- 1 Bon energetyczny nawet 1,2 tys. zł dopłaty (207 opinii)
- 2 Sprawdź, czy zarabiasz przeciętną krajową (158 opinii)
- 3 Ranking Rzetelności. Pomorskie drugie... od końca (31 opinii)
- 4 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (241 opinii)
- 5 Luksusowy statek na Westerplatte (13 opinii)
- 6 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (6 opinii)
Ultralekkie felgi trafią do masowej produkcji
4 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat)
Felgi wykonane z kompozytu węglowego według projektu spółki Fibratech z Gdyni przeszły pozytywnie testy bezpieczeństwa TUV i mogą wkrótce trafić do masowej produkcji.
Pozwala to na lokalne i kontrolowane wzmacnianie struktury obręczy. To z kolei przekłada się na obniżenie masy felgi, która na etapie masowej produkcji ma ważyć około 8,5 kg (dla rozmiaru 20" x 10") - czyli 15 proc. mniej niż najlżejsze istniejące na świecie felgi (aluminiowe kute).
Co więcej, dzięki takiej redukcji samochód będzie mógł pokonać dłuższą trasę na tej samej ilości paliwa, co jest szczególnie istotne dla branży elektromobilnej.
Felgi gotowe do produkcji
Dla założycieli spółki - Michała Smentocha, dra inż. Michała Sobolewskiego i dra inż. Clausa Georga Bayreuthera - technologia ma być przede wszystkim bezpieczna dla użytkowników.
- Dlaczego testy TUV są tak istotne? Potwierdzają gotowość technologiczną produktu. W trakcie testów odzwierciedlane są obciążenia występujące podczas użytkowania pojazdu z zachowaniem rygorystycznych współczynników bezpieczeństwa - mówi Michał Smentoch, CEO Fibratech.
Twórcy rozwiązania zapewniają, że zapotrzebowanie na ich produkt jest wysokie. Żaden z producentów obecnych na rynku nie jest w stanie dostarczyć odpowiednio lekkiej i wytrzymałej felgi w cenie oczekiwanej przez rynek.
W pierwszej kolejności pomysłodawcy będą chcieli się skupić na konkurowaniu ceną z producentami kutych felg aluminiowych. Wraz z rosnącą optymalizacją produkcji i przewidywanym spadkiem cen włókien węglowych i żywicy możliwe będzie otwarcie nowego segmentu na rynku - między "flow form" (tańsze od kutych aluminiowe felgi) a felgami kutymi.
Rynek felg karbonowych rośnie
Docelowo felgi mają kosztować ok. 700 euro za sztukę, czyli pięć razy mniej niż podobne produkty dostępne obecnie na rynku. Felgi mają trafić do fabryk na tzw. pierwszy montaż, czyli z przeznaczeniem do zamontowania w nowych pojazdach. Założyciele stworzą również ofertę obręczy na tzw. aftermarket pod własną marką Fibratech.
W 2017 roku w projekt zainwestował fundusz Alfabeat. Środki zostały przeznaczone na prace badawczo-rozwojowe, które doprowadziły do stworzenia prototypu. Produkt został doceniony m.in. w ostatniej edycji konkursu "Orzeł innowacji - Startup", gdzie zwyciężył w kategorii "Przełomowa technologia".
erka
Miejsca
Opinie (67) 1 zablokowana
-
2019-02-04 16:03
Okazja
700€ za sztukę, chyba kupię dwa komplety skoro takie tanie.
- 5 4
-
2019-02-04 15:05
700 euro?
my kupujemy za tyle samochody
- 20 1
-
2019-02-04 14:34
W Polsce a w szczegulnosci w Gdańsku wiekszość jest tańsza niz 2 takie felgi wiec jak juz to zachodni rynek zbytu.
W Polsce do oglądania na wystawie :)
- 3 2
-
2019-02-04 11:53
normalnie chyba zamówię 19 calowe, w sam raz na gdynskie dziurawe drogi.
- 18 4
-
2019-02-04 11:32
super lekkie felgi kontra twardy wystający bruk, jak ten pas pod Lotem
co podwozia zrywa
- 18 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.