• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal Zbożowy w Porcie Gdynia nadzieją na trudną sytuację rynku eksportu w Polsce

22 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (13)
Obecność Terminala Zbożowego na mapie Gdyni to ogromna wartość dodana dla całego regionu - uważają eksperci. Na zdjęciu terminal z Australii. Obecność Terminala Zbożowego na mapie Gdyni to ogromna wartość dodana dla całego regionu - uważają eksperci. Na zdjęciu terminal z Australii.

Port GdyniaMapka to handlowy port przeładunkowy zbóż na Bałtyku i jedno z najważniejszych centrów przeładunkowych w naszym kraju. W najbliższych miesiącach port czekają duże zmiany związane ze zbliżającym się rozstrzygnięciem przetargu na dzierżawę Terminala Zbożowego. Sprawnie działający terminal przyniesie korzyści w wielu wymiarach: od zwiększenia przepustowości infrastruktury w kraju przez wykorzystanie niskoemisyjnych źródeł transportu, aż po rozwój lokalnego rynku zatrudnienia. Przede wszystkim jednak pozwoli zwiększyć efektywność eksportową Polski i lepiej bilansować rosnące nadwyżki zbóż w kraju.



Z roku na rok rodzima produkcja ziarna rośnie i wszystko wskazuje na to, że sezon 2022/23 zakończy się rekordowym wzrostem zapasów końcowych, co najmniej dwukrotnie większym, niż w sezonie 2021/22.

Jednocześnie przepustowość infrastruktury portowej w Polsce jest ograniczana na rzecz innych dóbr, w tym m.in. węgla, a to poważnie zmniejsza możliwość eksportu nadwyżek.

Dlatego zarówno polscy producenci rolni, jak i zagraniczni eksporterzy z entuzjazmem przyjęli informację o ogłoszeniu przetargu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia na dzierżawę nowego Terminala Zbożowego. Ma on zastąpić działający do 2022 roku Bałtycki Terminal Zbożowy, który oferował usługi przeładunku i czasowego składowania zbóż, nasion oleistych oraz surowców paszowych.

- Polska jest jednym z największych producentów zbóż w Europie, a port w Gdyni stanowi ważne miejsce eksportu tych produktów na rynki zagraniczne. Nadwyżka produkcji ziarna w naszym kraju co roku kształtuje się na poziomie 6-8 mln ton, dlatego ogólnodostępny i operowany przez profesjonalny podmiot terminal jest konieczny do zapewnienia efektywnego eksportu i uniknięcia destabilizacji całego sektora rolnego - mówi Simon Rodian Christensen, dyrektor generalny Copenhagen Merchants, jednej z wiodących firm zajmujących się pośrednictwem w handlu zbożem w Europie.
Polska jest jednym z największych producentów zbóż w Europie, a port w Gdyni stanowi ważne miejsce eksportu tych produktów na rynki zagraniczne. Polska jest jednym z największych producentów zbóż w Europie, a port w Gdyni stanowi ważne miejsce eksportu tych produktów na rynki zagraniczne.

Jeden pociąg to o 80 ciężarówek mniej na drogach



Jak wskazuje ekspert Copenhagen Merchants, wzorem innych krajów Terminal Zbożowy może być szansą na rozwój niskoemisyjnego transportu w Polsce. Dzięki wykorzystaniu istniejącej infrastruktury kolejowej zapewniającej dostęp do portu w Gdyni łańcuch logistyczny dla zbóż ma szansę stać się nie tylko bardziej ekonomiczny, ale przede wszystkim bardziej przyjazny dla środowiska.

Jeden pociąg jest w stanie przewieźć tyle cargo, co 80 ciężarówek, a przewóz jednej tony ładunku w przypadku transportu morskiego wiąże się ze zużyciem nawet o 1/6 mniej paliwa niż w przypadku transportu drogowego. W skali roku oznacza to ogromne korzyści prośrodowiskowe.

- W celu zwiększenia efektywności i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko, firmy handlujące produktami rolnymi coraz częściej decydują się na stosowanie niskoemisyjnych środków transportu, takich jak kolej czy statek. Daje to szansę na rozwój całego sektora w kierunku bardziej zrównoważonych łańcuchów dostaw i promowanie ekologicznych praktyk w transporcie produktów rolnych - dodaje Simon Rodian Christensen.
Terminal Zbożowy w Porcie Gdynia jest jednym z największych tego typu obiektów w Europie. Terminal Zbożowy w Porcie Gdynia jest jednym z największych tego typu obiektów w Europie.

Gdyński terminal to wartość dla całego regionu



Copenhagen Merchants od wielu lat skupia się nie tylko na rozwijaniu infrastruktury portowej w całej Europie, ale przede wszystkim na budowaniu długotrwałych relacji z lokalnymi partnerami. Dlatego, jak podkreśla Simon Rodian Christensen, Terminal Zbożowy w Porcie Gdynia może być także wyjątkowo atrakcyjnym punktem na mapie całego regionu w kontekście rozwoju i możliwości biznesowych.

Jest jednym z największych tego typu obiektów w Europie, a dzięki bogatej ofercie i strategicznemu położeniu ma potencjał przyciągania wielu klientów i inwestorów. Dlatego tak istotne jest, by proces wyłonienia nowego operatora terminalu przebiegł sprawnie, a wybrany oferent umożliwiał budowę ogólnodostępnej infrastruktury o parametrach przeładunkowych gwarantujących pozycję najlepszego w swojej klasie na Morzu Bałtyckim.

- Obecność tak ważnego terminalu na mapie Gdyni to ogromna wartość dodana dla całego regionu, która przyczyni się do wzrostu gospodarczego i otworzy wiele szans do rozwoju nie tylko dla Trójmiasta i jego mieszkańców, ale i dla całej Polski - podsumowuje Christensen.
Z roku na rok rodzima produkcja ziarna rośnie. Nadwyżka w naszym kraju co roku kształtuje się na poziomie 6-8 mln ton. Z roku na rok rodzima produkcja ziarna rośnie. Nadwyżka w naszym kraju co roku kształtuje się na poziomie 6-8 mln ton.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

Opinie (13) 3 zablokowane

  • Zdjęcia (8)

    Ciekawe skąd autor wziął zdjęcia :D
    Nie dość że są na nich pokazane dwa różne porty to żaden z niech nie jest Gdynią ani nawet żadnym polskim portem

    • 48 0

    • Też chciałem to napisać, ale opiero teraz można komentować

      • 6 0

    • przyszłość (2)

      Może zdjęcia mają pokazać, jak to może wyglądać.

      • 0 2

      • No to słabo to wygląda (1)

        • 1 0

        • to chyba byłyby okolice Kołobrzegu, a może Elbląga?

          • 0 0

    • To Czechosłowacja

      • 1 1

    • Dokładnie

      Ma Pan rację. Klapa totalna. Pewnie jakiś zazdrosny Gdańszczanin to był haha

      • 2 0

    • Btz

      Odkąd nastał pis w ZMPG źle się dzieje.Zbożówka splajtowała bo głupole nią zarządzali.Ludzie potrącili pracę nawet strajk nie pomógł.Artykół niesolidny.

      • 5 1

    • Viterra Port Giles

      Źródło dość łatwo znaleźć. Chyba gdyński terminal nie był, w opini autora arykułu, wystarczająco efektowny

      • 2 0

  • Fajnie

    Bardzo dobrze

    • 1 1

  • Jakaś przygrywka jest .. . Coś się zadzieje

    • 1 0

  • no i co mi z tego??? a sllep obuwniczy bardziej interesuje

    • 0 0

  • te zdjecia to prowokacja?

    to chyba port w Rosji...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J....

Najczęściej czytane