• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal intermodalny w Gdyni. Wybrano wykonawcę

Wioletta Kakowska-Mehring
4 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Realizacja przedsięwzięcia spowoduje uporządkowanie układu torowego i zwiększenie możliwości przeładunkowych w rejonie portu zachodniego. Realizacja przedsięwzięcia spowoduje uporządkowanie układu torowego i zwiększenie możliwości przeładunkowych w rejonie portu zachodniego.

Przebudowa intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia z fazy projektu wchodzi w fazę realizacji. Właśnie wyłoniono wykonawcę, którym została firma Energopol Szczecin. Realizacja przedsięwzięcia, zlokalizowanego w zachodniej części portu, spowoduje uporządkowanie układu torowego i zwiększenie możliwości przeładunkowych w zakresie wielkości przeładowywanych jednostek skonteneryzowanych. To nie jedyna inwestycja dotycząca infrastruktury kolejowej w gdyńskim porcie i kolejne przedsięwzięcie realizowane przy wsparciu unijnych funduszy.


Czy transport kontenerów koleją może wpłynąć na zmniejszenie ruchu na drogach?


Przedsięwzięcie obejmuje przebudowę istniejącego terminalu kolejowego w rejonie Nabrzeża Helskiego. W wyniku prac zwiększy się długość użytkowa torów terminalu do 687 m, toru podsuwnicowego do długości 685 m, przebudowany zostanie układ drogowy, układ sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, energetycznej i teletechnicznej na obszarze obejmowanym modernizacją, zmodernizowany zostanie istniejący układ kolejowo-drogowy przed magazynem nr 25. Terminal ma być gotowy w III kwartale 2015 roku. Wykonawcę wybrano z grona sześciu oferentów.

Przebudowa w takim szerokim zakresie możliwa jest m.in. dzięki pozyskanym środkom unijnym. W grudniu ub. roku gdyński port otrzymał środki w ramach priorytetu VII Programu Infrastruktura i Środowisko: Transport przyjazny środowisku, działanie 7.4. Rozwój transportu intermodalnego, którymi dysponuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Szacowana wysokość unijnego dofinansowania wynosi 39 mln zł. Całość inwestycji to blisko 96,5 mln zł.

Transport intermodalny, czyli kombinowany, to typ transportu polegający na przewozie ładunków środkami przewozowymi różnych gałęzi transportu. Do przewozu ładunku wykorzystuje się więcej niż jedną gałąź transportu, przy jednoczesnym wykorzystaniu tylko jednej jednostki ładunkowej np. kontenera na całej trasie przewozów. A tych kontenerów w trójmiejskich portach jest coraz więcej i coraz więcej wywożonych jest z portów pociągami.

- W ciągu ostatnich 5 lat przeładunki w naszym porcie wzrosły o 30 proc. Przewozy kolejowe w tym okresie wzrosły o 50 proc. To pokazuje tendencję i kierunek. Nowa infrastruktura i uporządkowanie tej istniejącej jest niezbędne - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Dlatego to nie jedyny projekt dotyczący rozwoju transportu intermodalnego, w tym kolejowego, realizowany w gdyńskim porcie. Bałtycki Terminal Kontenerowy również dzięki środkom unijnym z CUPT realizuje program inwestycyjny za ponad 153 mln zł (kwota dofinansowania wynosi 53,8 mln zł). Do 2015 roku terminal zainwestuje w sprzęt, infrastrukturę i systemy informatyczne. Inwestycja podniesie znacznie zdolność przeładunkową terminalu. Obecnie jest ona na poziomie 750 tys. TEU. Realizacja inwestycji jest pierwszym krokiem do osiągnięcia w przyszłości mocy przeładunkowej rzędu 1,2 mln TEU.

Kolejny duży projekt inwestycyjny realizowany przez Port Gdynia, to rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro z dostępem drogowym i kolejowym. Inwestycja polegająca na rozbudowie infrastruktury w celu zwiększenia możliwości przeładunkowych we wschodniej części portu warta jest prawie 120 mln zł i realizowana jest od połowy 2010 roku. Finał planowany jest na wrzesień 2014 roku. Jest jeszcze projekt "Infrastruktura dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części Portu Gdynia". Całkowity koszt realizacji tego projektu to ok. 112,5 mln zł. Prace budowlane zostały podzielone na dwa etapy. Realizacja I etapu przebiegała w latach 2008-2010, natomiast etap II rozpoczęto w roku 2011. Realizacja projektu miała na celu udrożnienie całego układu drogowego we wschodniej części portu, a ponadto jego ważnym elementem było przygotowanie infrastruktury kolejowej w rejonie Nabrzeża Polskiego (II strefa) do obsługi intermodalnej.

To nie koniec. PKP Polskie Linie Kolejowe też przymierzają się do modernizacji i uporządkowania infrastruktury kolejowej na terenie gdyńskiego portu. Na razie powstanie studium wykonalności, a potem projekt powalczy o unijną dotację. Studium jest pierwszym etapem kompleksowego przedsięwzięcia polegającego na poprawie dostępu kolejowego do portu w Gdyni, czyli modernizacji tzw. stacji kolejowej Gdynia Port. Owa stacja to całość infrastruktury kolejowej na terenie portu, czyli ponad 160 km torów i 400 rozjazdów na obszarze około 70 ha. Wartość zamówienia wynosi 1,4 mln zł netto. Prace nad studium zakończą się we wrześniu 2015 r.

Port poprawia infrastrukturę, a firmy transportowe uruchamiają coraz więcej połączeń kolejowych. W marcu tego roku Bałtycki Terminal Kontenerowy rozpoczął obsługę nowego, regularnego połączenia kolejowego, realizowanego na trasie Gdynia-Stryków. Połączenie obsługuje firma Erontrans, która w Strykowie uruchomiła w tym roku własny terminal intermodalny. Zaledwie rok wcześniej niemiecka firma Polzug Intermodal uruchomiła nowe połączenie kolejowe między gdyńskimi terminalami kontenerowymi - BCT i GCT - a terminalem lądowym w Pruszkowie k. Warszawy. Wraz z rozbudową infrastruktury można spodziewać się jeszcze większego zainteresowania firm transportowych.

Miejsca

Opinie (20) 1 zablokowana

  • TIR-y na tory (6)

    bardzo dobry pomysł, może estakada i wiśniewskiego chociaż trochę się odkorkują

    • 33 4

    • malo prawdopodobne.. (2)

      haha, przestalam w to wierzyc juz ;)

      • 5 3

      • więcej wiary ;o)) (1)

        może Pan Krzysztof zainwestuje w północne dzielnice Gdyni

        • 4 1

        • tam są korki bo to jedyna droga na wielkie osiedla...

          • 3 0

    • (1)

      Raczej nie, bo to wciaz jedyna droga do portu, a p. Krzysztof nie bedzie inwestowal w nic poza pensjami dla znajomych.

      • 1 2

      • liczę na tunel z polskiej na oksywie w okolicy AMW.

        za miedzą się udało przekopać wisełke ;o))

        • 4 0

    • to nie tiry blokują te ulice

      • 1 0

  • Liczymy na więcej (1)

    Połączeń kolejowych. Widać że połączenie jakie zrobił Erontrans do Strykowa to strzał w dziesiątkę. Gratulacje dla pomysłodawców.

    • 16 1

    • Czy ktos wie czy beda kolejne kierunki?

      • 2 0

  • Samochody na tory ! (5)

    Należy zabronić przetaczania składów kontenerowych ( w środku bywają odpady radioaktywne ! ) , z paliwem i chemikaliami , które codziennie przejeżdżają przez trójmiasto . To tylko kwestia czasu kiedy wykolei się pociąg z chlorem w centrum Sopotu czy Gdyni. Tory od Gdańska do granic Gdyni powinny być tylko dla transportu osobowego.

    • 5 22

    • Aha, czyli najlepiej do Gdańska głównego, tam wszystko przerzucić na tramwaj, do Oliwy, stamtąd autobus do Sopotu, potem już tylko trajtkiem do Gdyni i spoko - towar jest w gdyńskim porcie i nie użyto kolei.

      • 10 0

    • (2)

      a to jak mają opuścić port? Teleportacją?

      • 6 0

      • (1)

        Jest też alternatywna trasa z Gdyni w kierunku Kościerzyny, ale z powodu przepustowości wykorzystywane są obie.

        • 3 0

        • zgadzam się. Na karwinach nawet raz się wykoleił, hmm rok temu chyba.

          • 1 0

    • mylisz się

      samolotem do Kosakowa, potem tunelem do portu

      • 7 0

  • Oczywiście oferta najtańsza wygrała ;)

    • 3 2

  • po co to robić przeciez juz powstaje kolejka linowa nie mozna nią czegoś przewieźć

    • 1 1

  • czy to znaczy że skoro zwalniali zaczną teraz przyjmować?

    • 2 0

  • Nie będzie kogo zatrudnić, bo zwolnieni wyemigrowali.

    • 1 1

  • Tory na pociągi!

    ...i tyle w temacie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J....

Najczęściej czytane