• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal Zbożowy w Porcie Gdynia nadzieją na trudną sytuację rynku eksportu w Polsce

22 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (13)
Obecność Terminala Zbożowego na mapie Gdyni to ogromna wartość dodana dla całego regionu - uważają eksperci. Na zdjęciu terminal z Australii. Obecność Terminala Zbożowego na mapie Gdyni to ogromna wartość dodana dla całego regionu - uważają eksperci. Na zdjęciu terminal z Australii.

Port GdyniaMapka to handlowy port przeładunkowy zbóż na Bałtyku i jedno z najważniejszych centrów przeładunkowych w naszym kraju. W najbliższych miesiącach port czekają duże zmiany związane ze zbliżającym się rozstrzygnięciem przetargu na dzierżawę Terminala Zbożowego. Sprawnie działający terminal przyniesie korzyści w wielu wymiarach: od zwiększenia przepustowości infrastruktury w kraju przez wykorzystanie niskoemisyjnych źródeł transportu, aż po rozwój lokalnego rynku zatrudnienia. Przede wszystkim jednak pozwoli zwiększyć efektywność eksportową Polski i lepiej bilansować rosnące nadwyżki zbóż w kraju.



Z roku na rok rodzima produkcja ziarna rośnie i wszystko wskazuje na to, że sezon 2022/23 zakończy się rekordowym wzrostem zapasów końcowych, co najmniej dwukrotnie większym, niż w sezonie 2021/22.

Jednocześnie przepustowość infrastruktury portowej w Polsce jest ograniczana na rzecz innych dóbr, w tym m.in. węgla, a to poważnie zmniejsza możliwość eksportu nadwyżek.

Dlatego zarówno polscy producenci rolni, jak i zagraniczni eksporterzy z entuzjazmem przyjęli informację o ogłoszeniu przetargu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia na dzierżawę nowego Terminala Zbożowego. Ma on zastąpić działający do 2022 roku Bałtycki Terminal Zbożowy, który oferował usługi przeładunku i czasowego składowania zbóż, nasion oleistych oraz surowców paszowych.

- Polska jest jednym z największych producentów zbóż w Europie, a port w Gdyni stanowi ważne miejsce eksportu tych produktów na rynki zagraniczne. Nadwyżka produkcji ziarna w naszym kraju co roku kształtuje się na poziomie 6-8 mln ton, dlatego ogólnodostępny i operowany przez profesjonalny podmiot terminal jest konieczny do zapewnienia efektywnego eksportu i uniknięcia destabilizacji całego sektora rolnego - mówi Simon Rodian Christensen, dyrektor generalny Copenhagen Merchants, jednej z wiodących firm zajmujących się pośrednictwem w handlu zbożem w Europie.
Polska jest jednym z największych producentów zbóż w Europie, a port w Gdyni stanowi ważne miejsce eksportu tych produktów na rynki zagraniczne. Polska jest jednym z największych producentów zbóż w Europie, a port w Gdyni stanowi ważne miejsce eksportu tych produktów na rynki zagraniczne.

Jeden pociąg to o 80 ciężarówek mniej na drogach



Jak wskazuje ekspert Copenhagen Merchants, wzorem innych krajów Terminal Zbożowy może być szansą na rozwój niskoemisyjnego transportu w Polsce. Dzięki wykorzystaniu istniejącej infrastruktury kolejowej zapewniającej dostęp do portu w Gdyni łańcuch logistyczny dla zbóż ma szansę stać się nie tylko bardziej ekonomiczny, ale przede wszystkim bardziej przyjazny dla środowiska.

Jeden pociąg jest w stanie przewieźć tyle cargo, co 80 ciężarówek, a przewóz jednej tony ładunku w przypadku transportu morskiego wiąże się ze zużyciem nawet o 1/6 mniej paliwa niż w przypadku transportu drogowego. W skali roku oznacza to ogromne korzyści prośrodowiskowe.

- W celu zwiększenia efektywności i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko, firmy handlujące produktami rolnymi coraz częściej decydują się na stosowanie niskoemisyjnych środków transportu, takich jak kolej czy statek. Daje to szansę na rozwój całego sektora w kierunku bardziej zrównoważonych łańcuchów dostaw i promowanie ekologicznych praktyk w transporcie produktów rolnych - dodaje Simon Rodian Christensen.
Terminal Zbożowy w Porcie Gdynia jest jednym z największych tego typu obiektów w Europie. Terminal Zbożowy w Porcie Gdynia jest jednym z największych tego typu obiektów w Europie.

Gdyński terminal to wartość dla całego regionu



Copenhagen Merchants od wielu lat skupia się nie tylko na rozwijaniu infrastruktury portowej w całej Europie, ale przede wszystkim na budowaniu długotrwałych relacji z lokalnymi partnerami. Dlatego, jak podkreśla Simon Rodian Christensen, Terminal Zbożowy w Porcie Gdynia może być także wyjątkowo atrakcyjnym punktem na mapie całego regionu w kontekście rozwoju i możliwości biznesowych.

Jest jednym z największych tego typu obiektów w Europie, a dzięki bogatej ofercie i strategicznemu położeniu ma potencjał przyciągania wielu klientów i inwestorów. Dlatego tak istotne jest, by proces wyłonienia nowego operatora terminalu przebiegł sprawnie, a wybrany oferent umożliwiał budowę ogólnodostępnej infrastruktury o parametrach przeładunkowych gwarantujących pozycję najlepszego w swojej klasie na Morzu Bałtyckim.

- Obecność tak ważnego terminalu na mapie Gdyni to ogromna wartość dodana dla całego regionu, która przyczyni się do wzrostu gospodarczego i otworzy wiele szans do rozwoju nie tylko dla Trójmiasta i jego mieszkańców, ale i dla całej Polski - podsumowuje Christensen.
Z roku na rok rodzima produkcja ziarna rośnie. Nadwyżka w naszym kraju co roku kształtuje się na poziomie 6-8 mln ton. Z roku na rok rodzima produkcja ziarna rośnie. Nadwyżka w naszym kraju co roku kształtuje się na poziomie 6-8 mln ton.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (13)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane