• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w budowie. Ma być gotowy w 2021 roku

Wioletta Kakowska-Mehring
9 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Terminal ma kosztować ostatecznie ok. 290 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł.
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.
  • Uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia.
  • Koncepcja kamienia węgielnego w postaci kotwicy będącej repliką tej, która była na burcie MS Piłsudskiego, przypomina, że wybudowanie Portu Gdynia i rozwój handlu morskiego należały do strategicznych celów odradzającej się II Rzeczpospolitej.
  • Karol Zduńczyk, prezes zarządu Doraco
  • Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia
  • Uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia.
  • Symbolem stała się także odznaka Pierwszej Brygady Piłsudskiego, która znajdowała się na dziobie transatlantyku, a uwieczniona na kamieniu węgielnym.
  • Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.

Ma być publiczny, ma skrócić czas pobytu w porcie promów, jeszcze większych niż dotychczas, jest odpowiedzią na stale rosnący ruch pasażerki oraz wymianę handlową ze Skandynawią. Mowa o terminalu promowym w Gdyni, pod którego budowę właśnie wmurowano kamień węgielny.



Choć budowa trwa już od kilku miesięcy, to dopiero dziś odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod nowy terminal promowy, jaki powstaje przy Nabrzeżu Polskim w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku. Wykonawcą jest gdańska Korporacja Budowlana Doraco.

Publiczny Terminal Promowy - projekt


Terminal nie tylko dla Stena Line



Jak podkreślają władze Portu Gdynia, jest to Publiczny Terminal Promowy, bo choć powstaje z myślą o armatorze od lat operującym w porcie, czyli Stana Line, to docelowo ma służyć też innym armatorom.

- Ten terminal będzie miał charakter publiczny, nie jest przeznaczony tylko dla jednego armatora. Docelowo będzie więcej operatorów. Zależy nam na budowie silnej autostrady morskiej do Skandynawii. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.

Od pomysłu do realizacji minęło sześć lat



Wprawdzie od upublicznienia inwestycji do rozpoczęcia jej faktycznej realizacji upłynęło już ponad sześć lat, ale jak to mówią: lepiej późno niż wcale. O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu.

Kiedy wydawało się, że już nic nie stoi na przeszkodzie, w 2018 roku Port Gdynia zderzył się z realiami na rynku budowlanym. Wykonawcę udało się wyłonić dopiero w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł, stanęło na 235 mln zł, ostatecznie całość będzie kosztować ok. 290 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł.

  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.
  • Terminal będzie miał charakter publiczny, nie jest przeznaczony tylko dla jednego armatora.
  • Projekt obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw.
  • Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.
  • Oprócz tego Doraco wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2000 ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.


2000 ton stali i 20 tys. m sześc. betonu



- Aktualnie osiągnęliśmy poziom stropu nad parterem budynku terminalu, wcześniej obiekt został posadowiony na palach - do tego celu wykorzystaliśmy 182 pale o łącznej długości ponad 2000 metrów bieżących. W ten sam sposób przygotowaliśmy podłoże pod fundamenty budynku magazynu. Równolegle realizowane są sieci sanitarne, elektryczne i teletechniczne na placu, a także układanie pierwszych torów kolejowych. Trwają także prace hydrotechniczne - między innymi betonowanie rur stalowych. W najbliższym czasie czeka nas montaż ściągów i zasypywanie platformy pod rampę ro-ro - mówi Karol Zduńczyk, prezes zarządu Doraco.
Projekt obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego Doraco wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2000 ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.

- Projekt przewiduje budowę terminalu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Mowa tutaj o budynku dworca, galerii komunikacyjnej, magazynach z funkcją składu celnego, parkingach, placu check-in dla samochodów - zarówno ciężarowych, jak i osobowych - oraz obszarze general cargo do obsługi naczep intermodalnych - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.
Przebudowie poddany został już układ komunikacyjny do wschodniej części Portu Gdynia w rejonie Węzła Ofiar Grudnia '70.

- Dodatkowe pasy ruchu oraz wydłużenie istniejących zwiększą przepustowość drogową i usprawnią procesy transportowe z i do Portu - dodaje Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.

Publiczny Terminal Promowy - plac budowy

Miejsca

Opinie (73) 2 zablokowane

  • czy Stena się dorzuca?

    czy drogi dojazdowe zostaną zmodernizowane?

    • 11 1

  • Na trzeciej fotce najlepiej wygląda ta pani w żółtej kamizelce to z budowy czy z banku po kredyt

    • 10 1

  • Wizualizacja

    zakłada parkowanie naczep niezgodnie z oznakowaniem poziomym. Linie są równoległe, a parkowanie w jodełkę. To się nie może udać.

    • 8 0

  • Terminal ruszył i budowa potrwa ca 2 lata,

    a kiedy ruszy przebudowa kapitanatu portu dostosowanego do zmodernizowanego portu i portu zewnętrznego?

    • 11 0

  • aż się boje lodówkę otworzyć, (1)

    bo pewnie Horała wyskoczy

    • 16 9

    • Lepiej już haratać w gałę niż głosować na Horałę !

      • 4 0

  • na jezdnym ze zdjec jest napsiane: terminal bedzie gotowy w 20121 roku

    czyli rozumiem ze budowa potrwa18 102 lata. ten rekord budowy terminalu nalezy wtedy wpisac do ksiegi Guinessa.

    • 9 2

  • terminal (1)

    Nikt wydający zgodę na tą budowę nie pomyślał że tysiące dodatkowych ciężarówek i samochodów osobowych pojawi się na Janka Wiśniewskiego.Terminal będzie przekleństwem komunikacyjnym dla mieszkańców tych dzielnic Gdyni którzy do centrum dojeżdżają Wiśniewskiego.Zbyt mała modernizacja węzła przy pomniku to kpina.

    • 15 3

    • Ciekawe prawda?

      • 3 0

  • drogi (1)

    Bez gruntownej przebudowy Wiśniewskiego tzn.osobny pas ruchu dla tirów to na tej ulicy jak i na Polskiej i Estakadzie będzie codzienny Armagedon czy władze z tego sprawy sobie niezdaja to sa kpiny z mieszkańców tych dzielnic

    • 11 1

    • władze mają pełna świadomość i dlatego jest zakaz ruchu ciężarowego w centrum

      w szczególności na Jana z Kolna...
      ;)

      • 2 0

  • horała załatwił? (2)

    lotnisko też załatwi?
    i metro na Obłuże też?

    • 8 6

    • Największa z pomorza zakała - niewątpliwie poseł Marcin Horała !

      • 0 1

    • gość gdyni

      horała to se morze załatwić widzenie u kaczyńskiego lub rydzyka lubi się tam lizać

      • 0 0

  • (5)

    A Pinokio mówił, że Unia Europejska daje tylko fundusze na chodniki. Oj kłamczuszek.

    • 12 4

    • Pinokio to bumelant

      • 5 2

    • za chwilę dzięki Kaczyniakowi - nawet na chodniki nie będzie

      • 5 2

    • Unia nic nie daje (2)

      Bo nic nie ma. Ma tylko te pieniądze, które zabiera krajom członkowskim, a one obywatelom i poddanym.

      • 1 8

      • (1)

        póki wpłacamy mniej niż bierzemy z Uni..... to Unia daje :)

        • 8 1

        • Nawet Banasiowi kamienicę umeblowali, chodnik pewnie też położyli...

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane