• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na dokończenie budowy "Ślązaka" podpisana

Robert Kiewlicz
2 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
  • Ślązak ma być okrętem patrolowym zbudowanym na bazie korwety Gawron. Jednostka ma mieć wyporność 1,8 tys. ton, długość całkowitą - 95,2 m, szerokość - 13,5 m, wysokość do pokładu otwartego - 9,35 m, zanurzenie - 3,6 m.
  • Ślązak ma być okrętem patrolowym zbudowanym na bazie korwety Gawron. Jednostka ma mieć wyporność 1,8 tys. ton, długość całkowitą - 95,2 m, szerokość - 13,5 m, wysokość do pokładu otwartego - 9,35 m, zanurzenie - 3,6 m.
  • Ślązak ma być okrętem patrolowym zbudowanym na bazie korwety Gawron. Jednostka ma mieć wyporność 1,8 tys. ton, długość całkowitą - 95,2 m, szerokość - 13,5 m, wysokość do pokładu otwartego - 9,35 m, zanurzenie - 3,6 m.

Podpisano finalną umowę, która umożliwi przekazanie "Ślązak" Marynarce Wojennej RP. Rozpoczęcie prób okrętu planowane jest na lipiec 2018 roku. Przekazanie Marynarce Wojennej RP ma się odbyć do końca marca 2019 roku. Wcześniej zapowiadano, że nastąpi to pod koniec lipca 2018 roku, czyli po 17 latach od rozpoczęcia budowy. W związku z kolejnymi problemami tego terminu nie udało się dotrzymać. Czy uda się dotrzymać kolejnego?



- Zgodnie z zapowiedziami Mariusza Błaszczaka, ministra obrony narodowej, budowa okrętu patrolowego "Ślązak" dobiega końca - ogłosił resort obrony.
Za budowę odpowiada PGZ Stocznia Wojenna, dawniej Stocznia Marynarki Wojennej. Weszła ona formalnie w struktury Polskiej Grupy Zbrojeniowej z początkiem stycznia 2018 roku. Z masy upadłościowej, którą przejęła spółka PGZ Stocznia Wojenna, został jednak wyłączony patrolowiec "Ślązak". Jego właścicielem pozostał syndyk SMW. Równocześnie z przejęciem stoczni rozpoczęto rozmowy dotyczące przekazania okrętu nowemu właścicielowi SMW. Kontynuacja prac związanych z budową "Ślązaka" wymagała rozliczenia dotychczasowej umowy oraz zawarcia nowej - na dokończenie budowy okrętu przez PGZ Stocznia Wojenna. Wszystkich formalności udało się dopełnić dopiero pod koniec czerwca 2018 roku.

Przypomnijmy, że "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy, w lipcu 2015 roku. Początkowo całkowity koszt budowy prototypu korwety "Gawron", wraz z niezbędnym wyposażeniem, określono na 1,4 mld zł. Jednak tylko od czasu dokonania zmian w projekcie i przekształcenia korwety w patrolowiec, na "Ślązaka" wydano już ok. 300 mln euro, czyli więcej, niż początkowo planowano na cały okręt.

Początkowo patrolowiec miał trafić do służby z końcem listopada 2016. Następnie jego przekazanie Marynarce Wojennej RP miało nastąpić pod koniec lipca 2018 roku, czyli po 17 latach od rozpoczęcia budowy.

Wodowanie ORP "Ślązak" w lipcu 2015 roku.

Miejsca

Opinie (93) 1 zablokowana

  • KTo poniesie konsekwencje za zmarnowane miliardy ? No Kto ???PO przez 8 lat nic kompletnie niezrobiło (2)

    Ale ci sami politycy były wczesniej w sejmie pod inna nazwą parti!!
    Za ten przekrete to wszyscy powinni wyleciec z sejmu

    • 14 11

    • Idiota (1)

      Co ty pleciesz! Byle tylko pleść. Lepiej zamilcz.... gawron budowany jest już od 18lat. W tym czasie to wszystkie partie łącznie z PIS zdążyły się do tego przyłożyć......

      • 0 0

      • Przecież to napisał!

        • 0 0

  • i od razu postawić obok Błyskawicy.

    Po 17 latach to okaz muzealny.

    • 29 0

  • Jak za tym stoi Plaszczak to nie ma szans na ukonczenie. Wszak potrzebna jest kasa na premie dla miernych ale wiernych

    • 18 3

  • dokończy stocznia w Radomiu?

    • 21 0

  • wstyd

    Budują go dłużej niż cały okres międzywojenny mieliśmy dostęp do morza!

    "Polska robota".

    • 13 0

  • ja na miejscu ministra płaszczaka pokusiłbym się o kontynuowanie budowy w kolejnych latach

    tak aby pobić rekord Sagrada Familia w Barcelonie. przypadek tego okrętu może być przecież analogicznym przykładem tego że rodzina adwokatów może pokoleniami zarabiać na jednej sprawie karnej, kto wygra proces ten zakończy zarazem dopływ gotówki, więc panie ministrze proszę kontynuować budowę, a w razie jej ukończenia proszę od razu rozpocząć proces modernizacji lub w drożyć etap remontowy, na tym nasza gospodarka będzie stała kolejne dekady.

    • 8 1

  • No to

    Jeszcze z 10 lat i będzie gotowy ;)

    • 10 0

  • Pracowałem tam kilka lat temu. Powiem krótko, wszyscy do wywal.... od prezesów -dyrektorów zaczynając na kierownikach wydziałów kończąc. To samo jest w innych stoczniach - nie szanuje się fachowców i kiepsko im płaci. Pozdrawiam z Karaibów - RCCL.

    • 11 0

  • 1,4mld zł??

    1,4 mld zł? za taki hajs można by go zbudować 3 razy i pozłocić!

    • 8 0

  • nie prościej zezłomować?

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane