• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrolowiec za 100 mln zł prawdopodobnie zbudują Francuzi

Szymon Zięba
8 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu.
  • W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu.

Wszystko wskazuje na to, że warty ponad 100 mln złotych patrolowiec dla pograniczników z Gdańska powstanie we Francji. W przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyli przedstawiciele stoczni z Boulogne sur Mer, która przebiła propozycję złożoną przez PGZ Stocznię Wojenną w Gdyni.



Podobne inwestycje powinny być:

Przypomnijmy, o tym, że pogranicznicy ogłosili dofinansowany na ponad 100 mln zł przetarg na dostawę nowej, pełnomorskiej jednostki patrolowej, informowaliśmy w sierpniu zeszłego roku.

Po raz pierwszy w 28-letniej historii Morskiego Oddziału Straży Granicznej pojawiła się tym samym realna szansa finansowa na realizację tego projektu - dotąd za każdym razem przeszkodą był brak pieniędzy w budżecie państwa.

Jak poinformował branżowy portal Zespół Badań i Analiz Militarnych - francuska stocznia Socarenam z Boulogne sur Mer złożyła w przetargu korzystniejszą ofertę od tej zaproponowanej przez PGZ Stocznię Wojenna Sp. z o.o.

- W każdym z trzech kryteriów oferta francuska była lepsza (uzyskała łącznie 100 proc. punktów możliwych do zdobycia) - wskazują autorzy publikacji, którzy przewidują, że podpisanie umowy może nastąpić jeszcze w maju.

Nawet dwa tygodnie na pełnym morzu



Zgodnie z informacjami zawartymi w przetargu zamówiona jednostka będzie długa na 60-66 m i szeroka na 9,5-10,5 m. Jej wyporność określono na 900-1000 t, a zanurzenie na ok. 3,5 m. Będzie także szybka. Konstrukcja napędu pozwoli rozwinąć jej prędkość na poziomie minimum 21 węzłów. Z kolei ekonomiczna prędkość patrolowa określona została na 7-11 węzłów.

Z dwudziestoosobową załogą oraz możliwością zaokrętowania 14 dodatkowych osób (10 osób grupy operacyjnej i czterech inspektorów) na pełnym morzu będzie mogła przebywać nawet 14 dni.

- Po zakończeniu ewentualnego postępowania odwoławczego lub upływie terminu do jego wniesienia zamówienie zostanie poddane obligatoryjnej kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - mówi Andrzej Juźwiak z MOSG w Gdańsku. - Projekt został dofinansowany z Programu Krajowego Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego 2014-2020.

Dwie jednostki starsze niż Straż Graniczna



W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu. Choć obie jednostki przechodziły kapitalny remont połączony z ich modernizacją, to jednak ich historia jest dłuższa niż MOSG.

Tak prezentuje się zmodernizowany patrolowiec na służbie w MOSG.


Wielkość jednostek pełnomorskich obecnie wykorzystywanych przez pograniczników oraz ich założenia konstrukcyjne pozwalają im operować tylko na Bałtyku. Nowy patrolowiec został zaprojektowany tak, by mógł wspierać działania w ochronie zewnętrznej granicy Unii Europejskiej także na Morzu Śródziemnym.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Wezwać Macierewicza i unieważnić. P.S. Black Hawki już lecą. W jego mokrym śnie.

    • 18 2

    • W otoczeniu tysięcy dronow. (1)

      A dołem milion elektrycznych aut.

      • 5 0

      • Opinia do wyróżnienia!! :-)))

        • 0 0

  • (1)

    Niedobrze.....

    • 1 0

    • Komu?

      • 0 0

  • (1)

    W tej żałosnej patoformacji nie ma nawet ludzi z uprawnieniami na taką jednostkę, nie mówiąc o tym że ten postkomunistyczny beton i miernoty na stanowiskach kierowniczych nie mają bladego pojęcia o eksploatacji takich urządzeń, o wysyłaniu na obce wody nie wspominając

    • 6 2

    • Jan

      Kolega z kdsg?? Bo jak czytam to tylko się uśmiecham na tę prawdę objawiają...

      • 1 1

  • We Francji? A stępka rdzewieje

    • 4 1

  • Wycena (1)

    Niestety tak się kończy jak wyceny w dziale kontraktacji robią ludzie albo młodzi których jedyne doświadczenie to stanowisko po znajomości w stoczni i znają się tyle co cyganka na parkingu z przewidywania przyszłości, albo ludzie którzy spędzili całe życie tylko w stoczni marynarki wojennej i bazują na jakimś swoim patologicznym doświadczeniu. Odrębna sprawa to dodawanie z czapy godzin i kwot bez wytłumaczenia, albo dodawania do roboczogodziny pracownika z wydziałów kosztów zarządu PGZ. Patologia to mało powiedziane. W tym układzie można jasno stwierdzić że stocznia wojenna czy jakby się nie nazywała ma przed sobą trudną przyszłość po rezygnacji z modernizacji Orkanów, zawieszenia projektu Ratownik, przegrania patrolowca dla MOSG, a jej sąsiad Nauta myślę że można już nekrolog wystawić. Smutne to, aczkolwiek może w końcu ktoś się obudzi w stoczniach i dojdzie do wniosku że lepiej żeby ludzie robili nabywali doświadczenia niż stali bez żadnych kontraktów.. ponieważ nowe możliwości zwiększają potencjał, a postój cofa stocznie jeszcze bardziej. I myślę że grabarz tego nie zrozumie bo ebitda jest ważniejszy..

    • 15 0

    • Jaki grabarz kolego

      Przecież państwo poratuje. Państwo czyli ... my ...

      • 1 2

  • I to jest najlepsze podsumowanie wartości tzw. narodowego tzw. przemysłu okrętowego.. (1)

    Jak by Polska miała kopalnie złota, to w ekonomii PiS trzeba byłoby do niej grubo dopłacać. Takich mamy władców. Dobre chociaż, że tym razem nie musimy za to zapłacić...

    • 15 3

    • Do Vistalu

      też dopłacamy...

      • 1 1

  • Heniek Borowy (2)

    Wszystko ładnie pięknie tylko dlaczego nie budują tego Polacy..nie miało być tak ,że będziemy promy budować ,stocznie ruszą?? Druga sprawa to gdzie SG znajdzie personel na taką jednostkę.?? W tym kdsg to od komendanta do szeregowego funkcjusze nikt nie ma pojęcia o pływaniu...Tam ludzi się nie szkoli do takich zadań,tam nawet nie ma szans na kurs angielskiego....to będzie kabaret jak ktoś tym popłynie dalej jak na Bałtyk.

    • 3 1

    • Oj tam, oj tam, z "biletem" z oliwskiej i mundurem kupionym za własną kasę podbiją świat ;-)

      • 2 1

    • MOSG ...oddział urojonych fantazji.

      • 2 1

  • To jest skandal, że nie został zamówiony w (2)

    Polskiej stoczni, nawet prywatnej. Nawet droższej niż francuska !

    • 2 6

    • Zla unija placi, to i wymaga uczciwego przetargu. A uczicwego przetargu polski panstwowy podmiot wygrac nie potrafi.

      Tak bylo nawet ze smiesznymi autobusami dla wojska. Caly przetarg wymyslony tylko po to, zeby trupa Jelcza reanimowac, a i tak sie nie udalo pisowskim specjalistom. Za to karuzela na stolkach w spolkach SP trwa w najlepsze, bo przeciez motto PiS to teraz k. my.

      • 6 0

    • Skandal, to by był...

      jakby SW to dostała. Prezes po kulu, mistrz zarządzania. Niedługo pewnie odda stocznie pod opiekę matki boskiej, jak niedawno Kościelniak Energę, która przejdzie pod skrzydła Orlenu i nieomylgeo obajtasa.

      • 0 0

  • We francuskiej stoczni tez zatrudniają Ukraińców za 400 euro miesięcznie?

    • 4 1

  • 31 lat tak rządzą że niem komu bronić polskiego morza i wybrzeża / Balcerowicz

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane