- 1 Płace w budżetówce w górę. Czy 8 proc. wystarczy? (31 opinii)
- 2 Ogromny "statek dźwig" już opuścił Gdańsk (41 opinii)
- 3 Oferta: 10 mln zł za nabycie Arki (157 opinii)
- 4 Pierwsza lokomotywa wodorowa (110 opinii)
- 5 NIK krytycznie o państwowych stoczniach (103 opinie)
- 6 Jak może wyglądać tunel pod Motławą? (193 opinie)
Terminal Zbożowy w Porcie Gdynia nadzieją na trudną sytuację rynku eksportu w Polsce
Port Gdynia to handlowy port przeładunkowy zbóż na Bałtyku i jedno z najważniejszych centrów przeładunkowych w naszym kraju. W najbliższych miesiącach port czekają duże zmiany związane ze zbliżającym się rozstrzygnięciem przetargu na dzierżawę Terminala Zbożowego. Sprawnie działający terminal przyniesie korzyści w wielu wymiarach: od zwiększenia przepustowości infrastruktury w kraju przez wykorzystanie niskoemisyjnych źródeł transportu, aż po rozwój lokalnego rynku zatrudnienia. Przede wszystkim jednak pozwoli zwiększyć efektywność eksportową Polski i lepiej bilansować rosnące nadwyżki zbóż w kraju.
Z roku na rok rodzima produkcja ziarna rośnie i wszystko wskazuje na to, że sezon 2022/23 zakończy się rekordowym wzrostem zapasów końcowych, co najmniej dwukrotnie większym, niż w sezonie 2021/22.
Jednocześnie przepustowość infrastruktury portowej w Polsce jest ograniczana na rzecz innych dóbr, w tym m.in. węgla, a to poważnie zmniejsza możliwość eksportu nadwyżek.
Dlatego zarówno polscy producenci rolni, jak i zagraniczni eksporterzy z entuzjazmem przyjęli informację o ogłoszeniu przetargu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia na dzierżawę nowego Terminala Zbożowego. Ma on zastąpić działający do 2022 roku Bałtycki Terminal Zbożowy, który oferował usługi przeładunku i czasowego składowania zbóż, nasion oleistych oraz surowców paszowych.
- Polska jest jednym z największych producentów zbóż w Europie, a port w Gdyni stanowi ważne miejsce eksportu tych produktów na rynki zagraniczne. Nadwyżka produkcji ziarna w naszym kraju co roku kształtuje się na poziomie 6-8 mln ton, dlatego ogólnodostępny i operowany przez profesjonalny podmiot terminal jest konieczny do zapewnienia efektywnego eksportu i uniknięcia destabilizacji całego sektora rolnego - mówi Simon Rodian Christensen, dyrektor generalny Copenhagen Merchants, jednej z wiodących firm zajmujących się pośrednictwem w handlu zbożem w Europie.
Jeden pociąg to o 80 ciężarówek mniej na drogach
Jak wskazuje ekspert Copenhagen Merchants, wzorem innych krajów Terminal Zbożowy może być szansą na rozwój niskoemisyjnego transportu w Polsce. Dzięki wykorzystaniu istniejącej infrastruktury kolejowej zapewniającej dostęp do portu w Gdyni łańcuch logistyczny dla zbóż ma szansę stać się nie tylko bardziej ekonomiczny, ale przede wszystkim bardziej przyjazny dla środowiska.
Jeden pociąg jest w stanie przewieźć tyle cargo, co 80 ciężarówek, a przewóz jednej tony ładunku w przypadku transportu morskiego wiąże się ze zużyciem nawet o 1/6 mniej paliwa niż w przypadku transportu drogowego. W skali roku oznacza to ogromne korzyści prośrodowiskowe.
- W celu zwiększenia efektywności i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko, firmy handlujące produktami rolnymi coraz częściej decydują się na stosowanie niskoemisyjnych środków transportu, takich jak kolej czy statek. Daje to szansę na rozwój całego sektora w kierunku bardziej zrównoważonych łańcuchów dostaw i promowanie ekologicznych praktyk w transporcie produktów rolnych - dodaje Simon Rodian Christensen.
Gdyński terminal to wartość dla całego regionu
Copenhagen Merchants od wielu lat skupia się nie tylko na rozwijaniu infrastruktury portowej w całej Europie, ale przede wszystkim na budowaniu długotrwałych relacji z lokalnymi partnerami. Dlatego, jak podkreśla Simon Rodian Christensen, Terminal Zbożowy w Porcie Gdynia może być także wyjątkowo atrakcyjnym punktem na mapie całego regionu w kontekście rozwoju i możliwości biznesowych.
Jest jednym z największych tego typu obiektów w Europie, a dzięki bogatej ofercie i strategicznemu położeniu ma potencjał przyciągania wielu klientów i inwestorów. Dlatego tak istotne jest, by proces wyłonienia nowego operatora terminalu przebiegł sprawnie, a wybrany oferent umożliwiał budowę ogólnodostępnej infrastruktury o parametrach przeładunkowych gwarantujących pozycję najlepszego w swojej klasie na Morzu Bałtyckim.
- Obecność tak ważnego terminalu na mapie Gdyni to ogromna wartość dodana dla całego regionu, która przyczyni się do wzrostu gospodarczego i otworzy wiele szans do rozwoju nie tylko dla Trójmiasta i jego mieszkańców, ale i dla całej Polski - podsumowuje Christensen.
* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-03-22 13:51
Zdjęcia (8)
Ciekawe skąd autor wziął zdjęcia :D
Nie dość że są na nich pokazane dwa różne porty to żaden z niech nie jest Gdynią ani nawet żadnym polskim portem- 48 0
-
2023-03-22 15:12
Też chciałem to napisać, ale opiero teraz można komentować
- 6 0
-
2023-03-22 15:57
przyszłość (2)
Może zdjęcia mają pokazać, jak to może wyglądać.
- 0 2
-
2023-03-22 16:32
No to słabo to wygląda (1)
- 1 0
-
2023-03-22 19:43
to chyba byłyby okolice Kołobrzegu, a może Elbląga?
- 0 0
-
2023-03-22 16:33
To Czechosłowacja
- 1 1
-
2023-03-22 16:45
Dokładnie
Ma Pan rację. Klapa totalna. Pewnie jakiś zazdrosny Gdańszczanin to był haha
- 2 0
-
2023-03-22 18:16
Btz
Odkąd nastał pis w ZMPG źle się dzieje.Zbożówka splajtowała bo głupole nią zarządzali.Ludzie potrącili pracę nawet strajk nie pomógł.Artykół niesolidny.
- 5 1
-
2023-03-23 07:30
Viterra Port Giles
Źródło dość łatwo znaleźć. Chyba gdyński terminal nie był, w opini autora arykułu, wystarczająco efektowny
- 2 0
-
2023-03-23 01:18
no i co mi z tego??? a sllep obuwniczy bardziej interesuje
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.