• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwa naprawa dziury w promie Wawel. Rejsy odwołane co najmniej do piątku

Ewelina Oleksy
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (150)

Co najmniej do najbliższego piątku przedłuży się przymusowy postój w Gdańsku promu "Wawel", który w ostatnią sobotę uderzył w nabrzeże w gdańskim porcie. Uderzenie było na tyle silne, że w burcie zrobiła się dziura. Trwa naprawa statku. Jest już też gotowy raport kapitana o przebiegu zdarzenia, ale jego szczegółów armator nie zdradza.



Korzystasz z możliwości pływania promami z Trójmiasta?

Przypomnijmy: Do wypadku z udziałem promu "Wawel" doszło w sobotę, 21 stycznia, na Westerplatte. Jednostka - zepchnięta prawdopodobnie przez bardzo silny wiatr - uderzyła w nabrzeże podczas manewru obracania.

Żadnemu ze 151 pasażerów nic się nie stało (wszyscy bezpiecznie opuścili pokład), przewożone na statku ładunki (kilkadziesiąt tirów i samochodów osobowych) nie zostały uszkodzone. Doszło jednak do uszkodzenia poszycia kadłuba na wylot. Dziura w kadłubie promu "Wawel" zrobiła się 2-3 metry nad linią wody - nie było więc ryzyka, że statek nabierze wody. Nabrzeże - w miejscu uderzenia - zostało uszkodzone.

  • Efekt sobotniego uderzenia. Nabrzeże zostało uszkodzone.
  • Efekt sobotniego uderzenia. Nabrzeże zostało uszkodzone.
  • Efekt sobotniego uderzenia. Nabrzeże zostało uszkodzone.
  • Efekt sobotniego uderzenia. Nabrzeże zostało uszkodzone.
  • Efekt sobotniego uderzenia. Nabrzeże zostało uszkodzone.
  • Efekt sobotniego uderzenia. Nabrzeże zostało uszkodzone.
  • Efekt sobotniego uderzenia. Nabrzeże zostało uszkodzone.
  • Efekt sobotniego uderzenia. Nabrzeże zostało uszkodzone.

Naprawa promu "Wawel" co najmniej do piątku. Rejsy odwołane



Prom Wawel ma rejsy na trasie Gdańsk-Nynäshamn (Szwecja). Z powodu kolizji z nabrzeżem od soboty jest unieruchomiony.

W poniedziałek, 23 stycznia, przedstawiciele Polferries Polska Żegluga Bałtycka poinformowali, że gotowy jest już raport kapitana z przebiegu sobotniego zdarzenia oraz że postój promu, który początkowo miał trwać do wtorku, jednak się przedłuży.

- Na chwilę obecną zapadła decyzja dotycząca anulowania rejsów promu Wawel do piątku włącznie. W związku z czym najbliższe planowane odejście jest w sobotę o godz. 18. Poszycie promu zostało naruszone i wymaga to postoju oraz dokładnej naprawy. Prace naprawcze trwają. Naprawę następnie zatwierdzić musi klasyfikator, bo bez tego nie można uprawiać żeglugi - informuje nas Michał Arciszewski, rzecznik Polferries PŻB. - Będziemy informować, jeżeli te prace się przedłużą.

Nie podają szczegółów raportu kapitana



Spółka nie podaje na jaką kwotę wyceniła poniesione straty. Nie odnosi się też do tego, dlaczego prom nie korzystał w sobotę z asysty holowników, co przy panującej wtedy pogodzie byłoby wskazane. Nie podaje też informacji związanych z tym, co znalazło się w raporcie przygotowanym przez kapitana.

- Raport jest na razie analizowany wewnętrznie - mówi Arciszewski.
  • Moment uderzenia promu Wawel w nabrzeże.
  • Prom Wawel stoi w gdańskim porcie.
  • Prom Wawel jest tymczasowo unieruchomiony w gdańskim porcie.
  • Prom Wawel jest tymczasowo unieruchomiony w gdańskim porcie.
  • Prom Wawel jest tymczasowo unieruchomiony w gdańskim porcie.
Dokumentację ws. zderzenia promu z nabrzeżem sporządza też Urząd Morski w Gdyni.

- Standardowo, zgodnie z procedurami, powiadomiono o tym zdarzeniu Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich - informuje Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni.

Historia promu "Wawel"



  • Prom Wawel został zbudowany w 1980 roku w szwedzkiej stoczni.
  • Prom Wawel został przebudowany w roku 1989 w stoczni w Bremerhaven.
  • W roku 2004 zostały przeprowadzone prace dostosowawcze do potrzeb Polferries.

Prom ma blisko 164 m długości, jednorazowo może przewieźć nawet 1000 pasażerów.


Miejsca

Opinie (150) ponad 10 zablokowanych

  • Ale ci Hiszpanie nam naroazrabiali. Nawet zablokowali wszystkie stery.

    • 9 2

  • Dziura - wyklepie się :O)

    A tak bronili co niektórzy pod poprzednim artykułem kapitana, że żaden problem, ledwie się otarł...

    • 7 4

  • (1)

    Kurcze to moje ulubione miejsce na połów śledzia - pewnie naprawa potrwa do końca roku..

    • 6 3

    • Akurat tam śledzi nie ma i nie było, Tylko są byczki.

      • 1 0

  • Ster strumieniowy (11)

    Kto ma jakiekolwiek pojęcie o statkach to widział na filmiku że nie były użyte stery strumieniowe na dziobie i rufie gdyby były włączane statek stał by w miejscu i nawet tak silny wiatr by go nie zniósł

    • 12 86

    • Oho witamy specjalistę żeglugi morskiej

      • 42 4

    • nie wiem co oglądaleś , ale na pewno nie to wejście (1)

      stery za słabe na ten wiatr , kapitan przyoszczędził na holownikach ku oszczędności armatora i tyle.

      • 53 2

      • holowniki

        obrotnica 300 m od bazy holowników wużu...

        • 12 0

    • jaka melodia, taki taniec (1)

      Po prostu wszystko stare i niewydolne. Kto pływał na starych statkach nie dziwi się. Do tego stal na kadłubie się uwęgla jest krucha i pęka.

      • 5 3

      • tak a u was w konegsbergu to dopiero hameryka

        • 0 3

    • Stery strumieniowe były użyte, patrz uważnie na filmiku, ale były za słabe

      • 17 1

    • Czy?

      Czy pan ma rozum?

      • 6 0

    • Okulary synu trzeba nosić

      • 7 0

    • Zlot speców od żeglugi

      za 3 2 1 0

      • 3 1

    • ster był uzyty ale pewnie zarozniety scierwem jest i nie pompuje juz jak trzeba , zreszta od tego sa holowniki by asystowac,ale oszczednosci wszedzie i Pan Mirek za drobne naprawi , jakies 50 tysi a za pospiech 75 tysi i po sprawie

      • 1 1

    • Ster strumieniowy

      Ze zdjec widac ze stery strumieniowe (2) sa zamontowane tylko na dziobie statku. Nie widac oznaczenia na rufie ze tam tes sa stery strumieniowe- byc moze tam ich nie ma na tym promie. Ale na 100% jest ster i prawdopodobnie sruba nastawna. Moze jakis mechanizm w starym rupieciu nie zadzialal na czas. Moze bylo zbyt malo mocy z agregatow na oba dziobowe stery. Tego z raportu dla "maluczkich" sie szybko nie dowiemy. Wina Kapitana najtaniej wychodzi dla ubezpieczenia i firmy a zawsze mozna zwalic na warunki pogodowe, ktore rzeczywiscie byly nie korzystne. Blad w sztuce bo bez holownikow w takiej pogodzie - wietrze i tyle.

      • 0 1

  • Pewnie

    Mozna by poszpachlowac ale już za dużo ludzi o tym wie z tym że może lepiej cały element wymienić w kolorze to nikt się nie kapnie przy sprzedaży

    • 6 3

  • Oszczędny kapitan , wszystko dla armatora

    wtedy będę pracował do emerytury. Żadnych holowników.

    • 15 3

  • Bez przesady

    Niech zabija dechami i w droge ku nowej przygodzie

    • 4 1

  • (1)

    Ten wrak już dawno nie powinien pływać

    • 10 6

    • nic prostszego, zafunduj nową jednostkę

      • 3 1

  • (1)

    A co z naprawą nabrzeża? Chyba to jest ważniejsze a nie prom który nie jest jedynym!

    • 0 8

    • Z gumy był

      • 0 0

  • Widać ile są warte te zabezpieczenia nabrzeży.

    • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane