe. Spółka podejmuje także inne starania w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Port Gdynia dysponuje najnowocześniejszym mechanizmem naprowadzania statków na świecie. System RTK-GBS wspomagać będzie pilotów i kapitanów statków w realizacji najtrudniejszych operacji manewrowych na największych jednostkach, które aktualnie zawijają do portu. Po dwóch latach od wdrożenia technologii Port Gdynia będzie mógł ubiegać się o certyfikat IMO.

To nie koniec inwestycji. Ostatnio ZMPG podpisał umowę o dofinansowanie projektu z CUPT, którego głównym celem jest pogłębienie akwenu portowego, a tym samym rozwinięcie infrastruktury portowej w kontekście możliwości zawijania do portu kontenerowców  o parametrach Baltimax.
VIK

Miejsca

Opinie (49)

  • (4)

    O czym wy tu piszecie? Port to nie tylko terminale kontenerowe. Tutaj oczywiscie DCT jest bezkonkurencyjny bo fundusz Australijski wpompowal kase, poza tym wygrywa polozeniem. Ale pozostala czesc portu Gdanskiego nie dorasta do piet Gdyni!! W Gdansku czas zatrzymal sie dawno temu, az wstyd! Ten port to muzeum i syf! Go Gdynia!!!

    • 21 10

    • M

      Liczby nie kłamią Gdańsk +40 mlt. ,Gdynia 20mlt . I gdzie masz syf ?

      • 6 10

    • (2)

      Gdynia port niema gdzie budować wielkopowierzchniowych magazynów ,jest ciasno.Na jaki kolwiek rozwoju.Terminala kontenerowego nikt nie zbuduje bo to koszt minimum 600mil euro

      • 8 3

      • to samo mówiono w Gdańsku i Gdyni na przełomie wieków

        Przyszedł Australijczyk, zbudował i zarabia.
        Bo wie, o co w tym chodzi a nie wypatruje emerytury lub szybkiego numerka. On dla emerytów zarabia.
        Gdynia ma gdzie budować, tylko należy prześwietlić geszefty na gruntach wokół portu. Oraz machloje z blokowaniem finansowania dróg wokół portu. Które zabrał zam premier. Dziwnym trafem wtedy Gdańsk (DCT) zaczął wyłazić z ziemi. A i tak tamtejsza infrastruktura jest szczątkowa jak na potrzeby...

        • 6 3

      • mając taką kwotę

        można by myśleć o odkupieniu DCT - nie trzeba budować.
        Jest na sprzedaż.
        Ten terminal budowany jest już ad 15 lat, jak podzielisz tę kwotę, to roczny budżet nie bedzie aż tak przytłaczający.

        • 2 1

  • wady też dostrzegam (1)

    odległość między główkami się zwiększy

    do tej pory było blisko, duża fala żadko wchodziła do wnętrza portu, zafalowanie rzadko przeszkadza statkom, ale promik dla pieszych i rowerzystów z jednej główki na drugą mógł być byle jaki, tanio, szybko, byle pozwolić

    oczywiście śmierdzące trepy nie pozwolili, ale teraz będą większe problemy techniczne, promik potrzebny większy itd, badziej niedasię.

    • 0 2

    • rzadko!

      • 0 0

  • NIE

    No z tymi inwestycjami na terenie Gdańska to lekka przesada jakie 80%? Jaka obwodnica Gdańska? Jaka S7?
    Chyba wieczny brak materiału....i wściekli my czyli klienci...

    • 2 0

  • a może zacząć od rozbudowy dróg do portu/

    jak wyjadą z towarem ?estakadą?hutniczą?

    • 14 0

  • Wreszcie jakieś budujące wieści z Gdyni. Dość mam gdyńskich zamiarów, badań, sondaży itp. mamienia mieszkańców obietnicami a potem "kicha", nie da się.

    • 7 0

  • A nie będzie szybciej i taniej wymalować farbą?

    • 6 0

  • Rozwinięcie infrastruktury portów o sztuczne wyspy spowoduje zcałkoqite wyginięcie ryb w Zatoce Gdańskiej (4)

    Jestem temu przeciwny,jestem przeciwny urzędnikom politycznym nie mającym ani serca,ani rozumu.

    • 0 2

    • ryby giną od zanieczyszczeń (2)

      I z zagłodzenia spowodowanego przełowieniem drobnicy przez duńskie "paszowce".

      • 0 0

      • (1)

        W zatoce Gdańskiej ?gdzie łowią tylko Kaszubi i na swoixh łupinkach? Wzmożony ruch statków albo pomysły typu; ustawmy wiatraki na Bałtyku spowodują że nie będzie nawet szprotek i śledzi.

        • 1 0

        • sądzisz, że jak spustoszy sie morze

          to w zatoce coś zostanie?
          Zobacz jak wyglada flądra, kiedyś jedna zajmowała średnią patelnie. Teraz i cztery na nia położysz. Wysp jeszcze nie ma a ryby już nie ma.

          • 0 0

    • Cały czas jestem za tym aby wyremontować stare nabrzeża które zbudowali nasi przodkowie i przed wojną i w czasach socjalistycznych PRL,ale są głosy; tak się już nie pracuje,to zadawniona logistyka przewozów kolejowych,itd..za to nowoczesni budowniczy mają cel; namierzyć Gdańsk i Gdynię z satelity określić pole prostokąta w celu wybudowania nowoczesnego portu i wylać beton. Takie myślenie może doprowadzić do szału.A gdzie są w tym wszystkim ludzie?Gdzie są firmy przetwórcze?Gdzie baza transportowa,firmy handlujące,kapitanat potru,gdzie życzliwość i komunikacja?

      • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane