• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ultralekkie felgi trafią do masowej produkcji

erka
4 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Felgi z Fibratech mają trafić do fabryk na tzw. pierwszy montaż, czyli z przeznaczeniem do zamontowania w nowych pojazdach. Felgi z Fibratech mają trafić do fabryk na tzw. pierwszy montaż, czyli z przeznaczeniem do zamontowania w nowych pojazdach.

Felgi wykonane z kompozytu węglowego według projektu spółki Fibratech z Gdyni przeszły pozytywnie testy bezpieczeństwa TUV i mogą wkrótce trafić do masowej produkcji.



Czy innowacyjne firmy z Trójmiasta są w stanie osiągnąć światowy sukces?

Zespół spółki Fibratech z Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego stworzył autorską strukturę tekstyliów kompozytowych. Rozwiązanie zakłada ułożenie włókien węglowych w taki sposób, by odpowiadały rozkładowi sił oddziałujących na felgę w trakcie jazdy.

Pozwala to na lokalne i kontrolowane wzmacnianie struktury obręczy. To z kolei przekłada się na obniżenie masy felgi, która na etapie masowej produkcji ma ważyć około 8,5 kg (dla rozmiaru 20" x 10") - czyli 15 proc. mniej niż najlżejsze istniejące na świecie felgi (aluminiowe kute).

Co więcej, dzięki takiej redukcji samochód będzie mógł pokonać dłuższą trasę na tej samej ilości paliwa, co jest szczególnie istotne dla branży elektromobilnej.

Felgi gotowe do produkcji



Dla założycieli spółki - Michała Smentocha, dra inż. Michała Sobolewskiego i dra inż. Clausa Georga Bayreuthera - technologia ma być przede wszystkim bezpieczna dla użytkowników.

- Dlaczego testy TUV są tak istotne? Potwierdzają gotowość technologiczną produktu. W trakcie testów odzwierciedlane są obciążenia występujące podczas użytkowania pojazdu z zachowaniem rygorystycznych współczynników bezpieczeństwa - mówi Michał Smentoch, CEO Fibratech.
Twórcy rozwiązania zapewniają, że zapotrzebowanie na ich produkt jest wysokie. Żaden z producentów obecnych na rynku nie jest w stanie dostarczyć odpowiednio lekkiej i wytrzymałej felgi w cenie oczekiwanej przez rynek.

W pierwszej kolejności pomysłodawcy będą chcieli się skupić na konkurowaniu ceną z producentami kutych felg aluminiowych. Wraz z rosnącą optymalizacją produkcji i przewidywanym spadkiem cen włókien węglowych i żywicy możliwe będzie otwarcie nowego segmentu na rynku - między "flow form" (tańsze od kutych aluminiowe felgi) a felgami kutymi.

Rynek felg karbonowych rośnie



Docelowo felgi mają kosztować ok. 700 euro za sztukę, czyli pięć razy mniej niż podobne produkty dostępne obecnie na rynku. Felgi mają trafić do fabryk na tzw. pierwszy montaż, czyli z przeznaczeniem do zamontowania w nowych pojazdach. Założyciele stworzą również ofertę obręczy na tzw. aftermarket pod własną marką Fibratech.

W 2017 roku w projekt zainwestował fundusz Alfabeat. Środki zostały przeznaczone na prace badawczo-rozwojowe, które doprowadziły do stworzenia prototypu. Produkt został doceniony m.in. w ostatniej edycji konkursu "Orzeł innowacji - Startup", gdzie zwyciężył w kategorii "Przełomowa technologia".
erka

Miejsca

Opinie (67) 1 zablokowana

  • Odsprzedać patent Niemcom. (3)

    Oni będą wiedzieć jak go odpowiednio spożytkować.

    • 3 8

    • Tak to się skończy (2)

      Japończycy albo Niemcy. Bo Polacy nie potrafią docenić i wykorzystać. Felgi, niebieski laser, perowskit, azotek galu...

      • 1 1

      • nie potrafią...

        Jest w tym trochę prawdy ale przede wszystki Polacy są biedni.
        Czy zdajesz sobie sprawę ile kosztuje wypromowanie produktu, zdobycie patentów, certyfikatów, zezwoleń. Ile kosztuje budowa kanałów dystrybucji, serwisu...

        • 1 1

      • I czegoż to nie doceniliśmy w związku z wymienionymi przez Ciebie rzeczami?

        Co w ogóle w związku z tymi rzeczami powinnismy byli docenić? Próby eksperymentowania z nimi? Grafen tez mieliśmy tanio produkować i zawojować nim świat. I tu nie chodzi o jakieś czarnowidztwo tylko właśnie o trzeźwe podejście. Jako naród mamy szczątkowy udział w rozwoju ludzkości, nasza nauka nie wniosła do tego rozwoju niczego, to niby czemu miałaby nagle zacząć teraz, kiedy uniwersytety w Bangladeszu wyprzedzają nasze?

        • 0 1

  • felga (1)

    felga to po niemiecku, po polsku to tarcza koła

    • 5 7

    • A myszka po polsku to "optyczny manipulator stołowy".
      A weekend to po polsku....a nie, czekaj....

      • 5 1

  • W Polsce a w szczegulnosci w Gdańsku wiekszość jest tańsza niz 2 takie felgi wiec jak juz to zachodni rynek zbytu.

    W Polsce do oglądania na wystawie :)

    • 3 2

  • 700 euro?

    my kupujemy za tyle samochody

    • 20 1

  • Okazja

    700€ za sztukę, chyba kupię dwa komplety skoro takie tanie.

    • 5 4

  • wspaniale - ale 4kg (15%) nie wpływa tak bardzo na zużycie paliwa - jesli tak, to odchudzanie samochodu

    należałoby zacząć od wnętrza, nie wspomnę o pasażerach

    • 10 2

  • aA co to jest gdynia ? Czy to jakaś odmiana dyni ?

    • 0 1

  • Obrazek

    Dlaczego na ścianie wisi obraz z namalowanym pe.isem?

    • 1 0

  • Tylko czekać...

    ... jak Niemcy wykupią myśl techniczną i technologię i taki będzie nasz krótki zachwyt wynalazkiem, podobnie jak to miało miejsce z grafenem.

    • 0 0

  • :)

    700 juro za sztukę w gulfach i passerati szczegulnie w G minie W eiherowo E volution

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz...

Najczęściej czytane