Terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej bez unijnego wsparcia

Inwestycja za 800 mln zł, jaką planuje Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo może nie powstać. Spółka ma zamiar na wodach Zatoki Gdańskiej w okolicach Trójmiasta wybudować pływający terminal do odbioru sprężonego gazu LPG oraz do regazyfikowanego gazu skroplonego LNG. Inwestycja nie trafiła jednak na listę projektów energetycznych, które dofinansować ma Unia Europejska.


Terminal do odbioru sprężonego gazu ziemnego jaki na wodach Zatoki Gdańskiej planuje wybudować PGNiG, choć nadal jest w fazie koncepcyjnej, już natrafił na pierwsze problemy.
Terminal do odbioru sprężonego gazu ziemnego jaki na wodach Zatoki Gdańskiej planuje wybudować PGNiG, choć nadal jest w fazie koncepcyjnej, już natrafił na pierwsze problemy. mat. prasowe

Inwestycja planowana przez PGNiG nie znalazła się na zaktualizowanej we wtorek przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego liście projektów kluczowych dla bezpieczeństwa energetycznego kraju.

Jak poinformowała nas Katarzyna Zasada z biura prasowego PGNiG, projekt terminalu jest cały czas w fazie koncepcyjnej. Obecnie prowadzone są prace przygotowawcze. Po ich zakończeniu podjęta zostanie decyzja dotycząca realizacji inwestycji. Firma nie zadecydowała jeszcze z jakich innych źródeł zamierza współfinansować budowę terminalu.

Wcześniej Komisja Europejska zatwierdziła przyznanie PGNiG dotacji państwowych w wysokości 390 mln euro na budowę lub zwiększenie pojemności podziemnych magazynów gazu w Polsce. Spółka ma przeznaczyć dofinansowanie na rozbudowę czterech podziemnych magazynów gazu, w Strachocinie na Podkarpaciu, Wierzchowicach na Śląsku i Mogilnie w Kujawsko-Pomorskiem oraz na budowę nowego podziemnego magazynu gazu w Kosakowie koło Gdyni.

Realizacja wszystkich projektów rozbudowy magazynów gazu PGNiG pomoże zwiększyć ich pojemność z obecnych 1,6 mld m sześc. do ponad 3 mld m sześc. w 2015 r. Inwestycja w Kosakowie obejmuje wykonanie 1o komór magazynowych o łącznej pojemności czynnej 250 mln m sześc. gazu oraz budowę niezbędnej infrastruktury naziemnej. Jej zakończenie planowane jest na 2020 r., przy czym do roku 2014 przewiduje się uzyskanie pojemności magazynu na poziomie 100 mln m sześc. Wartość tej inwestycji to ok. 546,3 mln zł, w tym przewidywane dofinansowanie UE wyniesie 311,4 mln zł.

Właśnie nowe magazyny w Kosakowie były jednym z powodów inwestycji na wodach Zatoki Gdańskiej. Terminal ma też uzupełniać zaopatrzenie Trójmiasta w gaz i stworzyć możliwość jego dostaw dla mogących powstać w regionie elektrowni gazowych. Wspólne plany budowy takiej elektrowni mają Energa, Lotos i PGNiG.

Do Gdańska ma być dostarczany w przyszłości gaz z Norwegii. Istniejący tam terminal skraplający gaz ma już zarezerwowane wszystkie moce. Norwedzy planują natomiast budowę instalacji umożliwiającej wysyłanie sprężonego gazu. Nowy terminal mógłby odbierać od 0,5 mld do 1,5 mld m sześc. gazu.

Opinie (6) 1 zablokowana

  • a wszystko przez nieładne umowy z Gazpromem? (1)

    które Unii się nie spodobały?

    • 7 0

    • ...bardziej przez NordStream

      • 4 0

  • Zgoda wybuduje Terminal za nasze pieniądze

    Dajcie jej tylko 500 dni spokoju

    • 3 2

  • W którym miejscu jest"Kosakowo koło Gdańska"?? (1)

    bo dotychczas wiedziałem, że jest koło Gdyni, a tu widać jest też koło Gdańska, tylko w którym miejscu?

    • 3 1

    • Chodzi o Kossakowo

      • 1 0

  • PGNIG ZŁODZIEJE

    Dosatałem dzisiaj rachunek z 3 miesiace, poleciałem do licznika i okazało sie
    że róznimy się rzeczywistym odcztem o 200 m3
    Jutro idedo złodzieji na rozmowę..sprawdzajcie swojerachunki!!!!!

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Anna Jakób

Członek zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Wcześniej przez kilkanaście lat pełniła...

Najczęściej czytane