• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uwolnieni od VAT. Minister przedstawił założenia do ustawy stoczniowej

Wioletta Kakowska-Mehring
1 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Z nowych rozwiązań dotyczących VAT będą mogły skorzystać tylko stocznie produkcyjne, które budują w pełni wyposażone statki. Nie dotyczy to budowy np. samych kadłubów. Z nowych rozwiązań dotyczących VAT będą mogły skorzystać tylko stocznie produkcyjne, które budują w pełni wyposażone statki. Nie dotyczy to budowy np. samych kadłubów.

Uwolnienie stoczni budujących statki od VAT-u w procesie produkcji, uruchomienie całego łańcucha polskich dostawców - to główne założenia do ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej nad którą pracuje resort gospodarki morskiej.



Założenia do projektu przedstawił przedstawicielom sektora stoczniowego na spotkaniu w Gdańskim Klubie Biznesu, Paweł Brzezicki, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

- Stocznie są zwolnione z podatku VAT w momencie sprzedaży statku. Chodzi nam o to, żeby stocznie mogły kupować wyposażenie statków od firm polskich nie płacąc podatku VAT, który później i tak jest im zwracany. Chodzi więc o uwolnienie około jednej czwartej wartości statku w kapitale obrotowym - tłumaczył Paweł Brzezicki. - Założeniem ustawy jest więc uzyskanie przedmiotowego i podmiotowego zwolnienia od płatności VAT dla stoczni.
Jak wyjaśnił minister Brzezicki, z takiego rozwiązania będą mogły skorzystać tylko stocznie produkcyjne, które budują w pełni wyposażone statki. Nie dotyczy to budowy np. samych kadłubów.

Przedstawiciele sektora stoczniowego uczestniczący w spotkaniu zaproponowali jednak włączenie także dużych remontów, czyli modernizacji i przebudów, które często są kosztowne, wymagające i czasochłonne tak jak budowy nowych jednostek. Minister wyraził zainteresowanie takim rozwiązaniem.

- Celem tej ustawy jest wzmocnienie produkcji stoczniowej poprzez uruchomienie całego łańcucha dostawców, czyli wszystkich przemysłów w Polsce które mogą produkować dla przemysłu okrętowego. Oznacza to wszystkie przemysły ciężkie i przemysły maszynowe - dodał minister.
Ustawa może umożliwić też przedsiębiorstwu wybór na trzy lata czy chce płacić podatek dochodowy od osób prawnych CIT czy zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. Wiceminister podał, że założenia ustawy przewidują też możliwość tworzenia specjalnych podstref ekonomicznych oraz wsparcia dla szkolnictwa zawodowego. Brzezicki zaznaczył, że przemysły ciężkie i maszynowe, w tym stocznie mają być również stymulowane przez zamówienia dla przemysłu zbrojeniowego. Jak podkreślił w tej materii szansę mają zarówno stocznie państwowe, jak i prywatne, a kryterium równego traktowania podmiotów jest cena.

Zebrani mieli obawy, czy rozwiązania proponowane w ustawie zostaną zaakceptowane przez Komisję Europejską, czy nie zostaną potraktowane jak pomoc publiczna. Według ministra, nie ma takiego zagrożenia, choć analizowane są różne warianty.

- To bardzo korzystne rozwiązanie, które poprawiłoby płynność finansową i koszt zaangażowania pieniądza - powiedział Jan Zarębski, prezes Gdańskiego Klubu Biznesu.
- To ostatnio pierwszy projekt w duchu gospodarki rynkowej. Przez ostatnie dwa lata polityka w tej materii była nakierowana na gospodarkę socjalistyczną - powiedział z kolei Piotr Soyka, prezes Remontowa Holding.

Miejsca

Opinie (73) 1 zablokowana

  • KE będzie przeciw.

    Bo to uderzy w niemieckie stocznie. Jedynym rozwiązaniem jest podciągnięcie pod tą zasadę innych 100% eksporterów bez względu na branżę. Wówczas KE miałaby problem, żeby to uwalić.

    • 6 3

  • a może Vatem obłożyć Rydzyka

    swego czasu zbierał kasę na ratowanie stoczni, zbierał aż uzbierał a stocznia jak to stocznia na równi pochyłej. Czy Rydzyk rozliczył się z tej kasy?

    • 18 5

  • Rząd "łatka"

    Łatka tam, łatka tu, załatamy jeszcze mu...

    • 5 1

  • to samo w imporcie powinni zrobić

    w portach niemieckich VAT płaci się po sprzedaży importowanego towaru, a u nas po miesiącu. Dlatego wiele firm woli ciągnąć towar przez porty niemieckie, a nasze porty tracą.

    • 4 1

  • (1)

    ale w ustawie o VAT jest już zapis, że dostawy części do statków są objęte stawką VAT 0%, skąd zatem nagle takie halo?

    • 11 0

    • skandal !

      Dlaczego ja kupując czesc do samochodu płace vat 23% a ktos inny do statku 0%
      Normalnie to skandal ! Dlaczego wszyscy nie jestesmy równi wobec prawa i konstytucji ?

      • 4 1

  • (2)

    Brawo

    "Kiedy przygotowywałem jeden z programów telewizyjnych, potrzebny mi był komentarz niemieckich korespondentów akredytowanych w Polsce. Wykonałem szereg telefonów i uwagę moją zwróciła pewna prawidłowość. Niezależenie od tego, czy byli to dziennikarze telewizyjni, radiowi, czy reprezentowali prasę, wszyscy mieli telefony komórkowe zarejestrowane w sieci niemieckiego operatora działającego w Polsce. Po jakimś czasie spotkałem znajomego prawnika, który, okazało się, pracuje właśnie dla tej sieci. Kiedy podzieliłem się z nim tym spostrzeżeniem, odparł, że to całkiem naturalne. Tak samo jak to, że wszystkie samochody służbowe, z których korzystają pracownicy tej niemieckiej sieci, to volkswageny. Drobny szczegół, a jakże wymowny. W sferze deklaracji słyszymy: otwartość, wspólnota, europejskie wartości, ale gdy w grę wchodzą pieniądze, liczy się narodowy interes.

    http://m.niezalezna.pl/75634-pola-czyli-czas-na-patriotyzm-gospodarczy"

    • 7 3

    • I bardzo dobrze a jakimi samochodami mieli wg ciebie jezdzic ? Maluchami czy Polonezami ?

      Maluchami czy Polonezami ?
      VW to przyzwita marka.
      Wlałbyś jeżdzić Ładą ? to prosze droga wolna

      A kto zarabia na sprzedazy niemieckich samochodow polakom vat 23% i akcyza nawet 18,6% (polska to jedyny kraj w UE ktory ma akcyze na samochody) - tego już zapomnieli napisac kto ten haracz zabiera ? I jak bardzo te samochody sa opodatkowane w PL.

      • 3 1

    • Bo na tym polega patriotyzm,

      a nie na skladaniu kwiatow pod pomnikami roznych upadlych spraw.

      • 2 1

  • specjalne podstrefy ekonomiczne....

    ... inaczej traktowany kadłub częściowo wyposażony, inaczej statek " pod klucz" ... państwowy holding złożony z marsa, SMW i reaktywowanej stoczni szczecińskiej produkujący okręty podwodne... przecież to jest jakiś odjazd zupełny...

    • 2 3

  • VAT

    Sprytne przedsięwzięcie najbogatszego z Holdingu .
    Będzie jeszcze większa dywidenda do kieszeni .
    Północna zdechła , ale jeszcze żyje Remontowa .

    • 23 0

  • Liczy sie polski interes narodowy, i cieszy to ze jest nareszcie rząd który to rozumie. (1)

    1. Interes stoczni = interes stoczniowców = interes Polski

    2. Mam nadzieje ze skarżypyty z PO nie polecą do swoich niemieckich mocodawców ze skargą na nowe projekty rządowe.

    • 7 18

    • Smutne ze tyle minusów
      Państwo kolonialne
      Zdrajcy czy możecie wyjechać i nie przeszkadzać?

      • 0 0

  • jak to będzie W PRAKTYCE...

    W ŁAŃCUCHU DOSTAW "okrętowych" polski dostawca ma także być zwolniony z VAT''.... a jeżeli dostawca (firma) jest własnością np. Norwega (Norweg jest podany jako przykład "losowo" :-) ) a firma zarejstrowana jest w Polcse :-) :-)

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane