- 1 Terminal chemiczny obok Naftoportu (25 opinii)
- 2 Poczta Polska. Mniej okienek, mniej etatów (211 opinii)
- 3 Jak zarobiłem 2 mln USD na giełdzie (68 opinii)
- 4 Ropa popłynie szybciej rurociągiem (41 opinii)
- 5 Zwolnienia grupowe. Stały trend czy tylko zmiana jakościowa (215 opinii)
- 6 Śmiertelny wypadek w stoczni (130 opinii)
Terminal promowy w Gdyni. Doraco wchodzi na plac budowy
Podpisano umowę z wykonawcą terminalu promowego w Gdyni, czyli gdańską Korporacją Budowlaną Doraco. Jest to jedna z kluczowych inwestycji, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do 245 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania. Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.
Wprawdzie od upublicznienia inwestycji do rozpoczęcia jej faktycznej realizacji upłynęło już 6 lat, ale jak to mówią: lepiej późno niż wcale. Rozpoczyna się budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia. Powstanie on przy Nabrzeżu Polskim i pozwoli na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim i może przyjmować promy do ok. 175 m długości.
KB Doraco wybuduje terminal promowy w Gdyni
Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni. Nowy terminal promowy to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich.
- Na nowym terminalu skorzysta zarówno port jak i Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja, wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska-Skandynawia w ramach korytarza TEN-T - mówi Adam Meller, prezes ZMPG.
Dwa przetargi
Wykonawcę udało się wyłonić w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł, stanęło na 235 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł.
Wykonawca jest zobowiązany do przeprowadzenia robót budowlanych, opracowania projektu tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia prac, uzyskania pozwolenia na użytkowanie infrastruktury i aktualizacji projektu docelowej organizacji ruchu oraz późniejszych czynności serwisowych. Nowy terminal promowy zostanie połączony z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez autostradę A1, wykorzystując następujący układ ulic i tras: ul. Polska - ul. Janka Wiśniewskiego - Trasa Kwiatkowskiego - Obwodnica Trójmiasta - autostrada A1. Ponadto inwestycja przyczyni się do rozwoju połączeń autostrady morskiej Gdynia - Karlskrona.
- Projekt przewiduje budowę terminalu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Mowa tutaj o budynku dworca, galerii komunikacyjnej, magazynach z funkcją składu celnego, parkingach, placu check-in dla samochodów zarówno ciężarowych jak i osobowych oraz obszarze general cargo do obsługi naczep intermodalnych. Przebudowie poddany zostanie również układ komunikacyjny do wschodniej części Portu Gdynia w rejonie Węzła Ofiar Grudnia 70. Dodatkowe pasy ruchu oraz wydłużenie istniejących zwiększą przepustowość drogową i usprawnią procesy transportowe z i do Portu - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.
2000 ton stali i 20 tys. m sześc. betonu
Projekt obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego Doraco wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2000 ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.
O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Jednak nie ruszyła do dziś. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu.
Miejsca
Opinie (84) 2 zablokowane
-
2019-02-28 19:08
Gdynia - bogate miasto (1)
Był dworzec morski - jest muzeum. A teraz obok trzeba postawić nowy dworzec morski
- 26 6
-
2019-02-28 21:44
Dworzec morski chciałbyś przerobić na terminal promowy?
O stary! Gdzie serwują taki towar?
- 2 5
-
2019-02-28 19:43
W tym miejscu do budowy fundamentow powinni zatrudnic gornikow dolowych.
- 5 1
-
2019-02-28 20:43
polityczny gniot (2)
Po przekopie Mierzei wszystko z Gdyni i Gdańska popłynie do Elbląga - inwestycja płaskodennego rowu za 1 mld rozpoczęta przez samego prezesa. Elbląg wam pokaże jak wygląda transport morski o zanurzeniu 2,5m. W Gdyni terminal na 250 metrowce za 230 mln, w Elblągu rowek przez Mierzeję 1 mld (na razie), bez perspektywy zarabiania na siebie.
- 15 6
-
2019-02-28 21:17
Ja widzę to jako altenatywe dla transportu kołowego. (1)
Statki wpływają do Gdańska/Gdyni. Część np. kontenerów ładuje się na barkę, która płynie na terminal w Elblągu, dociągnąć tam kolej, zbudować jakiś mały terminal intermodalny z dźwigiem do ładowania barek. W ten sposób mniej ciężarówek wjeżdża do trójmiasta a dowozy i odwozy odbywają się drogą wodną. Korzystają wszyscy. Elbląg, porty w trójmieście, mieszkańcy.
- 5 3
-
2019-02-28 21:48
Za dużo przeładunków, to się nie opłaci.
Po co ładować na wagony w Elblągu jak można od razu w Gdańsku czy Gdyni?
- 4 0
-
2019-02-28 21:08
(1)
No to korki murowane.
- 10 1
-
2019-02-28 21:10
A teraz nie ma korków ?
- 3 0
-
2019-02-28 21:13
Kiedy ogłoszenie budowy mostu z ulicy Węglowej na Oksywie? :) (3)
- 14 2
-
2019-02-28 21:15
Nie lepiej tunel?
- 7 0
-
2019-02-28 21:51
nigdy:)
- 3 0
-
2019-03-01 09:25
jak znajdą ropę
na Babich Dołach.
- 2 0
-
2019-02-28 21:51
Gdynia kiedyś Morska Potęga Polski dzisiaj to Miasto Upadłe (3)
Głupota ludzka zamieniła Dworzec Morski w Muzeum Emigracji(czytaj Muzeum Wstydu ) a teraz obok buduje Nowy TerMinal Promowy czytaj ( Nowy Dworzec Morski)
- 13 6
-
2019-02-28 21:56
Ty tak na poważnie? (2)
Przypominam, że dziś tłusty czwartek a nie prima aprilis. Błagam, opisz swoją koncepcję placów manewrowych, składowych, ramp najazdowych i pozostałej infrastruktury terminalowej przy dworcu morskim. Chętnie się pośmiejemy!
- 3 3
-
2019-02-28 22:15
cienki bolek jesteś masz poważne problemy techniczne (1)
- 1 1
-
2019-03-01 16:59
Ale argument, ładną sobie laurkę wystawiłeś...
- 0 0
-
2019-02-28 21:51
(2)
Co to za firma Doraco?
- 6 3
-
2019-03-01 06:56
To firma byłego aparatczyka! (1)
Zarządzają słupy a decyzje za granicą.
- 1 0
-
2019-03-01 22:11
a ja myślałem, że tak ma tylko Robyg
Widać to prawidłowość.
Ale chyba niedawno przejął tę firmę Skarb Państwa?- 1 0
-
2019-02-28 21:52
kompletnie zablokowana cała polska, wiśniewskiego, a ci bardziej niecierpliwi będą blokowali śródmieście, witomino aż do estakady, gratulacje za lokalizacje, tęgie głowy, powodzenia
- 13 4
-
2019-02-28 21:54
Duże promy maja około 330 metrów (2)
- 5 4
-
2019-02-28 22:03
Coś Ci się chyba z wycieczkowcami pomyliło...
Największe promy samochodowe mają ok. 250 m.
- 5 2
-
2019-03-01 08:08
No to pokaż taki prom. 330m to mają wycieczkowce.
- 2 0
-
2019-02-28 22:37
Bender
Brawo Gdynia oby tak dalej
- 2 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.