stat

Terminal LNG w Gdańsku na liście ważnych unijnych projektów

W planach jest instalacja pływającego terminala regazyfikacyjnego (Floating Storage Regasification Unit), który ma być częścią podmorskiego gazociągu. Na zdjęciu pływający terminal LNG działający w litewskim porcie Kłajpeda.
W planach jest instalacja pływającego terminala regazyfikacyjnego (Floating Storage Regasification Unit), który ma być częścią podmorskiego gazociągu. Na zdjęciu pływający terminal LNG działający w litewskim porcie Kłajpeda. źródło: Höegh LNG

Parlament Europejski poparł listę projektów infrastruktury energetycznej i paliwowej, co daje możliwość otrzymania pomocy z Unii Europejskiej dla strategicznych polskich inwestycji. Wśród nich jest pływający terminal LNG w Gdańsku.



Instalacja LNG typu FSRU (pływający terminal regazyfikacyjny) w Gdańsku jest na liście PCI, czyli kluczowych projektów infrastrukturalnych, mających na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Ich realizacja ma wspierać politykę energetyczną i wyzwania klimatyczne w UE. Znalezienie się na liście oznacza m.in. możliwość skorzystania z przyspieszonego procesu uzyskiwania pozwoleń oraz specjalnych rozwiązań regulacyjnych. Po spełnieniu określonych warunków status PCI umożliwia także ubieganie się o dofinansowanie w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility - CEF).

Gospodarka morska w Trójmieście



W marcu 2017 r. Gaz-System wyłonił wykonawcę studium wykonalności pływającego terminalu regazyfikacyjnego wraz z pracami przygotowawczymi. Została nim firma ILF Consulting Engineers Polska. Według wcześniejszych zapowiedzi pływający terminal typu Floating Storage Regasification Unit miał rozpocząć działalność operacyjną w pierwszej połowie 2021 r. Szacunkowy koszt jego budowy to blisko 3 mld zł.

Firmy z branży morskiej w Trójmieście



Studium terminalu obejmowało: przygotowanie do realizacji inwestycji pozwalającej na dostawy skroplonego gazu ziemnego do Polski w wielkości od 4,1 nawet do 8,2 mld m sześc. Analizowana jednostka, poza usługą podstawową polegającą na dostarczaniu gazu ziemnego po regazyfikacji do krajowej sieci przesyłowej, świadczyć może również m.in. usługi przeładunku i bunkrowania, tzn. "tankowania" statków napędzanych LNG. Jako potencjalną lokalizację terminalu wskazano rejon Zatoki Gdańskiej.

Opinie (66) ponad 10 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Włodzimierz Ziółkowski

W latach 1988-98 piastował stanowisko prezesa zarządu i dyrektora w spółce Morskie Domy Składowe...