• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrolowiec za 100 mln zł prawdopodobnie zbudują Francuzi

Szymon Zięba
8 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu.
  • W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu.

Wszystko wskazuje na to, że warty ponad 100 mln złotych patrolowiec dla pograniczników z Gdańska powstanie we Francji. W przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyli przedstawiciele stoczni z Boulogne sur Mer, która przebiła propozycję złożoną przez PGZ Stocznię Wojenną w Gdyni.



Podobne inwestycje powinny być:

Przypomnijmy, o tym, że pogranicznicy ogłosili dofinansowany na ponad 100 mln zł przetarg na dostawę nowej, pełnomorskiej jednostki patrolowej, informowaliśmy w sierpniu zeszłego roku.

Po raz pierwszy w 28-letniej historii Morskiego Oddziału Straży Granicznej pojawiła się tym samym realna szansa finansowa na realizację tego projektu - dotąd za każdym razem przeszkodą był brak pieniędzy w budżecie państwa.

Jak poinformował branżowy portal Zespół Badań i Analiz Militarnych - francuska stocznia Socarenam z Boulogne sur Mer złożyła w przetargu korzystniejszą ofertę od tej zaproponowanej przez PGZ Stocznię Wojenna Sp. z o.o.

- W każdym z trzech kryteriów oferta francuska była lepsza (uzyskała łącznie 100 proc. punktów możliwych do zdobycia) - wskazują autorzy publikacji, którzy przewidują, że podpisanie umowy może nastąpić jeszcze w maju.

Nawet dwa tygodnie na pełnym morzu



Zgodnie z informacjami zawartymi w przetargu zamówiona jednostka będzie długa na 60-66 m i szeroka na 9,5-10,5 m. Jej wyporność określono na 900-1000 t, a zanurzenie na ok. 3,5 m. Będzie także szybka. Konstrukcja napędu pozwoli rozwinąć jej prędkość na poziomie minimum 21 węzłów. Z kolei ekonomiczna prędkość patrolowa określona została na 7-11 węzłów.

Z dwudziestoosobową załogą oraz możliwością zaokrętowania 14 dodatkowych osób (10 osób grupy operacyjnej i czterech inspektorów) na pełnym morzu będzie mogła przebywać nawet 14 dni.

- Po zakończeniu ewentualnego postępowania odwoławczego lub upływie terminu do jego wniesienia zamówienie zostanie poddane obligatoryjnej kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - mówi Andrzej Juźwiak z MOSG w Gdańsku. - Projekt został dofinansowany z Programu Krajowego Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego 2014-2020.

Dwie jednostki starsze niż Straż Graniczna



W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu. Choć obie jednostki przechodziły kapitalny remont połączony z ich modernizacją, to jednak ich historia jest dłuższa niż MOSG.

Tak prezentuje się zmodernizowany patrolowiec na służbie w MOSG.


Wielkość jednostek pełnomorskich obecnie wykorzystywanych przez pograniczników oraz ich założenia konstrukcyjne pozwalają im operować tylko na Bałtyku. Nowy patrolowiec został zaprojektowany tak, by mógł wspierać działania w ochronie zewnętrznej granicy Unii Europejskiej także na Morzu Śródziemnym.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • Francuzi zarobia

    A my i tak to sami zbudujemy bo tam pracuja polacy.

    • 7 1

  • Zamiast dac zarobic polskiemu przemyslowi to..... Zenujace!!

    Swoja droga SG bedzie lepsza na Bałtyku niz MarWoj :))))))))

    • 6 3

  • Tylko nie francuskie!!! (2)

    • 6 4

    • To jak z samochodami (1)

      Nie kupuje się tych na 'F'

      • 0 0

      • Tego włoskiego na F

        Też nie?

        • 0 0

  • Wiemy kto wybuduje okręt patrolowy we Francji

    Otóż będzie to stocznia która wcześniej zbudowała Małego Pływaka.
    statek projektuje Louis-Philippe Fourchaume - wodowanie będzie jak na filmie...

    • 4 0

  • Za Polskie pieniądze (5)

    Mówi się dużo o wspieraniu Polskiej Gospodarki, Polskich Pracodawców gwarantujących miejsca pracy dla polskich pracowników a tu masz babo placek do budowy jednostki za pieniądze polskiego podatnika wybrano stocznię Francuska socarenam. pozostaje pytanie, dlaczego warunki do przetarg były tak ułożone, tj. pełne kredytowanie na warunkach komercyjnych ? Czy to nie było założone z góry, gdyż wszem i wobec wiadomo, że Polskie Stocznie tego kontraktu nie otrzymają bo nikt nie dostanie komercyjnego kredytu na budowę tej jednostki. A jak nie wiadomo o co chodzi to zawsze chodzi o jedno kasiorę. A może ktoś wpuszcza Ministra Kamińskiego na minę, ma służby, które tak istotnej sprawy nie zbadały.

    • 5 7

    • Przymiotniki piszemy mala litera, slowa takie jak gospodarka i pracodawca tez, dopoki nie sa uzyte w nazwie wlasnej.. (2)

      Wspieraj Polske poprzez pielegnowanie jezyka polskiego, bo zadna stocznia, ani gospodarka nie sprawila, ze przetrwalismy jako narod zabory, sprawil to wspolny jezyk.

      • 4 0

      • Szkoła pod górkę (1)

        PUKI co w języku polskim rządzą pewne zasady; zwracasz uwagę komuś sam nie będąc pewnym tego o czym chcesz powiedzieć. Jakie to pissowskie.

        • 0 1

        • Owszem, rzadza. Ty ich najwyrazniej nie znasz.

          • 0 0

    • Poliglota nie zrozumiał (1)

      Polskiej Gospodarki i Polskich Pracodawców specjalnie napisałem z dużej litery aby wskazać na ważność tych słów.

      • 0 6

      • To blad ortograficzny, niewazne co chciales, a teraz tylko sie pograzasz.

        • 0 0

  • Całe szczęście że nie w PGZ.

    • 6 5

  • Tak właśnie podnoszą polskę z kolan.

    Tak to jest, jak stołki w spółkach skarbu państwa obsadza się partyjniakami bez pojęcia a nie fachowcami, którzy mają znajdywać kontrakty i przynosić zysk. Obecna władza chyba już osiągnęła szczyt wsadzania partyjnych miernot na stołki. A kto za to wszystko zapłaci? Suweren.

    Swoją drogą jedynka polska stocznia, która mogłaby się tego podjąć to gdańska remontówka - polska ale prywatna.

    • 10 1

  • Biznes

    A Francuzi zleca budowe jakiejs spolce z trojmiasta za polowe ceny.

    • 6 0

  • Obiecanki cacanki a realia w działaniu

    Czy kontrakt przewiduje również najniższe koszty eksploatacji oraz remontów przez 30 lat? Słyszeliśmy i czytaliśmy solenne zapewnienia Premiera, Prezydenta i innych Oficieli, że maksymalnie będziemy popierać utrzymanie polskich miejsc pracy w tym polskich stoczni, rozwój polskiej myśli technicznej i inne tego typu zapewnienia. W realu i obecnej sytuacji gospodarczej widzimy ,że zamówienia, których nie puścił by za granicę Prezydent czy Premier USA, Niemiec , Francuz , Anglik w Polsce rozdaje się na prawo i lewo tylko nie firmom w Polsce. Czy brano pod uwabę, że przeglądy, naprawy i każdą śrubkę trzeba będzie kupować za granicą zamiast w Polsce to co się u nas produkuje?

    • 4 4

  • A po co Straży taki krążownik? (2)

    Tu spokojnie duże, szybkie pontony wystarczą, a za taką kasę byłoby ich kilkaset sztuk.

    • 5 5

    • nooo i kostki szczęścia

      • 0 1

    • Taka prawda. Zamiast jednego statku, wiele mniejszych.

      Szybki, duży morski ponton dogoni każdy statek. I wystarczy jeden ckm + ewentualnie jakaś ręczna wyrzutnia rakiet, by ten statek w razie czego zatrzymać.
      I takich pontonów za te 100 melonów mielibyśmy kilkadziesiąt co najmniej.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane