• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal LNG w Gdańsku na liście ważnych unijnych projektów

VIK
13 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
W planach jest instalacja pływającego terminala regazyfikacyjnego (Floating Storage Regasification Unit), który ma być częścią podmorskiego gazociągu. Na zdjęciu pływający terminal LNG działający w litewskim porcie Kłajpeda.
W planach jest instalacja pływającego terminala regazyfikacyjnego (Floating Storage Regasification Unit), który ma być częścią podmorskiego gazociągu. Na zdjęciu pływający terminal LNG działający w litewskim porcie Kłajpeda.

Parlament Europejski poparł listę projektów infrastruktury energetycznej i paliwowej, co daje możliwość otrzymania pomocy z Unii Europejskiej dla strategicznych polskich inwestycji. Wśród nich jest pływający terminal LNG w Gdańsku.



Instalacja LNG typu FSRU (pływający terminal regazyfikacyjny) w Gdańsku jest na liście PCI, czyli kluczowych projektów infrastrukturalnych, mających na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Ich realizacja ma wspierać politykę energetyczną i wyzwania klimatyczne w UE. Znalezienie się na liście oznacza m.in. możliwość skorzystania z przyspieszonego procesu uzyskiwania pozwoleń oraz specjalnych rozwiązań regulacyjnych. Po spełnieniu określonych warunków status PCI umożliwia także ubieganie się o dofinansowanie w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility - CEF).

Gospodarka morska w Trójmieście



W marcu 2017 r. Gaz-System wyłonił wykonawcę studium wykonalności pływającego terminalu regazyfikacyjnego wraz z pracami przygotowawczymi. Została nim firma ILF Consulting Engineers Polska. Według wcześniejszych zapowiedzi pływający terminal typu Floating Storage Regasification Unit miał rozpocząć działalność operacyjną w pierwszej połowie 2021 r. Szacunkowy koszt jego budowy to blisko 3 mld zł.

Firmy z branży morskiej w Trójmieście



Studium terminalu obejmowało: przygotowanie do realizacji inwestycji pozwalającej na dostawy skroplonego gazu ziemnego do Polski w wielkości od 4,1 nawet do 8,2 mld m sześc. Analizowana jednostka, poza usługą podstawową polegającą na dostarczaniu gazu ziemnego po regazyfikacji do krajowej sieci przesyłowej, świadczyć może również m.in. usługi przeładunku i bunkrowania, tzn. "tankowania" statków napędzanych LNG. Jako potencjalną lokalizację terminalu wskazano rejon Zatoki Gdańskiej.
VIK

Opinie (66) ponad 10 zablokowanych

  • To wygląda na Unijną schizofrenię albo co najmniej dwubiegunowość

    Najpierw Nord Stream 2 był cacy, a rząd Polski głupi bo się upierał przy terminalach LNG , a teraz zmiana o 180 stopni ? Jak zwykle sukces ma wielu ojców, a porażka jest sierotą !

    • 4 2

  • Ale czy.... (4)

    Ale czy ktokolwiek wie ile kosztuje gaz LNG w porównaniu do ziemnego tłoczonego gazociągiem? Coś mam przeczucie, że może być nawet 30-50% droższy.

    • 15 46

    • Uwielbiam tych co nie mają zielonego pojęcia, ale w każdym temacie się mądrują, proszę sobie za przeproszeniem Pańskie przeczucie wsadzić w rzyć.

      • 1 0

    • zamiast przeczuć polecam notowania giełdy towarowej (1)

      a tłoczenie gazu kilka tysięcy kilometrów np. z Syberii jest baaardzo drogie

      • 12 2

      • tłoczenie

        Też uważam, że to tłoczenie jest pewnie taaaak drogie jak rosyjski węgiel sprowadzany do Polski.

        • 1 8

    • Przeczucia? Gratuluję źródła solidnych danych :)

      Może zainteresuj się zawyzoną dla Polski ceną gazu pochodzącego z Rosji w ramach kontraktu jamalskiego oraz znacznie niższymi cenami tego samego gazu dla innych krajów.
      I sposobem indeksacji stawki dla PL w ramach tego kontraktu.
      I historią nieukladania uzgodnionego wcześniej rurociągu Jamal II przez nasze terytorium.
      I obchodzenia nas oboma Nordstreamami, Eugalem i Opalem.
      I prześledź rosyjsko ukraińskie wojny gazowe z ostatnich 15 lat jako dowód używania przez Rosję dostaw gazu jako środka nacisku.
      I odpowiedź sobie czy nie warto sprobowac dywersyfikowac dostaw gazu?

      • 15 2

  • (1)

    Na zdjęciu akurat nie jest terminal pływający. Terminal pływający NIGDY nie znajduje się wewnątrz portu a na jego redzie. Terminal w Kłajpedzie nie jest nawet widoczny z plaży.
    Obiekt na zdjęciu to zwykły pirs.

    • 5 1

    • Otóż nie, Independence stoi w pircie

      Polecam google maps

      • 0 0

  • Independence

    Independence - Niezależność - taką nazwę ma statek RFSU zacumowany w Kłajpedzie. Celem jego eksploatacji jest uniezależnienie Litwy od dostaw rosyjskiego gazu, stworzenie alternatywy co skutkowało obniżeniem jego cen. Pełen sukces.
    Ale czy jest ktoś w stanie powiedzieć - czemu Litwini pomalowali ten statek w kolory rosyjskiej flagi? Czerwony-niebieski-biały?

    • 1 0

  • UE jak to działa?

    Mimo, że jesteśmy członkiem ue - Niemcy wbrew naszemu interesowi i członkowstwu - targają gaz z Rosji. I tworzą kolejne rury w Bałtyku. Jak ta unia działa?

    • 18 2

  • Terminal LNG w Gdansku

    Pani Redaktor,
    Nad Zatoką Gdańską mamy co najmniej dwa porty morskie.

    • 13 3

  • Bardzo dobrze, inwestycja strategiczna, ważny bodziec rozwoju. (10)

    ale będzie skowyt pro-rosyjskich trolli;)

    • 69 8

    • Cała platforma płacze (7)

      • 10 10

      • PO zbudowała gazoport im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu (6)

        a pisiaki co zbudowały?

        • 8 14

        • Co zbudowali??? (4)

          Chłopie to zaczął Kaczyński a ci podczas 8 lat nie potrafili nawet skończyć. Poczytaj trochę i nie rób z siebie pośmiewiska

          • 16 9

          • taki związek kaczyńskiego z gazem (1)

            że gazy to co najwyżej poszczać zaczął ten niewydarzony pokurcz

            • 3 9

            • Piękny jezyk

              Język inteligencji... Patologicznej... Platformy...

              • 9 4

          • PO sabotowalo ten projekt 8 lat

            • 11 6

          • zaczął? nawet projektu nie zaczął :)

            • 7 7

        • pis

          Powstanie terminalu LNG pozwoliło na odbieranie skroplonego gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie, co przyczyniło się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Decyzja o budowie gazoportu zapadła w 2006 r. Budowa terminalu LNG została uznana przez Radę Ministrów za inwestycję strategiczną dla Polski.

          • 15 2

    • obecny rząd importuje rekordowe ilości węgla (1)

      z Rosji

      • 6 10

      • Bo nasz do tego do czego jest potrzebny

        Nie jest dobry. Dowiedz się a potem komentuj...

        • 7 1

  • oby więcej takich inicjatyw

    • 40 5

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane