• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na dokończenie budowy "Ślązaka" podpisana

Robert Kiewlicz
2 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
  • Ślązak ma być okrętem patrolowym zbudowanym na bazie korwety Gawron. Jednostka ma mieć wyporność 1,8 tys. ton, długość całkowitą - 95,2 m, szerokość - 13,5 m, wysokość do pokładu otwartego - 9,35 m, zanurzenie - 3,6 m.
  • Ślązak ma być okrętem patrolowym zbudowanym na bazie korwety Gawron. Jednostka ma mieć wyporność 1,8 tys. ton, długość całkowitą - 95,2 m, szerokość - 13,5 m, wysokość do pokładu otwartego - 9,35 m, zanurzenie - 3,6 m.
  • Ślązak ma być okrętem patrolowym zbudowanym na bazie korwety Gawron. Jednostka ma mieć wyporność 1,8 tys. ton, długość całkowitą - 95,2 m, szerokość - 13,5 m, wysokość do pokładu otwartego - 9,35 m, zanurzenie - 3,6 m.

Podpisano finalną umowę, która umożliwi przekazanie "Ślązak" Marynarce Wojennej RP. Rozpoczęcie prób okrętu planowane jest na lipiec 2018 roku. Przekazanie Marynarce Wojennej RP ma się odbyć do końca marca 2019 roku. Wcześniej zapowiadano, że nastąpi to pod koniec lipca 2018 roku, czyli po 17 latach od rozpoczęcia budowy. W związku z kolejnymi problemami tego terminu nie udało się dotrzymać. Czy uda się dotrzymać kolejnego?



- Zgodnie z zapowiedziami Mariusza Błaszczaka, ministra obrony narodowej, budowa okrętu patrolowego "Ślązak" dobiega końca - ogłosił resort obrony.
Za budowę odpowiada PGZ Stocznia Wojenna, dawniej Stocznia Marynarki Wojennej. Weszła ona formalnie w struktury Polskiej Grupy Zbrojeniowej z początkiem stycznia 2018 roku. Z masy upadłościowej, którą przejęła spółka PGZ Stocznia Wojenna, został jednak wyłączony patrolowiec "Ślązak". Jego właścicielem pozostał syndyk SMW. Równocześnie z przejęciem stoczni rozpoczęto rozmowy dotyczące przekazania okrętu nowemu właścicielowi SMW. Kontynuacja prac związanych z budową "Ślązaka" wymagała rozliczenia dotychczasowej umowy oraz zawarcia nowej - na dokończenie budowy okrętu przez PGZ Stocznia Wojenna. Wszystkich formalności udało się dopełnić dopiero pod koniec czerwca 2018 roku.

Przypomnijmy, że "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy, w lipcu 2015 roku. Początkowo całkowity koszt budowy prototypu korwety "Gawron", wraz z niezbędnym wyposażeniem, określono na 1,4 mld zł. Jednak tylko od czasu dokonania zmian w projekcie i przekształcenia korwety w patrolowiec, na "Ślązaka" wydano już ok. 300 mln euro, czyli więcej, niż początkowo planowano na cały okręt.

Początkowo patrolowiec miał trafić do służby z końcem listopada 2016. Następnie jego przekazanie Marynarce Wojennej RP miało nastąpić pod koniec lipca 2018 roku, czyli po 17 latach od rozpoczęcia budowy.

Wodowanie ORP "Ślązak" w lipcu 2015 roku.

Miejsca

Opinie (93) 1 zablokowana

  • rekord!!!

    zapisać złotymi zgłoskami w historii Polskiego Przemysłu Okrętowego...

    • 8 0

  • Powinno się milczeć na temat tego "okrętu " .....

    bo to tylko przynosi nam wstyd !!! I pomyśleć że w PRL -u nie było okrętów starszych niż 30 lat , a niektóre tak jak kutry torpedowe szły na złom już po 10-ciu latach służby .

    • 11 0

  • Ktos "beknol" ?

    Duzo naszych pieniedzy . .

    • 2 1

  • Jeden więcej czy mniej

    Bez znaczenia.NATO nas obroni.

    • 4 1

  • Marzec 2019 - nierealny termin

    Ten okręt nie będzie przekazany w Marcu 2019 roku, nie z tym Zarządem SW.

    • 9 0

  • logika

    Wg projektu to miało powstać 4 lub 5 okrętów typu Gawron za koszt jaki wybudowano Ślązaka - To jest okręt na licencji niemieckiej i zapewne na Zachodzie szybciej i taniej by powstało te 5 sztuk.

    • 12 0

  • niech elektryka Wałęsę zatrudnia będzie szybciej, a nawet jego syna Jarka to już do kwadratu

    • 3 7

  • 17 lat wstydu!

    To jakiś smutny żart.

    • 10 0

  • Eh...

    Dlaczego nie ma nic o wyposażeniu tego okrętu..bo go nie ma. Goły i wesoły bez uzbrojenia i elektroniki ale odebrany. Czysta propaganda

    • 12 0

  • (1)

    Kolejny mega sukces pisuarów. Okręt patrolowy haha haha. Będą nim patrolować dobrą zmianę

    • 12 2

    • Będzie ganiał kutry z dorszem

      Aż po Bornholm. On ma napęd elektryczny czy węglowy, panie ministru?

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane