stat

Vistal zakłada spółki w Brazylii i Szwecji. Myśli o rynku niemieckim

Grupa Vistal rozpoczęła działalność 23 lata temu, obecnie tworzy ją łącznie 11 spółek specjalizujących się w poszczególnych segmentach działalności w zakresie wytwarzania konstrukcji stalowych. Na zdjęciu załadunek części nóg tzw. "spud can", dla jednostki przeznaczonej do transportu i montażu fundamentów farm wiatrowych i turbin wiatrowych
Grupa Vistal rozpoczęła działalność 23 lata temu, obecnie tworzy ją łącznie 11 spółek specjalizujących się w poszczególnych segmentach działalności w zakresie wytwarzania konstrukcji stalowych. Na zdjęciu załadunek części nóg tzw. "spud can", dla jednostki przeznaczonej do transportu i montażu fundamentów farm wiatrowych i turbin wiatrowych źródło: Vistal

Nowe spółki w Brazylii i Szwecji planuje w najbliższych miesiącach utworzyć gdyński Vistal. Giełdowa spółka z branży wielkogabarytowych, specjalistycznych konstrukcji stalowych interesuje się także rynkiem niemieckim w związku z programem inwestycyjnym prowadzonym przez Deutsche Bahn.


Budowa hali na Nabrzeżu Indyjskim w Gdyni była pierwszym i najważniejszym etapem inwestycji Grupy Vistal o łącznej wartości 102 mln zł,

Budowa hali na Nabrzeżu Indyjskim w Gdyni była pierwszym i najważniejszym etapem inwestycji Grupy Vistal o łącznej wartości 102 mln zł,


Już w najbliższych miesiącach zarząd Vistalu podejmie decyzję o formie zaangażowania na rynku brazylijskim. - Obecnie rozmawiamy z konkretnymi partnerami o ewentualnych możliwościach współpracy - mówi Ryszard Matyka, prezes zarządu Vistal Gdynia SA. - Widzimy, że na tym rynku jest zapotrzebowanie na dostawy i usługi w branży marine-offshore, ale brakuje doświadczonej kadry i technologii. Vistal posiada potencjał techniczny i umiejętności umożliwiające realizację wspólnych projektów na tym rynku.

Ameryka Południowa to nie jedyny rynek, którym interesuje się Vistal. Spółka chce się silnie rozwijać także na rynkach europejskich. - Na początku przyszłego roku utworzymy także spółkę zależną Vistal AB na rynku szwedzkim, z siedzibą w Goteborgu. Pozwoli nam to być bliżej rynków skandynawskich i zwiększy rozpoznawalność marki Vistal na tych rynkach, pomoże zwiększać sprzedaż - dodaje Matyka. - Interesujemy się także rynkiem niemieckim, na który dostarczaliśmy już część naszych projektów. Obecnie rynek ten interesuje nas szczególnie, w związku z programem Deutsche Bahn, w ramach którego w latach 2015-2019 prowadzone będą remonty 875 mostów oraz pozostałej infrastruktury kolejowej.
Struktura Grupy Kapitałowej Vistal.
Struktura Grupy Kapitałowej Vistal. mat.prasowe

Deutsche Bahn realizuje obecnie program remontowy dotyczący mostów oraz pozostałej infrastruktury kolejowej w kwocie 28 mld euro. Natomiast W Skandynawii spółka Vistal realizuje prace już od 2009 roku. Ma na swoim koncie ponad 20 obiektów mostowych i konstrukcje ponad 40 projektów przemysłowych i hydrotechnicznych.

Grupa Vistal wypracowała po trzech kwartałach 2014 roku dobre wyniki finansowe. Przychody ze sprzedaży Grupy w tym okresie wzrosły o blisko 10 proc. do 226,6 mln zł w porównaniu do 206,4 mln zł wypracowanych w okresie trzech kwartałów 2013 roku. EBIT wyniósł 18,4 mln zł wobec 20,4 mln zł rok wcześniej, z kolei EBITDA była zbliżona do ubiegłorocznego wyniku i wyniosła 28 mln zł wobec 28,3 mln zł po trzech kwartałach 2013 r. Zysk netto Grupy po trzech kwartałach 2014 r. osiągnął poziom 9,4 mln zł w porównaniu do 9,8 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Portfel zamówień Grupy na rok 2014 i lata następne obejmuje umowy o wartości 217 mln zł. Dodatkowo Grupa jest w finalnej fazie negocjacji kontraktów o łącznej wartości 161 mln zł.

Na początku 2014 roku ruszyła produkcja w nowej hali Vistalu w Gdyni. Budynek o łącznej powierzchni ponad 12 tys. m kw. to jeden z największych tego typu obiektów w rejonie Morza Bałtyckiego. Hala ma 212 m długości, 62 m szerokości i 34 m wysokości, co umożliwia realizację najbardziej złożonych, wielkogabarytowych konstrukcji stalowych.
Co utrudnia firmom wejście na zagraniczne rynki?

brak doświadczenia dotyczącego rozszerzania działalności firmy na rynki zagraniczne

26%

niewystarczające kwalifikacje pracowników i zarządu

20%

biurokracja

19%

różnice kulturowe

10%

rosnąca konkurencja firm zagranicznych

10%

regulacje prawne

15%

Budowa hali stanowiła pierwszy i najważniejszy etap inwestycji Grupy Vistal o łącznej wartości 102 mln zł. Hala położona jest na Nabrzeżu Indyjskim zobacz na mapie Gdyni, co oznacza możliwość łatwego załadunku (elementów nawet do 8 tys. ton) i transportu morskiego produkowanych przez spółkę konstrukcji.

W trzecim kwartale 2014 roku Grupa zakończyła ostatni etap inwestycji na Nabrzeżu Indyjskim - budowę i wyposażenie zakładu antykorozji. Inwestycja ta umożliwia realizację najbardziej złożonych, wielkogabarytowych konstrukcji głównie dla segmentu marine i offshore, a także konstrukcji stalowych dla zagranicznego segmentu infrastruktury.

- Największa i najważniejsza jak dotąd inwestycja w historii Grupy na Nabrzeżu Indyjskim jest na etapie finalizacji. W czwartym kwartale Grupa osiągnie pełne możliwości produkcyjne wynikające z realizacji programu inwestycji, ale już od początku roku wykonujemy na jej terenie znaczące kontrakty, których realizacja wcześniej nie byłaby możliwa - dodaje Ryszard Matyka.

Łączny koszt zaplanowanych na 2014 rok inwestycji Grupy wynosi 44,5 mln zł, przy czym po trzech kwartałach spółka zrealizowała już inwestycje o wartości 41,4 mln zł.

Grupa Vistal rozpoczęła działalność 23 lata temu i tworzy ją łącznie 11 spółek specjalizujących się w poszczególnych segmentach działalności w zakresie wytwarzania konstrukcji stalowych. Głównym przedmiotem działalności Grupy jest wytwarzanie i montaż stalowych konstrukcji spawanych wszelkiego typu, w tym dla sektora infrastrukturalnego, offshore, budownictwa kubaturowego oraz energetycznego. Grupa oferuje również usługi zabezpieczeń antykorozyjnych, wykonawstwa rurociągów oraz konstrukcje ze stali nierdzewnej i aluminium dla sektora ochrony środowiska. Ponadto w ramach świadczonych usług znajdują się kompleksowe usługi wykonywania powłok antykorozyjnych, w tym cynkowanie.

Zobacz gdyński port widziany z żurawia wieżowego, który pracował na placu budowy przy Nabrzeżu Indyjskim.

Zobacz gdyński port widziany z żurawia wieżowego, który pracował na placu budowy przy Nabrzeżu Indyjskim.

Scalanie łuków wiaduktu nad torami we Wrzeszczu. Za jego montaż odpowiadał gdyński Vistal.

Scalanie łuków wiaduktu nad torami we Wrzeszczu. Za jego montaż odpowiadał gdyński Vistal.

Opinie (5) 2 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...