• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal DCT. Transakcja sfinalizowana

VIK
23 maja 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj. W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj.

Transakcja zakupu terminalu DCT została sfinalizowana. PSA International Ptd Ltd, Polski Fundusz Rozwoju i IFM Global Infrastructure Fund zarządzany przez IFM Investors po formalnym zatwierdzeniu przez właściwe organy ochrony konkurencji i konsumentów zamknęli transakcję nabycia największego terminalu kontenerowego w Polsce.



O tym, że operator portowy PSA i australijski IFM Global Infrastructure Fund przy udziale Polskiego Funduszu Rozwoju podpisały umowę wspólnego przejęcia 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk poinformowano już w połowie marca tego roku. Zamknięcie transakcji wymagało jednak zatwierdzenia przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Takie otrzymano i - jak poinformowano - transakcja została zamknięta, czyli doszło do sprzedaży.

Jak wynika z nieoficjalnych informacji, wartość transakcji to ponad 5 mld zł. Paweł Borys, prezes PFR, pytany przez dziennikarzy o finansowanie inwestycji odpowiedział, że w ramach transakcji jej uczestnicy współpracują z konsorcjum ośmiu banków, z którymi uzgodniono warunki finansowania długoterminowego. Wiadomo też, że Polski Fundusz Rozwoju przejął 30 proc. udziałów w terminalu. Reszta udziałów podzielona została pomiędzy dwóch pozostałych inwestorów. 

DCT Gdańsk jest jednym z najszybciej rozwijających się portów kontenerowych w Europie i jedynym terminalem na Morzu Bałtyckim, który obsługuje największe na świecie statki kontenerowe - tzw. "ULCV" (Ultra Large Container Vessels) o pojemności do 23.000 TEU. Liczba obsłużonych przez DCT Gdańsk kontenerów rosła przez lata, osiągając 1,9 mln TEU (twenty-foot equivalent unit) w 2018 roku. DCT dysponuje nabrzeżem o długości 1306 metrów oraz maksymalnej głębokości 17 metrów. Obecnie trwa rozbudowa terminalu, która zakończy się na przełomie 2019 i 2020 roku.
VIK

Miejsca

Opinie (54) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (2)

    Bzdurą jest wpis że rozbudowa zakończy się na przełomie 2019 i 2020. Parking przed DCT tak, ale rozbudowa portu nawet się jeszcze nie rozpoczęła.

    • 0 0

    • (1)

      Lewicki ty weź się za robotę lizusie z Gdyni.

      • 2 0

      • xD

        • 0 0

  • Jak PO wróci do władzy to znowu wszystko sprzeda Niemcom (9)

    • 44 42

    • Panie od "PO... znowu wszystko sprzeda Niemcom" (1)

      Jesteś najgłupszym PIS-owskim trollem z całego zespołu. Wywalą cię, zobaczysz. Ty nic nie umiesz.

      • 0 0

      • Ku... wa wzór intelektu się odezwał :D

        • 0 0

    • (1)

      Gdy powstał plan powstania DCT w 2004(rząd Marcinkiewicza) Nie opłacało się! Panowało zdziwienie i podsmiech... i że Australijczycy chcieli wybudować terminal w polu. Całe szczęście że PiS zdecydował się odkupić cześć udziałów 30% za wyższą kwotę niż wybudowanie terminalu w 2005/06

      • 12 2

      • 2004 i rząd Marcinkiewicza ? Małolat czy cymbał? W sumie to to samo

        • 0 0

    • ....

      Jeśli sprzedaż to tylko swoje 30% które dopiero TERAZ posiada....

      • 2 0

    • przeca Niemcom wszytko już sprzedane (1)

      to co jeszcze mają sprzedać?
      Licheń?

      • 3 5

      • jo jo ostała się jeno srebrna ,,,

        PZPr

        • 6 3

    • jak można sprzedać wszystko znowu ?

      do tego nie Polska firma to budowała, tylko Australijczyczycy
      Za to jak PiS sprzedawał stocznie Ukraińcom to klaskałeś i piałeś z zachwytu - wtedy było dobrze ??

      • 11 5

    • może nie wszystko ale sporo

      • 7 8

  • a teraz wybudują im konkurencję za płotem w postaci portu centralnego (10)

    ciekawe...

    • 16 25

    • (3)

      Nie trzeba budować, już stoi w Kłajpedzie. MSK wkrótce przeniesie tam swój Bałtycki hub

      • 5 4

      • MSC nie ma hubu na Bałtyku.

        • 0 0

      • aaa... i po to ta Viakarpatia, czy coś... (1)

        • 7 0

        • Serio? 20000Teu statkiem czy 60 pociagiem?

          • 1 2

    • nie wybudują. to tylko przed wyborcze mżonki (2)

      • 15 6

      • "Mżonki", czy mrzonki? Tak tylko pytam. (1)

        • 8 3

        • mrożonki

          • 6 1

    • Tak za 10 lat

      • 3 1

    • By zylo się lepiej niektorym

      Najpierw niech wyplacac dywidendy posiadaczom akcji pracowniczych Bo na razie to widac ze za te niewyplacane dywidendy pracownicze prowadzi kampanie wyborcze

      • 5 4

    • Tak wybudują im konkurencję w postaci portu centralnego, jak w Gdyni wybudują port zewnętrzny.

      • 22 4

  • I ciemnoto

    Dlaczego wszyscy narzekają na rozbudowę dct?od groma ludzi na tym skorzysta. Tylko trzeba zagłębić się w lekturę tego tematu a nie walić hejty bez sensu

    • 6 0

  • Co to za firmy?

    Co to są za firmy, którym sprzedano DCT? Mają takie obce nazwy. Wyjaśnić to należy. Dlaczego sprzedano DCT???

    • 0 4

  • (1)

    A dlaczego skarb Państwa nie jest 100 procent właścicielem.
    By nabijac pieniądze dla nas a nie właścicieli zagranicznych

    • 0 2

    • Skarb państwa ma ogromny zysk z tytułu ceł, 10mld w zeszłym roku. Sam terminal (przeladunki) nie generuje tak znacznych zysków. Dobrze że zdecydowali się na 30% długi czas minie zanim ta inwestycja się zwróci A biorąc pod uwagę zapowiedziane inwestycje to zwrot kosztow to naprawdę długo falowy proces

      • 2 0

  • Kiedy (6)

    Kiedy zamknięcie i przeniesienie plaży STOGI bardziej na wschód ?

    Trzeba rozbudować DCT o kolejny pies na wschód od obecnego pirsu.

    Plaże można przenieść, w ramach inwestycji można wyrefulowac więcej plaży w Górkach.
    Pociągnąć tory tramwajowe i drogę na wschód.

    Bo drugiego DCT w Kościerzynie czy Kwidzynie nie zbudujemy, do tego potrzebna jest infrastruktura i głębokie dno zatoki. -powyżej 17 metrów.

    • 27 23

    • odwal się od plaży (4)

      Plaża i sąsiadujące z nią lasy są dla mieszkańców i turystów

      • 10 10

      • Proszę Pana, (3)

        jest Pan wulgarny, odwalić to może się Pan od internet i to jak najszybciej. dla turystyów jest Brzeźno, jest Jelitkowo - nic nie zajęte przez przemysł, Jeśli miejsca dla turystów zabraknie jest cała wyspa Sobieszewska - piękna I również przemysłem nietknięta. Po komentarzu stwierdzam, że jest Pan jednym z żuli Stogowskich co idzie za swoimi ziomkami, lokalnymi patriotami I walczycie w sumie chooy wie o co ale tak trzeba bo prawilnie I otrzymanie mieszkania za pracę w stoczni w latach 80 to cały dorobek zycia. Stogi I tak są jednym wielkim nieużytkiem, nawet hotelu niezaznasz... więc dla jakich turystyów??

        • 13 11

        • Hotel na Stogach jest - działa

          Drugi w niekończącej się budowie. Ale utrzymywanie drapieżnego kota na tej dzielnicy od lat 90-ych dziwi nie jednego.

          • 2 0

        • odpowiedż adekwatna do jakości pomysłów

          Do niektórych "stworzeń" nalezy mówić w zrozumiałym języku, bo próby cywilizowanego dialogu odbierane są za słabość i pozostają zignorowane.

          • 1 0

        • Jego szwagier przyjezdza co rok wódki sie napic i rozwalic jakis przystanek, wiec z turystami to on ma duzo doczynienia.

          • 2 0

    • DCT ma zamiar zainwestować w port centralny

      A jego część ma być kolejnym etapem rozbudowy zaraz po projekcie T3 czyli wydłużeniem terminala T1, to co jest na projekcie Portu centralnego może się jeszcze kilka razy zmienić

      • 3 3

  • Brawo Polska ! (2)

    A za 5 lat sprzedać udziały z zyskiem.

    • 1 1

    • Tak smutna prawda. Jeden australijski sprzedał drugiemu....

      • 0 0

    • i będzie na 1000+

      • 1 1

  • to znaczy, że Boris wróci?

    • 2 3

  • Wszystko ładnie, pięknie, ale...

    czy Karol jest już prezesem?

    • 8 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane