• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej paliw, mniej drewna. Port Gdańsk czwarty na Bałtyku

Wioletta Kakowska-Mehring
12 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Czasowe wstrzymanie dostaw ropy rurociągiem "Przyjaźń" niewątpliwie przełożyło się na większą ilość dostaw paliw drogą morską. Czasowe wstrzymanie dostaw ropy rurociągiem "Przyjaźń" niewątpliwie przełożyło się na większą ilość dostaw paliw drogą morską.

Więcej paliw, drobnicy i kontenerów, mniej węgla i drewna. Pod koniec stycznia Port Gdańsk pochwalił się rekordowymi przeładunkami w 2019 r, przekraczającymi 52 mln ton. Tym samym zajął czwarte miejsce na Bałtyku. W ub. roku Port Gdańsk zarobił 60,2 mln zł netto, przy przychodach ogółem sięgających 257 mln zł.



Zgodnie z oficjalnymi danymi Port Gdańsk przez 2019 rok przeładował 52 154 098 ton towarów. Jest to o 4 proc. lepszy wynik od prognozowanego na poziomie 50 mln ton.

W stosunku do roku 2018 gdański port zwiększył swoje przeładunki o ponad 3 mln ton (z 49 mln ton), czyli o 6,4 proc. Jednak w stosunku do 2017 roku skok jest bardzo znaczący. Dwa lata temu w Gdańsku przeładowano zaledwie 40,6 mln ton towarów.


Zwyżkę odnotował w prawie wszystkich grupach ładunkowych. Najlepszą dynamikę (12,8 proc.), analogicznie do 2018 roku, uzyskały paliwa z rekordowym wynikiem 17 498 419 ton. Czasowe wstrzymanie dostaw ropy rurociągiem "Przyjaźń" niewątpliwie przełożyło się na większą liczbę dostaw paliw drogą morską. Warto również wspomnieć o 38 proc. wzroście przeładunku gazu.

Kolejnym osiągnięciem jest wzrost o 12 proc. ładunków z grupy Ro-Ro. Jest to spowodowane uruchomieniem drugiej jednostki, promu Nova Star, przez PŻB, co finalnie zwiększyło liczbę zawinięć promów o 52 proc. i ułatwiło codzienny serwis połączeń do Szwecji.

Gospodarka morska w Trójmieście



Węgiel odnotował spadek w wysokości -5,8 proc. w skali roku, co jest spowodowane sporym nasyceniem rynku, jak i bardzo wysokim wzrostem przeładunków w 2018 roku. Nastąpiło zmniejszenie przeładunków drewna o -40,4 proc. w stosunku do roku 2018. Do tak znaczących różnic na przestrzeni lat 2018-2019 przyczyniła się między innymi klęska żywiołowa w roku 2017. Łączna masa drewna po huraganie stulecia wyniosła 8,6 mln m sześc. Należy również dodać, że drewno w chwili obecnej przeładowywane jest głównie w kontenerach i jest zaliczane do drobnicowego ładunku skonteneryzowanego.


Do Portu zawija coraz to większa liczba statków handlowych, w zeszłym roku było to ich aż 3036. Oznacza to przyrost o 112 zawinięć w stosunku do roku 2018.
W przeładunku zdecydowanie dominowała drobnica z 44 proc. udziałem w całkowitym wolumenie, drugą dominującą grupą były paliwa płynne z 34-proc. udziałem w całkowitych przeładunkach. Węgiel dalej utrzymuje trzecią pozycję w całkowitym wolumenie.

Rosyjskie podium, Gdańsk tuż za nim



Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski stale utrzymuje się na wysokim poziomie i w 2019 roku wyniósł 48,2 proc. Jest to najlepszy wynik spośród wszystkich polskich portów.

Wysoki wolumen oraz dynamika przeładunków uplasowały Port Gdańsk na mocnym czwartym miejscu wśród największych portów nad Bałtykiem (po trzech portach w Rosji - Ust Ługa, Primorsk i Sankt Petersburg).

W ub. roku wydawało się, że miejsce na podium jest w zasięgu, jednak dobra koniunktura na rynku pomogła także konkurencji.

Port Gdańsk jednak umocnił również swoją drugą pozycję w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku, a do lidera, portu St. Petersburg, brakuje mu 148 509 TEU, czyli tyle co trzytygodniowy wolumen przeładowanych w Porcie Gdańsk kontenerów.

Kolej inwestuje w Porcie Gdańsk miliardy złotych.

Miejsca

Opinie (134) 4 zablokowane

  • Szkoda że Port Gdański (1)

    Nie potrafi docenić tych co te towary wpuszcza i wypuszcza z terenów portowych tylko stwarza im drakońskie warunki pracy.

    • 19 1

    • Witaj w orlenie

      • 0 1

  • "W ub. roku Port Gdańsk zarobił 60,2 mln zł netto, przy przychodach ogółem sięgających 257 mln zł."
    Portalu Trójmiasto miliardów!!

    • 4 2

  • Nic dziwnego, że mniej drewna. (2)

    Nie każdego roku ministrem zasobów naturalnych jest Szyszko, a nad kaszubskimi borami przewala się orkan.

    • 13 19

    • Ale kretyn...

      • 7 3

    • No i tu się mylisz

      Całe drewno jechało z Kaszub, tam gdzie wichura była i ta tragedia z harcerzami. Drewno powalone jeszcze wozimy do portu. Nie kłam bo mijasz się z prawdą. Zweryfikuj, zapytaj przewoźników, miejscowych. Szyszko tu nic nie miał do gadania

      • 6 1

  • Opinia wyróżniona

    "na mocnym czwartym miejscu wśród największych portów" (7)

    Przerabiając ca. połowę tego, co przerabia jeden z rosyjskich portów - Ust-Uługa. Specyficzny, fakt. 20-30% tego co Hamburg. W Polsce są 3 porty, w Szwecji ponad dwadzieścia. Zsumujcie obroty... Ile jest portów w Niemczech?

    Cieszy fakt, że sie kręci ale martwi trybalizacja, tendencje do kanibalizmu, wewnętrzna konkurencja, brak współpracy i, po prostu, kultury.

    • 53 12

    • Przecież mamy jeszcze swój port w Hamburgu

      • 9 14

    • Porownywanie HAM z GDN nie ma sensu (1)

      • 10 0

      • Dlaczego?

        Wlasnie nalezy porownywac, wyciagac wnioski i usprawniac... ;) Trzeba miec wyzwania i marzenia. Chyba, ze marzy sie o emeryturze - to moze przeszkadzac...

        • 9 6

    • ta, głowny port gospodarki 7 razy wiekszej od naszej (1)

      to jest bardzo dobre porownanie

      • 2 1

      • No i co?

        Kompleksy?
        Jest sie od kogo uczyc i z kim sie scigac. A nie prezyc watle wdzieki na tle kanibalizowanej Gdyni.
        Ktora i tak ma lepsze wyniki finansowe w stosunku do obrotow.

        • 6 0

    • Traktowanie pracownika, jak w latach 90 XX wieku (1)

      Coś tu szwankuje. Kostnica.

      • 5 0

      • brak kompetencji

        pokrywani arogancją...

        • 3 1

  • Jestem zaniepokojony donosicielstwo opozycji na własny kraj (4)

    • 24 17

    • Gdyby to był ich kraj to nie szkalowaliby jego. Ich kraj sąsiaduje z Egiptem.

      • 6 1

    • (1)

      Opozycja jest w stanie wywołać wojnę domową byle z powrotem dorwać się do koryt i mimo, że nie jestem zwolennikiem żadnego ugrupowania politycznego, to to co robi opozycja trąci o zdradę narodu dla własnych interesów. Nigdy więcej tego szamba w Polsce, za bardzo wybiło i co najlepsze wybija dalej coraz bardziej.

      • 5 1

      • zdelegalizowac opozycje!

        • 0 0

    • a merytorycznie w temacie portów masz coś do powidzenia

      czy tylko jątrzyć potrafisz ?

      • 0 0

  • A było tak pięknie. (5)

    Ogromną część majątku narodowego sprzedano za rządów Platformy Obywatelskiej. W latach 2008-2014 wyprzedano majątek za łączną kwotę 58,615 mld złotych.

    A oto kilka przykładów tego, co sprzedano w obce ręce, radzimy usiąść wygodnie, bowiem te dane powalają:

    1 PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.: sprzedaż 17 proc. akcji za 6 mld 543 mln zł
    2 Jastrzębska Spółka Węglowa: sprzedaż 33,1 proc. akcji za 4 mld 830 mln zł
    3 Bank pko bp s.a.: sprzedaż 9,62 proc. akcji za 3 mld 943 mln zł
    4 Energa S.A.: sprzedaż 34,18 proc. akcji za 2 mld 800 mln zł
    5 kghm s.a.: sprzedaż 10 proc. akcji za 2 mld zł
    6 PKP Cargo S.A.: sprzedaż 48,29 proc. akcji za 1 mld 420 mln zł
    7 Bank Gospodarki Żywnościowej S.A.: sprzedaż 37,49 proc. akcji za 1 mld 97 mln zł
    8 Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin S.A.: sprzedaż 50 proc. akcji za 681,5 mln zł
    9 Zakłady Azotowe w Tarnowie-Mościcach S.A.: sprzedaż 12,13 proc. akcji za 625,5 mln zł
    10 Ciech S.A.: sprzedaż 37,90 proc. akcji za 619,1 mln zł

    • 22 21

    • W fakty ludzie nie wierzą. Uwielbiają bajki i bajkopisarzy z PO.

      • 11 4

    • Mógłbym podać dziesiątki absurdalnych decyzji reprywatyzacyjnych pis przynoszących straty.. (2)

      Ale poco?dla was ekonomia to oksymoron.Najzabawniejsza była sprzedażStocz.Gda.Ukraińcom,a potem odkupienie jej ze stratą,żeby było weselej oni już statków nie budują i nie będą.A zniszczenie kiluse tletnich stadnich koni przez waszych nieudaczników to istna masakra

      • 5 7

      • Podaj, czekamy z niecierpliwością. no chyba , że wiesz ale nie powiesz :)

        • 2 1

      • Na przykład "Dama z Łasiczką" wraz z resztą kolekcji Czartoryskich która nigdy nie mogła opuścić Polski kupiona za 500 mln

        • 1 1

    • PIS propaganda

      80% z ww firm sprzedanych w "obce ręce" to dalej firmy kontrolowane przez Skarb Państwa ( Sasina ). Trzeba czytać więcej - to nie boli.

      • 2 5

  • Czemu na przestrzeni 3 lat przychody urosły a zysk zmalał? (3)

    Jest to ktoś w stanie to wytłumaczyć?

    • 6 6

    • podwyżki pensji, pewnie jakieś podatki opłaty itepe

      • 4 2

    • każdy kto prowadził firme zrozumie ze czynnikow moglo byc setki

      .

      • 4 2

    • koszty konkurencji

      i pływania pod wodą...
      Oraz kreatywna księgowość sprzedawcy DCT... ;)

      • 5 0

  • Nie ma to jak podawac anglojezyczna nazwe rosyjskiego portu, samemu bedac w niemal tej samej grupie jezykowej, co Rosjanie. (3)

    • 8 2

    • a gdzie tu nazwy portów się pojawiają?

      • 0 1

    • Tyle bzdur w jednym zdaniu... (1)

      Sankt Petersburg to aktualna, oficjalna nazwa miasta i portu przyjęta przez samych Rosjan. Pomijam, że pochodzi ona z języka niemieckiego.

      • 1 0

      • jeśli o to chodzi to masz rację, a do poprzednika powiem tylko, że po angielsku byłoby Saint Petersburg

        • 1 1

  • (2)

    Nie da się cieszyć z tych osiągnięć, kiedy cały ten ciężki transport wali 24 godziny na okrągło osiedlową ulicą Wyzwolenia zatruwając życie mieszkańcom Nowego Portu!!! ratunku!!!

    • 11 4

    • tylko się

      NIE Z3sr*J

      • 2 4

    • To się wyprowadź

      • 0 1

  • A bramy wjazdowe oraz dróg
    Trzeci świat
    Wstyd

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane