• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wejście do Portu Gdynia zostanie poszerzone o 40 metrów

Wioletta Kakowska-Mehring
19 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Po powiększeniu obrotnicy nr 2 do Gdyni mogły zawijać statki do 370-400 metrów, ale wąskie wejście do portu utrudniało ten proces.
  • Zmodernizowana zostanie tzw. ostroga północna, stanowiąca element wejścia do wewnętrznej części Portu Gdynia.
  • Cap San Juan to największy pod względem pojemności i ładowności statek, jaki zawitał w Porcie Gdynia.
  • Kontenerowiec Charlotte Maersk był najdłuższym statkiem, jaki do tej pory gościł w gdyńskim porcie.
  • Poszerzenie wejścia do portu usprawni operacje odwracania statków.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia przystępuje do przebudowy północnej ostrogi pilotowej. Po realizacji inwestycji do portu będą mogły bezpiecznie wpływać większe statki, ponieważ wejście poszerzy się o 40 m. Projekt zrealizuje firma Doraco.



Przebudowa północnej ostrogi pilotowej to kolejny z etapów w ramach projektu pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych w Porcie Gdynia, którego celem jest umożliwienie zawijania statków o parametrach Baltimax oraz poprawa warunków nawigacyjnych i stanu bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych.

Firmy z branży morskiej w Trójmieście



Już rok temu Zarząd Morskiego Portu Gdynia porozumiał się z Ministerstwem Obrony Narodowej w sprawie poszerzenia wejścia do portu. Resort obrony był stroną, ponieważ znajduje się tam Port Wojenny Gdynia i obiekty należące do resortu.

Poszerzenie wejścia obok powiększonej obrotnicy jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym wykorzystanie pełnych możliwości portu w zakresie obsługi większych jednostek. Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 teoretycznie do Gdyni mogły zawijać statki do 370-400 metrów. Niestety obawiano się, że w razie nieprzychylnych warunków pogodowych wprowadzenie tak dużych jednostek może być utrudnione z racji zbyt wąskiego wejścia.

Gospodarka morska w Trójmieście



Najdłuższy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek zawinął do Portu Gdynia - Charlotte Maersk - mierzył prawie 347 m długości i 42,8 m szerokości. Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała głównie dzięki systemowi pilotowemu OneBoxRTK, który jest najbezpieczniejszym tego rodzaju narzędziem wykorzystującym najnowocześniejszą technologię pozycjonowania i naprowadzania statków na świecie. Poszerzone wejście do portu w połączeniu z nowoczesnym system usprawni proces wprowadzania i obracania statków.

Prace wykona gdańska firma Doraco. Roboty polegać będą na poszerzeniu wejścia pomiędzy istniejącymi ostrogami do 140 m (obecnie szerokość wynosi 100 m), poprzez wykonanie rozbiórki ok. 43 mb ostrogi północnej oraz generalnej przebudowie pozostałego odcinka, tak aby w kolejnym etapie możliwe było wykonanie robót czerpalnych do głębokości 16 m.

Przypomnijmy, że Zarząd Morskiego Portu Gdynia uzyskał znaczące dofinansowanie dla inwestycji "Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia - Etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia - Etapy II i III" z Unii Europejskiej. Dzięki funduszom unijnym realizowane inwestycje w infrastrukturę portową stymulują rozwój gospodarczy kraju, a co za tym idzie - tworzą nowe miejsca pracy w regionie. Jedno miejsce pracy w porcie inicjuje zatrudnienie czterech osób w branży okołoportowej.

Kontenerowiec Charlotte Maersk gościł w Porcie Gdynia w lutym 2019 roku.

Miejsca

Opinie (54) 2 zablokowane

  • PiS kopie przekop przez Mierzeję Wiślaną. (6)

    Po co?

    • 23 11

    • zrobią DCT

      • 0 0

    • Po co to się nogi nocą.

      Tyle w temacie.

      • 0 1

    • Wiadomo...

      Bo obiecał. A jak obieca to obieca. I Ruskim na złość...

      • 3 0

    • zeby tuczyc ego kulawego

      • 3 0

    • aby alternatywa

      miała się gdzie wyszaleć...

      • 3 0

    • Oni będą tam kopać, kopać i kopać aż .....

      do utraty władzy i później powiedzą, że to totalna opozycja, ulica i zagranica oraz multi kulti przeszkodziły im dokończyć przekop do sadzawki.

      • 14 5

  • Ale czegoś tutaj nie rozumiem .... (12)

    Przecież Port Gdynia od dłuższego czasu huczy, że w Gdyni będzie port zewnętrzny. To jak, już nie będzie? Hmm ..... no tak ale przecież poszerzenie wejścia jednak będzie tańsze, niż realizacja tej futurystycznej wizji portu zewnętrznego.

    • 35 11

    • Port zew. i wew.

      Należy poszerzyć wejście do portu ,oraz zbudować tzw,port zewnętrzny . Jedno nie wyklucza drugiego...

      • 0 2

    • Nie wiem czy wiesz (6)

      Port składa się z wielu części. Jest GCT, drobnicowy itd. Port zewnętrzny zwiększy możliwości, poszerzenie również.

      • 8 6

      • Dzięki za uświadomienie starego portowca w kwestii części składowych Portu Gdynia. (5)

        Ale z kolei ja nie wiem, czy ty wiesz, że w obecnej sytuacji mikro i makro ekonomicznej - jeśli właśnie idzie o Gdynię - już sam pomysł budowy portu zewnętrznego jest irracjonalną mrzonką. O takim rozwiązaniu trzeba było poważnie myśleć 20 lat temu. A teraz ten plan jest równie sensowny, co przekop Mierzei Wiślanej.

        • 9 5

        • 20 lat temu mówiono to samo (4)

          Jako stary portowiec pewnie wiesz, że Australiczycy najpierw usiłowali namówić Gdynię na rozbudowę? Wtedy również powoływano się na mikro-makro... A tak w ogóle to Gdynia "chce" być kurortem a w kanale portowym zrobi się wyciągarki do nart wodnych.
          Widziałem takie w starym, oddanym miastu porcie w Danii. Tyle, że o 7km dalej zbudowano 4x większy...

          • 2 4

          • Dzisiaj już nie jest ważne co kto kiedyś chciał lub nie chciał (3)

            ale co zostało zrobione lub nie zostało zrobione - to już historia. W pozostałym zakresie w pełni podtrzymuję swoje twierdzenia, z którymi ty możesz się oczywiście nie zgadzać. I gratuluję widoków z Danii.

            • 2 1

            • mylisz się (2)

              Co prawda, Historia jest znana z tego że nikogo i niczego nie nauczyła ale cały czas próbuje. Ten styl myślenia związany z koniecznością "zachowania strefy komfortu" jest zabójczy dla wszelkich przedsięwzięć. W tym tkwi źródło klęski, kiedy decydent obawia się naruszyć "swój komfort".
              Wtedy przychodzi bardziej doświadczony, odważniejszy czy zuchwały i bierze jak swoje.
              To każdy "podsiębiorca" musi mieć z tyłu głowy a nie zaspokajać się branzlotechniką w towarzystwie wzajemnej adoracji i myśleniem o emeryturze.

              Co do możliwości i potencjału zwiększania obrotów... To jest jak z jajkiem i kurą. Jak się pojawią mozliwości to i obroty się znajdą. DCT przejęło lwią część ruchu kontenerowego Gdyni wraz z armatorami. A następnie podniosło te wyniki dużo wyżej. Gdynia tąpnęła o 50% ale później zaczęłą odrabiać... Wystarcza? Wystarcza.

              Koniunktura? Może. Ale przede wszystkim, bo się da i jest możliwość zdobywania klientów, których można obsłużyć. Na niesprawnej infrastrukturze będzie ich mniej a walka wtedy idzie na koszty. Terminali powinno być więcej i rozproszone terytorialnie, bo koncentrowanie ich na niewielkim obszarze to jedynie rolowanie korka. Tak jak na drogach...

              Widoki w Danii faktycznie fajne ale właśnie z powodu widocznych na każdym kroku śladów funkcjonowania racjonalnego planowania i przemyślności w funkcjonowaniu portów. Kraj wielokrotnie mniejszy od Polski ma ich więcej i znacznie lepiej funkcjonujących. Nie wspominając o Szwecji, która ma ich ponad dwadzieścia. Oczywiście, geografia. Ale czy tylko? No i to tez trzeba zauważyć i wykorzystać...

              • 1 1

              • A ty dalej swoje. Jeśli jednak uważasz, że twoja argumentacja jest (1)

                jedyną trafną, to znaczy jedynie, że tak uważasz a nie że tak jest. Może premierem powinieneś zostać albo przynajmniej ministrem. Wtedy (nie obawiając się o swój komfort) odgórnie zarządziłbyś ogólną szczęśliwość a Gdynia zawstydziłaby nawet Skandynawię, na którą się tak chętnie powołujesz.

                • 2 1

              • nie twierdzę, że jest jedyną trafną

                to zależy od punktu widzenia. Tyle że z drugiej strony nie widzę jakichkolwiek argumentów. Ale to też nie ważne.
                Jeśli jesteś rentierem z SeaTower czy innych Lighthouse'ów, na pewno nie trafi ona do ciebie. Nie trafi również, jeśli cenisz sobie swoje osiagnęcia i nie widzisz potrzeby ich powiększania.
                I nawet nie jest moim zamiarem cię przekonywać.
                Skandynawia nie jest tak szczęśliwa jak się wydaje. Jednak nie da się zaprzeczyć, ze jest uporządkowana...

                • 2 2

    • poszerzenie wejścia to trzy miechy pracy (3)

      Port Zewnętrzny to trzy lata prac budowalanych w dobrym tempie do pierwszych efektów.

      Poszerzenie wejścia - mały woreczek kasy.
      Port zewnętrzny - parę dużych worów kasy.

      I interes musi się kręcić. Tu nie ma albo-albo.

      • 7 0

      • Wszystko się zgadza. Z tym, że (2)

        czy jedno, czy drugie trzeba by w końcu zacząć a nie wciąż gadać o jednym i w trakcie tego gadania wrzucać nowe "epokowe" pomysły.

        • 5 1

        • obrotnice zrobione (1)

          wewnętrzne falochrony przebudowane, wojsko spacyfikowane... Drogi (najbliższe) zmodernizowane, instalacje też "coś" sie dzieje.
          Pewne ślady konsekwencji i systematyki działania widać...

          • 0 2

          • A uaktualniona wizualizacja jest (albo chociaż tekturowa makietka)?

            • 3 0

  • Zaraz w komentarzach z Gdańska (5)

    poleje się jad nasz powszedni. Że nie warto, że przecież Gdańsk naj itd.
    Kilkaset lat wstecz, pewnie spalonoby port w Gdyni (gdyby istniał) bo przecież "partacze" niegodni są odbierać pieniądze Gdańskowi

    • 43 40

    • Walic to (1)

      Zróbcie tam most dla samochodów, z centrum do dolnego Oksywia. Walić estakade i port

      • 5 2

      • nie do zrealizowania

        nie jestem inżynierem budowy mostów ale budowa jest niemożliwa ze względów ukształtowania terenu. musiał by wznosić się bardzo wysoko. chyba że. myślisz o moście zwodzonym który będą zamykali kilkanaście razy dziennie. A poza tym trochę odkorkujesz morską A zablokujesz centrum.

        • 0 0

    • hehe chcialem to samo napisac. Edzio pewnie wylaby hejt gdybys tego nie napisal

      • 0 0

    • Póki co jad

      polałeś ty.

      • 16 4

    • Lecz sie

      • 12 4

  • (1)

    Co z Ostrogą Pilotów?

    • 0 1

    • Ostrogę pilotom kowboje zajumali.

      • 2 0

  • Ach ten kompleks Gdańska (1)

    Kompleks wioski rybackiej jest niesamowity. Zapytam tylko jak tam International Airport???
    PiSowiec Szczur z bandą wyznawców, a wiaduktu bądź tunelu na Chyloni jak nie było, tak nie ma!!

    • 10 6

    • kompleksy to ma Gdańsk

      i nigdy sobie nie odpuści aby nie odreagować czasów robotniczej degrengolady czy "wielkiej smuty" przełomu wieków. No i ten syndrom "psa ogrodnika". W połączeniu z fatalną ekipą zarządzającą, dla Gdyni to mordercza mieszanka...

      • 1 1

  • STS 27 (4)

    Pytanie czy macie suwnice tak wysokie by obsłużyć TAKI kajak .Suwnicowy z dct

    • 10 7

    • Spoko, jak będzie trzeba, to podstawimy koziołki pod suwnicę. (3)

      • 13 0

      • A nie prościej byłoby w razie co (2)

        wypompować trochę wody z basenu?

        • 9 0

        • kiepski pomysł (1)

          bo dno blisko.

          • 2 0

          • No fakt. Tak więc zostajemy przy opcji koziołków.

            • 3 0

  • PO inwestowało tylko w dostęp do portu w Gdansku (2)

    Do Gdyni ani drogi nowej nie chcieli wybudować ani przejąć Trasę Kwiatkowskiego zamiast utrzymywania tej trasy przez miasto

    • 8 5

    • Słowackiego, tunel i Sucharskiego postały z funduszy miejskich i unijnych

      Niewątpliwie, ma tu znaczenie istnienie "gdańskiej spółdzielni" ale pozostaje bezsprzecznym, że te podstawowe koszty poniosło miasto.
      Południowa i A1 to fundusze centralne. Ich celem port raczej nie był.

      • 1 0

    • Znowu o wieczornych lekach zapomniałeś?

      • 1 2

  • Port

    Ale po co to robić, przecież Niemcy mają szerszy port !!!! Po co w Polsce => zaraz się zacznie kidwa-błońska w akcji.
    Jakby natura chciała to port by był szerszy

    • 7 6

  • ? (1)

    to dobrze bo nie którzy piloci ledwo sie mieszcza

    • 5 4

    • Którzy "nie którzy"? Nazwiska proszę.

      • 2 0

  • zobaczymy

    Widocznie takie wejście miało być i się sprawdziło przez 100 lat. Przy wschodnich wiatrach fala wchodzi do portu. Zobaczymy jak ten eksperyment wyjdzie.

    • 5 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane