• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal gazowy na Pomorzu. Lotos szykuje się do inwestycji

Robert Kiewlicz
15 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. To specjalny statek z instalacjami do magazynowania, przeładunku i regazyfikacji gazu skroplonego. Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. To specjalny statek z instalacjami do magazynowania, przeładunku i regazyfikacji gazu skroplonego.

Coraz bliżej budowy terminalu gazowego na Pomorzu. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, są już gotowe plany tej inwestycji. Budowę pływającego terminalu do odbioru gazu LPG oraz regazyfikowanego gazu skroplonego LNG na Zatoce Puckiej zapowiadano od dawna, kilka lat temu projekt trafił jednak do szuflady. Teraz został odkurzony, a Grupa Lotos już przymierza się do zakupu gazu ze Stanów Zjednoczonych i planuje budowę nowych instalacji w rafinerii właśnie z myślą o gazoporcie. Z gazu produkowany ma być propylen.



Co jest największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa energetycznego kraju?

Terminal gazowy na Pomorzu to odświeżony projekt, w którego budowę miało być zaangażowane Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Plany realizacji inwestycji sięgają 2008 roku, a jej koszt szacowano wówczas na ok. 800 mln zł. W 2010 roku zawieszono jednak inwestycję, a jednym z powodów było to, że nie trafiła ona na listę projektów energetycznych, które dofinansować miała Unia Europejska.

Pływający terminal ma być częścią podmorskiego gazociągu o długości ok. 40 km, łączącego magazyny gazu w Kosakowie ze stacją redukcyjno-pomiarową Grupy Lotos. Według planów punkt przeładunkowy zlokalizowany ma być na wodach Zatoki Puckiej, w odległości ok. 7 km od miejscowości Mechelinki. Terminal ma w ciągu roku odbierać do 1,5 mld m sześc. gazu.

Lotos nie che komentować projektu budowy gazoportu. Nie wiadomo też jak na razie, kto będzie finansował inwestycję. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, spółka przygotowuje się jednak do negocjacji dostaw gazu ze Stanów Zjednoczonych. Lotos miałby uczestniczyć w tzw. zakupach grupowych wraz z innymi polskimi spółkami.

Lotos szykuje się do nowych inwestycji


Koncern zainteresowany jest dostawami LPG ze względu na plany budowy instalacji do produkcji propylenu. Koszt nowej inwestycji szacowany jest na 3 do 6 mld zł. Chodzi o budowę instalacji produkującej propylen metodą PDH. Podobny projekt ma w planach Grupa Azoty. Jej inwestycja w Policach pozwoli na produkcję 400 tys. ton propylenu rocznie.
Lokalizacja terminalu gazowego na Zatoce Puckiej. Lokalizacja terminalu gazowego na Zatoce Puckiej.

Propylen jest jedną z dwóch podstawowych, obok etylenu, substancji będących bazą do wytwarzania dalszych półproduktów chemicznych. Wykorzystywany jest między innymi do produkcji: rozpuszczalników, farb akrylowych, kwasu akrylowego oraz polipropylenu znajdującego zastosowanie w przemyśle włókienniczym, samochodowym, a także w produkcji opakowań. Obecnie Polska jest importerem propylenu. Rocznie sprowadzamy ok. 150 tys. ton tego surowca.

To nie pierwsza próba inwestycji Lotosu w branżę chemiczną. W grudniu 2013 roku Grupa Lotos i Grupa Azoty podpisały porozumienie w sprawie powołania spółki celowej i wykonania pełnego studium wykonalności inwestycji w Gdańsku. Chodziło o fabrykę petrochemiczną, jaka miała zostać wybudowana w sąsiedztwie Lotosu. Koszt inwestycji szacowano wstępnie na 12 mld zł. Prace nad projektem trwały ponad rok. Lotos rozpoczął nawet wykup potrzebnych działek, których łączna powierzchnia to ok. 13 ha. W październiku ub. roku Lotos kupił 8,2 ha od InvestGda. Chodzi o tereny na wschód od rafinerii, pomiędzy ulicami Benzynową i Płońską. Budowa miała się rozpocząć w 2016 roku. Uruchomienie zakładu planowano na 2019 r. W 2015 roku, ze względu na trudną sytuację rynkową, spółki podjęły decyzję o odłożeniu realizacji projektu.

Pływający terminal działa już na Litwie

Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. To gazowiec adaptowany na potrzeby magazynowania i regazyfikacji gazu skroplonego, typu FSRU (Floating Storage and Regasification Unit). Zakotwiczony jest w pobliżu specjalnie przygotowanego dla niego nabrzeża.

- Jednostkę nazwano symbolicznie "Independence", gdyż ma ona zagwarantować Litwie, a docelowo regionowi państw bałtyckich, niezależność energetyczną. Wciąż trudno przewidzieć, czy ten projekt realizowany z pobudek politycznych w ciągu najbliższych lat stanie się rentowną inwestycją. Gazowiec, który zakotwiczył w Kłajpedzie, został zbudowany w Korei Południowej na zlecenie norweskiej spółki Höegh LNG, która jest jego właścicielem. Litwa podpisała z nią umowę o leasingu - przez 10 lat Litwa ma zapłacić norweskiej spółce ok. 690 mln dolarów (koszty leasingu przez pierwsze dwa lata mają nie przekraczać sumy 156,2 tys. dolarów dziennie). Litwa zapewniła sobie w kontrakcie opcję kupna jednostki, w celu jej eksploatowania przez kolejne 30 lat. To unikatowe rozwiązanie przy tego typu konstrukcjach - FSRU są oferowane wyłącznie jako leasing i tylko Litwa ma opcję wykupu. Po wykorzystaniu tej możliwości koszt utrzymania terminalu spadłby o 50 proc. - twierdzi Joanna Hyndle-Hussein z Ośrodka Studiów Wschodnich.

Indpendence ma ok. 300 m długości i ma na pokładzie cztery zbiorniki mogące pomieścić 170 tys. m sześc. LNG.


Indpendence ma ok. 300 m długości i ma na pokładzie cztery zbiorniki mogące pomieścić 170 tys. m sześc. LNG - z tego powodu terminal nie może przyjmować największych gazowców Q-Flex i Q-Max, mieszczących ponad 200 tys. m sześc. LNG. Płynny surowiec po regazyfikacji jest natychmiast wtłaczany do sieci.

Obecnie jedynym zakontraktowanym dostawcą gazu do terminalu jest norweski Statoil. Gaz dostarczany przez Norwegów jest jednak w chwili obecnej droższy niż ten, jaki Litwa dostaje z sieci Gazpromu. Kwestia litewskiego terminalu staje się więc dyskusyjna. Pojawiają się też głosy, że w tej sprawie kwestie polityczne przesłoniły rachunek ekonomiczny.

Magazyny PGNiG czekają na gaz

Jednym z powodów budowy pływającego terminalu miały być nowe magazyny w PGNiG w Kosakowie. Magazyn w kawernach solnych, składający się z części napowierzchniowej i górniczej rozpoczął działalność na początku 2014 roku. Docelowo w ramach inwestycji do 2021 roku ma powstać około 300 mln m sześc. pojemności magazynowych.

Zwiększanie zdolności magazynowych gazu ziemnego jest obok budowy terminalu LNG w Świnoujściu, terminalu naftowego PERN w Gdańsku, rozbudowy Naftoportu i połączeń sieci gazowych między państwami Europy Środkowo-Wschodniej oraz eksploatacji krajowych złóż gazu i ropy naftowej, ważnym elementem w umacnianiu polskiego bezpieczeństwa energetycznego.

Miejsca

  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (80)

  • a co z podwodnym tunelem kolejki z Kamiennej Góry na Hel? (2)

    rura Lotosu niczym Nord stream będzie blokować tą inwestycję!!!

    • 23 31

    • "tę"!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

    • Masz blokadę w mózgu .

      • 13 10

  • Jest jeszcze mały problem: wiocha Kosakowo (17)

    część mieszkańców już zaplanowała tam sobie chyba park narodowy, łąki i pola po horyzont, szumiące drzewa i nieskalane plaże (i marinę)....jakiś tam gazociąg i widok na statek na zatoce popsuje im te wszystkie plany

    • 55 20

    • Musi być wiocha? (2)

      Pytanie dlaczego używasz obraźliwego określenia na miejscowość, która jest bardzo ładna i atrakcyjna. Prawdopodobnie możesz pomarzyć, by mieszkać w takim miejscu i cieszyć się jego walorami. Dla przykładu podam, że takiego gimnazjum jak tam nie znajdziecie prawdopodobnie w całej Polsce. Szanujmy się trochę na tym forum, zamiast prawdziwą wiochę siać właśnie tu.

      • 22 1

      • To poczekajmy na "argumenty" przeciwko inwestycji.... (1)

        ...Zobaczysz dlaczego wiocha.

        • 4 6

        • !!! :D Już zacieram moje trollowe ręce i czekam z rosnącą przyjemnością!

          • 0 0

    • @

      Z tego gmina żyje - krajobrazu

      • 1 0

    • Wiocha to twój starty

      • 0 0

    • ceny ziemi tam spadną (7)

      • 12 6

      • nie spadną (6)

        Gazociąg to nie przemysł uciążliwy. Wysypisko śmieci by doprowadziło do spadu cen ziemi, chociaż patrząc na boom budowlany wokół Szadułek...mam spore wątpliwości co do spadku...

        • 16 5

        • uciazliwy. (4)

          .. - zanieczyszczenie krajobrazu. jak elektrownie wiatrowe..ktorych osobiscie jestem zagorzalym przeciwnikiem, mimo, ze o dosc proekologicznych jestem pogladach.

          • 3 11

          • w jaki spsób zakopana rura "ZANIECZYSZCZA" krajobraz? (3)

            a żółta elewacja sąsiada i zielony dach kolejnego nie zanieczyszcza krajobrazu? a gigantyczne bannery nie zanieczyszczają krajobrazu? a nieotynkowane pensjonaty nie zanieczyszczają krajobrazu?

            • 18 5

            • póki nie pierdyknie, nie zanieczyszcza ;-) (2)

              • 5 1

              • (1)

                Te plany wyglądają jak wydumania sado masochisty który w samym środku Parków Narodowych postawiłby najchętniej elektrownię atomową i to tak aby napewno nie obyło się bez awarii.
                Jasne że środek Zat. Puckiej jest idealnym miejscem na gazoport jak Verdun było idealnym miejscem na stancjonarny front Pierwszej Wojny Światowej.

                • 4 5

              • ten co zaczął dyskusje mieszka daleko

                ten co zaczął dyskusje mieszka daleko, ciekawe czy jak obok niego by takie cos budowali to cicho by siedział i widać nawet nie wiem gdzie leży Kosakowo, zapewne sam jest z większej "wiochy"

                • 1 0

        • opinia dodana minóte temu

          Szadułki,Bżeżno ,Ójeścisko,Wżeszcz,Niećwiednik,Brentofo,a może i Orónia

          • 1 0

    • (1)

      Ludzie tam mieszkający z tej unikalnej przyrody żyją!!! Dla nich turyści to jedyne źródło dochodu. Do gazoportu nie przyjadą. Nie zapominajmy też o rolnikach to jest wieś gdzie ludzie trudzą się w rolnictwie. Wszystko to zostanie zniszczone tylko dlatego że ważniejszy jest interes a nie ludzie.

      • 9 5

      • oni zyje ze sprzedazy dzialek

        • 2 2

    • Można przecież magazynować gaz w kawernach solnych pod ziemią, ale w Orłowie (1)

      jest molo, zatoka, a wokół lasy. Okolice ozdobił by dodatkowo duży statek.

      • 17 3

      • brak miejsca na połączenie Orłowa z systemem gazowym

        • 3 5

  • terminal na pomorzu

    i bardzo dobrze! niech się dzieje :) to są kolejne kroki w stronę naszego bezpieczeństwa energetycznego. Terminal w Świnoujściu był a raczej jest doskonałym startem. nie będziemy musieli sprowadzać od Gazpromu. Z tego co czytałem o tu lng.edu.pl/pl/centrum-edukacji/mozliwe-kierunki-dostawy-lng-do-polski/ możemy do Polski sprowadzać gaz z USA, ale też m.in z Australii, Norwegii, Trynidad Tobago, Peru czy Indonezji, na tym nie koniec. Myślę , że dobrze by było jak najszybciej zbudować połączenia z Litwą, Ukrainą, czy Słowacja i inwestować w rozbudowę terminalu w Świnoujściu i powstanie innych. wzmocnimy swoją pozycję gospodarczą i polityczną, szczególnie, że jak widać, klimat w Europie teraz temu sprzyja.

    • 0 1

  • Dlaczego gazu nie wpuścić do sieci? (5)

    Oczywiście za gazu będą robić jakiś propylen, zamiast wpuścić go do sieci i obniżyć np koszty ogrzewania domów czy tankowania samochodów na gaz!

    • 6 8

    • (1)

      propen czyli propylen to też gaz i nie myl kobieto LPG i LNG, LPG to propan butan znany z butli i jako autogaz, LNG to ciekły metan, gaz ziemny, taki do kuchenek

      tak w skrocie

      • 1 0

      • Drogi

        Chemiku, na gazie do kuchenek też jeżdżą auta nawet takie całkiem spore. Autobusy na przykład.

        • 0 0

    • nie masz racji (2)

      taki skroplony gaz jest droższy niż normalny, jeśli wpuszcza go do sieci to gaz nie stanieje tylko zdrożeje , i to jest bezsens tej inwestycji , przeczytaj jeszcze raz ten tekst , przecież tam jest napisane ze ten gaz jest droższy niż Gazpromu , to samo jest z naszym gazem w Świnoujściu . Tak wiec nie licz na jakaś zniżkę, raczej jak ten gaz puszcza w sieć to licz na podwyżkę

      • 3 3

      • (1)

        Ciężko u Ciebie z myśleniem. Gaz z gazpromu bez inwestycji w gazoporty byłby dużo droższy. Teraz jak ruscy nie będą chcieli obniżyć możemy kupić gdzie indziej. Wcześniej jak nie chcieli obniżyć mogliśmy ich co najwyżej pocałować w du**

        • 1 3

        • Jak cena będzie zbliżona to od rusków całkiem bym nie brał. To państwo to dla nas potencjalne zagrożenie a po co wzmacniać wroga?

          • 3 0

  • Czy nie warto było by wybudować takiego gazoportu jak w Swinoujściu?Pytam znawców bo nie wiem.Taki pływający to znowu po kilku latach musi być pewnie remontowany. Przecież pis znajduje wszędzie pieniądze to i na taką budowę by pewnie znalazł.Tereny pod budowę tez są.Drugi taki gazoport i pewnie byłoby zabezpieczenie energetyczne.

    • 0 0

  • Dokąd po gaz? (1)

    Jaki znowu gaz z Ameryki? Pisowski minister już po ropę pojechał do Rosji. Po gaz też pojedzie. Prezes Kaczyński nie dopuści, żeby jakaś Ameryka dyktowała nam warunki.

    • 4 3

    • zgoda ,pojechał..

      tylko zmieniła się całkowicie formuła kontraktu..ceny rynkowe,kupujemy 40% więcej lub mniej od ustalonej ilości zależnie od zapotrzebowania,dostarczony gaz lub ropę możemy sprzedawać komu chcemy i ile chcemy ,Rosjanie zgodzili się odtworzyć na włany koszt gazociąg do Możejek..no rmalne rynkowe ustalenia a nie dyktat,jest potężna różnica..

      • 0 0

  • A co z Naturą 2000 ? (3)

    Mechelinki, Beka itd obejmuje strefa jw.

    • 34 6

    • Najpierw dobrobyt i nasz interes a pozniej Natura . Niemiaszki jakoś z tym problemu nie mają

      tak wiec my nie możemy przejmować się takimi pierdołami. Mierzeja wiślana też ma być przekopana bo tego wymaga interes Polski a nie jakiejś tam "natury" !!!!

      • 1 3

    • A ch** z tym, terminal gazowy ważniejszy!!!

      • 14 6

    • a co ma położenie rury do Natury 2000? Jak ci wioskę chcą gazyfikować to też powołasz się na nature 2000?

      • 5 8

  • to może by tak połączyć ze Świnoujściem? (1)

    możnaby połącyzć inwestycje i zrobić gazociąg, żeby połączyć ten terminal z tym w Świnoujściu. Tu http://lng.edu.pl/pl/kontakt/gaz-system/ podają, że GAZSYSTEM rozważa gazociągi PolskaLitwa, PolskaSłowacja, ale też prowadzi prace koncepcyjne związane z budową gazociągu Polska Dania. Oby tak dalej To by dopiero była inwestycja

    • 2 0

    • jesteśmy ogromnym krajem, jeden terminal to za mało

      • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Terminal LNG w porcie Kłajpeda

    Terminal LNG w Świnoujściu

    dziwnym nie jest, że powstają takie iwnestycje. klimat dla lng w Europie (jesli nie na świecie) jest od pewnego czasu bardzo sprzyjający, polecam zerknać: http://lng.edu.pl/wp-content/uploads/2015/05/LNG_Snapshot_marzec_2015.pdf Tym bardziej cieszy mnie i napawa nadzieją nasz terminal w świnoujściu

    • 2 0

  • propylen to niepoprawna forma nazwy propen, to też jest gaz jakby ktoś nie wiedział, CH3-CH=CH2

    zapomniał autor dodać, że już są dwa terminale gazowe w Trójmieście, Gaspol Gdańsk i Gasten Gdynia, może lepiej rozbudować te istniejące?

    dla dociekliwych Gaspol jest austriacki, Gasten polski

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane