stat

Wawel już na Westerplatte

Prom przypłynął do Gdańska dziś, jednak w pierwszy rejs, już z pasażerami wypływa w sobotę 9 maja.


Prom Wawel w barwach Polferries po raz pierwszy wypłynął do gdańskiego portu w ramach stałego połączenia na linii Gdańsk-Nynäshamn w Szwecji. Nowością jest nie tylko prom, ale też miejsce cumowania. Nie jest to już Baza Promowa w Nowym Porcie, a terminal na Westerplatte. W pierwszy rejs na tej linii prom wyruszy w sobotę 9 maja o godz. 18.



Promy marki Polferries należące do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej do tej pory wpływały i wypływały z Nowego Portu z Bazy Promowej na Nabrzeżu Ziółkowskiego zobacz na mapie Gdańska. Od 9 maja ruch promowy został przeniesiony do Terminalu Westerplatte, przy ulicy Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska. Skąd ta zmiana? Prom Wawel, który dotąd obsługiwał linię ze Świnoujścia do Ystad jest większy. Scandinavia ma 146 metrów długości, Wawel ma aż 164 metry. Dlatego trzeba było skorzystać z nowego nabrzeża. Wawel może przewieźć jednorazowo 1000 pasażerów i 78 TIR-ów (Scandinavia zabierała tylko 38).

Czytaj też: Prom Polferries od maja już na Westerplatte

Prom przypłynął do Gdańska dziś, jednak w pierwszy rejs już z pasażerami wypływa w sobotę 9 maja.

Niewątpliwie przeniesienie ruchu promowego wpłynie na odciążenie dróg w Gdańsku. Teraz TIR-y nie będą przedzierać się przez centrum miasta. Terminal Westerplatte to pod wieloma względami lepsza lokalizacja. Realizacja nowych inwestycji, jak budowa Południowej Obwodnicy Gdańska i Trasy Sucharskiego, znacznie ułatwia dotarcie do terminalu. Jego dostępność zwiększy się jeszcze bardziej po otwarciu tuneli pod Martwą Wisłą, co ma się stać w drugiej połowie tego roku.

Nowa lokalizacja ma wiele plusów, ale są i minusy. - Baza w Nowym Porcie była bardzo blisko wejścia do portu. Teraz będzie trochę dalej i będzie trudniej manewrować promem - mówi Witold Kozal, manager Bazy Promowej PŻB. Dziś bez żadnych kłopotów udało się przybić do brzegu.

Terminal Westerplatte to nowoczesny dworzec pasażerski o łącznej powierzchni nieco ponad 2 tys. m kw. z zapleczem administracyjno-biurowym, place manewrowo-składowe o pow. 19,9 tys. m kw. oraz place postojowe o powierzchni 10,7 tys. m kw. Na terenie terminalu jest też magazyn o pow. 8000 m kw., a także układ torowy prowadzący do magazynu oraz przyległej rampy kolejowej (maks. długość składu 170 m) oraz sześć stanowisk do obsługi celnej i granicznej dla pojazdów samochodowych. Przy Nabrzeżu Obrońców Westerplatte mogą być obsługiwane jednostki do 225 metrów długości. Dla porównania dotychczasowa Baza Promowa PŻB na Nabrzeżu Ziółkowskiego pozwala cumować statkom o długości do 175 m.

Terminal promowy na Westerplatte.

Opinie (77) 5 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....