• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ropy, paliw i kontenerów. Duży wzrost przeładunków w Porcie Gdynia

VIK
10 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Port Gdynia zakończył pierwsze pięć miesięcy 2021 r. ze wzrostem na poziomie 8,2 proc. Więcej przeładowano węgla, drobnicy oraz kontenerów, ale przede wszystkim ropy i  przetworów naftowych. A większe przeładunki możliwe są dzięki nowym inwestycjom.



W analizowanym okresie (od stycznia do maja) Port Gdynia notuje wzrost przede wszystkim w grupie towarowej ropa i przetwory naftowe, czyli więcej o 80,2 proc. rok do roku (a w samym maju 104,5 proc.). Przeładowano też więcej węgla (wzrost o 3,6 proc. r/r), drobnicy (wzrost o 12,9 proc. r/r), z uwzględnieniem wzrostu przeładunku kontenerów o 12,6 proc. r/r.

Firmy kooperujące z gdyńskim portem dostrzegają potencjał, co przekłada się na inwestycje w infrastrukturę. W ostatnim czasie Baza Paliw w gdyńskim Dębogórzu, połączona bezpośrednim rurociągiem ze Stanowiskiem Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdynia, powiększyła się o dwa nowe zbiorniki - każdy o pojemności 32 tys. ton. Dzięki rozbudowie pojemność magazynowa bazy wzrosła do prawie 260 tys. m sześc. Planowana modernizacja dotyczy m.in. rozbudowy bocznicy kolejowej, w tym budowy dwóch nowych torów o długości ok. 1 km każdy wraz z rozjazdami, oraz budowy dwóch stanowisk do załadunku cystern kolejowych z układem pomiarowym i pełną automatyką. W planach na kolejne lata jest dalsza rozbudowa Bazy Paliw w Dębogórzu o następne trzy zbiorniki.


- Planujemy utrzymanie aktualnego tempa na kolejne miesiące pomimo szeregu realizowanych obecnie zadań remontowo-inwestycyjnych w bazie - mówi Michał Drzazga, kierownik bazy PERN w Dębogórzu.
Dzięki komplementarnym inwestycjom prowadzonym przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz PERN - Port Gdynia stał się istotną lokalizacją na tym rynku w obrębie basenu Morza Bałtyckiego, a Baza Paliw na zapleczu Portu stale umacnia swoja pozycję największego, niezależnego morskiego hubu paliwowego w tym regionie.

Port Gdynia to też węzeł bazowy sieci TEN-T, element korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk, który jest jednym z kluczowych szlaków komunikacyjnych Unii Europejskiej, wpisując się m.in. w ideę Inicjatywy Trójmorza oraz założenia współpracy państw Grupy Wyszehradzkiej.


- Port stanowi ważny element sieci TEN-T, a poprzez swoje działania w zakresie zwiększenia przepustowości i integracji z transportem kolejowym wpływa na wzrost integracji międzynarodowych łańcuchów dostaw. Należy także podkreślić potencjał portu w zakresie współpracy przy realizacji tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku - położenie portu pozwala na skrócenie czasu przewozu ładunków transportem kolejowym z Azji, m.in. do Wielkiej Brytanii i krajów skandynawskich. Z punktu widzenia ograniczenia negatywnego oddziaływania systemu transportowego na środowisko pozytywnie należy ocenić także dążenie do zwiększenia udziału transportu kolejowego w obsłudze Portu Gdynia - mówi dr Grzegorz Krawczyk, Katedra Transportu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Inwestycje w kolej doskonale wpisują się w strategię Green Port - jeden pociąg zastępuje kilkadziesiąt ciężarówek, zwiększając emisyjność transportu z i do portu. Zgodnie ze Strategią Rozwoju Portu Gdynia do 2027 r. nie mniej niż 40 proc. towarów w porcie obsługiwana będzie koleją. Temu służy m.in. inwestycja PKP PLK 1,53 mld zł, która zwiększy przepustowości połączeń kolejowych, skróci czas obsługi ładunków oraz zwiększy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych towarów.
VIK

Miejsca

Opinie (60)

  • (17)

    Tak z ciekawości zapytam, co z tego ma miasto? Wszędzie pełno przeładowanych niebezpiecznych ciężarówek niszczących drogi, na których utrzymanie dokłada miasto i podatnicy... To nie żaden ból tyłka, a czyste szczere pytanie dla osób będących w temacie.

    • 24 26

    • a dlaczego miasto ma z tego coś mieć? (4)

      Z przedsięwzięć gospodarczych ma mieć ich właściciel. Taka jest przecież "kapitalistyczna" doktryna...
      Wbrew jednak takim pomysłom, chciano uczynić miasta portowe udziałowcami tych "interesów". Miasta jednak nie miały kapitału, aby nimi się stać. Skarb Państwa, chcąc ułatwić sprawę, przekazał część gruntów samorządom jako "dotację celową" oraz zapewnił przedstawicielom samorządów uczestnictwo w organach zarządczych.
      Miasta okazały się bardzo nielojalnymi partnerami i nie wykonały celu "dotacji", jaką był aport gruntów. Zaczęły się na nich samodzielnie "rozgaszczać" a nawet, jak w przypadku Gdyni, przeforsowały wyłączenie tych gruntów z granic portu...

      Odpowiadając wprost, miasta z portu ma wpływy z podatków CIT i PIT oraz z ceł towarów wpływających na polski obszar celny (choć faktycznie to my to płacimy). Mogło mieć więcej, ale jako właściciel, musiałyby również inwestować.

      Ale tego nie zrobiły. Po co ryzykować, jak można się upaść wynosząc "towary" bokiem i z tyłu? Bo tak należy nazwać działalność miasta w czasie gdy miało wpływ na funkcjonowanie i majątek portu. Model mafijny, żywcem wzięty z "Chłopców z ferajny"

      Aby było jasne, model z przedstawicielstwem miast nie był eksperymentem a jest powszechnym w Skandynawii, gdzie portem zarządza trzech ludzi, przedstawiciel samorządu, portu i państwa.

      "Miałeś chamie złoty róg"

      • 15 3

      • zapewnił przedstawicielom samorządów uczestnictwo w organach zarządczych (3)

        a który to z prezydentów Gdyni zasiada w tym gremium ? - Nie mówię o Gdańsku.

        • 1 4

        • Gdynia została obsadzona trzecim garniturem (2)

          krewnych i pociotków.
          Bo wtedy już były pomysły na inne kierunki "rozwoju" miasta.
          Pamiętasz "gondole"?
          Kto to lansował?
          Można wiele złego o prezydencie Gdańska powiedzieć i jego intencje czyste nie były, ale Gdańsk ze swoich środków wybudował Sucharskiego i tunel. Dopełnia to most wantowy z pożyczki i dotacji centralnej. Realizacja inwestycji to... Urząd Miasta. To znacząco wspomaga funkcjonowanie portu ("przy okazji" DCT... ;) ).

          • 4 3

          • mów pełnym tekstem. Czyj to pociotek ? (1)

            Bo tak to i mi możesz zarzucić, że czyimś tam jestem - patrząc od Mieszka I. Tylko fakty !! Gdańsk ile dał na te inwestycje, a ile inni się dołożyli np. do tunelu, PKM,....

            • 1 1

            • tunel został przez Gdańsk samodzielnie sfinansowany...

              ...a PKM to dla Gdańska niechciany prezent od Marszałka i... Gdyni.
              Różnie można mówić o sposobach zdobywania w tamtym czasie pieniędzy przez Gdańsk, ale jednego nie można zaprzeczyć. Nawet jeśli źródłem była "walizka Nowaka". Robili to skutecznie i na dodatek, miejscami nawet z sensem i celowo.

              Co do faktów, zajrzyj do archiwów portu i zapoznaj się z nazwiskami. Nie była to jedna osoba. Oraz interesuj się sprawami swojego miasta trochę bliżej i bardziej dociekliwie niż lektura "Ratusza".

              • 6 2

    • Miejsca pracy (1)

      Udział miasta w podatkach dochodowych (PIT/CIT) stanowi połowę dochodów własnych gminy. To 500 mln zł rocznie! Do tego 157 mln zł podatku od nieruchomości, z czego 127 mln zł pochodzi o firm, a tylko 30 mln od osób fizycznych. Z wynajmu apartamentów gmina zbyt wiele nie uzyska, bo podatek od nieruchomości jest znikomy, a sam najem jest najniżej opodatkowaną działalnością w Polsce - 8% w porównaniu do 19% od zysków kapitałowych, 23% od konsumpcji (VAT) i 30-40% od pracy. Na marginesie, trzecią największą pozycją w dochodach gminy jest opłata śmieciowa (77 mln zł).

      • 13 0

      • na dodatek, podatki od wynajmu nie są płacone (jeśli w ogóle są... ) w Gdyni

        Bo właścicielami są często instytucje i osoby spoza tego miasta.
        Najem okazjonalny, przez mieszkańców, to margines.

        Dzięki za info o wpływach ze śmieci - nic dziwnego, że to jedna z poważnych dziedzin, w które w innych państwach angażują się organizacje przestępcze... ;)

        • 4 1

    • (8)

      PS. Wszędzie to znaczy gdzie? Przecież jest zakaz ruchu TIRów po mieście. Wyjeżdżają Janka Wiśniewskiego i Estakadą na obwodnicę. Remonty Estakady co roku pochłaniają kilka mln zł - na więcej gminy nie stać i może dlatego co roku trzeba remontować.

      • 8 1

      • PiS na szpadlowej polityce wykreował swoich do wielkiej polityki (6)

        obiecując OPAT i Drogę Czerwoną oraz PKP Port i Dzielnice Północne, już druga kadencja "dobrej zmiany" a tych potrzebnych inwestycji w Gdyni nie widać. Całe siły obecnie kierują na zakłamywanie rzeczywistości przez ich farmy trolli.

        • 8 10

        • "PKP Port" (3)

          Widać, że nie używasz komunikacji zbiorowej i nie masz okazji śledzić z okien SKM działań na torowiskach w okolicach Polskiej, czy autobusu na Puckiej?

          Raczej w 4 lata trudno nadrobić 50 lat zaniedbań i rabunkowej eksploatacji tej infrastruktury.
          Podpieranych krecią robotą samorządu, łasego na zawłaszczenie intratnych kawałków gruntu...

          Przy inwestycjach centralnych trzeba "dreptać", kołdra zawsze będzie za krótka. Widocznie są sprawniejsi w uzyskaniu dostępu do odpowiednich uszu i kieszeni. Górale wydreptali "zakopiankę", ściana wschodnia pilnuje dróg i nawet Elbląg wyimpasował "przekop". Czy sensownie, to inna sprawa. Zrobili to skutecznie!

          To jest sprawa zespołowa, wymagająca systematyczności i ciągłości działań. Widzisz takie działania w Gdyni? W której geront Stępa przed unijnymi komisarzami oświadcza o "obojętności drogi czerwonej dla mieszkańców miasta"? W której "wieczny poseł" Aziewicz nie zaznaczył się jakąkolwiek publicznie znaną inicjatywa?

          • 12 3

          • dla prawiedliwości nalezy dodać, że analogiczne prace wokół portu w Gdańsku

            ...pomimo mniejszego zakresu finansowego, prowadzone są bardziej dynamicznie i mają bardziej spektakularne efekty. Może ma to związek z większą dewastacją infrastruktury w Gdyni i konieczności bardziej podstawowych i "przyziemnych" prac.

            Nie bez znaczenia jednak jest też "współpraca" z samorządem, na przykładzie zamieszania wokół Puckiej i Wielkopolskiej...

            • 4 2

          • krecią robotą samorządu (1)

            mówisz ? A ja bym powiedział. Krecia robota rządu, w tym "naszych" przedstawicieli do"niby nas reprezentujących" , bo takie napuszczanie - to znamy raczej ze wschodnich rubieży.
            Gdyby nie samorząd dalej bylibyśmy w czarnej d**ie. A gloryfikowanie PiS jak sprzedaż gdańskiej stoczni Ukraińcom to już kwintesencja ich możliwości:))
            Dalej na Nabrzeżu Rybnym d.Dalmoru przeładowawszy drewno z naszych dziewiczych parków z infrastrukturą przedwojenną. Stocznia Nauta opuszczona przez wszystkich z kupą złomowiska na nabrzeżach. Wszędzie królowałby węgiel z RPA,Australii i Afryki odpady po-kokosowe.
            No i faktycznie Szczurek musiałby"krecią robotę" wykonywać napominając Port o cuchnących afrykańskich fekaliach, które przez smród rozkładających się fekalia może zagrozić epidemii mieszkańcom Gdyni.

            • 0 9

            • trzymaj się faktów

              a nie emocji i sympatii.

              Nikogo nie gloryfikuję a w tym wywołanym przypadku, fakt sprzedaży należy uznać za sukces. Bo nikomu innemu ta sztuka się nie udała, pomimo głoszenia haseł o sprzedaży komukolwiek, kto chce kupić. Chociażby za złotówkę... Znajome?

              Węgiel jest sprowadzany przez operujące na polski terytorium podmioty gospodarcze. Płacą za to i dają zarobić. Chyba o to chodziło? Zmianę kierunku obsługi przepływu węgla finansował w dużej mierze Accelor Mittal.
              Nikt nie zmusza to kupowania mieszkań w pasie buforowym strefy przemysłowej. To raczej skrajna nieodpowiedzialność i nieuczciwość wobec kupujących, że mieszkaniówka się tam wciska. To jak budowanie na terenach zalewowych. Nie jest niczym dziwnym i przypadkowym, że powojenny rozwój miasta miał miejsce po "nawietrznej" portu, bo onegdaj urbaniści wiedzieli, co robią.

              Szczurek nikogo nie upominał, bo z samodzielnym podmiotem gospodarczym mogą sobie najwyżej przy kawie pogadać. Upominać może Inspekcja Sanitarna a ta zagrożenia nie zarejestrowała. A krecia, a raczej innego zwierzątka robota nad przejmowaniem terenów portowych jest, po prostu, faktem

              W zakresie epidemii Gdynia ma chwalebne doświadczenia, bo w czasie jej burzliwego rozwoju doświadczała ich regularnie. Pomijając już fakt bycia miastem portowym, narażonym na takie zjawiska, była miastem slumsów. I dopiero nawracające plagi zmusiły miasto do podjęcia "wyzwania" wynikającego z ogromnych "dzielnic biedy", w których żyła większość mieszkańców Gdyni. Nie jest więc Gdynia "białym miastem". Te choroby "wieku dziecięcego" przetrwały do dnia dzisiejszego i kanalizacja oraz bieżąca woda jeszcze nie wszędzie dotarły. Nie wspominając o ogromnych zaniedbaniach w formalizmach miasta, wynikających z "zawirowań historycznych" a skutkujących brakiem wyczyszczenia spraw "dzielnic biedy" i własności oraz hurtowo przegrywanymi reprywatyzacjami...

              • 6 1

        • Szkoda to komntować ćwierćinteligencie (1)

          tak się składa że za rządów karakana właśnie porty dostały drugie życie i to się dzieje. Port Gdańsk przez lata miał zablokowane inwestycje - czemu ? Może dlatego, że w DE jest większy, i po co coś robić jak ta można wyładować...Została zmodernizowana i wybudowana od nowa infrastruktura drogowa, kolejowa, mosty, wiadukty, nowe nabrzeża, falochrony itp Co było wcześniej, gdy budyń siedział przez lata w radach nadzorczych ? PRL bis był, kto tam bywa widzi zmiany z miesiąca na miesiąc. Co do samej drogi czerwonej - komu mieli by ją robić ? Szczurowi ? Prace ruszą w Gdyni po kolejnej modernizacji i równolegle z rozpoczęciem budowy portu zewnętrznego, bo prace projektowe już trwają i niedługo zaczną się badania geologiczne.

          • 11 2

          • "po co coś robić jak ta można wyładować"

            i przewieźć zależną spedycją.

            Jak mawiali starożytni: "ten winien, kto ma interes".
            A jakie interesy mają krajowi parlamentarzyści w portach?
            W spedycji i owszem...

            • 1 1

      • w odpowiedzi na rozpczącie budowy terminala ro-ro przy Polskiej

        Miasto postawiło zakazy ruchu dla ciężarówek na Portowej i Jana z Kolna.
        Wiec tylko Wiśniewskiego (droga portowa) i estakada. Czasem coś się zaplącze na Morską, Chylońską i Hutniczą, ale to raczej ofiary GPS... ;)

        • 4 1

    • tak z perspektywy historii odpowiem

      gdyby nie port Gdynia była by kurnikiem pokroju miast Puck, Władysławowo itp. To miasto zawdzięcza wszystko właśnie działalności portowej, niestety szczur z ferajną raczej tego nie dostrzegają i najchętniej tak jak budyń w Gdańsku zabudowali by nabrzeża i wyprzedali zagraniczniakom, którzy w weekendy przylatują na**bać się i na bunga bunga...

      • 15 3

  • gdzie jest prezes Portu?

    idzie zmiana doberej zmiany

    • 13 7

  • Port i miasto (12)

    Te drogi to drogi portowe na terenie portu. Mieszkancy i autobusy korzystają grzecznościowo

    • 35 8

    • Największy pracodawca (9)

      Z samego podatku od nieruchomosci Szczur może malować bus pssy za 12 mln każdego roku

      • 21 6

      • może jak pozbierać wszyskie podmioty operujące wokół portu (5)

        W Gdyni największym, pojedynczym pracodawcą jest... Urząd Miasta.
        A jak doliczysz miejskie spółki, da to obraz całości węża, co zjada własny ogon...
        I żyje z ludzi, a nie dla ludzi.

        • 19 2

        • W Gdyni największym pracodawcą jest lokalny operator kablówki. (3)

          Zatrudnia 2x więcej osób niż Urząd Miasta.

          Szukajcie może ściemy którą trudniej zweryfikować...

          • 6 14

          • w Gdyni

            zatrudnia?
            ;)

            • 10 1

          • Przecież oni w kółko pod każdym artykułem o Gdyni to klepią i już dziesiątki razy im pokazano, że piszą głupoty (1)

            ale w trollingu nie chodzi o pisanie zgodnie z faktami czy choćby sensem

            • 5 7

            • Typowe dla tepego elektoratu PiS. Oni tego nawet nie robia za pieniadze.

              • 7 10

        • to samo w gdansku.

          brod taki na wejsciu na plaze ze wymiotowac sie chce od patrzenia - grafiti, puszki, pijaczki i totalnie wysypisko i zmeczona zielen przy wejsciu i w tym dniu te kryminalne mendy wymyslaja ze przedluza molo w Brzeznie. jak przypuszczam zeby tylko dotacje z unii czy panstwa a piesiadze przeszly przez ich spolki. to joz jest mafia nie urzad. drugi przyklad - nie chce im sie nic robic spolecznie ale zeby bylo widac ze cos sie dzieje potrafia przykleic jakis napis na tramwaju, kokarda i tasiemka - bbrrr a wokol brod i zaniedbane torowiska. Oni sa juz nieobliczalni w swojej pazernosci.

          • 7 3

      • Tem baaaaran ciągle to samo, farba i farba (1)

        • 0 9

        • "farba i farba" najbardziej trafny opis Gdyni jaki widziałem

          • 1 1

      • A mimo tego doprowadził Gdynię do bankructwa, zaraz 60% zadłużenia i miejmy nadzieję komisarz

        • 0 1

    • Polska i Wiśniewskiego

      są drogami na terenie portu.

      • 15 1

    • Ulala

      W pandemii tak dobrze żre? Tak 3mać i nie oglądać się na miasto bo jak nie zaszkodzi ( PKM Karwiny brak zgody na 3 tor towarowy) to nie pomoże!

      • 9 0

  • Bida idzie

    to i zachorowań będzie więcej , coś za coś

    • 4 4

  • skoro dominującycm środkiem transportu ma być kolej (2)

    może czas na zauważenie faktu, że uwarunkowania wyboru trasy "węglówki" zniknęły 75 lat temu i można ją poprowadzić znacznie lepiej.

    Zauważyli to Niemcy, budując alternatywne (acz prowizoryczne) połączenie od zachodu.

    • 21 2

    • (1)

      jakie?Któredy?

      • 1 1

      • zaraz po wojnie rozważano bezpośrednie połączenie z Kościerzyny do Lęborka

        Co pozwoliłoby na uniknięcie "górskiej premii" i przejazdu przez miasto.
        Ale były większe problemy do opędzenia. Koła musiały się toczyć.
        Później zabrakło odwagi i kasy...

        W porcie linia 228 do Rumii to prowizorka zbudowana w czasie wojny, aby zapewnić dodatkowe "podejście" do portu i ułatwić manewrowanie bez "zawijek" i zmian kierunków. Pomysł nie był kontynuowany, bo w "międzyczasie" zniknął drugi tor na zachód...

        • 5 0

  • A jak się mają " pasażery " ? (1)

    • 6 4

    • łooo panieee - pandemia...

      ...lądują masowo na złomowiskach, bo nie opłaca się ich trzymać "na sznurkach".

      • 3 0

  • kanalarz i kucyk niszczą port ale dobrze ze on sobie daje rade i nic z tego sobie nie robi :) (1)

    • 18 5

    • zaorać port, przecież miasto nic z tego nie ma

      • 1 14

  • Słabo, biorąc pod uwagę że rok temu był lockdown.

    • 2 12

  • Brawo !!! Rozwijajmy się dalej !!!

    Trzymam kciuki za dalszy rozwój portu !

    • 29 1

  • To cieszy....

    Mam nadzieję, że pracownicy też to odczują w swoich portfelach. Życzę tego.

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane