• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejskie porty bunkrują LNG

VIK
20 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Statek "Ireland" został zabunkrowany LNG w gdyńskim porcie.
  • Operacje bunkrowania LNG przeprowadziła wspólnie Grupa Lotos i  PGNiG.
  • Statek "Fure Valo" został zabunkrowany LNG w Porcie Gdańsk.
  • Operacje bunkrowania LNG przeprowadziła wspólnie Grupa Lotos i  PGNiG.

W Porcie Gdańsk i Porcie Gdynia przeprowadzono dwa komercyjne bunkrowania statków ekologicznym paliwem LNG. To pierwsze tego typu operacje w Polsce. Zadanie zrealizowała wspólnie Grupa Lotos i  PGNiG.



Łącznie w obu portach z czterech cystern do zbiorników statków "Fure Valo" stojącego Gdańsku i "Ireland" w Gdyni wtłoczono 72 tony paliwa LNG (42.800 Nm3). Możliwość bunkrowania statków jednym z najczystszych paliw dostępnym na rynku pozycjonuje trójmiejskie porty jako kolejne "zielone porty" sieci bazowej TEN-T, czyli Transeuropejskiej Sieć Transportowej. Zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 roku, porty morskie w Polsce zobligowane są do zapewnienia tego rodzaju usługi.

- Nasi eksperci wzięli udział w kilkudziesięciu spotkaniach, warsztatach i konferencjach, podczas których dzielą się wiedzą z zakresu LNG. Ich profesjonalizm, zaangażowanie oraz wkład merytoryczny przyczynił się do powstania regulacji i procedur, z których dzisiaj korzystać mogą inni - komentuje Adam Meller, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Oba porty do zasilania jednostek LNG przygotowywały się od dawna. Przeprowadzały ćwiczenia ratowniczo-górnicze, opracowywały procedury i regulacje, dzięki którym w tym miesiącu zostały przeprowadzone operacje bunkrowania.

- Polskie porty mają teraz swoje pięć minut. Prowadzimy ogromne programy inwestycyjne, pozyskujemy nowe kontrakty. Robimy to wszystko, by po pierwsze odpowiadać na bieżące potrzeby rynku, a po drugie przygotować się na to, co przyniesie przyszłość. Jednym z elementów tej przyszłości są właśnie jednostki napędzane skroplonym gazem ziemnym - tłumaczy Łukasz Greinke, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Ćwiczenia ratowniczo-gaśnicze w gdyńskim porcie



Swoją szansę w tym projekcie widzą też Grupa Lotos i  PGNiG, które przeprowadziły te operacje. Zapowiedziano, że firmy będą kontynuowały współpracę w tym obszarze.

- Grupa Lotos chętnie angażuje się w projekty z zakresu paliw alternatywnych, co wpisuje się w strategię rozwoju naszej grupy kapitałowej na lata 2017-2022. Lotos chce objąć pozycję lidera we wdrażaniu paliw alternatywnych nowej generacji, a do takiej z pewnością zalicza się LNG. To ekologiczne i bezpieczne paliwo. Kluczem do dalszego wzrostu jego popularności jest rozwój infrastruktury logistycznej i bunkrowej LNG. W związku z tym, jako Grupa Lotos jesteśmy zaangażowani w projekt studium wykonalności budowy terminala przeładunkowego LNG małej skali w Gdańsku, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej (CEF) - mówi Patryk Demski, wiceprezes zarządu Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji.
Trójmiejskie porty wdrażając usługę bunkrowania LNG odpowiadają na potrzeby rynku, który z uwagi na obostrzenia wynikające z norm emisyjnych bardzo szybko zmienia stosowane w transporcie morskim technologie. LNG - jako ekologiczne paliwo - podczas spalania emituje do atmosfery mniej szkodliwych zanieczyszczeń niż np. węgiel. Kolejną zaletą LNG jest możliwość skraplania gazu ziemnego w LNG, w wyniku czego jego objętość zmniejsza się około 600 razy, co prowadzi do zmniejszenia kosztów magazynowania i transportu tego gazu.

Statki zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG coraz częściej opuszczają stocznie, co stanowi poważne wyzwanie dla portów w zakresie obsługi tych jednostek. Obecnie trójmiejskie porty zapewniają bunkrowania statków LNG sposobem autocysterna-statek. W przyszłości pojawi się również alternatywa w postaci mobilnego punktu bunkrowania w technologii ship-to-ship.
VIK

Miejsca

Opinie (26) 2 zablokowane

  • dobre wiadomości

    • 10 2

  • tutaj powinny śmigać bunkery i bunkrować LNG wszystkie statki w Zatoce, wtedy by była ekologia i postęp, tego nam życzę ale Lotos/PGNIG/rząd/samorząd/port muszą tego chcieć i realizować ten cel

    • 10 0

  • (4)

    To jest jakiś problem, żeby taka czynność nazywana była tankowaniem statku?

    • 7 10

    • Tak, spoceni wąsaci marinero stracili by na „elitarności” :)

      • 10 5

    • To historyczne nazewnictwo

      kiedyś dotyczyło załadunku węgla na statek, ale nie jako towar, tylko jako opał pod kotły.

      • 10 0

    • to jest terminologia morska, coś jak rufa i dziób zamiast tył i przód :) po co to zmieniać? poza tym \pochodzi to z angielskiego więc jest dla wszystkich zrozumiale

      • 11 1

    • No nie bardzo

      Tankowanie sugeruje dostarczenie surowca na potrzeby własne statku, np. do spalania w silniku. Bunkrowanie to czynność związana z magazynowaniem. Surowiec jest po czasie odzyskiwany. Termin bardzo popularny w odniesieniu choćby do podziemnych kawern pochodzenia naturalnego, gdzie lng jest wtłaczany i przechowywany jak w podziemnych zbiornikach. Kawerny to takie bunkry. Stad nazwa.

      • 1 0

  • (1)

    Ale taki statek na gaz nie może parkować w garażach podziemnych albo w wielu galeriach handlowych. Jak teraz marynarze będą robić zakupy?

    • 14 1

    • Dronami

      • 0 0

  • Jak to bankrutują?

    • 2 2

  • czysta Polska

    bardzo dobrze. pochwalam i zachęcam do dalszych prac o czystą Polskę.

    • 2 0

  • Co na to "Zielony Pokój"? (1)

    Jakaś kałuża pod autocysterną. Czy na pewno ekologiczna?

    • 1 0

    • Ekologiczna - to kondensat.

      Czyli skroplona woda z atmosfery.

      • 0 0

  • Metan jest gazem cieplarnianym to gdzie ta ekologia (4)

    Metan jest gazem cieplarnianym to gdzie ta ekologia?

    • 0 6

    • (2)

      Metan jest spalany więc się nie wydobywa, stąd ta ekologia, ze powoduje mniej zanieczyszczeń niż spalanie mazutu.

      • 2 0

      • (1)

        spalanie metanu powoduje emisję CO2, czyli bardzo groźnego (obecnie uważanego za najgroźniejszy) gazu cieplarnianego - w ogromnych ilościach

        • 0 1

        • Ale jest za to gazem ekologicznie czystym bez zadnych zanieczyszczeń. A to jest zdecydowanie istotniejsze niż jakieś CO2, ktorego wydobywa sie na hektary chocby w przypadku wybuchu wulkanu czy przy pierdzących krowach na fermach.

          • 1 1

    • Masz całkowitą rację

      Nazywanie LNG paliwem ekologicznym jest totalnym przekłamaniem ponieważ jest źródłem emisji CO2 tylko niewiele mniejszym niż inne paliwa przy czym niekontrolowane wycieki metanu będącego wielokrotnie silniejszym gazem cieplarnianym niwelują tą korzyść.
      Jedyny 'plus' (w wielkim cudzysłowie) to brak siarki i innych zanieczyszczeń.

      Co najwyżej można je nazywać czystym paliwem ale na pewno nie ekologicznym.

      • 0 0

  • Pierwsze w Polsce phi... (2)

    Rok temu w Remontowej przebudowywano prom bcf kanadyjskiego potentata promowego. Właśnie na zasilanie paliwem lng i standardowym. Taka akcja tankowania wraz z pierwszym przedmuchem i schladzaniem ciekłym azotem była już przeprowadzana w lutym ubiegłego roku. Dodatkowo w tym roku była powtórka z drugą bliźniacza jednostką.

    • 1 2

    • Pierwszy raz w Polsce w polskim porcie

      W Remontowej już wcześniej korzystano z tego paliwa. Stoczni robi się różne rzeczy, ale nie ma to charakteru komercyjnego- to są techniczne bunkrowania. Te dwa bunkrowania LNG zrealizowano pierwszy raz w portach. To znaczy, że statek na LNG jak się dogada co do ceny zabunkruje LNG w Gdańsku lub w Gdyni. Szczecin i Świnoujscie wciąż na coś czekają... tylko nie wiadomo na co

      • 1 0

    • Ale bunkrowanie stoczniowe różni się istotnie od bunkrowań portowych. Branżyści wiedzą o co chodzi.

      • 2 0

  • Mechanicy często mówią też że bunkrują samochody, a woda to waha

    • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy....

Najczęściej czytane