• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto w bałtyckiej "gazowej układance"

Kuba Łoginow
24 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trójmiejskie stocznie od dawna budują statki do przewozu LNG. Czy podobne jednostki będą zawijać do prywatnego gazoportu w Gdańsku? Trójmiejskie stocznie od dawna budują statki do przewozu LNG. Czy podobne jednostki będą zawijać do prywatnego gazoportu w Gdańsku?

W przeszłości Bałtyk był areną spektakularnych wojen między regionalnymi mocarstwami. Dzisiaj jest podobnie, jednak miejsce okrętów zajęły surowce energetyczne. W tej energetycznej układance istotne miejsce zajmuje też Trójmiasto, które nie wykorzystuje jednak wszystkich szans, wynikających z położenia geograficznego.



Najbardziej spektakularnym przykładem strategicznego znaczenia Morza Bałtyckiego jest oczywiście Gazociąg Północny. Ten kontrowersyjny projekt ma pomóc Rosji w ominięciu "niepokornych" krajów tranzytowych (Polski, Ukrainy i Białorusi) i łatwiejszemu szantażowaniu ich zakręceniem kurka. Szwedzi i Finowie obawiają się również, że naszpikowany elektroniką gazociąg posłuży Rosji do celów szpiegowskich.

Rosjanie już zapowiedzieli, że do ochrony "północnego potoku" zwiększą ilość okrętów, które będą patrolować Bałtyk. Ten gest spotka się z pewnością z adekwatną reakcją ze strony NATO, a także neutralnych Szwecji i Finlandii. Efekt nietrudno przewidzieć - Bałtyk znowu, jak w czasie zimnej wojny, stanie się silnie zmilitaryzowanym akwenem, który w dodatku będzie stanowił granicę sfer wpływów światowych mocarstw.

Jeżeli gazociąg północny jednak nie powstanie (co wcale nie jest wykluczone), Rosjanie również będą mogli zrealizować swój plan ominięcia Polski, Białorusi i Ukrainy. Niedawno rosyjski monopolista zapowiedział budowę nad Zatoką Fińską terminalu do eksportu LNG, czyli swojego gazoportu, działającego jednak w odwrotnym kierunku, niż planowany polski obiekt.

Podczas gdy dla Rosji Bałtyk jest narzędziem ekspansji i agresji gospodarczej, dla Polski ma on być źródłem bezpieczeństwa energetycznego. Od kryzysu gazowego ma nas zachować rządowy gazoport, który powstanie w 2014 roku w Świnoujściu. W ostatnich tygodniach przygotowania do tej inwestycji ruszyły ostro do przodu. Rząd przyjął projekt ustawy ustanawiającej "szybką ścieżkę" proceduralną dla budowy gazoportu. Budowie nie zaszkodzą również działacze organizacji ekologicznych, chociaż z pewnością musimy się liczyć z protestami. Mimo wykonania inwestycji na obszarze NATURA 2000, będzie ona zrealizowana, gdyż terminal LNG jest uznany za inwestycję o znaczeniu strategicznym i ogólnoeuropejskim.

Rząd podpisał już wstępną umowę o dostawach 1,4 mln m sześc. gazu z narodowym koncernem energetycznym Kataru - Quatargas. Dostawy LNG (Liquid Natural Gas, czyli skroplony gaz ziemny) rozpoczną się w 2014 roku.

Na razie możemy jednak zapomnieć o drugiej "bałtyckiej" inwestycji, która ma nam pomóc uniezależnić się energetycznie od Rosji. Budowa gazociągu Skanled, łączącego Danię z Niechorzem, opóźni się o kilka lat. Wystąpiły bowiem problemy z realizacją komplementarnej inwestycji - połączeniem gazociągowym Danii i Norwegii, skąd ma pochodzić surowiec dla naszej rury. Ponadto eksperci uważają, że równoczesna realizacja gazociągu i terminalu LNG może zaszkodzić temu ostatniemu, gdyż obie inwestycje są w jakiejś mierze dla siebie konkurencją.

Niewykluczone, że po zrealizowaniu projektów zapewniających dywersyfikację dostaw gazu, w Polsce pojawi się problem nadmiaru "błękitnego paliwa". Tym bardziej, że w Trójmieście może powstać prywatny, pływający gazoport, zbudowany przez jedną ze spółek zajmujących się energetyką gazową. Dostarczany drogą morską gaz mógłby zostać wykorzystany do produkcji elektryczności (której na Pomorzu brakuje) w prywatnej elektrowni gazowej, której lokalizacja rozważana jest na terenach Portu Gdańsk.

Opinie (50) 8 zablokowanych

  • Koniec wojny! (4)

    GA vs GDA !

    • 41 5

    • Wojna GDA vs GA ?? (3)

      • 0 2

      • Wojna GDA vs GA ?? (2)

        Od kiedy to Gdynia walczy z Pruszczem ??

        Jeśli chodzi ci o wojne GD vs GA to zapraszam cię jutro do Gdańska na ulicę Traugutta 29, bądz około 16 :D

        • 2 5

        • (1)

          A co masz zamiar się zabawiać z kolegami pod tym adresem? :)

          • 0 1

          • oj będzie zabawa, będzie :D

            • 1 1

  • Kto może dać dużo gazu ? (2)

    Gazda

    • 5 4

    • ten kto je grochowke

      • 3 0

    • gaźnik

      • 0 0

  • Szybki quiz: Na co patrzy koleś na zdjęciu? (20)

    • 2 2

    • (4)

      To ptak, czy samolot?

      • 3 2

      • to ruskie lecą w kosmos (1)

        • 2 3

        • patrzy na baltic arene

          nowa slowackiego trase sucharskiego i tunel pod martwa wisla. Gdzies w tle turkocze nowa linia skmki i trasa do Slupska.

          • 2 0

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • "To coś chyba leci prosto na port"

        • 0 1

    • ukazał mu się wielki BOLEK z przesłaniem, że stocznie nie upadną' (4)

      AVE BOLEK :d

      • 4 11

      • (3)

        idź się leczyć ... albo spróbuj przynajmniej patrzeć na świat pozytywnie...

        nie rozumiem Ciebie totalnie - ktoś Ci płaci za pisanie takich komentarzy? Ten "bolek" dostał nagrode Nobla, wiec postaraj sie uznać jego autorytet, bo takie nagrody nie sa przyznawane pochopnie - czytaj jesteś głupszy niż Ci sie wydaje ... wrecz chyba chory - bo to wygląda jakbyś wstawał rano i od razu patrzył czy za szafą w twoim pokoju nie kryje się czasem Bolek ...to naprawde poważna choroba psychiczna.

        A tak poważnie - mam gdzieś sluchanie o aferach z czasow komuny - urodzilem sie w kraju demokratycznym i na prawde czuje ze w takim zyje - nie obchodzą mnie "spektakularne" doniesienia na temat bylych agentow/nie agentow sprzed ~20 lat ... człowieku mamy rok 2009 i postaraj sie tak patrzyc na swiat, a będziesz częściej sie usmiechał, czego Ci serdecznie zycze :)

        • 12 6

        • polać mu:)

          i świeta prawda.
          Siedzą buraki i tylko szukają spisków.

          • 8 1

        • "idź się leczyć ... albo spróbuj przynajmniej patrzeć na świat pozytywnie... "

          Az tryskasz pozytywna energia...

          • 0 8

        • "Ten "bolek" dostał nagrode Nobla"

          W koncu ktos otwarcie przyznal, ze to Walesa byl TW "Bolkiem" (kolega "wyzej" nie mial odwagi tego zrobic!).

          • 3 7

    • on nie patrzy (1)

      on popija..

      • 0 2

      • popija z kaczuszki

        • 0 0

    • na pieniadze

      • 1 1

    • Na AURORĘ, czyli ziemskie UFO.

      :-)

      • 0 1

    • patrzy (1)

      wypatruje wypłaty!!

      • 3 1

      • albo na Neli Kruz

        ta tesknota w oku

        • 0 0

    • A robota stoi

      • 0 1

    • patrzy jak kolega wyżej chleje browata, i czy bhp-owcy nie jadą :D (1)

      • 0 0

      • *browara

        ...pomyliło mu sie bo też wypił :D

        • 0 0

    • ten koleś SALUTUJE!

      :))

      • 0 0

  • Do czego może być nam potrzebny gaz? Pamiętam na ulicach jak rzucali gazem ...

    • 2 3

  • Zawsze 'musimy się liczyć z procentami'

    Jak tak się liczę od lat i jestem zdrowy !

    • 0 2

  • i znów straszenie

    ekologami. trójmiejscy nieudacznicy których nazwiska padały w poprzednich artykółach z cyklu gazoport- jakos nie pojmuja dlaczego w Swinoujsciu ma powstać ta baza

    • 2 5

  • połączeniem gazociągowym Danii i Norwegią

    Chyba połączeniem gazociągowym Danii i Norwegii.

    • 1 2

  • Panie Kubo... (5)

    Proszę czytelnikom nie robić wody z mózgu.

    1. Trójmiejskie stocznie (ani szczecińskie) nie budują i nigdy nie zbudowały żadnego statku do przewozu LNG. Co najwyżej LPG oraz chemikaliowce, ale to zupełnie inna technologia i inna skala. Na technologię ma w tej chwili monopol Gastransport-Technigas (np. membramy Mark-III). Wiec zanim cokolwiek zaczniemy budować trzeba od nich zakupić technologię. I koszty te doliczyć do kosztów budowy floty gazowców.

    2. Jeżeli dojdzie do skutku umowa z firmą Qatargas na dostawę gazu, to w ogóle nie będzie powodu żeby budować jakiekolwiek statki, bo w tym przypadku transport będzie w gestii dostawcy. Co najwyżej jeżeli zajdzie potrzeba zbudowania floty, to Qatargas podzieli się połową kosztów z jedną a naszych firm żeglugowych (chyba tylko PŻM wchodzi w rachubę i to przy baaaardzo dużym dofinansowaniu ze strony państwa). Ale operacja statków LNG przez PŻM to raczej tylko rozważania si-fi.

    3. Przedstawiony na zdjęciu statek to Coral Methane. Dlugość 118m. Przeznaczony do przewozu LNG, LPG i Etylenu. Tak mała jednostka służy do rozwożenia gazu po małych portach, a nie do zaopatrywania państwa i dywersyfikacji dostaw. Potrzebne nam LNG mają 270 do 315m długości (pojemność zbiorników 140tyś. do 216tys. m3). Przecież nie mamy nawet tak dużego suchego doku, więc o czy mowa.

    Tak więc proszę się trochę zaznajomić z tematem na przyszłość. I przestać wypisywać populistyczne głupoty.

    • 28 4

    • Trafiony zatopiony.

      Brawa dla autora postu.

      • 2 2

    • ekspert sie znalazł...

      sam waść sobie zaprzeczasz:)
      "Przedstawiony na zdjęciu statek to Coral Methane. Dlugość 118m. Przeznaczony do przewozu LNG, LPG i Etylenu."
      "Trójmiejskie stocznie (ani szczecińskie) nie budują i nigdy nie zbudowały żadnego statku do przewozu LNG."

      Artykuł sensownie napisany a jak pan łapiesz za słówek to rób to rozsądniej.

      • 1 2

    • Suchy dok (1)

      Mamy taki dok w Gdynia :)

      Suchy Dok - SD II: 389m x 70m,

      • 1 1

      • jednym słowem uczył Marcin Marcina...

        Panie MR mały apel do pana
        "Tak więc proszę się trochę zaznajomić z tematem na przyszłość. I przestać wypisywać populistyczne głupoty."

        • 1 1

    • Sam pomyśl.

      W punkcie 1 piszesz, że "nigdy nie zbudowały żadnego statku do przewozu LNG", w punkcie 3 "Przeznaczony do przewozu LNG" i jak widać wodowany w Gdańsku.

      • 2 0

  • Panie Jakubie (2)

    Jest Pan w końcu fachowcem od ochrony środowiska, więc dlaczego nic tu nie widzę o wielkim gdyńskim(w porozumieniu z Kosakowem) zamyśle jakim jest dostosowanie nowego cywilnego lotniska do samolotów napędzanych gazem. Bo jak zapewne wiadomo Panu pierwszy próbne loty z silnikiem napędzanym na gaz odbył nawet największy samolot pasażerski na świecie Airbus A380. A lotnisko Gdynia-Kosakowo jako pierwsze w kraju będzie całkowicie dostosowane do tego typu paliwa, tym samym w dzisiejszym kryzysie linie lotnicze mają na uwadze zmniejszenie uzależnienia się od producentów coraz droższej ropy naftowej. To miejsce ma dodatkowe atuty jak uruchomieniu poniżej Babich Dołów przystani wodnopłatowców. Zwłaszcza, że próba gazowa obejmuje nie tylko jeden z silników samolotu. Był on napędzany paliwem wytworzonym z gazu ziemnego (LNG). Jest już coraz więcej chętnych, którzy chcą wykorzystać te technologię w swoich samolotach. A właśnie linie lotnicze Kataru, są jednym z największych zainteresowanych m.in. naszym lotniskiem. Pytanie tylko dlaczego PO tak blokuje powstanie tego najnowocześniejszego lotniska? Czy chodzi o strach przed bankructwem Rębiechowa??
    Choć widzę, że magazyny gazu ziemnego powoli bo powoli, ale jednak coś tam dłubią. Na terenie gminy Kosakowo, kilka kilometrów na północ od Gdyni, Investgas SA, spółki PGNiG realizuje co prawda jeszcze małym zakresem tę inwestycje. Ale jeśli ma tu powstać klaster pięciu kawern a następnie z jeszcze pięciu a Pan Redaktor nawet nie raczył zaznaczyć, to mnie b.dziwi.
    Bo 250 mln metrów sześc. gazu ziemnego to nie w kij dmuchał:)) do tego te zbiorniki muszą być zaopatrywane jakimś gazociągiem i podłączone do sieci odbiorców.
    T tak sobie myślę, że te zgromadzone w Kosakowie zapasy gazu chyba nie mają służyć jedynie zabezpieczeniu dostaw dla województwa pomorskiego i Trójmiasta, ale i wspomnianego lotniska a i bardziej ekologicznego transportu, bo w Gdyni o zastosowaniu gazu ziemnego w komunikacji miejskiej to już istotny fragment tego miasta, natomiast myśli się coraz poważniej nad wykorzystaniem w transporcie wodnym. Nie tylko do ogrzewania yachtów czy kuchenek na gaz:))) Bo roczne zużycie gazu ziemnego w regionie szacowane jest coś na 500 mln m3
    Zastanawia mnie też dlaczego inwestycję w Świnoujściu nazywa się gazoportem, gdy budowany będzie uniwersalny port zewnętrzny. Z cztery stanowiska do przeładunków statków, w tym jedno dla gazowców LNG o ile dobrze zapamiętałem.

    • 6 4

    • on jest fachowcem od ekologii opakowań a nie ochrony środowiska (1)

      a tak wogóle kto wymyślił coś takiego jak ekologia opakowań?

      • 0 0

      • nie pisz bzdur

        A skąd ty wymyśliłeś że on jest fachowcem od ekologii opakowań? Coś ci się z zarządzaniem środowiskowym pomyliło, idioto.

        • 0 0

  • Nie dyskutować tylko budować. (2)

    Myśleć przyszłościowo tak by uzyskać jak najszybciej niezależność energetyczną od naszych wielkich sąsiadów po obu stronach. Oni zawsze się dogadają.

    • 0 1

    • Za komuny budowali i nie dyskutowali (1)

      A nawet więcej, jak komuś się nie podobało, to albo go nie słuchali, albo go... zniechęcali ;/
      Ilu autorów tego "nowego wspaniałego świata" miało zupełnie inne plany wobec tych wszystkich osiedli itp...
      Tylko, że jak już ktoś wymyślił coś fajnego, to wykonawcy "dostosowywali" to do możliwości i wymogów (nieważne jak, ważne ile) gospodarki planowej. W ten sposób powstały takie "cuda", jak: Zaspa, Chełm, Morena, warszawski Ursynów, bydgoski Fordon i wiele innych.
      A w tym samym czasie w Szwecji budowano (z wielkiej płyty ) dobrze funkcjonujące osiedla, na których wzorowali się polscy architekci.

      A dziś ci, których nie słuchali, wylewają swoje frustracje na studentów architektury, takich jak ja.
      Czyli można stwierdzić, że "pośrednio" cierpię przez komunistów :|

      • 1 0

      • no i ludzie żyją w tych żelbetach jak szczury

        nic praktycznego

        • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz...

Najczęściej czytane