stat

Ultralekkie felgi trafią do masowej produkcji

Felgi z Fibratech mają trafić do fabryk na tzw. pierwszy montaż, czyli z przeznaczeniem do zamontowania w nowych pojazdach.
Felgi z Fibratech mają trafić do fabryk na tzw. pierwszy montaż, czyli z przeznaczeniem do zamontowania w nowych pojazdach. mat.prasowe

Felgi wykonane z kompozytu węglowego według projektu spółki Fibratech z Gdyni przeszły pozytywnie testy bezpieczeństwa TUV i mogą wkrótce trafić do masowej produkcji.



Czy innowacyjne firmy z Trójmiasta są w stanie osiągnąć światowy sukces?

tak, wiele zachodnich koncernów już zawróciło uwagę na duży potencjał naszego regionu

53%

tak, jednak szczególnie małym firmom potrzebne jest duże wsparcie ze strony władz lokalnych

33%

nie, nasze firmy nie mają szans, aby konkurować ze światowymi koncernami

14%
Zespół spółki Fibratech z Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego stworzył autorską strukturę tekstyliów kompozytowych. Rozwiązanie zakłada ułożenie włókien węglowych w taki sposób, by odpowiadały rozkładowi sił oddziałujących na felgę w trakcie jazdy.

Pozwala to na lokalne i kontrolowane wzmacnianie struktury obręczy. To z kolei przekłada się na obniżenie masy felgi, która na etapie masowej produkcji ma ważyć około 8,5 kg (dla rozmiaru 20" x 10") - czyli 15 proc. mniej niż najlżejsze istniejące na świecie felgi (aluminiowe kute).

Co więcej, dzięki takiej redukcji samochód będzie mógł pokonać dłuższą trasę na tej samej ilości paliwa, co jest szczególnie istotne dla branży elektromobilnej.

Felgi gotowe do produkcji



Dla założycieli spółki - Michała Smentocha, dra inż. Michała Sobolewskiego i dra inż. Clausa Georga Bayreuthera - technologia ma być przede wszystkim bezpieczna dla użytkowników.

- Dlaczego testy TUV są tak istotne? Potwierdzają gotowość technologiczną produktu. W trakcie testów odzwierciedlane są obciążenia występujące podczas użytkowania pojazdu z zachowaniem rygorystycznych współczynników bezpieczeństwa - mówi Michał Smentoch, CEO Fibratech.
Twórcy rozwiązania zapewniają, że zapotrzebowanie na ich produkt jest wysokie. Żaden z producentów obecnych na rynku nie jest w stanie dostarczyć odpowiednio lekkiej i wytrzymałej felgi w cenie oczekiwanej przez rynek.

W pierwszej kolejności pomysłodawcy będą chcieli się skupić na konkurowaniu ceną z producentami kutych felg aluminiowych. Wraz z rosnącą optymalizacją produkcji i przewidywanym spadkiem cen włókien węglowych i żywicy możliwe będzie otwarcie nowego segmentu na rynku - między "flow form" (tańsze od kutych aluminiowe felgi) a felgami kutymi.

Rynek felg karbonowych rośnie



Docelowo felgi mają kosztować ok. 700 euro za sztukę, czyli pięć razy mniej niż podobne produkty dostępne obecnie na rynku. Felgi mają trafić do fabryk na tzw. pierwszy montaż, czyli z przeznaczeniem do zamontowania w nowych pojazdach. Założyciele stworzą również ofertę obręczy na tzw. aftermarket pod własną marką Fibratech.

W 2017 roku w projekt zainwestował fundusz Alfabeat. Środki zostały przeznaczone na prace badawczo-rozwojowe, które doprowadziły do stworzenia prototypu. Produkt został doceniony m.in. w ostatniej edycji konkursu "Orzeł innowacji - Startup", gdzie zwyciężył w kategorii "Przełomowa technologia".

Opinie (67) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane