• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni. Doraco wchodzi na plac budowy

Wioletta Kakowska-Mehring
28 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Podpisano umowę z wykonawcą terminalu promowego w Gdyni, czyli gdańską Korporacją Budowlaną Doraco. Jest to jedna z kluczowych inwestycji, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do 245 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania. Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.



Wprawdzie od upublicznienia inwestycji do rozpoczęcia jej faktycznej realizacji upłynęło już 6 lat, ale jak to mówią: lepiej późno niż wcale. Rozpoczyna się budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia. Powstanie on przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni i pozwoli na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyni i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. 

KB Doraco wybuduje terminal promowy w Gdyni



Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni. Nowy terminal promowy to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich.

- Na nowym terminalu skorzysta zarówno port jak i Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja, wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska-Skandynawia w ramach korytarza TEN-T - mówi Adam Meller, prezes ZMPG.

Dwa przetargi



Wykonawcę udało się wyłonić w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł, stanęło na 235 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł.


Wykonawca jest zobowiązany do przeprowadzenia robót budowlanych, opracowania projektu tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia prac, uzyskania pozwolenia na użytkowanie infrastruktury i aktualizacji projektu docelowej organizacji ruchu oraz późniejszych czynności serwisowych. Nowy terminal promowy zostanie połączony z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez autostradę A1, wykorzystując następujący układ ulic i tras: ul. Polska - ul. Janka Wiśniewskiego - Trasa Kwiatkowskiego - Obwodnica Trójmiasta - autostrada A1. Ponadto inwestycja przyczyni się do rozwoju połączeń autostrady morskiej Gdynia - Karlskrona. 

- Projekt przewiduje budowę terminalu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Mowa tutaj o budynku dworca, galerii komunikacyjnej, magazynach z funkcją składu celnego, parkingach, placu check-in dla samochodów zarówno ciężarowych jak i osobowych oraz obszarze general cargo do obsługi naczep intermodalnych. Przebudowie poddany zostanie również układ komunikacyjny do wschodniej części Portu Gdynia w rejonie Węzła Ofiar Grudnia 70. Dodatkowe pasy ruchu oraz wydłużenie istniejących zwiększą przepustowość drogową i usprawnią procesy transportowe z i do Portu - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.

2000 ton stali i 20 tys. m sześc. betonu



Projekt obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego Doraco wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2000 ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.

O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Jednak nie ruszyła do dziś. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. 

Miejsca

Opinie (84) 2 zablokowane

  • Gdynia - bogate miasto (1)

    Był dworzec morski - jest muzeum. A teraz obok trzeba postawić nowy dworzec morski

    • 26 6

    • Dworzec morski chciałbyś przerobić na terminal promowy?

      O stary! Gdzie serwują taki towar?

      • 2 5

  • W tym miejscu do budowy fundamentow powinni zatrudnic gornikow dolowych.

    • 5 1

  • polityczny gniot (2)

    Po przekopie Mierzei wszystko z Gdyni i Gdańska popłynie do Elbląga - inwestycja płaskodennego rowu za 1 mld rozpoczęta przez samego prezesa. Elbląg wam pokaże jak wygląda transport morski o zanurzeniu 2,5m. W Gdyni terminal na 250 metrowce za 230 mln, w Elblągu rowek przez Mierzeję 1 mld (na razie), bez perspektywy zarabiania na siebie.

    • 15 6

    • Ja widzę to jako altenatywe dla transportu kołowego. (1)

      Statki wpływają do Gdańska/Gdyni. Część np. kontenerów ładuje się na barkę, która płynie na terminal w Elblągu, dociągnąć tam kolej, zbudować jakiś mały terminal intermodalny z dźwigiem do ładowania barek. W ten sposób mniej ciężarówek wjeżdża do trójmiasta a dowozy i odwozy odbywają się drogą wodną. Korzystają wszyscy. Elbląg, porty w trójmieście, mieszkańcy.

      • 5 3

      • Za dużo przeładunków, to się nie opłaci.

        Po co ładować na wagony w Elblągu jak można od razu w Gdańsku czy Gdyni?

        • 4 0

  • (1)

    No to korki murowane.

    • 10 1

    • A teraz nie ma korków ?

      • 3 0

  • Kiedy ogłoszenie budowy mostu z ulicy Węglowej na Oksywie? :) (3)

    • 14 2

    • Nie lepiej tunel?

      • 7 0

    • nigdy:)

      • 3 0

    • jak znajdą ropę

      na Babich Dołach.

      • 2 0

  • Gdynia kiedyś Morska Potęga Polski dzisiaj to Miasto Upadłe (3)

    Głupota ludzka zamieniła Dworzec Morski w Muzeum Emigracji(czytaj Muzeum Wstydu ) a teraz obok buduje Nowy TerMinal Promowy czytaj ( Nowy Dworzec Morski)

    • 13 6

    • Ty tak na poważnie? (2)

      Przypominam, że dziś tłusty czwartek a nie prima aprilis. Błagam, opisz swoją koncepcję placów manewrowych, składowych, ramp najazdowych i pozostałej infrastruktury terminalowej przy dworcu morskim. Chętnie się pośmiejemy!

      • 3 3

      • cienki bolek jesteś masz poważne problemy techniczne (1)

        • 1 1

        • Ale argument, ładną sobie laurkę wystawiłeś...

          • 0 0

  • (2)

    Co to za firma Doraco?

    • 6 3

    • To firma byłego aparatczyka! (1)

      Zarządzają słupy a decyzje za granicą.

      • 1 0

      • a ja myślałem, że tak ma tylko Robyg

        Widać to prawidłowość.
        Ale chyba niedawno przejął tę firmę Skarb Państwa?

        • 1 0

  • kompletnie zablokowana cała polska, wiśniewskiego, a ci bardziej niecierpliwi będą blokowali śródmieście, witomino aż do estakady, gratulacje za lokalizacje, tęgie głowy, powodzenia

    • 13 4

  • Duże promy maja około 330 metrów (2)

    • 5 4

    • Coś Ci się chyba z wycieczkowcami pomyliło...

      Największe promy samochodowe mają ok. 250 m.

      • 5 2

    • No to pokaż taki prom. 330m to mają wycieczkowce.

      • 2 0

  • Bender

    Brawo Gdynia oby tak dalej

    • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane