stat

Trójmiejskie porty bunkrują LNG


W Porcie Gdańsk i Porcie Gdynia przeprowadzono dwa komercyjne bunkrowania statków ekologicznym paliwem LNG. To pierwsze tego typu operacje w Polsce. Zadanie zrealizowała wspólnie Grupa Lotos i  PGNiG.



Łącznie w obu portach z czterech cystern do zbiorników statków "Fure Valo" stojącego Gdańsku i "Ireland" w Gdyni wtłoczono 72 tony paliwa LNG (42.800 Nm3). Możliwość bunkrowania statków jednym z najczystszych paliw dostępnym na rynku pozycjonuje trójmiejskie porty jako kolejne "zielone porty" sieci bazowej TEN-T, czyli Transeuropejskiej Sieć Transportowej. Zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 roku, porty morskie w Polsce zobligowane są do zapewnienia tego rodzaju usługi.

- Nasi eksperci wzięli udział w kilkudziesięciu spotkaniach, warsztatach i konferencjach, podczas których dzielą się wiedzą z zakresu LNG. Ich profesjonalizm, zaangażowanie oraz wkład merytoryczny przyczynił się do powstania regulacji i procedur, z których dzisiaj korzystać mogą inni - komentuje Adam Meller, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Oba porty do zasilania jednostek LNG przygotowywały się od dawna. Przeprowadzały ćwiczenia ratowniczo-górnicze, opracowywały procedury i regulacje, dzięki którym w tym miesiącu zostały przeprowadzone operacje bunkrowania.

- Polskie porty mają teraz swoje pięć minut. Prowadzimy ogromne programy inwestycyjne, pozyskujemy nowe kontrakty. Robimy to wszystko, by po pierwsze odpowiadać na bieżące potrzeby rynku, a po drugie przygotować się na to, co przyniesie przyszłość. Jednym z elementów tej przyszłości są właśnie jednostki napędzane skroplonym gazem ziemnym - tłumaczy Łukasz Greinke, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Ćwiczenia ratowniczo-gaśnicze w gdyńskim porcie



Swoją szansę w tym projekcie widzą też Grupa Lotos i  PGNiG, które przeprowadziły te operacje. Zapowiedziano, że firmy będą kontynuowały współpracę w tym obszarze.

- Grupa Lotos chętnie angażuje się w projekty z zakresu paliw alternatywnych, co wpisuje się w strategię rozwoju naszej grupy kapitałowej na lata 2017-2022. Lotos chce objąć pozycję lidera we wdrażaniu paliw alternatywnych nowej generacji, a do takiej z pewnością zalicza się LNG. To ekologiczne i bezpieczne paliwo. Kluczem do dalszego wzrostu jego popularności jest rozwój infrastruktury logistycznej i bunkrowej LNG. W związku z tym, jako Grupa Lotos jesteśmy zaangażowani w projekt studium wykonalności budowy terminala przeładunkowego LNG małej skali w Gdańsku, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej (CEF) - mówi Patryk Demski, wiceprezes zarządu Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji.
Trójmiejskie porty wdrażając usługę bunkrowania LNG odpowiadają na potrzeby rynku, który z uwagi na obostrzenia wynikające z norm emisyjnych bardzo szybko zmienia stosowane w transporcie morskim technologie. LNG - jako ekologiczne paliwo - podczas spalania emituje do atmosfery mniej szkodliwych zanieczyszczeń niż np. węgiel. Kolejną zaletą LNG jest możliwość skraplania gazu ziemnego w LNG, w wyniku czego jego objętość zmniejsza się około 600 razy, co prowadzi do zmniejszenia kosztów magazynowania i transportu tego gazu.

Statki zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG coraz częściej opuszczają stocznie, co stanowi poważne wyzwanie dla portów w zakresie obsługi tych jednostek. Obecnie trójmiejskie porty zapewniają bunkrowania statków LNG sposobem autocysterna-statek. W przyszłości pojawi się również alternatywa w postaci mobilnego punktu bunkrowania w technologii ship-to-ship.

Opinie (26) 2 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....