• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni ma być gotowy w czerwcu

Wioletta Kakowska-Mehring
15 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Według władz Portu Gdynia promy zaczną kursować z nowego terminalu w czerwcu. Pytanie tylko, czy w zakresie obsługi ruchu towarowego, czy już pasażerskiego. Według władz Portu Gdynia promy zaczną kursować z nowego terminalu w czerwcu. Pytanie tylko, czy w zakresie obsługi ruchu towarowego, czy już pasażerskiego.

Na początku kwietnia Stena Line ogłosiła, że wprowadzi na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowe, duże promy. Pierwszy już w połowie lipca tego roku, a drugi w listopadzie. Czy to oznacza, że w końcu dojdzie do faktycznego uruchomienia Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia? Tak, i to jeszcze przed wakacjami, o ile gotowa będzie... instalacja oddymiania.



Czy wiesz, że Port Gdynia obchodzi w tym roku stulecie?

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia, choć oficjalnie został oddany we wrześniu 2021 r., wciąż nie przyjmował promów. Wprawdzie na uroczystości zapowiadano, że pierwszy statek miał przywieźć pasażerów 1 stycznia 2022 r., to jednak nie udało się.

Wszystko tłumaczono przedłużającymi się procedurami odbiorowymi niezbędnymi do uzyskania pozwolenia na użytkowanie terminalu dla ruchu pasażerskiego. A branża zastanawiała się, po co w takim razie we wrześniu odbyła się uroczystość, jak to określono "oddania Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia". Nieoficjalnie mówiło się, że problemem są kłopoty z instalacją oddymiania.

Terminal promowy w Gdyni oddany, ale wciąż niegotowy



Trwa rozbudowa instalacji oddymiającej



Według władz Portu Gdynia promy zaczną kursować z nowego terminalu w czerwcu. Pytanie tylko, czy w zakresie obsługi ruchu towarowego, czy już pasażerskiego.

- Stena Line w chwili obecnej prowadzi w terminalu prace przygotowawcze. Planowany termin przekazania Publicznego Terminalu Promowego do użytkowania dla Stena Line w zakresie obsługi ruchu pasażerskiego to czerwiec 2022. Na przełomie czerwca i lipca przewoźnik wprowadzi na linię największe na Bałtyku promy Stena Line o długości 240 m klasy E-flexer. Podkreślić należy, że jest to uwarunkowane skutecznym zakończeniem w maju bieżącego roku prób związanych z trwającą od początku tego roku rozbudową instalacji oddymiającej w Budynku Dworca Terminalu zgodnie z  dodatkowymi wymogami Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdyni. Z uwagi na powyższe, od pierwszego kwartału 2022 r. Publiczny Terminal Promowy może być użytkowany wyłącznie w zakresie obsługi ruchu towarowego - poinformował nas Aleksander Wicka, kierownik marketingu ZMPG.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.


Terminal w Gdyni powstał dla dwóch przewoźników



Stena Line przenosi się, a co z drugim armatorem? Zgodnie z zapewnieniami z terminalu w Gdyni miał też operować polski państwowy armator PŻB, właściciel marki Polferries.

- Termin przekazania Publicznego Terminalu Promowego do użytkowania dla Polferries w zakresie obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego  jest  uwarunkowany  terminem zakończenia rozmów handlowych - powiedział Aleksander Wicka.
Równie tajemniczo wypowiedział się też przedstawiciel PŻB.

- Proces jest długotrwały, wymaga określonej reorganizacji. Rozmowy w sprawie zmiany lokalizacji terminala z przedstawicielami Zarządu Morskiego Portu Gdynia trwają. Z uwagi na ich charakter oraz tajemnicę przedsiębiorstwa nie możemy udzielić konkretnej odpowiedzi. O ewentualnych zmianach dotyczących tras i rozkładów kursowania promów Polferries będziemy informować w stosownym czasie - powiedział Michał Arciszewski, rzecznik prasowy armatora.
Promy Polferries wciąż pływają z terminala WesterplatteMapka w Porcie Gdańsk.

Czytaj też:

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?



Nowa lokalizacja terminalu skróci czas pobytu promów w porcie



Przypomnijmy, że terminal powstał przy nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Do tej pory terminal znajdował się przy nabrzeżu HelskimMapka i mógł przyjmować promy do ok. 175 m długości.

To nie wszystko. Nowa lokalizacja terminalu, bliżej główek wejścia do portu wewnętrznego, znacznie ułatwi manewrowanie promów. Skróci się również czas związany z zawinięciem statku do portu, liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu. Łączny czas manewrów nie przekroczy 120 minut.

Wartość inwestycji to ponad 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (92)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane