• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej węgla i drewna. Trójmiejskie porty podsumowały ubiegły rok

VIK
24 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (120)

W Porcie Gdańsk przeładowano w ub. roku 68,2 mln ton ładunków, czyli 15 mln więcej niż rok temu. W Porcie Gdynia z kolei przeładowano 28,1 mln ton, a więc więcej o 1,4 mln. Trójmiejskie porty podsumowały ubiegły rok, było więcej przede wszystkim drewna i węgla.



W 2022 r. roku Port Gdańsk stał się drugim największym na Bałtyku. Pierwszym jest rosyjski port Ust-Ługa (113 mln ton). Na trzecim miejscu jest Primorsk (52,9 mln ton), a na czwartym St. Petersburg (35,6 mln ton). Port w Gdańsku jest też największym portem kontenerowym na Bałtyku. Rok ubiegły był dla Gdańska rekordowy. Przeładowano 68,2 mln ton towarów, co oznacza wzrost o 28 proc. względem 2021 r.


Przeładowano 25 516,4 tys. ton paliw płynnych, co oznacza wzrost o 35,1 proc., 1 932,9 tys. ton zbóż (wzrost o 19,9 proc.) oraz 515,5 tys. ton rudy (wzrost o 133,2 proc.). Jednak ten rok do przede wszystkim przeładunek węgla i drewna. W Gdańsku przeładowano 13 218,9 tys. ton węgla, a to oznacza wzrost o 175,6 proc. Największy wzrost dotyczył jednak drewna. Przeładowano go 548,2 tys. ton, czyli o 413 proc. więcej niż w 2021 r. Prezes portu w Gdańsku, odnosząc się do dużego przeładunku drewna, zapewnił, że nie był to polski surowiec.

Wzrost przeładunku drewna w portach. Tym razem głównie import Wzrost przeładunku drewna w portach. Tym razem głównie import

- To drewno, które jest tranzytowane przez Polskę i pochodzi z innych krajów, m.in. Skandynawii, Czech i Słowacji - wyjaśnił Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Prezes Greinke przyznał, że port odnotował nieduży spadek - o niecałe 2 proc. - w grupie drobnica skonteneryzowana. Jak wyjaśnił, na ten spadek duży wpływ miało wprowadzenie embarga na towary, które były przekierowywane do Rosji.


Dobry rok miał też port Gdynia. Port przeładował w ub.r. 3 403,1 tys. ton węgla i koksu, co oznacza wzrost o ponad 174 proc. Przeładowano też 533,5 tys. ton drewna (wzrost o 109 proc.), a inne masowe stanowiły 1 716,2 tys. ton (wzrost o 0,4 proc.). W sumie przeładowano 28,1 mln ton towarów (w u.br. było to blisko 26,7 mln ton).

Kolejki na redzie, place wyładowane węglem. Porty pękają w szwach.

- Do Portu Gdyni zawija coraz więcej jednostek o coraz większych gabarytach. W 2022 r. do Gdyni zawinęło ogółem 4331 jednostek, czyli o ponad 2 proc. więcej niż w 2021 r. Wzrosły też transporty kontenerowcami i masowcami - powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Do Gdyni w 2022 r. przypłynęło też ponad 1 tys. promów (wzrost o 8,2 proc.) oraz blisko 300 jednostek typu ro-ro (wzrost o ponad 32 proc.).
VIK

Miejsca

Opinie (120) 4 zablokowane

  • Niby fajnie (8)

    Ale cała okolica Marynarki Polskiej, Wiślna, Wielopole i z drugiej strony tunelu jest taki syf od pyłu węglowego, że czegoś takiego jeszcze nie widziałem. Wszystko zdegradowane. Dodatkowo na skrzyżowaniu Marynarki z Wielopole to nie węgiel tylko jakiś pył węglowy. Z wiatrem niesie się po okolicy aż czarno...

    • 113 12

    • No cóż, taka jest charakterystyka działalności portów. (5)

      I to nie od dziś. Jest to dość brudny i hałaśliwy biznes. Z drugiej strony powinno się bardziej przykręcić śrubę nieuczciwym firmom przewozowym, które lekceważą obowiązujące sposoby zabezpieczania ładunków.

      • 23 7

      • (4)

        Owszem,jeżeli nie szkodzą ludziom i mają place składowe węgla nie w takim bliskim sąsiedztwie zabudowań mieszkalnych.Wiatr ten niezabezpieczony pył rozwiewa po okolicy NP.Ciekawe,że manka nie mają,jak tyle im wywieje węgla?

        • 5 5

        • Port (2)

          Port ma obowiązek zabezpieczyć towar na placach składowych.
          Na Wislanym składowano drobnicę.

          • 9 0

          • Na wislanym składowano koks produkowany przez Rafinerię Gdańską (1)

            A przeladunkiem zajmuje się SPEED" sp. z o.o.
            Oprócz tego sporo było drewna oraz stali I rudy ... I oczywiście drobnicy

            • 2 2

            • Ten koks składowano też przy zbożowcach przy Dworku Fischera.Ostatnio tam składują węgiel zagraniczny,łatwo pylący.

              • 0 0

        • Sasiedztwo zabudowan nie przeszkadza, bo z portu w strone tychze wieje ze trzy tygodnie w roku.

          Problemem jest wwozenie pylu i brudu na pokladzie ciezarowek, ktore nie posiadaja wymaganego prawem wyposazenia.

          • 7 2

    • Za PO wegiel nie syfil. (1)

      • 6 3

      • Za to donald

        Robił żółwiki z putlerem

        • 2 3

  • (2)

    Sankcje nałożone na Rosję widać, że działają :D

    • 8 6

    • (1)

      ee tam, cicho być - w mediach tak ma to wyglądać aby lud był spokojniejszy. Stany cały czas handlują i w jedną i w drugą stronę

      • 3 1

      • Jewrej z jude za pan braciaszek

        • 0 0

  • Czarno wszędzie, co to będzie... (5)

    Wszystko super, ale Tunel i jego okolice wyglądają przez to tragicznie! Jak można chwalić się, że Port zarabia kupę hajsu, a jednocześnie ma gdzieś to, w jaki sposób towar jest z niego wywożony...?! Pył węglowy i resztki kory zasypują miasto i ciekawe kiedy się z tego wszystkiego odgruzujemy... i czy w ogóle się odgruzujemy, bo jest dramat! A inspekcja transportu drogowego śpi...

    • 29 4

    • (3)

      Nasz port zarabia kasę a co miasto Gdańsk bedzie z tego miało?Wszystko pójdzie do Warszawy,a na nas baty że brudno,czarno ,ogólnie syf.A kto do tego doprowadził?Port nie przygotowany logistycznie.,czyli Mierz Porcie Siły Na zamiary.

      • 4 3

      • Samolotem mają transportować z innych kontynentów ? (2)

        • 2 3

        • Nie,ze swoich,polskich kopalni.

          • 1 0

        • Głupiś,balonem,dronem?Czyli węgiel z kopalni brać,jest go tam pod dostatkiem i dobrej jakości.

          • 0 0

    • Inspekcja i policja, jako zbrojne ramiona wladzy centralnej, maja zakaz narzucania sie biznesowi weglowemu.

      Bo na biznesie weglowym zarabiaja najwiecej posrednicy namaszczeni przez wladze centralna. A potem przekazuja na rzecz wladzy centralnej hojne datki i tak to wlasnie biznes sie kreci.

      • 3 0

  • Kosztem mieszkańców i dewastacji miasta. (22)

    Szkoda tylko że ten rekord w gdańsku pada kosztem mieszkańców i infrastruktury miasta. Dopóki rządzi PZPR niestety nic się dla nas nie zmieni :(

    • 98 41

    • (7)

      Kto pozwolił na budowę budynków mieszkalnych tak blisko portu? Porty powinny być oddalone od miast, by nie wpływały negatywnie na samopoczucie mieszkańców.

      • 25 14

      • To miasto wchodzi od lat w tereny portowe i stoczniowe (3)

        pchając w te okolice patodeweloperkę. Przykład co dzieje się w pobliżu Marynarki Polskiej czy sam Nowy Port. Tam lata wstecz były projekty aby nowe baseny portowe dorobić i nabrzeża, potem dodatkowo zbudować port zewnętrzy. I co ? Nic nie zrobili w tym kierunku a miasto przez lata starało się wepchnąć i przerobić nabrzeża na deptaki.

        • 22 7

        • A ciekawe czyja to własność terenów ?

          • 3 4

        • (1)

          W Nowym Porcie w ciągu ostatnich 30-40 lat powstały DWA nowe budynki mieszkalne. Gdzie tu pchanie (pato)deweloperki?

          • 17 5

          • On nawet nie wie gdzie jest Nowy Port, po prostu pisze bo takie a przekazy dnia

            Dla niego Marynarki Polskiej to port

            • 11 3

      • Osiedle Wyzwolenia

        Bloki w NP na ul.Wyzwolenia stoją od ponad 40 lat.Ulica była drogą lokalną i odległą od portu gdańskiego.Obecnie duża część ciężkiego transportu samochodowego , portowego jedzie środkiem osiedla mieszkaniowego.Jest to wbrew woli mieszkańców,którzy chorują od hałasu i smogu.Dodatkowo na budowy pobliskich osiedli w Nowej Letnicy też tędy poprowadzono transport.A gdzie i kiedy będzie Nowa Wyzwolenia dla transportu do portu gdańskiego?

        • 16 5

      • Samopoczucie? Dobrostan? Tu chodzi o problemy zdrowotne-----pylicę,nowotwory,astmę,alergie.....

        • 4 1

      • Bredzisz

        • 0 0

    • Chciałeś żyć w portowym mieście, licz się z konsekwencjami. (1)

      Jak Ci się nie podoba to się wyprowadź.

      • 20 16

      • Nie bredź.

        • 2 5

    • Gdańsk jest miastem a nie wioską rybacką typ Puck tylko ze względu na port

      Mało tego, już dawno powinien być zbudowany port zewnętrzny, teraz byśmy na tym, kasę trzepali tylko.

      • 11 6

    • PZPR w Gdańsku rzadzi od samego poczatku tutaj i robi to nadal (1)

      • 12 8

      • W Gdańsku PZPR obalili d**ilu i obalą też rząd pisowskich komuchów.

        • 3 0

    • Wszystkiego dużo

      Ale ceny z kosmosu! Macie ten swój rząd

      • 10 7

    • Jako były działacz dużo wiesz o PZPR. (3)

      Jak władza się zmieni to nie będzie już importu węgla ?

      • 9 1

      • (1)

        Będzie dobrej jakości ze śląskich kopalń.

        • 2 4

        • Tych kopalń, ktore angela kazała zamknąć ryżemu?

          • 3 3

      • To jest miał węglowy, a nie węgiel. Dlatego aż taki syf w całej okolicy.

        • 4 2

    • To wina niestety spółek portowych !!!! (1)

      Chodzi o kasę póki ich nie zmuszą to mają to gdzieś.... Na normalnych składach np. w Hamburgu czy Amsterdamie zraszacze cały dzień i noc Chodzą wytwarzając mgiełkę wodną by się pył nie unosił. ( A tam zabudowania są również blisko składów. ) I jakoś niema problemu z pyłem węglowym w całym mieście

      • 6 3

      • Na takie działanie pozwala prezesik w okularkach. Snafca portu

        • 6 4

    • Idź dalej pić piwo na podwórku prezydentki.

      • 2 4

    • Więcej pyłu zniszczonych dróg! Może tak nasz "kochany" rząd wypłaci odszkodowania za tą dewastację!!!

      • 3 0

  • Teraz należy dążyć do tego, bo możliwie jak najwięcej ładunków przewozić koleją. (6)

    To nie jest normalne, by ładunek masowy w postaci węgla był transportowany ciężarówkami. Kończy się to zasyfieniem okolicy, niszczeniem dróg i korkami. Niestety, kolej systematycznie demolowano od upadku PRL-u i teraz mamy tego opłakane skutki.

    • 120 7

    • bzdury piszesz bo chyba infrastrukturę kolejową znasz na terenie portu tylko z opowieści Biedronia w tvn... (3)

      na samą infrastrukturę kolejową portu w ciągu ostatnich lat wybulono ponad 1,5 miliarda złotych, można było więcej zamiast stawiać stadiony, które przynoszą tylko straty...Przy Sucharskiego wybudowano ponad nowych 40 bocznic kolejowych, kolejne 25 bocznic przy Ku Ujściu, nowy most nad Wisłą, nowe wszystkie wiadukty, nowe systemy sterowania ruchu, nowe torowiska do Basenu Górniczego, nowe 40 bocznic jest w planach przy Pokładowej na terenach Siarkopolu, przygotowywana jest linia dla portu zewnętrznego, nowa linia z infrastrukturą do DCT i inne. Wszystko co można idzie na kolej, z syf podziękuj firmą januszpol, które odbierają węgiel ze składu i nie zakładają osłon na naczepy

      • 6 8

      • To kropla w morzu potrzeb panie ekspercie.

        Problem zaczyna się zaraz po wyjeździe z portu. Polikwidowane stacje manewrowe, pozamykane linie objazdowe, niedobory taboru i personelu. To skutek zaniedbań sprzed wielu lat.

        • 15 0

      • Dziwne,

        a jakoś nie mogą przywrócić transport kolejowy z PRL-u do Oksywia, BD i dalej.
        PKP zarządzane przez PiS to totalne dno i podwyżki.

        • 9 4

      • a czemu efektów nie widać?Mieszkańców NP będziecie wysiedlać?

        • 0 1

    • (1)

      A mieszkańcy Nowego Portu powymierają na pylicę.Wszędzie czarno,zapylenie olbrzymie całej dzielnicy .

      • 5 2

      • To się wyprowadź.

        Port tam funkcjonuje od wieków.

        • 2 7

  • Ale dużo mniej kontenerów. Nie ma się co chwalić (3)

    • 12 3

    • Skonczył się przeładunek w kierunku rosyjskim, więc nie ma się co dziwić. (2)

      To mocno nakręcało statystyki dla DCT.

      • 4 3

      • (1)

        A to oni nie mają swoich baz kontenerowych? Takie gadki to dzieciom możesz sprzedawać a nie ludziom którzy szukają informacji w sieci i to jeszcze nie w polskich kłamliwych mediach z ukraińskimi flagami.

        • 3 2

        • Co ty synku wiesz o logistyce i gospodarce morskiej?

          • 0 3

  • Bałagan, pyły, hałas, spaliny. Po co nam porty i stocznie skoro jest pełna infrastruktura w Niemczech?

    • 13 5

  • (8)

    Cieszyć się z rabunkowej wycinki lasów i sprzedaży surowca zamiast towaru przetworzonego to rzeba być deblem.

    • 21 8

    • Przeczytaj artykuł zanim zaczniesz bełkotać od rzeczy. (5)

      • 5 8

      • (4)

        Tak, czytałem, fajna historia, drewno ze Skandynawii jest przeładowywane i jedzie dokąd? do Czech i Słowacji? Natomiast to z Czech i Słowacji pewnie płynie do Skandynawii.

        A polskiego drewna nie ma wcale w lasach nie bije się rekordów wycinek, proszę się rozejść.

        • 12 4

        • Właśnie udowodniłeś że nie masz o niczym pojęcia. (3)

          Drewno z Czech i Słowacji płynie głównie do Chin. Co ciekawe, w kontenerach!

          • 4 6

          • Za co minusy? (2)

            Za stwierdzenie faktów?

            • 4 3

            • Za bycie niepelnosprawnym intelektualnie parobkiem. (1)

              • 3 5

              • Miło że się nazwałeś po imieniu. :)

                Wolę jednak rozmawiać o konkretach, ale z tobą to niestety niemożliwe.

                • 1 2

    • Mniej kontenerów jest nowy rok nowe umowy dopiero koniec lutego ruszy wszystko
      Poza tym nowy chiński rok za kilka dni

      Ale wiadomo jak nie wiadomo to trzeba siać ferment

      • 2 4

    • Import znaczy przywoz

      Ale zrozumiałeś fragment że to import...

      • 2 2

  • chaos pisowski (7)

    doprowadził do zasyfienia ncałego Trójmiasta pyłem weglowym i korkami spowodowanymi brakiem logistyki i brakiem mozliwości przeładunkowych przez porty. Dodatkowo statki z weglem czekają miesiacami na redzie Gdańska i Gdyni a kary za przestój płaci budzet czyli my.
    Kiedy koniec tegp koszmaru?

    • 26 15

    • Gdyby węgla zabrakło, pierwszy byś ujadał na PiS, że nie zaprewnili bezpieczeństwa energetycznego państwa. (6)

      Taka już natura hejtera, że zawsze będzie szukał dziury w całym. Musisz mieć bardzo smutne życie.

      • 5 15

      • (3)

        Dobrej jakości węgiel jest na Sląsku w kopalniach,a nie zmiatany zmiotką i szufelką z ulic,domów,balkonów i dróg i chodników dzielnicy Nowego Portu.

        • 6 5

        • Założę się że najgłośniej jeszcze niedawno krzyczałeś że należy zamknąć nierentowne kopalnie. (2)

          • 6 5

          • (1)

            nie górnicy nadal biorą wysokie odprawy,barbórkowe premie,a Gdańsk zasyfiony.

            • 1 2

            • Kopidoły podniosły sobie wynagrodzenie o 35,6%

              • 2 0

      • To co leży na tych hałdach w porcie ciężko nazwać węglem.
        Węgiel to solidne grudy wielkości pięści. To co jest obecnie usypane to nawet nie jest wielkości tłucznia, nie wiem nawet czy nie drobniejsze od żwirku dla kota.

        • 5 2

      • widać, nie znasz metod piarowców pisowskich i dałeś się złapać na te bezpieczeństwo. Cały czas byliśmy bezpieczni ale nie można było o tym mówić za to dużo się gadało, że będą problemy. Resztę się domyśl, dlaczego myślisz jak myślisz...

        • 2 1

  • Jak sto lat temu

    Eksport węgla i drewna za garść paciorków. Ciekawe gdzie tak ostro wycinają lasy, oprócz Polski?

    • 20 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane