• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

T2 oficjalnie otwarte. DCT zwiększa możliwości przeładunkowe

Robert Kiewlicz
24 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Nowe głębokowodne nabrzeże T2 o długości 650 metrów jest wyposażone w pięć nowoczesnych, największych na Bałtyku suwnic nabrzeżowych STS umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 20 tys. TEU.

Oficjalnie otwarto drugie, głębokowodne nabrzeże terminala kontenerowego DCT Gdańsk. Projekt T2 zobacz na mapie Gdańska to największa prywatna inwestycja sektora portowego w Polsce. Ma przyczynić się ona do podwojenia potencjału przeładunkowego DCT do 3 mln TEU rocznie. Na tym jednak nie koniec. Optymistyczne prognozy wzrostu ładunków w rejonie Bałtyku mogą w najbliższych latach doprowadzić do powstania nabrzeża T3.


Czy rynek przewozów kontenerowych to przyszłość naszych portów?


Nowe głębokowodne nabrzeże T2 o długości 650 metrów jest wyposażone w pięć nowoczesnych, największych na Bałtyku suwnic nabrzeżowych STS umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 20 tys. TEU. Wraz z piętnastoma w pełni zelektryfikowanymi suwnicami placowymi eRTG, wspomaganymi w operacjach przez ponad 30 nowych ciągników terminalowych, przyczyni się do podwojenia potencjału przeładunkowego DCT Gdańsk do 3 mln TEU rocznie.

- Zakończenie tej inwestycji cementuje pozycję DCT jako największego terminalu kontenerowego na Bałtyku i umacnia pozycję Portu Gdańsk jako kluczowego portu w tym rejonie Europy - mówi Maciek Kwiatkowski, prezes zarządu DCT Gdańsk.
- Projekt T2 przełoży się na wzrost wpływów budżetowych z tytułu podatku VAT, ceł oraz akcyzy. Można założyć, że już w 2016 roku kwota ta przekroczy 6 mld złotych - wskazuje Adam Żołnowski, wiceprezes zarządu ds. finansowych DCT Gdańsk.
DCT to spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Projekt w Gdańsku jest jedną z największych inwestycji australijskich w regionie. DCT Gdańsk rozpoczął budowę drugiego głębokowodnego nabrzeża w Porcie Północnym na początku 2015 roku. Na tę inwestycję oraz spłatę istniejących zobowiązań DCT zabezpieczyło środki w wysokości 290 mln euro. Generalnym wykonawcą i projektantem jest belgijska spółka N.V. BESIX, a jej głównym podwykonawcą spółka NDI.

- DCT to jedna z największych inwestycji z punktu widzenia rządu Australii. Dzięki temu Polska staje się hubem logistycznym dla całego regionu. Mam nadzieję, że na tym się nie skończy i być może za jakiś czas powstanie nabrzeże T3 - mówi Paul Wojciechowski, ambasador Australii w Polsce.
- Liczba zatrudnionych w DCT wzrosła w ostatnich miesiącach do 730. Jest to znaczny wzrost w porównaniu ze stanem sprzed roku. W 2015 roku przeładowaliśmy ponad 1 mln TEU, a w tym roku ten rezultat będzie na pewno jeszcze lepszy. Podwojenie przeładunków nastąpi w ciągu najbliższych 2-3 lat - dodaje Kwiatkowski. - Każdy port w naszym regionie ma ambicje, aby być czołowym graczem na rynku. My specjalizujemy się w kontenerach i w tym segmencie jesteśmy unikalnym podmiotem. W chwili obecnej inne porty nie są w stanie fizycznie obsłużyć największych jednostek na świecie. Jesteśmy firmą opierającą swoje działanie na zasadach rynkowych i na analizach rynku. Patrząc jednak na prognozy wzrostu ładunków w rejonie Bałtyku mogę stwierdzić, że powstanie nabrzeża T3 jest możliwe.
Ciekawostką jest, że suwnice STS, pracujące na nowym nabrzeżu, są jednymi z najwyższych konstrukcji w Gdańsku z wysokością 133 m n.p.m. Podczas budowy wbito 211 pali na samym tylko nabrzeżu (w linii brzegowej), ogólna liczna punktów wzmocnienia terenu (różne rodzaje pali, kolumn kamiennych czy zagęszczonych miejsc) to 70 tys.

T2 jest usytuowane pomiędzy pirsem rudowym a istniejącym już terminalem. Port Gdański wydzierżawił na ten cel ok. 27 hektarów. Dodatkowo inwestor zalądowił część akwenów portowych, przez co powierzchnia Polski zwiększyła się o ponad 18 tys. m kw.

- Jesteśmy bardzo cierpliwym kapitałem. Inwestycje rozpatrujemy w okresie 10-20 lat. Przez ostatnie lata zrezygnowaliśmy z dywidendy i środki inwestowaliśmy w rozwój spółki. Jako fundusz operujemy kapitałem o wartości 400 mld dolarów, z czego 140 mld zainwestowane jest właśnie w inwestycje infrastrukturalne. Nieczęsto inwestujemy jednak w projekty takie jak DCT, dlatego jest to dla nas inwestycja szczególna - podkreśla Grant Smith, dyrektor zarządzający Funduszu GIF II i członek Rady Nadzorczej DCT Gdańsk.

Nowe suwnice w DCT. Sierpień 2016 r.

Miejsca

Opinie (175) 3 zablokowane

  • (3)

    w jednym mieście stawia się na morskich nabrzeżach wille dla znajomków a w drugim powstają terminale...

    • 36 2

    • (2)

      Następny głupek . Na terenie po dalmorze nie da sie zbudować terminalu kontenerowego takiego jak w Gdańsku

      • 1 9

      • przecież ten gdański wygląda dokładnie jak teren po dalmorze - półwysep w morze

        wszystko się da, tylko chcieć...

        • 7 1

      • już apartamentu podzielone?
        ps. głupka to sobie w domu poszukaj

        • 3 1

  • Kiedy na nabrzeżu będzie można latem poleżeć na leżakach i poskakać do wody ? (5)

    Lubię atrakcyjne spędzanie czasu latem. Z żoną synem i córką nie chcemy leżeć na piachu plaży dodatkowo w ścisku. Poza tym emocje i szalone akcje to podstawa życia. W zeszłe wakacje plażowaliśmy w stoczni na opuszczonym terenie przy nabrzeżu i w nowym porcie naprzeciw twierdzy wisłoujście, ale idioci nam przeszkadzali i walili głupie teksty. Emocje nie do opisania. Skoki na główkę i na bombę do kanału stoczniowego to jest zabawa i życie. Żaden aquapark tego nie da. Dzieciaki mają emocje i zabawę a do tego uczą się odwagi. Chcielibyśmy mieć możliwość rozłożenia na nabrzeżu terminala i korzystania z uroku basenu portowego. Skoki i pływanie przy wielkich kontenerowcach to bajka i raj dla dzieciaków. Czy ktoś wie czy jest taka opcja ?

    • 15 9

    • (3)

      Najpierw udajesz sie do psychiatry i jak dostaniesz zolte papiery to przyjedziesz w kawtanie bezpieczenstwa postawia ciebie pod STS-em i postawia kontener tobie na łeb.Wiekszego glupka niewidzialem.

      • 10 0

      • Niedlugo jak bedziesz sam chcial skorzystac z niezabudowanej plazy bedziesz na siebie mowil glupek. (2)

        za pare lat...Alinka rozkladamy sie kolo sownicy czy kolo kanalu?..ale Andrzej ja tam nie wbije parawanu....I tak wlasnie beda wygladac wasze plaze. Oni zrobią nawet sztuczna wyspę dla jakiejś trawki czy usypia gore piachu z dala od portu byle tylko mogli budować,budować,budować...i byle sie ekolodzy odpieprzyli..Społeczeństwo nie wyjdzie w tej sprawie na ulice wiec urzędnik tak dbający o ,,nasz" ekonomiczny rozwój i dobrobyt zawsze sprzeda ostatni skrawek nabrzeża...bo przecież sie rozwijamy i jeszcze nagrodę z resortu odbierze ...Wiec super...tylko pozniej gdy będziesz szukał plaży poza Gdańskiem . nie mów na kolegę głupek gdy nie rozumiesz o co kaman?Miasto powinno postawić granice tego rozwoju..odtąd dotąd i ani metra zielonej przestrzeni więcej amen.

        • 3 7

        • Debil

          • 2 0

        • Mieszkasz w miescie to co sie dziwisz?? Gdzie Twoim zdaniem maja budowac port?Jeszcze na turystow ponarzekaj ze za duzo ich nie ma gdzie parawanu rozbic zaparkowac i w ogole.....wyprowadz sie w bieszczady bedziesz mial cisze i spokoj

          • 0 0

    • jest

      Skacz na glowke

      • 4 0

  • Może jesteś z ukrainy

    • 3 2

  • A ciężarówki nadal blokują dojazd do terminala i Trasę Sucharskiego stojąc w kolejce. Do tego stoją po nocach gdzie się da z braku parkingów.

    • 18 4

  • No faktycznie jest sie z czego cieszyc..akurat, (9)

    Zabierają nam nasze plaże ,budują sobie bazę do której przypływa chińszczyzna..No faktycznie super...kosztem wszystkich mieszkancow Gdańska ktoś buduje sobie prywatny biznes.I kosztem państwa Polskiego również bo zyski nie trafia w 90 %do polskiej kieszeni tylko zasila konta na Kajmanach.300osób znajdzie prace ,moze z 3 razy tyle w infrastrukturze okoloportowej i to by bylo w zasadzie na tyle .a ile na tej wydmuszce straci nasza gospodarka?Dobrze,ze Kwiatkowski tego nie widzi przewrócił by sie w grobie.

    • 13 37

    • haha (3)

      Te nabrzeża powstały dlatego, że są z prywatnych pieniędzy.
      Gdyby ten biznes przejęli nasi partyjniacy to nie przetrwałby 2 lat.

      • 13 5

      • powiedz mi co masz z tego portu ?Kupisz sobie tansza pralke?telewizor? (2)

        Uprzedze twoja odpowiedz..Nie nie kupisz bo takie rzeczy trafiaja wlasnie do duzych prywatnych sieci,w ktorych ceny i tak ustala na tym samym poziomie market..ten sam okurzacz ,czajnik na wodę ,czy kuchenka mikrofalowa w 90 %będą kosztować tyle samo w Gdańsku,Poznaniu czy Katowicach..Za to zabiera sie naturalne ukształtowanie terenu blisko pol milionowego miasta.Dlaczego ten inwestor degraduje nam środowisko, gdy tak wcale nie mamy zbyt wielu wolnych plaż..Dlaczego nie wybuduje sobie nowego terminalu gdzieś na pomorzu środkowym?Co do zarządzania to już zależy ..można prowadzić państwowa firmę tak ,ze przyniesie zysk i pracownikom i zostawi wkład do budżetu..a tak co zostają ości i ogryzki dla polskiego budżetu.Wiec z czego sie tu do jasnej cholery cieszyć?

        • 8 11

        • Ogarnijcie się

          Daje prace tłumoku.Po drugie plaży jest tyle ze starcza dla wszystkich a po trzecie jezeli mamy patrzeć ze jakies ptaszki czy legowisko ptaszków i nie wiadomo czego jeszcze jest wszniejsz od dobra narodowego to niewiem co w szkole ciebie uczyli.Trawa i piaskiem i ptaszkami Polski nie zbudujemy!!!!!!!!

          • 6 1

        • Widzę ze jesteś z tych co to któreś pokolenia ora sochą i nie może się odbić od błota, myślę że kierunek Białorusi byłby dla ciebie ok:-)

          • 3 3

    • (2)

      Malo marz plarzy od krynicy morskiej do Świnoujścia
      Następny ciemny ekolog chodzący w chińskich butach.

      • 9 4

      • To jedz cymbale do Swinoujscia jak ci odpowiada tracenie kilometrow,paliwa i swojego czasu. (1)

        Durnemu rozwojowi naszym kosztem mowimy -stanowcze nie .

        • 3 10

        • Betonie mało miejsca masz na plazy na stogach.Co za cielaki mieszkaja w tym Gdansku

          • 3 1

    • Bo moze tej chinszczyzny nie kupujesz??Pomysl budowy terminala kontenerowego powstal w latach 90 tych tylko zadna z rzadzacych opcji nie potrafila sie za to zabrac. W koncu ktos sie znalazl to zamiast sie cieszyc same narzekania ze to prywatny kapital.Nadal wybierajmy nieudacznikow to na pewno sie wiele zmieni

      • 4 0

    • Przez takie myślenie d..bilu to byśmy korzonki wpitzielali bo wjologia i plaze laki jeziora.Co jest wazniejsz życie ludzi ich zaspokajanie potrzeb ludzi i ich życia bytu itd. Co za wynalazek z ciebie i tak raz do roku na te plaze idziesz.

      • 0 0

  • Import ponad wszystko...po co nam produkcja...sprowadzajmy,sprowadzajmy na potege... (2)

    • 7 14

    • zacznij produkować (1)

      zamiast pisać w internecie

      • 7 2

      • Sa polscy przedsiebiorcy,ktorzy produkuja i dobrze ale zalewa ich tansze bo chinskie.

        W dlugiej perspektywie ..byc moze nie wytrzymaja tej konkurencji...Dzieki takiemu importowi.

        • 2 2

  • Brawo prezes BCT Gdynia, brawo prezydent Gdyni ! Brawo, brawo, brawo !!! (2)

    Pięknie panowie się postaraliście, oj pięknie. Jeden zaorał BCT, drugi jest coraz bliżej ostatecznego zaorania Gdyni.

    • 29 4

    • (1)

      Szczurek niema wpływu na taki terminal.Wlascicielem jest skarb państwa a tam siedzą tlumoki kierowane przez unie a Niemcy nie dadzą zgody na rozbudowy takiego terminala bo im się ukruci.Taki Jarosiński bez zgody warszawy i pieniędzy nic nie zrobi.Po drugie trzeba miec wizje przewidywać rynek a w Porcie Gdynia myśli się innymi kategoriami tam pracują ludzie po 50 z nawykami PRL-u jak eksperci mówili ny rozbudować port za falochron w stronę zatoki to mówili ze głupoty mówią.Jak 10 lat temu Maersk chcial wsiąść w dzierżawę BCT to nie bo bali się a dzis Maersk jest Gdańsku.Zle decyzje zarządu z przed lat teraz skutkują.

      • 2 7

      • Co ty bredzisz Mariuszku ?

        Skąd u ciebie informacja, że właścicielem terminala - gdyńskiego BCT (o o tym pisałem), jest skarb państwa ???
        Podpowiadam ci więc, żebyś się już nie błaźnił - właścicielem BCT jest grupa ICTSI z Filipin - to oni są właścicielem tego terminala tłumoku.

        • 2 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Uroczyste otwarcie terminalu T2 w DCT

    Rtg (3)

    Ciekawe kiedy firma zamówi nowe kręgosłupy dla operatorów?! Byle nie z Chin

    • 18 7

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Uroczyste otwarcie terminalu T2 w DCT

      To zmień prace

      • 4 9

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Uroczyste otwarcie terminalu T2 w DCT

      Szkolenie jest akurat nowych młodych adeptów tak ze niedługo będą zastępować tych co niemoga.Oczekujesz więcej przed czy jak 7 godzin pracy 5 godz przerwy

      • 1 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Uroczyste otwarcie terminalu T2 w DCT

      Bylo się uczyc kolego.
      W kazdej chwili mozesz się przekwalifikowac. Wystarczy tylko bardzo chciec i do tego dążyć.
      To Ty sam decydujesz o swoim zyciu.

      Nie narzekaj.
      Zacznij działać

      • 3 6

  • Parki ???Po co -lepiej sprzedajmy dzialki deweloperom...

    Plaze po co/? Bedziemy sie opalac na betonowym wybrzezu...Najlepiej rozdajcie czesc na nowy terminal a czesc pasa nadmorskiego zabudujcie blokami..bedziemy mieli swiatowo i nowoczesnie....Tylko ze ci co nam zostawia ta betonowo szklana infrastrukture mieszkaja czasami setki i tysiace kilometrow stad i g wno ich obchodza jacys mieszkancy Gdanska..ich obchodzi tylko i wylacznie czysty zysk,

    • 6 19

  • zarobki (13)

    ile zarabia pracownik ciagnika siodlowego w dct? z gory dziekuje za odpowiedz.

    • 12 0

    • pracowałem na IMV (3)

      przez 3 msc. 1900 netto z etatu. jakieś nadgodziny ewentualnie to troche wiecej wyjdzie. później ok 2500 z nadgodzinami na rękę.
      Ja podziękowałem:)

      • 16 1

      • imv

        juz duzo sie mienilo jak kowisz z tego co mi wiadomo ponad 3

        • 2 8

      • za woznicowanie to i tak dobrze, (1)

        w d.. się wam poprzewracało, za najprostsze czynności zarabiać jak ktoś po studiach, a w szkołę to się kamieniami rzucało.

        • 9 14

        • Debil

          • 12 2

    • "płacą mało ale jest śmiesznie"

      Stefan się cieszy że jego pomioty zarabiają kokosy

      • 8 2

    • ..... (2)

      Przez pierwsze trzy miechy mało, przy umowie na stałe trójka z przodu jest ;)

      • 7 1

      • ile godzin w tygodniu zeby 3 byla z przodu i Jak z grafikami czy juz wiadoma miesiac wczesniej ?

        • 3 1

      • Pytanie jaką rotację robią po tych trzech miechach, w Polsce Urzędy Pracy przez wiele lat robiły kursy kierowcy ciężarowego więc jest w czym wybierać...

        • 0 1

    • (1)

      U konia średnia krajowa jak zrobi 300 godzin.

      • 7 0

      • tylko dodaj ze na zleceniu

        umowy o prace nikt tam nie dostaje

        • 1 1

    • jedni narzekają inni są zadowoleni (1)

      Niewielu odchodzi, kilku odeszło i po niedługim czasie wróciło. Firma jest w miarę ok. Narzekają gimbusy której nigdy wcześniej nigdzie nie pracowały i nie znają realiów polskiego rynku pracy.

      • 10 2

      • Albo idioci z telefonami w ręku którym prowadzenie imv przeszkadza w oglądaniu nowego super hitu na you tube

        • 3 0

    • Po okresie próbnym tj. 3 miesiące, z nadgodzinami ok 24h dostaniesz 3 tyś. Plus 120 zł na karcie sodexo.
      168h + 24h. Wszystko na kwicie. Żadnej ściemy.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane