stat

Urząd Morski zmodernizuje tor wodny do Portu Północnego

Planowany termin zakończenia modernizacji toru podejściowego do Portu Północnego przewidziano na koniec kwietnia 2020 roku.
Planowany termin zakończenia modernizacji toru podejściowego do Portu Północnego przewidziano na koniec kwietnia 2020 roku. fot. materiały prasowe

Szerszy i głębszy tor wodny, nowe oznakowanie nawigacyjne - Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na unijne dofinansowanie projektu "Modernizacja toru wodnego do Portu Północnego w Gdańsku". Inwestycja umożliwi dwukierunkową żeglugę jednostek oraz zapewni bezpieczeństwo statkom wpływającym i wypływającym z Portu Gdańsk.



Całkowite koszty inwestycji, prowadzonych w ramach projektu "Modernizacja toru wodnego do Portu Północnego w Gdańsku", mają wynieść 161 milionów złotych. Unijne dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko pokryje około 85 proc. kosztów projektu i wyniesie prawie 137 mln zł. Celem inwestycji jest rozwój transportu wodnego i większa konkurencyjność Portu Gdańsk. Planowany termin zakończenia modernizacji to koniec kwietnia 2020 roku.

Czytaj też: Gdański port za 22 mln zł pogłębi akwen manewrowy

Tor podejściowy do Portu Północnego.
Tor podejściowy do Portu Północnego. fot. materiały prasowe

Co się zmieni w porcie w Gdańsku



Projekt pozwoli zmodernizować całą długość toru wodnego zlokalizowanego na Zatoce Gdańskiej w rejonie Portu Północnego (część Portu Morskiego w Gdańsku).

W ramach inwestycji zaplanowano:


  1. powiększenie szerokości toru w dnie

  2. zwiększenie jego głębokości technicznej.

Po wykonaniu robót zaktualizowane zostanie ustawienie oznakowania nawigacyjnego poprzez modernizację sześciu znaków i zakup siedmiu nowych znaków przegubowych.

Nastąpi powiększenie całkowitej długości toru do około 6420 m, szerokości na dnie do 600 m (obecnie 350 m) oraz głębokości toru do 18 m (obecnie 17 m). Dzięki temu możliwa będzie bezpieczna obsługa w Porcie Północnym większych statków (zbiornikowce 355 x 60 x 15 m oraz kontenerowce 400 x 60 x 15 m).

Inwestycja przede wszystkim umożliwi dwukierunkową żeglugę jednostek oraz zapewni bezpieczeństwo statkom wpływającym do i wypływającym z Portu Gdańsk.

Czytaj też: Zobacz, jak się zmienia Port Wewnętrzny

- Według strategii rozwoju Portu Gdańsk, w 2027 roku port będzie należał do grona najnowocześniejszych portów w Europie. Inwestycja, na którą dzisiaj podpisywana jest umowa o dofinansowanie unijne, jest jednym z etapów we wdrażaniu założeń tej strategii - podkreślił Przemysław Gorgol,  p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
W kolejnych latach przewidziano modernizację obrotnic.
W kolejnych latach przewidziano modernizację obrotnic. fot. materiały prasowe

Pogłębienie toru zgodne ze strategią rozwoju portu w Gdańsku



W 2014 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA zakończył opracowywanie "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do 2027 roku", będącej dokumentem w pełni kompatybilnym z europejskimi oraz krajowymi strategiami dotyczącymi transportu i portów morskich.

W tym dokumencie zaznaczono, że do najważniejszych inwestycji, które realizowane będą w Porcie Gdańsk w najbliższych latach, zaliczyć trzeba właśnie rozwój infrastruktury dostępowej do portu od strony wody, który obejmować będzie poszerzenie dotychczasowego toru wodnego w tej części portu.

To jednak nie koniec: w kolejnych fazach przewidziano też budowę nowych falochronów i obrotnic, które pozwolą sprostać przewidywanemu na kolejne lata wzmożonemu ruchowi statków.
Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (35)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane