• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal DCT. Transakcja sfinalizowana

VIK
23 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj. W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj.

Transakcja zakupu terminalu DCT została sfinalizowana. PSA International Ptd Ltd, Polski Fundusz Rozwoju i IFM Global Infrastructure Fund zarządzany przez IFM Investors po formalnym zatwierdzeniu przez właściwe organy ochrony konkurencji i konsumentów zamknęli transakcję nabycia największego terminalu kontenerowego w Polsce.



O tym, że operator portowy PSA i australijski IFM Global Infrastructure Fund przy udziale Polskiego Funduszu Rozwoju podpisały umowę wspólnego przejęcia 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk poinformowano już w połowie marca tego roku. Zamknięcie transakcji wymagało jednak zatwierdzenia przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Takie otrzymano i - jak poinformowano - transakcja została zamknięta, czyli doszło do sprzedaży.

Jak wynika z nieoficjalnych informacji, wartość transakcji to ponad 5 mld zł. Paweł Borys, prezes PFR, pytany przez dziennikarzy o finansowanie inwestycji odpowiedział, że w ramach transakcji jej uczestnicy współpracują z konsorcjum ośmiu banków, z którymi uzgodniono warunki finansowania długoterminowego. Wiadomo też, że Polski Fundusz Rozwoju przejął 30 proc. udziałów w terminalu. Reszta udziałów podzielona została pomiędzy dwóch pozostałych inwestorów. 

DCT Gdańsk jest jednym z najszybciej rozwijających się portów kontenerowych w Europie i jedynym terminalem na Morzu Bałtyckim, który obsługuje największe na świecie statki kontenerowe - tzw. "ULCV" (Ultra Large Container Vessels) o pojemności do 23.000 TEU. Liczba obsłużonych przez DCT Gdańsk kontenerów rosła przez lata, osiągając 1,9 mln TEU (twenty-foot equivalent unit) w 2018 roku. DCT dysponuje nabrzeżem o długości 1306 metrów oraz maksymalnej głębokości 17 metrów. Obecnie trwa rozbudowa terminalu, która zakończy się na przełomie 2019 i 2020 roku.
VIK

Miejsca

Opinie (54) 2 zablokowane

  • Brawo Polska ! (2)

    A za 5 lat sprzedać udziały z zyskiem.

    • 1 1

    • i będzie na 1000+

      • 1 1

    • Tak smutna prawda. Jeden australijski sprzedał drugiemu....

      • 0 0

  • (1)

    A dlaczego skarb Państwa nie jest 100 procent właścicielem.
    By nabijac pieniądze dla nas a nie właścicieli zagranicznych

    • 0 2

    • Skarb państwa ma ogromny zysk z tytułu ceł, 10mld w zeszłym roku. Sam terminal (przeladunki) nie generuje tak znacznych zysków. Dobrze że zdecydowali się na 30% długi czas minie zanim ta inwestycja się zwróci A biorąc pod uwagę zapowiedziane inwestycje to zwrot kosztow to naprawdę długo falowy proces

      • 2 0

  • Co to za firmy?

    Co to są za firmy, którym sprzedano DCT? Mają takie obce nazwy. Wyjaśnić to należy. Dlaczego sprzedano DCT???

    • 0 4

  • I ciemnoto

    Dlaczego wszyscy narzekają na rozbudowę dct?od groma ludzi na tym skorzysta. Tylko trzeba zagłębić się w lekturę tego tematu a nie walić hejty bez sensu

    • 6 0

  • (2)

    Bzdurą jest wpis że rozbudowa zakończy się na przełomie 2019 i 2020. Parking przed DCT tak, ale rozbudowa portu nawet się jeszcze nie rozpoczęła.

    • 0 0

    • (1)

      Lewicki ty weź się za robotę lizusie z Gdyni.

      • 2 0

      • xD

        • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane