• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej towarów w trójmiejskich portach dzięki inwestycji PLK

erka
10 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Stacja Port Gdynia
  • Stacja Port Gdynia
  • Stacja Port Gdynia
  • Stacja Port Gdynia
  • Stacja Port Gdynia

PKP Polskie Linie Kolejowe poprawiają kolejowy dostęp do trójmiejskich portów. Postępuje elektryfikacja linii do portów w Gdyni i Gdańsku. W sierpniu na gotowych konstrukcjach rozwieszana będzie sieć trakcyjna. Do trójmiejskich terminali dojadą też dłuższe składy z większą liczbą towarów. Projekt wart ponad 2,6 mld zł współfinansowany jest z unijnego instrumentu CEF "Łącząc Europę".



Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych u bram trójmiejskich portów to szybszy przewóz większej liczby towarów. Będą mogły dojechać dłuższe, nawet 740-metrowe i cięższe, o obciążeniu 221 kN na oś, pociągi. Dzięki nowym urządzeniom systemu sterowania ruchem kolejowym przewóz ładunków będzie sprawniejszy i bezpieczniejszy.

- Dzięki elektryfikacji i przebudowie linii do portów pociągi będą jeździć szybciej i przewozić więcej towarów. O około 50 proc. zwiększy się przepustowość torów dojazdowych do portów. Inwestycje w Gdańsku i Gdyni są bardzo ważne dla rozwoju portów, ale wpisują się także w modernizację całej sieci kolejowej i rozwój transportu przyjaznego dla środowiska - powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Nowe tory i sieć trakcyjna na stacji Zaspa Towarowa



Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa stoją już słupy i bramki, czyli elementy konstrukcji, na których w sierpniu będzie rozwieszana sieć trakcyjna. Na stacji oraz na szlakach Gdańsk Główny - Gdańska Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa - Gdańsk Wiślany, w miejscu 30 km starych torów oraz 76 starych rozjazdów przygotowano teren pod nowy układ torowy. Do wzmocnienia gruntu wykorzystano ponad 6,5 tys. żelbetowych pali, a do odwodnienia blisko 150 studni. Układane są nowe tory. Zamontowano blisko 8 km nowej linii oraz 32 rozjazdy. Kończą się prace w nowej nastawni.

Przebudowa linii obejmuje również most na rzece Strzyża oraz przejście podziemne w obrębie byłego przystanku Gdańsk Kolonia. Mieszkańcy zyskają lepsze warunki komunikacji. Dzięki windom przejście stanie się dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

  • Stacja Zaspa_Towarowa
  • Stacja Zaspa_Towarowa
  • Stacja Zaspa_Towarowa
  • Stacja Zaspa_Towarowa
  • Stacja Port Północny
  • Stacja Port Północny
  • Stacja Port Północny
  • Stacja Port Północny

Przebudowa stacji Port Północny



Na stacji Gdańsk Port Północny po usunięciu 15 km starych torów i 20 rozjazdów wzmocniono grunt oraz odwodniono teren. Gotowy jest nasyp, na którym ułożono około 7 km toru i 20 nowych rozjazdów. Postępuje elektryfikacja linii. Sieć trakcyjną na nowych konstrukcjach wieszają pracownicy specjalistycznych pociągów. Układana jest instalacja teletechniczna, elektroenergetyczna. Instalowany jest nowy system sterowania ruchem kolejowym. Na terenie prac kładzione są kilometry kabli. Budowane jest oświetlenie torów. Na półmetku znajdują się prace przy modernizacji toru na WesterplatteMapka oraz toru na stacji Gdańsk Kanał KaszubskiMapka.

W październiku zaplanowano budowę ponad 100-metrowego wiaduktu w ciągu ul. Ku UjściuMapka, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Bezkolizyjne skrzyżowanie wraz z nowymi lub wyremontowanymi drogami dojazdowymi usprawni komunikację w dzielnicy. Na torze na Westerplatte trwa remont przejazdów kolejowo-drogowych  - wymiana jezdni i płyt usprawni przejazd przez tory.

W ramach projektu "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk" przebudowanych zostanie ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych oraz wymienionych zostanie 221 rozjazdów. Przebudowane będą trzy mosty, dwa wiadukty oraz 18 przepustów.

