• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wejście do Portu Gdynia zostanie poszerzone o 40 metrów

Wioletta Kakowska-Mehring
19 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Po powiększeniu obrotnicy nr 2 do Gdyni mogły zawijać statki do 370-400 metrów, ale wąskie wejście do portu utrudniało ten proces.
  • Zmodernizowana zostanie tzw. ostroga północna, stanowiąca element wejścia do wewnętrznej części Portu Gdynia.
  • Cap San Juan to największy pod względem pojemności i ładowności statek, jaki zawitał w Porcie Gdynia.
  • Kontenerowiec Charlotte Maersk był najdłuższym statkiem, jaki do tej pory gościł w gdyńskim porcie.
  • Poszerzenie wejścia do portu usprawni operacje odwracania statków.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia przystępuje do przebudowy północnej ostrogi pilotowej. Po realizacji inwestycji do portu będą mogły bezpiecznie wpływać większe statki, ponieważ wejście poszerzy się o 40 m. Projekt zrealizuje firma Doraco.



Przebudowa północnej ostrogi pilotowej to kolejny z etapów w ramach projektu pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych w Porcie Gdynia, którego celem jest umożliwienie zawijania statków o parametrach Baltimax oraz poprawa warunków nawigacyjnych i stanu bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych.

Firmy z branży morskiej w Trójmieście



Już rok temu Zarząd Morskiego Portu Gdynia porozumiał się z Ministerstwem Obrony Narodowej w sprawie poszerzenia wejścia do portu. Resort obrony był stroną, ponieważ znajduje się tam Port Wojenny Gdynia i obiekty należące do resortu.

Poszerzenie wejścia obok powiększonej obrotnicy jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym wykorzystanie pełnych możliwości portu w zakresie obsługi większych jednostek. Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 teoretycznie do Gdyni mogły zawijać statki do 370-400 metrów. Niestety obawiano się, że w razie nieprzychylnych warunków pogodowych wprowadzenie tak dużych jednostek może być utrudnione z racji zbyt wąskiego wejścia.

Gospodarka morska w Trójmieście



Najdłuższy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek zawinął do Portu Gdynia - Charlotte Maersk - mierzył prawie 347 m długości i 42,8 m szerokości. Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała głównie dzięki systemowi pilotowemu OneBoxRTK, który jest najbezpieczniejszym tego rodzaju narzędziem wykorzystującym najnowocześniejszą technologię pozycjonowania i naprowadzania statków na świecie. Poszerzone wejście do portu w połączeniu z nowoczesnym system usprawni proces wprowadzania i obracania statków.

Prace wykona gdańska firma Doraco. Roboty polegać będą na poszerzeniu wejścia pomiędzy istniejącymi ostrogami do 140 m (obecnie szerokość wynosi 100 m), poprzez wykonanie rozbiórki ok. 43 mb ostrogi północnej oraz generalnej przebudowie pozostałego odcinka, tak aby w kolejnym etapie możliwe było wykonanie robót czerpalnych do głębokości 16 m.

Przypomnijmy, że Zarząd Morskiego Portu Gdynia uzyskał znaczące dofinansowanie dla inwestycji "Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia - Etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia - Etapy II i III" z Unii Europejskiej. Dzięki funduszom unijnym realizowane inwestycje w infrastrukturę portową stymulują rozwój gospodarczy kraju, a co za tym idzie - tworzą nowe miejsca pracy w regionie. Jedno miejsce pracy w porcie inicjuje zatrudnienie czterech osób w branży okołoportowej.

Kontenerowiec Charlotte Maersk gościł w Porcie Gdynia w lutym 2019 roku.

Miejsca

Opinie (54) 2 zablokowane

  • PO inwestowało tylko w dostęp do portu w Gdansku (2)

    Do Gdyni ani drogi nowej nie chcieli wybudować ani przejąć Trasę Kwiatkowskiego zamiast utrzymywania tej trasy przez miasto

    • 8 5

    • Znowu o wieczornych lekach zapomniałeś?

      • 1 2

    • Słowackiego, tunel i Sucharskiego postały z funduszy miejskich i unijnych

      Niewątpliwie, ma tu znaczenie istnienie "gdańskiej spółdzielni" ale pozostaje bezsprzecznym, że te podstawowe koszty poniosło miasto.
      Południowa i A1 to fundusze centralne. Ich celem port raczej nie był.

      • 1 0

  • zobaczymy

    Widocznie takie wejście miało być i się sprawdziło przez 100 lat. Przy wschodnich wiatrach fala wchodzi do portu. Zobaczymy jak ten eksperyment wyjdzie.

    • 5 0

  • Port

    Ale po co to robić, przecież Niemcy mają szerszy port !!!! Po co w Polsce => zaraz się zacznie kidwa-błońska w akcji.
    Jakby natura chciała to port by był szerszy

    • 7 6

  • Ach ten kompleks Gdańska (1)

    Kompleks wioski rybackiej jest niesamowity. Zapytam tylko jak tam International Airport???
    PiSowiec Szczur z bandą wyznawców, a wiaduktu bądź tunelu na Chyloni jak nie było, tak nie ma!!

    • 10 6

    • kompleksy to ma Gdańsk

      i nigdy sobie nie odpuści aby nie odreagować czasów robotniczej degrengolady czy "wielkiej smuty" przełomu wieków. No i ten syndrom "psa ogrodnika". W połączeniu z fatalną ekipą zarządzającą, dla Gdyni to mordercza mieszanka...

      • 1 1

  • (1)

    Co z Ostrogą Pilotów?

    • 0 1

    • Ostrogę pilotom kowboje zajumali.

      • 2 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane