- 1 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (146 opinii)
- 2 Bon energetyczny nawet 1,2 tys. zł dopłaty (251 opinii)
- 3 Wstydliwy ranking. Pomorze drugie od końca (61 opinii)
- 4 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (251 opinii)
- 5 Sprawdź, czy zarabiasz przeciętną krajową (181 opinii)
- 6 Po 30 latach idzie na "żyletki". Zbożowy czeka na zmiany (49 opinii)
Patrolowiec za 100 mln zł prawdopodobnie zbudują Francuzi
Wszystko wskazuje na to, że warty ponad 100 mln złotych patrolowiec dla pograniczników z Gdańska powstanie we Francji. W przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyli przedstawiciele stoczni z Boulogne sur Mer, która przebiła propozycję złożoną przez PGZ Stocznię Wojenną w Gdyni.
Po raz pierwszy w 28-letniej historii Morskiego Oddziału Straży Granicznej pojawiła się tym samym realna szansa finansowa na realizację tego projektu - dotąd za każdym razem przeszkodą był brak pieniędzy w budżecie państwa.
Jak poinformował branżowy portal Zespół Badań i Analiz Militarnych - francuska stocznia Socarenam z Boulogne sur Mer złożyła w przetargu korzystniejszą ofertę od tej zaproponowanej przez PGZ Stocznię Wojenna Sp. z o.o.
- W każdym z trzech kryteriów oferta francuska była lepsza (uzyskała łącznie 100 proc. punktów możliwych do zdobycia) - wskazują autorzy publikacji, którzy przewidują, że podpisanie umowy może nastąpić jeszcze w maju.
Nawet dwa tygodnie na pełnym morzu
Zgodnie z informacjami zawartymi w przetargu zamówiona jednostka będzie długa na 60-66 m i szeroka na 9,5-10,5 m. Jej wyporność określono na 900-1000 t, a zanurzenie na ok. 3,5 m. Będzie także szybka. Konstrukcja napędu pozwoli rozwinąć jej prędkość na poziomie minimum 21 węzłów. Z kolei ekonomiczna prędkość patrolowa określona została na 7-11 węzłów.
Z dwudziestoosobową załogą oraz możliwością zaokrętowania 14 dodatkowych osób (10 osób grupy operacyjnej i czterech inspektorów) na pełnym morzu będzie mogła przebywać nawet 14 dni.
- Po zakończeniu ewentualnego postępowania odwoławczego lub upływie terminu do jego wniesienia zamówienie zostanie poddane obligatoryjnej kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - mówi Andrzej Juźwiak z MOSG w Gdańsku. - Projekt został dofinansowany z Programu Krajowego Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego 2014-2020.
Dwie jednostki starsze niż Straż Graniczna
W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu. Choć obie jednostki przechodziły kapitalny remont połączony z ich modernizacją, to jednak ich historia jest dłuższa niż MOSG.
Tak prezentuje się zmodernizowany patrolowiec na służbie w MOSG.
Wielkość jednostek pełnomorskich obecnie wykorzystywanych przez pograniczników oraz ich założenia konstrukcyjne pozwalają im operować tylko na Bałtyku. Nowy patrolowiec został zaprojektowany tak, by mógł wspierać działania w ochronie zewnętrznej granicy Unii Europejskiej także na Morzu Śródziemnym.
Miejsca
Opinie (269) ponad 10 zablokowanych
-
2020-05-08 18:21
Francuzi zarobia
A my i tak to sami zbudujemy bo tam pracuja polacy.
- 7 1
-
2020-05-08 19:24
Zamiast dac zarobic polskiemu przemyslowi to..... Zenujace!!
Swoja droga SG bedzie lepsza na Bałtyku niz MarWoj :))))))))
- 6 3
-
2020-05-08 19:42
Tylko nie francuskie!!! (2)
- 6 4
-
2020-05-09 12:32
To jak z samochodami (1)
Nie kupuje się tych na 'F'
- 0 0
-
2020-09-02 19:54
Tego włoskiego na F
Też nie?
- 0 0
-
2020-05-08 19:51
Wiemy kto wybuduje okręt patrolowy we Francji
Otóż będzie to stocznia która wcześniej zbudowała Małego Pływaka.
statek projektuje Louis-Philippe Fourchaume - wodowanie będzie jak na filmie...- 4 0
-
2020-05-08 20:24
Za Polskie pieniądze (5)
Mówi się dużo o wspieraniu Polskiej Gospodarki, Polskich Pracodawców gwarantujących miejsca pracy dla polskich pracowników a tu masz babo placek do budowy jednostki za pieniądze polskiego podatnika wybrano stocznię Francuska socarenam. pozostaje pytanie, dlaczego warunki do przetarg były tak ułożone, tj. pełne kredytowanie na warunkach komercyjnych ? Czy to nie było założone z góry, gdyż wszem i wobec wiadomo, że Polskie Stocznie tego kontraktu nie otrzymają bo nikt nie dostanie komercyjnego kredytu na budowę tej jednostki. A jak nie wiadomo o co chodzi to zawsze chodzi o jedno kasiorę. A może ktoś wpuszcza Ministra Kamińskiego na minę, ma służby, które tak istotnej sprawy nie zbadały.
- 5 7
-
2020-05-08 21:08
Przymiotniki piszemy mala litera, slowa takie jak gospodarka i pracodawca tez, dopoki nie sa uzyte w nazwie wlasnej.. (2)
Wspieraj Polske poprzez pielegnowanie jezyka polskiego, bo zadna stocznia, ani gospodarka nie sprawila, ze przetrwalismy jako narod zabory, sprawil to wspolny jezyk.
- 4 0
-
2020-05-09 13:26
Szkoła pod górkę (1)
PUKI co w języku polskim rządzą pewne zasady; zwracasz uwagę komuś sam nie będąc pewnym tego o czym chcesz powiedzieć. Jakie to pissowskie.
- 0 1
-
2020-05-09 20:24
Owszem, rzadza. Ty ich najwyrazniej nie znasz.
- 0 0
-
2020-05-08 22:03
Poliglota nie zrozumiał (1)
Polskiej Gospodarki i Polskich Pracodawców specjalnie napisałem z dużej litery aby wskazać na ważność tych słów.
- 0 6
-
2020-05-09 20:21
To blad ortograficzny, niewazne co chciales, a teraz tylko sie pograzasz.
- 0 0
-
2020-05-08 20:26
Całe szczęście że nie w PGZ.
- 6 5
-
2020-05-08 21:19
Tak właśnie podnoszą polskę z kolan.
Tak to jest, jak stołki w spółkach skarbu państwa obsadza się partyjniakami bez pojęcia a nie fachowcami, którzy mają znajdywać kontrakty i przynosić zysk. Obecna władza chyba już osiągnęła szczyt wsadzania partyjnych miernot na stołki. A kto za to wszystko zapłaci? Suweren.
Swoją drogą jedynka polska stocznia, która mogłaby się tego podjąć to gdańska remontówka - polska ale prywatna.- 10 1
-
2020-05-08 21:21
Biznes
A Francuzi zleca budowe jakiejs spolce z trojmiasta za polowe ceny.
- 6 0
-
2020-05-08 21:38
Obiecanki cacanki a realia w działaniu
Czy kontrakt przewiduje również najniższe koszty eksploatacji oraz remontów przez 30 lat? Słyszeliśmy i czytaliśmy solenne zapewnienia Premiera, Prezydenta i innych Oficieli, że maksymalnie będziemy popierać utrzymanie polskich miejsc pracy w tym polskich stoczni, rozwój polskiej myśli technicznej i inne tego typu zapewnienia. W realu i obecnej sytuacji gospodarczej widzimy ,że zamówienia, których nie puścił by za granicę Prezydent czy Premier USA, Niemiec , Francuz , Anglik w Polsce rozdaje się na prawo i lewo tylko nie firmom w Polsce. Czy brano pod uwabę, że przeglądy, naprawy i każdą śrubkę trzeba będzie kupować za granicą zamiast w Polsce to co się u nas produkuje?
- 4 4
-
2020-05-08 22:48
A po co Straży taki krążownik? (2)
Tu spokojnie duże, szybkie pontony wystarczą, a za taką kasę byłoby ich kilkaset sztuk.
- 5 5
-
2020-05-09 01:32
nooo i kostki szczęścia
- 0 1
-
2020-05-09 12:15
Taka prawda. Zamiast jednego statku, wiele mniejszych.
Szybki, duży morski ponton dogoni każdy statek. I wystarczy jeden ckm + ewentualnie jakaś ręczna wyrzutnia rakiet, by ten statek w razie czego zatrzymać.
I takich pontonów za te 100 melonów mielibyśmy kilkadziesiąt co najmniej.- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.