• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wakacje 2024. Jak za granicę, to gdzie i za ile?

VIK
22 czerwca 2024, godz. 11:00 
Opinie (124)

Ponad połowa Polaków w wieku 20-65 lat, którzy w 2024 r. planują zagraniczny wyjazd turystyczny na minimum 7 dni i/lub typu city break, będzie podróżować za granicę przynajmniej raz, choć nie brakuje i takich, którzy wyjadą dwa lub więcej razy - wynika z ogólnopolskich badań zleconych przez Wakacje.pl. A dokąd się wybierzemy? - klienci biur podróży znów stawiają na Turcję, Grecję i Egipt.

 

Czy w tym roku wybierasz się na wakacje za granicę?

Jak wynika z danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, w zeszłym roku zagraniczne wojaże wykupiło u nich ponad 5 mln Polaków. Na ten sezon touroperatorzy przygotowali programy o 20-25 proc. większe niż przed rokiem, a zatem to lato może być jeszcze lepsze niż ubiegłoroczne.

O tym, że popyt na zagraniczne podróże utrzymuje się na wysokim poziomie, świadczą nie tylko zbiorcze dane sprzedażowe dla rynku turystyki zorganizowanej, ale też wyniki badań konsumenckich. Z tych zleconych przez Wakacje.pl, zrealizowanych przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinia, wynika, że ponad połowa Polaków w wieku 20-65 lat, planujących w 2024 r. zagraniczny wyjazd trwający co najmniej 7 dni i/lub city break, wybierze się w świat co najmniej raz. 33 proc. deklaruje przynajmniej dwie podróże, a 10 proc. twierdzi, że będą to minimum 3 wyjazdy. 


Ze wspomnianego badania wynika, że spośród osób planujących wyjazd z biurem podróży (42 proc.), 41 proc. już go wykupiło. Największy odsetek badanych (45 proc.) zamawia zagraniczne wycieczki na 1-3 miesięcy przed podróżą, 23 proc. na 4-6 miesięcy wcześniej, a 20 proc. korzysta z ofert last minute. Wyjazdy z większym wyprzedzeniem - ponad pół roku, wcześniej kupuje natomiast 11 proc. respondentów.  


- Przedsprzedaż na Lato 2024 wystartowała w zeszłym roku wcześniej niż zazwyczaj, a wielu Polaków zareagowało na ten ruch biur podróży pozytywnie i wykupiło wyjazd z dużym wyprzedzeniem. Gros osób miało z pewnością w pamięci, że w sezonie 2023 ceny rosły wraz ze zbliżającym się terminem wylotu, jednocześnie mocno spadała dostępność miejsc, szczególnie w najbardziej pożądanych terminach, kierunkach i hotelach - mówi Dominik Miłowski, wiceprezes produktu w Wakacje.pl.

Tegoroczne lato znów będzie należało do Turcji. Kraj ten, podobnie jak w ostatnich dwóch latach, jest numerem jeden w rankingach najpopularniejszych kierunków wybieranych przez klientów biur podróży. Na drugim miejscu ponownie pojawia się Grecja, na trzecim Egipt. Pierwszą piątkę uzupełniają Tunezja i Hiszpania. 


Większość rezerwacji założonych od początku sprzedaży oferty Lato 2024 do pierwszego tygodnia czerwca przypadała na lipiec (prawie 37 proc.), na drugim miejscu znalazł się sierpień (prawie 28 proc.), na trzecim wrzesień (prawie 20 proc.), a na czwartym czerwiec (niecałe 16 proc.). Na miejscu klienci spędzą najczęściej siedem dni (68,3 proc.), drugie pod względem popularności okazują się pobyty trwające 8-13 dni (22,7 proc.), trzecie do sześciu dni (4,4 proc.), czwarte obejmujące 14 dni (4,3 proc.), a piąte powyżej 15 dni (0,3 proc.).  


Wakacje to ważny moment w roku dla wielu Polaków, dlatego wybierając ofertę, klienci nie kierują się najniższą ceną, zwracają natomiast uwagę na stosunek ceny do jakości. Stąd średnia wartość rezerwacji jest wyższa, niż wynikałoby to z trendów cenowych - w tym roku w przedsprzedaży można było znaleźć wyjazdy o kilka-kilkanaście procent tańsze niż przed rokiem. 


Lotniska lokalne w Polsce mocno rozwijają swoją siatkę połączeń. Dotyczy to zarówno lotów regularnych, jak i czarterowych. Najwięcej ofert klienci znajdą z wylotem z Katowic, Warszawy, Poznania, Wrocławia i Gdańska. Właśnie w takiej kolejności układa się ranking portów lotniczych, z których Polacy rozpoczynają wakacyjną podróż. 

Z ogólnopolskich badań zleconych przez Wakacje.pl wynika też, że Polacy wyjeżdżający na zagraniczne wakacje chętnie dokupują usługi dodatkowe. Wśród najczęściej wymienianych znalazły się dodatkowe ubezpieczenie podróżne (49 proc. wskazań), wycieczki fakultatywne (42 proc.), wynajem samochodu i parking przy lotnisku (po 30 proc.).  
VIK

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (124)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży komunikacji elektronicznej w Polsce i Europie. Założona w 1988 r. firma VECTOR jest europejskim dostawcą rozwiązań dla dynamicznie rozwijającej się branży telekomunikacyjnej, oferuje zaawansowane systemy wykorzystywane w sieciach stacjonarnych i mobilnych. Firma specjalizuje się w integracji oraz produkcji rozwiązań, które pozwalają operatorom sieci świadczyć usługi multimedialne, takie jak telewizja...

Najczęściej czytane