• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W rafinerii rozpoczęły się prace przy inwestycji wartej 2,3 mld zł

erka
7 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dzięki realizacji Projektu EFRA, wartego 2,3 mld zł, zakład Lotosu w Gdańsku stanie się najnowocześniejszą rafinerią w UE.

Dzięki realizacji Projektu EFRA, wartego 2,3 mld zł, zakład Lotosu w Gdańsku stanie się najnowocześniejszą rafinerią w UE.

W gdańskiej rafinerii ruszyły prace ziemne związane z budową głównych instalacji Projektu EFRA. Rozpoczęto umacnianie gruntu czyli palowanie pod instalację produkcji wodoru oraz prace na terenie budowy kompleksu koksowania, w ramach którego powstaną instalacje opóźnionego koksowania i odsiarczania benzyny. Prowadzone są prace przy budowie budynku elektroenergetycznego oraz estakady pod rurociągi. Przygotowywane są tereny pod zaplecza dla podwykonawców oraz teren pod budowę zbiorników.



Na terenie rafinerii pracuje obecnie ponad stu pracowników z takich polskich firm jak Przembud Gdańsk, P.R.I. Centrum i Lotos Serwis. Wkrótce pracę rozpoczną kolejne polskie spółki: Mostostal Zabrze i Elektromontaż Gdańsk. W szczycie prac przy Projekcie EFRA (w 2017 roku) pracować będzie do 2 tys. pracowników pochodzących w przeważającej większości z polskich firm.

Cały zakres realizacji Projektu EFRA został podzielony na siedem obszarów realizacyjnych, obejmujących 30 obiektów inwestycyjnych. W skład tych siedmiu obszarów wchodzą zarówno przyszłe instalacje, jak i mniejsze obiekty niezbędne dla funkcjonowania całej rafinerii po zakończeniu inwestycji. Teraz prowadzone są zaawansowane prace ziemne przy kompleksie koksowania i instalacji produkcji wodoru. To kluczowe dla całego projektu instalacje. Dzięki realizacji Projektu EFRA Lotos powinien zwiększyć marżę rafineryjną o ok. 2 dolary na baryłkę.

- Ten projekt daje szereg wymiernych i przekładających się na inne obszary korzyści dla polskiej gospodarki. Nie tylko wzmacnia nas, polską rafinerię, na zmiany koniunktury na światowym rynku ropy. Daje bowiem gwarancję elastycznego i efektywnego przerobu. Wprowadza na rynek dodatkowe ilości wysokiej jakości produktów naftowych. Wreszcie wprowadza do rafinerii nowoczesne, innowacyjne rozwiązania technologiczne i organizacyjne, budując potencjał polskiego przemysłu. Te technologie stanowią dla naszych inżynierów swoistą bazę do dalszych innowacyjnych i racjonalizatorskich rozwiązań, z których korzystać będą inne polskie firmy w ramach planu reindustrializacji - mówi Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos.
Rozpoczęte teraz prace budowlane, w zależności od specyfiki danej inwestycji czy zadania, będą prowadzone od kilku tygodni do kilku miesięcy. Cała inwestycja ma być oddana do rozruchu w 2018 roku.

Głównym celem Projektu EFRA jest lepsze zagospodarowanie ciężkiej pozostałości, czyli tej frakcji ropy naftowej, z której obecnie powstaje ciężki olej opałowy. Nowe instalacje Projektu EFRA umożliwią zastąpienie produkcji niskomarżowych produktów większą ilością paliw silnikowych. Dzięki realizacji Projektu EFRA (wartego 2,3 mld zł) zakład Lotosu w Gdańsku stanie się najnowocześniejszą rafinerią w UE. Z produkcji wyeliminowany zostanie niskomarżowy i nieekologiczny ciężki olej opałowy. W jego miejsce Lotos będzie w stanie wyprodukować rocznie nawet 900 tys. ton dodatkowych paliw, głównie oleju napędowego i paliwa lotniczego.
erka

Miejsca

Opinie (63)

  • (7)

    Tonący brzytwy sie chwyta. Kredyt na EFRE wzięła spółka bez długu czyli Lotos Paliwa. Bo reszta społek jest zadłużona po uszy.

    • 9 11

    • chyba asfalt a nie paliwa... (2)

      • 6 0

      • Asfaltu. core business LOTOSU to paliwa (1)

        A L.Asfaty to asfalt i teraz koks.

        Koksu będzie robiony z tego samego co teraz asfalt, więc ma to sens technologiczny.

        • 2 0

        • koksu będzie 30 % a 70% to komponenty paliw

          • 2 0

    • (2)

      No i ? G.L. spłaca kredyt na 10+, więc kredyt na koksowanie wziął L.Asfalt. Bez tych inwestycji trzeba by zamknąć rafinerię tak, jak wiele innych rafinerii w europie zachodniej. Lepiej się zadłużyć i spłacać kredyt niż upaść.

      • 8 0

      • (1)

        Teraz te gamonie z +10 przebudowują platforme ale sukcesu nie ma . Jak przebudują to bedzie najdroższa przebudowa w histori rynku offshore. To jak filmie Miś nie ma dziadowskich oszczędności.

        • 0 1

        • Co ma 10+ wspólnego z przebudową platformy ?

          • 2 0

    • A ja myslalem ze asfalty .

      • 0 0

  • Nic dobrego (1)

    Jeszcze więcej chemicznego syfu. Precz z taką rafinerią.

    • 1 8

    • Sam jesteś syf i tyle

      Sam jesteś syf i tyle

      • 0 0

  • Prawda o Lotosie i tym wspanialym prezesie (5)

    jest taka,ze rekrutuja tylko swoich.Pracuja tam cale rodziny i sitwy.Zaden czlowiek bez znajomosci nie znajdzie tam pracy.Co do wynikow ekononomicznych to tez smiechu warte.Jak w ogole mozna nie zarobic na paliwach? Wszystko zostalo wypracowane przez miliony Polakow za Gierka-kiedy to zainwestowano mase kasy w ta inwestycje plus port.Wiec nie chromolcie o znakomitym prezesie i cudownym managmencie.Jaworski nie typ z mojej bajki-ale nic gorszy nie bedzie.Bo sie nawet nie da.Beda jaja jak ujawni listy zatrudnionych przez ostatnie 10 lat i ich powiazania.

    • 14 15

    • Jak masz takie rewelacje, leć do prokuratury - tam cię wysłuchają, a jak nie wiesz to się nie odzywaj bo tylko plotki rozsiewasz bez pokrycia!

      • 9 7

    • Zwykła zazdrość i tyle

      Sam jesteś syf i tyle, w Lotosie po prostu pracują najlepsi :)

      • 2 5

    • Nie masz pojęcia ani o tej firmie, ani o tym biznesie, ani o sytuacji rafinerii w europie, ani o inwestycjach w tej branży, ani o procesie rekrutacyjnym, ani o warunkach pracy w lotosie. Jedyne co Ci zostało, to wypisywać bzdety pod artykułami na trojmiasto.pl. Rodziny, sitwy, sami swoi...A że w latach 80/90 nikt nie chciał pracować w tym zakładzie i przysyłano byłych więźniów z nakazu pracy, to wiedziałeś ? Jak było do bani, to nie było chętnych, jak zrobiło się lepiej i zakład może wybierać fachowców i ludzi ambitnych, to wtedy krzyk że sitwa i po znajomości. Wszędzie dobrze, gdzie nas nie ma...

      • 11 2

    • łzy kandydata który nie został zatrudniony?

      • 5 1

    • Moje nazwisko jest jedno w firmie

      Zero koligacji, nepotyzmu, przyjęty za wiedzę i doświadczenie. Na pewno jakiś łut szczęścia się liczył, ale proszę nie uogólniać. Takich jak ja znam bardzo dużo osób...

      • 2 0

  • Gdzie te Związki (1)

    Niech związki zajmą się sprawami pracowników zamiast popierać i tak mocnego prezesa. Brak problemów ? No to proszę szanownych związków zająć się bez pardonu obniżaniem płac tylko marynarzom pracujących w grupie Lotos cięcia sięgają 25% płac a spadek dochodów aż o 42% z uwagi na skrócenie czasu pracy z 8 miesięcy do 6-miesięcy. Jakoś prezesom z kieszeni nie ubywa jadą po głowach tylko jednej grupy zawodowej. Związki gdzie jesteście?
    Kajtek

    • 5 2

    • Związki zawodowe w rafinerii sa mocne ale w gębie . Nikt nie wstawił sie za związkami w Petrobalticu kiedy protestowały przeciwko przeniesieniu holowników pod tania banderę do rajów podatkowych jakim jest tani rejestr. Nawet sam poseł Aziewicz wychwalał ten krok mówiąc ze cały swiat tak robi. Widać kto u kogo siedzi w kieszeni.

      • 0 1

  • Ja kiedyś też pracowałem na terenie rafinerii Miałem trzy krotnie większą pensje niż pracownicy jej Nasza spółka do dziś jest

    • 4 1

  • Olechnowicz bye bye

    wujek cie wysiudał tak dla informacji

    • 2 3

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane