Wiatraki na morzu. W Gdyni powstanie port instalacyjny

Najnowszy artukuł na ten temat

Port Gdynia. Rozbudowa ro-ro w planach i postępy prac przy terminalu promowym


Władze Portu chcą, aby Gdynia stała się portem instalacyjnym dla przemysłu offshore wind i wiele wskazuje na to, że inicjatywa zyskała poparcie władz centralnych. Jak poinformował Zbigniew Gryglas, pełnomocnik rządu ds. morskiej energetyki wiatrowej, rząd specjalną uchwałą wskaże Gdynię jako miejsce, w którym powstanie terminal instalacyjny na potrzeby budowy farm wiatrowych na morzu.


Czy morska energetyka wiatrowa to branża z przyszłością?

tak, źródła odnawialne to przyszłość 73%
tak, ale nie możemy zapominać o rozwoju energetyki atomowej 19%
nie, jeszcze przez wiele lat nic nie zastąpi węgla 8%
zakończona Łącznie głosów: 758

Zarząd Morskiego Portu Gdynia chce, aby na terenie portu kompletowane były zestawy farm wiatrowych, które będą wywożone na koncesjonowane obszary morskie. Według władz portu przemawiam za tym atrakcyjne położenie. Gdyński port jest najbliżej (od strony wschodniej) względem obszarów morskich w polskiej strefie przybrzeżnej, przeznaczonych do lokalizacji morskich farm wiatrowych. Port Gdynia spełnia też wszystkie warunki nawigacyjne do obsługi statków instalacyjnych typu "jack-up" oraz "dynamic positioning". Od kilu miesięcy władze portu prowadzą rozmowy na ten temat i wszystko wskazuje na to, że inicjatywa ma szanse powodzenia.

- Rząd specjalną uchwałą wskaże Gdynię jako miejsce, w którym powstanie terminal instalacyjny na potrzeby budowy farm wiatrowych na morzu - poinformował pełnomocnik rządu ds. morskiej energetyki wiatrowej Zbigniew Gryglas i wyjaśnił, że uchwała przesądzi, iż terminal ma powstać w porcie w Gdyni, a będzie służyć do tego, by przeciąć ciągle obecne w administracji dyskusje na temat jego lokalizacji. Uchwała będzie dla organów administracji wiążąca.
Według wstępnych szacunków terminal będzie kosztował ok. 500 mln zł i powinien być gotowy w 2024 r., tak by mógł obsłużyć pierwsze inwestycje związane z posadowieniem farm wiatrowych na morzu. Inwestorem tzw. portu instalacyjnego prawdopodobnie będzie Port Gdynia, ale z racji na duże koszty nie obejdzie się bez pomocy z budżetu państwa.

Wyliczenia ekspertów pokazują, że zainstalowanie morskich farm wiatrowych o mocy 6 GW do 2030 roku stworzy 77 tys. miejsc pracy w całym kraju, wygeneruje około 60 mld zł wartości dodanej do PKB i 15 mld zł wpływów z tytułu podatków CIT i VAT. Będą to gigantyczne inwestycje, warte miliardy złotych, do zrealizowania których potrzebny jest odpowiedni port oraz rozległe zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie.

Wiatraki na polskiej części Bałtyku zamierzają budować m.in. PGE, czyli największy polski koncern elektroenergetyczny, PKN Orlen, Polenergia należąca do rodziny Kulczyków Polenergia, a także zagraniczne koncerny energetyczne - norweski Equinor, RWE, jedna z dwóch największych niemieckich firm energetycznych, czy portugalski EDP i duński Oersted.

Opinie (62) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Mi tam jest obojętnie... (4)

    Te części od turbin wiatrowych wartych miliony są składowane na dużym placu obok Treflu na Kontenerowej. Żadna nowość, tak tylko zawsze czekałem kiedy się do tego przydadzą.

    • 16 2

    • Nietoperze z Chin (2)

      Widziałem chmury nietoperzy wylatujace nocą z tych chińskiej produkcji wiatraków.

      • 2 1

      • (1)

        Jednak nie Gdynia, a Warszawa powinna być miejscem terminala instalacyjnego. Pańskie oko konia tuczy. Ewentualnie Włoszczowa.

        • 6 0

        • Radom

          Tam ma być port i stocznia

          • 5 0

    • Bajki.

      Zarząd Portu z nadania SKOK & znajomi produkuje jedynie komunikaty. Szkoda pisać o tym artykuły.

      • 2 0

  • to trochę szkoda, że antymidasy z PiS (5)

    rozwałkowali fabrykę ST3. no a co ze stocznią gdańską (przypominam, sprzedana przez dendrologa Jaworskiego z PiS oczywiście, w 2007 ukraincom, odkupiona w 2018), która to niby jest sfocusowana na target w postaci produkcji wież wiatrowych?
    obudzili się z ręką w nocniku. po 5 latach dławienia farm wiatrowych na lądzie, groźbie kar od koncernów, mających budować na lądzie a którym pokazano figę z makiem. teraz te same koncerny zbudują farmy wiatrowe za lat 5, za cenę adekwatną do chamowatości waadzy. brawo PiS, 10 lat obsuwy w stosunku do reszty świata.

    • 63 26

    • denrolog Jaworski przynajmniej dał radę sprzedać, (2)

      zgodnie z doktryną Lewanowskiego "za tyle, ile chcą zapłacić - choćby za złotówkę".

      Co nie udało się historykowi Tuskowi, bo "inwestor" nawiał...

      • 9 15

      • tylko pytanie na uj? (1)

        i dlaczego musi być to podlane wszystko sosem "podnosimy polski przemysl stoczniowy z kolan"?

        • 2 1

        • to ...

          bo będą produkować komponenty wiatraków i daj Bóg statków do stawiania konstrukcji

          • 1 0

    • Widzisz m3city? Pisiorki nawet jak cis zrobi nie tak, to Tusk zrobił jeszcze gorzej. KryształowI ludzie. (1)

      • 4 0

      • Bo gdybyś patrzał obiektywnie to pis nigdy nie będzie taki jak Tusk

        Ponieważ nie ma gorszego zła niż Tusk !!

        • 8 8

  • (4)

    Rzad najpierw uwalil wiatraki, a teraz nagle popiera?

    • 51 21

    • ciebie uwalił (1)

      • 8 12

      • Bo to były "nie nasze" wiatraki. Teraz będą nasze.

        • 8 1

    • tak jak nie lubię tego rządu

      to w ich strategii (oraz w logice inżynierskiej) MFW mają większy potencjał, niż farmy lądowe. W Polsce zbudowanie sensownej farmy na lądzie zawsze będzie się wiązało z protestami (i reguła 10H, taka sama jak w Bawarii i tylko nieco ostrzejsza, niż obejmująca całe Niemcy reguła kilometra jest po prostu przychyleniem się w stronę protestujących). Nie zmienia to faktu, że solidne opracowania (poza opracowaniami mitomanów ze Stanforda i Boella) wskazują, że w Polsce i tak nie unikniemy budowy także mocy jądrowych. Materiałów na budowę "magazynów energii" na świecie wystarczy może dla dwóch-trzech państw.

      • 5 3

    • bo wiatraki maja byc budowane zgodnie z technologia pastoralna

      • 1 2

  • Najważniejsze, że haracze (15 mld) już skrupulatnie policzone :D

    • 18 2

  • Brawo Gdynia (6)

    Super będą w końcu farmy wiatrowe na Bałtyku

    • 35 17

    • K (4)

      Na Bałtyku jest pełno farm wiatrowych. Tylko niestety nie naszych. Robią je Niemcy, Duńczycy. Niestety my nie. Bo Polska węglem stoi.

      • 9 6

      • (2)

        Właśnie przeczytałem o problemie utylizacji kompozytowych płatów śmigieł. Rocznie wymienia ich się ponad 2 tys. w Stanach, a jeszcze więcej w Europie. Pozostaje jedynie składowanie. I gdzie my to później będziemy trzymać? U prezesa w ogródku?

        • 3 5

        • Użyjemy do śmigłowców.

          • 3 0

        • widzę, że kolega z Rosji

          i atakuje wszystko co nie jest z ropy, gazu i węgla. Obecnie recyklingowi podlega około 85-90 proc. części zużytych elektrowni wiatrowych. Łopaty są mielone i dodawane do kruszyw budowlanych.

          • 2 1

      • TAK ! Tak !

        Węgla starczy na 200 lat - dla ciemniaków !

        • 0 0

    • ciekawe czy czesto bedzie dochodzic do kolizji statkow

      • 1 3

  • M (6)

    Mieszkań dla młodego pokolenia nie potrafią zbudować a wiatraczkami się bawią. Deweloperka jeszcze coś tam buduje ale ceny- to śmiać się czy płakać ?

    • 20 22

    • (1)

      Sam sobie wybuduj,weź kredyt,zmien pracę...

      • 13 2

      • Zamieszkaj w wiatraku. Darmowy prąd, piękne widoki, co dzień na obiad ryba. Sienkiewicz o tobie nowelkę napisze.

        • 9 0

    • Sam

      Sobie zbuduj frajerze. Raczki masz? Odstaw neta i sie wez do pracy

      • 4 7

    • Bronka już 5 lat nie ma, ale jako zasłona dymna na nieudacznictwo pisiorkow, (1)

      to jeszcze dzieci Kaczyńskiego będą używać...

      • 5 4

      • Grepsy potrafia przezyc autorow

        Ale jednak takiej "slawy", jak bronkowa, to bym nie chcial.

        • 1 2

    • do pracy

      • 1 3

  • aha

    aha to stąd kolejna POdwyżka czynszu...

    • 8 15

  • Ciekawe (5)

    A co to jest statek typu "dynamic positioning" ???

    • 7 3

    • Statek z systemu DP2 lub DP3.

      • 2 0

    • utrzumuje zadaną pozycję

      za pomocą pędników, bez pomocy kotwic.

      • 3 0

    • Dziwne stwierdzenie (1)

      To jest stwierdzenie typu - "statek ze sruba napedowa". Statki z sytemami DP nie maja jakis specjalnych wymagan co do zawijania do portu. Mozna powiedziec ze radza sobie lepiej niz statki z klasycznym napedem.

      • 5 0

      • Głupcze, ale jak to naukowo brzmi! Dzięki projektowi do Gdyni będą teraz zawijały również statki z możliwością cumowania przy nabrzeżu! Technika idzie naprzód. Nie pozostajemy w tyle. A jeszcze pięć lat temu byliśmy tacy zacofani. Wypadałoby teraz, by powstało oddzielne ministerstwo d/s farm wiatrowych na Bałtyku.

        • 8 0

    • Nie ma statków typu DP , tylko są statki z systemem DP :)

      • 0 0

  • Gdyński port jest zabudowywany apartamentami (2)

    czy port instalacyjny nie bedzie przeszkadzał mieszkańcom drogich apartamentów?

    • 38 6

    • Dokladnie, to chory pomysl Szczurka

      • 9 3

    • Mi to nie przeszkadza, cudownie się mieszka w takim apartamencie:)

      • 3 3

  • Uchwały, wizje, prezentacje, excele, cpk (2)

    a w realu od 5 lat budują prosty prom i kilka mieszkań
    Największe osiągnięcie to wyrzucony miliard na ostrołęke C

    • 37 11

    • Ten prom, to jest tylko oficjalna wersja. W rzeczywistości to ORP Gawron II. Jak już się uporają ze Ślązakiem, to rzucą się w wir budowy "promu". Ale to na razie tajemnica wojskowa.

      • 5 0

    • o to to właśnie

      chociaż z ostrołęką C konkuruje w moim własnym rankingu Polska Grupa Górnicza. tam poszło więcej mld.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...