Więcej pociągów do portu w Gdyni




Na stacji Gdynia Port wykonawca zgromadził 167 tys. podkładów oraz około 170 km szyn. Zdemontował już ponad 65 km starych torów oraz blisko 170 rozjazdów. Przygotowywane jest odwodnienie torów, sieć wodociągowa i kanalizacja. Gotowe są cztery podziemne zbiorniki retencyjne. Budowane są dwie nastawnie oraz lokalne centrum sterowania, które będą wyposażone w nowe systemy i urządzenia. Zapewniona będzie sprawna i bezpieczna obsługa większej liczby pociągów towarowych.

Projekt "Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni" to m.in. przebudowa i elektryfikacja 115 km torów oraz wymiana 356 rozjazdów. Będą dwa nowe wiadukty kolejowe. Przebudowanych zostanie także 13 km dróg, most kolejowy oraz dwa przejazdy kolejowo-drogowe w ciągu ul. Puckiej.
erka

Miejsca

Opinie (73)

  • Inwestycja niezbędna aby zachować konkurencyjność portów. (11)

    Ruch w słusznym kierunku. Zastanawiam się jednak, patrząc na zdjęcia, jak się ma aktualna inwestycja w Gdyni do planów budowy tzw. Międzytorza. Czy to nie jest ten sam teren? Moim zdaniem oczywiście, dostęp do portu jest ważniejszy niż kolejne apartamentowce. Tak się tylko zastanawiam czy plany miasta są w ogóle realne.

    • 52 3

    • (1)

      Też o tym pomyślałem, że Międzytorze czyli istniejący dojazd kolejowy do portu został sprzedany deweloperom :D

      • 6 0

      • Częściowo, niestety, jest to fakt

        Zlikwidowano tory do nabrzeża Rybackiego oraz szuka się chętnych na zabudowę terenów wzdłuż Jana z Kolna, w miejsce wyburzanych magazynów. Torowiska również miały pójść pod zabudowę, była powołana za poprzedniego rozdania spółka PKP z jednym z gdyńskich developerów. Miasto aktywnie brało w tym udział.
        Może to odkręcono.

        • 9 1

    • Rząd ratuje Trojmiasto (4)

      Można powiedzieć, że to rząd siła wymusza rozwoj i pompuje pieniądze do Trójmiasta, krótkowzroczność lokalnych polityków sprawia, że miasta utrzymują się ze sprzedaży cennych i strategicznych terenów deweloperom, a wszelkie kluczowe spółki mogące generować zysk jak gpec czy sng zostały już wyprzedane.

      • 24 11

      • Miasta się powinny utrzymywać z podatków (1)

        Czy to sektor prywatny czy spółki kontrolowane przez Państwo, to tak naprawdę wszystko jedno. Porty jako spółki same starają się zadbać o swój rozwój. Miasto tu jedynie nie powinno przeszkadzać, tylko stwarzać lepsze otoczenie do rozwoju.
        A czy rząd siłą pompuje tu pieniądze? Śmiem mocno wątpić. Za PO były pompoane głównie do Gdańska, nawet kosztem całego województwa. Teraz to ja widzę wykupienie Energii i Lotosu. O 5 lat opóźnili budowę OMT i S6. Obiecanki z Drogą Czerwoną (Ale to każda władza). Innych państwowych inwestycji to ja nie widzę.

        • 7 9

        • "miasta powinny..."

          Są różne modele. Skandynawia preferuje aktywny udział miast w działaniach gospodarczych.
          Niestety, model, gdzie miasta są partnerem/udziałowcem dużych podmiotów gospodarczych, zupełnie się nie sprawdził w naszym kraju. Bo miasta okazały się bardzo nielojalnym wspólnikiem. Gdynia jest tego jednym z bardziej dobitnych przykładów.
          Można dyskutować na temat zasadności przekopu mierzei ale pokazuje on możliwość i skuteczność działań władz miasta, które o kasę zawalczyły. I może zobaczymy na Zalewie barki z konstrukcjami stalowymi. Przecież Elbląg to kolebka Schichau, miasto metalowców...

          • 12 4

      • Mozna to powiedziec, ale wowczas sie sklamie. (1)

        • 2 6

        • Gośka, ty nasz internetowy łobuzie :D

          • 0 0

    • Nie kłóci się (3)

      sprawdź na mapie i nie chrzań głupot o jakimś ratowaniu przez rząd. Międzytorze, a omawiana w artykule infrastruktura to sąsiadujące grunty.

      • 2 6

      • "sąsiadujące" to są od stosunkowo niedawna (2)

        "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

        A gdyński deweloper miał spółkę z PKP na zabudowę reszty. Magistrat również maczał palce przy próbie przejęcia terenów po Naucie...

        • 8 1

        • Kpt żw Szymoński Marek (1)

          złożył ten podpis.

          • 7 0

          • o ja prdle...

            "Stanowisko wiceministra utracił 3 marca !!2003!! po wyjściu PSL z koalicji rządzącej."
            Znaczy się - rzutem na taśmę, na wylocie...
            Ogólnie, człowiek-orkiestra, mnóstwo zainteresowań i zajęć...
            "meteor"?

            • 4 0

  • Ogromne brawa ze buduje to PKP a nie Trojmiasto (22)

    W koncu widac za czyich rzadow sie nasz kraj rozwija, do tego tez dla ludzi starcza pieniedzy aby sie podzielic.
    Serdecznie pozdrawiam i kibicuje dalej!

    • 85 103

    • Jarek (7)

      "starcza pieniędzy aby sie podzielić" Czym sie podzielić ? Twoimi pieniędzmi ? Całuj po rękach że zebrali Tobie 1000 zł a oddali 500 :-) Ekonomia w szkołach nie jest potrzebna. Wystarczy TVP ;)

      • 29 14

      • ja nie płacę podatków więc nic mi nie zabrali (4)

        a dali 1500+

        Pewnie tobie zabrali więc jęczysz

        • 8 29

        • a pis jest na pewno szcześliwy,

          że może utrzymywać takich nierobów/dzieciorobów....

          • 18 7

        • naiwniak

          nawet nie wiesz że i tak płacisz przy każdym legalnym zakupie,

          • 7 4

        • Chleb kupujesz bez vat? Piwo bez vat?

          Dochodowego nie płacisz ale ten idzie do gminy cebulaku!

          • 6 1

        • pewnie vat musi odprowadzac, wczesniej uszło to teraz dla niego podwyzka... ;-)

          • 2 1

      • Moze nalezy do tej części społeczeństwa co myśli, że wcalenie płaci podatków?

        Niektórzy myślą, że jak pracują na czarno, to już nie płacą podatków. Nawet w chlebie, benzynie lub innych rachunkach. :)

        • 10 5

      • a tobie TVN lemingu.

        • 6 4

    • nie oglądaj propagandy TVPiS (3)

      bo mózg ci zlasowali. Te inwestycje były zaplanowane i rozpoczęte za poprzedniego rządu i są realizowane ze środków unijnych z poprzedniego budżetu. Jeśli obecny rząd by tych inwestycji nie ciągnął to byśmy stracili te dotacje i trzeba by zwracać kasę do budżetu unijnego. Doucz się trochę bo w partyjnym aparacie propagandy też trzeba myśleć.

      • 24 10

      • Niestety ludzi oducza się myślenia

        Przyjmują na wiarę głoszone hasła i to na każdym froncie, czy obecnej władzy, czy to PO, czy lewicy. Takich inwestycji się nie realizuje od ręki, tylko planuje i przygotowuje na wiele lat do przodu. To jest zakichany obowiązek każdej władzy i nie ma tu być za specjalnie wdzięcznym. Kasę z UE trzeba wykorzystać (już i tak zaraz będziemy wpłacać więcej niż pobieramy).

        • 9 3

      • nie były zaplanowane ani rozpoczęte

        Za to PKP jest na cenzurowanym z powodu niskiego wykorzystania środków UE, która od pewnego czasu preferuje transport inny niż samochodowy. I muszą wydawać kasę a cały kompleks wokół portów doskonale nadaje się to jej utopienia. Bo plany "władz" wobec portów to raczej inne były. A zarządy portów to jedynie emerytury wypatrywały.

        Dzięki programom unijnym Duńczycy rozpoczeli budowę kolejnej przeprawy przez Cieśniny, tym razem tunelu do Niemiec.
        Skala tych prac i pieniędzy jest dla nas niewyobrażalna...

        • 9 2

      • i wtedy do kogo by te pieniazki wrocily, no do kogo?!?! ;-) moze taki byl zamysl poprzedniego rzadu

        nie nieudolnosc a celowe dzialanie w rytmie klepania po pleckach...

        • 3 5

    • Przecież PKP nie buduje tego bezinteresowanie. Porty płacą, dotacja z UE jest także (1)

      PKP jak i port zarabia na przewozie towarów, więc po jakiego grzyba mieszacie tu politykę i rządy.
      Z tym dzieleniem się to macie nieźle mózgi przeprane. Rząd nie ma swoich pieniędzy tylko, te które zabiera ludziom z podatków, a następnie je wydaje. Jak widać socjal i propaganda dobrze działa, więc będą dalej podnosić podatki i podnosić socjal.

      • 11 1

      • kolejny, prosty przekaz

        Państwo, biorąc udział w obrocie gospodarczym również zarabia. Nie tylko na podatkach obywateli, którzy je zapłacą lub nie. Albo najczęściej "co łaska".
        To nam wmówiono że mu nie wolno zarabiać. Bo mając "nieco" odmienne zadania i możliwości, może być groźną konkurencją dla "byznesa".

        • 3 1

    • A wiesz, w którym roku nastąpił podział środków na instrument CEF "Łącząc Europę"? (1)

      W 2014. Gdzie wtedy byli Twoi idole?

      • 11 2

      • tu byli

        "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."

        "Zgodnie z odpowiedzią wiceministra Klepackiego, budowa OPAT nie może zostać ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020.
        - Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane - pisze Zbigniew Klepacki i dodaje jednocześnie, że OPAT został wpisany do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) i jest na liście planowanych projektów morskich. "

        • 2 1

    • W koncu? Od razu to bylo widac. Wystarczy przyklad stadnin koni, ktore juz w pierwszym roku rzadzenia pisowcow sie rozwinely w

      • 7 4

    • Sami nic dotychczas nie zrobili co zmierzali. Drogi, kolej te wszystkie się buduje co poprzedni rząd rozpoczął i zaplanował. Ci robią co innego: przekop przez Mierzeje, budują największe na świecie lotnisko, w Szczecinie budują promy, a Morawiecki dodatkowo produkuje drony, samochody elektryczne i tanie mieszkania. Pełen wypas, a rozwój jest tak szybki, że przed nami są tylko Stany i Chiny (to informacja dla odwiedzających nas turystów). Swoi natomiast wiedzą, że tak na prawdę to przodujemy w propagandzie w której wyprzedza nas tylko prezydent Brazylii i Korea Północna.

      • 4 3

    • @ogromne prawa ... (1)

      myślisz że 3city miało by taki budżet na tak wielką inwestycję ? Weż się walnij w ten pisowski dzban

      • 1 3

      • Gdansk jakos znalazl

        Na tunel, Sucharskiego, Wykletych, lotnisko...

        • 2 0

    • ... (1)

      A dlaczego samorząd miałby budować torowiska dla PKP ?????

      • 2 2

      • no, jakoś PKM zbudowało

        i jest zadowolone. Z siebie.
        SKM nie zbudowało ale też jest zadowolone ze stanu posiadania. Pomorski samorząd "trochę" mniej, bo przegapił (zlekceważył) sprawę.
        Wielkopolska, Dolny Śląsk utrzymują własne sieci, inne województwa również.
        Pomorskie przyjęło inną strategię, zamykało, zamykało, zamykało...

        • 2 1

  • Tak PiS rujnuje ten kraj (6)

    zamiast tory budować rozdaje 500+

    • 35 72

    • (2)

      Czytaj że zrozumieniem... A kto to buduje?

      • 16 3

      • (1)

        Unia to jest kasa z Unii z funduszu spójności.

        • 4 5

        • Dokładnie.

          Pis to jedynie co potrafi, to zajumać miliony i rozdać ochłapy dla zamknięcia jadaczek. Ale żeby sami coś zbudowali... Czekam już 5 lat i się zastanawiam, co pis zbudował??

          • 3 4

    • IQ test

      Ten komentaż jest świetną próbką inteligencji totalsów. PLK buduje tory a oni swoje...

      • 13 6

    • Jak z tego tytułu będzie mniej tirów

      Na obwodnicy to popieram.

      • 4 1

    • głupota lokalnych autochtonów nie zna granic... zwlaszcza na tym pożal sie Boże truj portalu

      • 2 1

  • Na pewno jest to pożądane dla portu Gdynia działanie ale raczej jest to odtworzenie potencjału a nie rozwój (1)

    Nadal brak rozwiązania konfliktów z siecią drogową. Nie ma wiaduktu na Hutniczej, nie ma na Puckiej. Obwodnicy brakuje ostatniego kilometra. Na Chrzanowskiego i Węglowej również słabo a przecież tam buduje się terminal promowy dla ciężarówek j są one kanałem komunikacyjnym dla portu zewnętrznego. Portowa i Jana z Kolna zamknięte dla tych pojazdów.
    To co będzie intensyfikowane?
    Międzytorze, jedyna szansa rozwoju zewnętrznej części portu Gdynia miejscem podchodów i faktów dokonanych tworzonych przez deweloperów. Nabrzeże Rybackie całkowicie już odcięte i zabudowywane mieszkaniówką. Pomorskie zawsze było "zmarnowane" ale teraz to tylko marina i basen dla Błyskawicy i Daru Pomorza...

    Czy przy okazji tej modernizacji, wzdłuż Wiśniewskiego nie mógł pojawić się tor szlakowy dla pociągów pasażerskich? Przecież to najsprawniejsza droga utworzenia PKM na północ Gdyni? i połączenia z węzłem przesiadkowym Gdynia Główna...
    Czy miasto nie może tworzyć synergii z portem?!

    • 36 2

    • jak tak patrzę na to codziennie...

      To wygląda na typową robotę "jak zrobić aby się nie narobić a zarobić... i w końcu nie zrobić". Tempo i intensywność prac raczej nie przypomina tego, co dzieje się na Trasie Kaszubskiej i pod Elblągiem.
      Co słychać z 201, warunkiem koniecznym wykorzystania tych "inwestycji"?! A raczej remontu kapitalnego.
      Bo Bydgoszcz już ogłosiła się "suchym portem"...

      • 21 3

  • Pracuję na kolei

    akurat w Gdyni. W takim tempie to potrwa jeszcze długie lata. Rozkopali połowę torów a teraz nie robią praktycznie nic. To co podano tutaj jako elektryfikację to tylko rozwieszenie sieci koło BCT. Ino ta sieć nijak nie jest jeszcze połączona z krajową.

    • 35 8

  • Do przodu ! (1)

    Wreszcie ruszyły inwestycje z rozmachem :)

    • 23 7

    • Ta

      Mają rozmach sk

      • 3 0

  • Inwestycja konieczna. Termin jej wykonania: przedwczoraj.

    • 23 1

  • kiedy peron na SKM Zaspa Towarowa? (1)

    przystanek prezydencki

    • 25 5

    • jak sobie zbudujesz

      • 2 0

  • Ceny mieszkan na letnicy pojda w gore XD

    • 17 0

  • Brawo Pis,kraj sie ruszył do przodu i to wyraznie widac. (4)

    • 17 22

    • (1)

      Pis to potrafi co najwyżej sfinansować park Rydzyka .

      • 3 6

      • Lepsze finansowanie instytucji ktora ma z tysiąc lat i pomagala przetrwać naszym przodkom wojny i jest narodową tradycją,niz Rafałek i finansowanie bandytów ktorzy chca uczynić z siebie rase panów ponad prawem pod kolorową banderą swojego radykalnego ruchu ktory jawnie pluje wszystkim w twarz a unia i politycy jeszcze ich bronią...

        • 5 1

    • (1)

      Tylko czemu ten przod jest z tylu

      • 1 2

      • Bo odwrotnie...

        Ubrales...

        • 2 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane