• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiecha na terminalu w Gdyni. Pierwsze promy już w przyszłym roku

Wioletta Kakowska-Mehring
10 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Terminal ma być gotowy w przyszłym roku.
  • Terminal ma kosztować ostatecznie ok. 290 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą prawie 117 mln zł.
  • Projekt obejmuje wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów.
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.
  • Generalnym wykonawcą jest KB Doraco.

Zawisła wiecha na budynku terminalu promowego w Gdyni. Jest to jedna z kluczowych inwestycji w Porcie Gdynia, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do 240 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania. Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.



Ma być publiczny, ma skrócić czas pobytu w porcie promów jeszcze większych niż dotychczas (czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut) i jest odpowiedzią na stale rosnący ruch pasażerki oraz wymianę handlową ze Skandynawią. Budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą od blisko 50 lat inwestycją realizowaną w Porcie Gdynia. Generalnym wykonawcą jest Korporacja Budowlana Doraco. Budowę rozpoczęto rok temu, kamień węgielny wmurowano w październiku, teraz zawisła wiecha. Według zapowiedzi pierwsze promy zostaną przyjęte w nowym obiekcie już w przyszłym roku.

Gospodarka morska w Trójmieście



Terminal powstaje przy nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy nabrzeżu HelskimMapka i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego - zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej.

Nowy terminal. Bliżej, szybciej, taniej



Usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu. Ważnym komponentem nowego terminalu będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju, co wpisuje się w ideę Green Port.

Publiczny Terminal Promowy - projekt


Projekt "Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia" obejmuje wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu - 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowę placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego Doracoo wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2 tys. ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.

- Na nowym terminalu skorzysta zarówno Port Gdynia, jak i miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych oraz powstanie nowych miejsc pracy. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja, wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska - Skandynawia w ramach korytarza TEN-T - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
  • Terminal będzie miał charakter publiczny, nie jest przeznaczony tylko dla jednego armatora.
  • Projekt obejmuje wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów.
  • Terminal będzie miał charakter publiczny, nie jest przeznaczony tylko dla jednego armatora.
  • Projekt obejmuje wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów.

Wiecha zawieszona na budynku Publicznego Terminalu Promowego nawiązywała tematycznie do symboli morskich. Składała się z dwóch kręgów, krąg główny o średnicy 120 cm był imitacją koła sterowego, a nad nim wisiał przyozdobiony kwiatami krąg pośredni. Całość została wciągnięta symbolicznie na najwyższy punkt budowy. Wiecha wykonana została przez podopiecznych Warsztatu Terapii Zajęciowej przy Stowarzyszeniu osób z wadą słuchu CISZA.

Na obecnym etapie budowy na kondygnacji szczytowej wyraźnie zarysowuje się taras widokowy, który zostanie udostępniony wszystkim odwiedzającym terminal. Z tarasu rozpościera się przepiękny widok na główne wejście do portu oraz na kanał portowy.

Zakończenie prac zaplanowano na 2021 rok, a wartość inwestycji to ok. 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi prawie 117 mln zł.

Długa droga do inwestycji



O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line, mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. Potem doszły problemy ze znalezieniem wykonawcy, którego udało się wyłonić w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję.

Port Gdynia to ważny węzeł transeuropejskiej sieci transportowej. Stanowi on naturalne przedłużenie Korytarza Bałtyk - Adriatyk w kierunku Skandynawii, łącząc Polskę ze Szwecją poprzez Autostradę Morską Gdynia - Karlskrona. Spółka wraz z długoletnimi partnerami ze Szwecji pragnie rozwijać współpracę i efektywniej łączyć potencjały gospodarcze Skandynawii oraz Europy Środkowo-Wschodniej. Zwiększona dostępność transportowa podnosi konkurencyjność portu, umożliwiając przyciąganie ładunków i inwestycji kapitałowych oraz ich kształtowanie w taki sposób, aby oddziaływały na rzecz trwałego rozwoju portu. Sprawny dostęp stwarza możliwości budowania kolejnych powiązań ekonomicznych oraz relacji biznesowych.

Miejsca

Opinie (95) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Projekt terminala w wersji minimum, po tym jak przez 10 lat nie udało się znaleźć kasy na ten pierwotny,

    ale lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu.

    • 0 0

  • byłem ostatnio na terminalu w Gdyni, ale Wiecha tam nie spotkałem... (1)

    • 0 0

    • a Wiechę...

      bo to portowe miasto... ;)

      • 0 0

  • (1)

    Pięknie Gdynia się rozwija! Najszybciej z całego Trójmiasta kochani!

    • 6 11

    • chodź i mnie przytul!

      • 0 0

  • a na stronie portu....

    A na stronie portu Gdynia nie wyświetla się skład Zarządu i Rady Nadzorczej. Zmiany, zmiany, zmiany???

    • 0 0

  • prośba !... (7)

    proszę pamiętać o odrębnym budynku socjalnym na terenie parkingu przeznaczonego dla kierowców samochodów cięzarowych tzw. TIR-ów . w budynku tym powinny miescić się przede wszystkim ;- toalety , mogły by tam też być z dwie kabiny natryskowe , oraz jakiś Bar zflaczkami , kiełbaską i kawą ! Budynek ten powinien być przeznaczony wyłącznie kierowców Tirów zjeżdżających z całego kraju jak i z zagranicy ! Zapomniano o takim czymś na Bazie Kontenerowej przy nabrzeżu Helskim gdzie oczekują kierowcy nie tylko na Prom ale na podjęcie lub zdanie Kontenerów. i s2woje po2trzeby fizjologiczne muzą załatwiać między samochodami co widwć i czuć !. Jak by ktoś nie wiedział o co chodzi i jak by to miało wygladać -proponuję s2ię przejechać do takich portów jak HH , Antwerpia czy Rotterdamm . pozdeawiam spedycja , transporti przewozy .

    • 31 0

    • Bo kierowca tira jest jak pies, je byle co i byle gdzie i leje na koło...

      • 1 0

    • Z tego co wiadomo będzie pełen węzeł socjalny dla kierowców na bardzo przyzwoitym poziomie.

      • 2 0

    • tu sa pisie rzady

      • 1 2

    • Będzie wszystko jak trzeba dla kierowców (1)

      • 1 0

      • I nie tylko dla kierowców.

        • 1 0

    • Myślę ,że miejsce na Parking jest tam gdzie dziś leżą hałdy złomu ! (1)

      • 10 1

      • Czyli w całej Gdyni?

        • 3 0

  • Nazwa Publiczny Terminal Promowy trochę nie na miejscu i źle się kojarzy, powinno być raczej Pasażerski Terminal Promowy

    • 1 0

  • Dobra robota (6)

    Gratulacje . Polska się rozwija to widać wszędzie .

    Idziemy w dobrym kierunku i nie zmieniajmy tego .

    Pozdrawiam

    • 38 23

    • Ty fanatyku dobrej roboty (1)

      21 wiek, już 20 lat... A tu im dopiero światło się zapaliło..
      Ochłoń trochę

      • 5 3

      • Rozumiem

        Po co nam terminal w Gdyni , przecież jest w Hamburgu .

        Teraz jesteś zadowolony/na : oświecony /na Gdy ?

        • 2 1

    • Tak brawo wylali trochę betonu i już rozwój! (1)

      Budowa miała się zakończyć w 2016! Ciekawe czy pobiją estakadę tempem budowy.

      • 11 8

      • Taki mądry jesteś to trzeba było samemu się wziąć do roboty i szybciej wybudować.

        • 4 7

    • panie prezydencie, czy to pan napisal ten pean, czy tylko platny trol?

      • 5 4

    • Przecież jak

      Będzie wjazd/wyjazd pojazdów z promu, plus nie daj losie jakiś załadunek na masowiec to tam wszystko stanie na kilka godzin. Tam jest mega wąskie gardło na rondzie przy nowym terminalu i w postaci świateł na skrzyżowaniu Polskiej i Janka Wiśniewskiego. A Urząd Miasta pewnie czeka aż Port Gdynia im drogi wybuduje:D Więc będzie fajna zabawa.

      • 13 2

  • B,dobrze, oby więcej takich inwestycji (6)

    Przydałby się jeszcze odpowiedni Dworzec Główny, bo ten obecny ma wiele do życzenia zwłaszcza przejścia podziemne na perony (same perony) dużo większe zaplecze, odpowiednie podjazdy z Nowej Węglowej łączące tunelem ul. Morska. Turysta ze Skandynawii będzie próbował pokonywać tamtędy trasę, aby pobuszować po Trójmieście. Duży parking podziemny pod pl.Konstytucji. - To bardzo ważne inwestycje, ponieważ w czasie sezonu nasza Gdynia przyjmuje masę turystów i rozrastamy się do prawie 800-tysięcznego miasta. Nie rozumiem dlaczego planiści tego niezauważaną ?

    • 5 4

    • chyba ci się jedno zero (5)

      dokleiło.
      Bo raczej ten kierunek i trand się zaznacza...

      • 2 1

      • w 2019 roku do miasta przyjechało i przypłynęło 3 mln 121 tys. turystów (4)

        więc najwięcej przypada w sezonie letnim zakładając odpowiednie współczynniki i poprawki jest to 771 tys. więc można zaokrąglić do 800 tysięcy. Gdynia była ciekawą destynacją, nie wiadomo co będzie po pandemii i rządach PiS ?

        • 0 1

        • kłamliwa semantyka (3)

          nazywać przelotnego konsumenta mieszkańcem i zaliczać do populacji miasta.
          Oczywiście, mają oni wpływ na obciążenie infrastruktury (szczególnie kanalizacyjnej) ale zdecydowanie za nią nie płacą... Może w tym tkwi tajemnica dotkliwie wysokich kosztów życia w tym miejscu? Pojawiają się tutaj, jak na przyczółku, bo gdzieś trzeba wylądować ale pieniądze zostawiają gdzie indziej.
          "Władze" miasta licząc bardziej na takie przelotne kontakty i związane z nimi dochody, moga uprawiać politykę atrap i fasad. Na podwórka turyści nie zaglądają. Jednak z punktu widzenia wyborców, co proste oszustwo.
          Rządy PiS nie mają na to żadnego wpływu, bardziej istotne dla życia "rdzennych" mieszkańców mają plany wąskiej grupy interesu, która ma zamiar dobrze żyć z niewielkich obszarów miasta i rezydujacych tam rentierów.
          W głębokim poważaniu mając problemy okolic Hutniczej, gdzie od zarania koncentrują się zaniedbania komunikacyjne tego miasta czy peryferyjnych dzielnic, w których żyje populacja niewarta (zdaniem "kręgów gospodarczych" Gdyni) uwagi.

          "Ciekawą destynacją"?!
          Litości!!!
          Chyba ktoś w swój wlasny PR uwierzył...
          Bo z rzeczywistością to stwierdzenia nie ma żadnego związku.

          • 1 0

          • piszesz od rzeczy (2)

            Turyści maja odwiedzać ul. Hutnicza ? To Świętojańskiej i modernizmowi zazdrościła Gdyni cała Polska. W żadnym mieście świata nie da się dokładnie policzyć ludzi - no może za niedługo zrobi to sztuczna inteligencja. Bo to, że osoba, która przyjechała choćby na weekend, turystą jest, nie podlega dyskusji, a inni na ten weekend wyjechali. Ale bilans się zgadza, jak liczyć np. pasażera promu, który w mieście pojawia się tylko na spacer, usługę medyczną i płynie dalej w rejs po Bałtyku? Myślisz go skierować na Hutniczą ? O Hutniczą muszą bardziej zadbać sami jej mieszkańcy partycypując zarówno w odpowiedniej przestrzeni a zwłaszcza obejść. Ciągle interesowały mnie zadbane angielskie domy na prowincji i w dobie koronowirusa mój syn z uwagi na zakaz dalszych wypadów naprawdę podziwiał je i rozpytywał. To od ludzi zależy wszystko. U nas pokutuje DAJ, a nie ile ja mogę zrobić dla lepszego samopoczucia. Samorządowi ciągle obiecuje i kasę obcina PiS, więc liczyć można na siebie.
            Wracając do turystyki to osobę, która nocuje np. w Sopocie, bo w Gdyni nie ma hoteli i imprezowni wpada na jeden dzień na festiwal muzycznym czy inny?- Zarówno w sferze przemysłu czasu wolnego, jak i przemysłu spotkań oraz turystyki biznesowej Gdynia zanotowała przyzwoite wzrosty.

            • 0 0

            • takiego "modernizmu" to jest pół Warszawy i 3/4 Polski (1)

              Oraz cała Skandynawia...
              Szczególnie dobrze mają się niszczejące budynki i wille na Działkach Leśnych, Oksywiu czy, o zgrozo, Kamiennej Górze. Ogólnie znaczące są 3-4 budynki, reszta to chałtury warszawskich architektów, dorabiających na prowincjonalnych krezusach polskiego Klondike. Ale fakt, to i tak lepsze niż to, co obecnie powstaje...
              Na Hutniczej to chyba nigdy nie byłeś, bo to ulica w środku przemysłowej dzielnicy. Gdzie nikt nie mieszka a gdzie czas zatrzymał się w latach 30, gdy zatrzymał się rozwój portu. Ale masz rację, firmy mogły by bardziej zadbać... Na przykład przez staranne płacenie podatków. Pewnie by się to stało, pod warunkiem, że widziałyby, że one wracają w postaci działań miasta. Chyba nawet powstało "Stowarzyszenie Przyjaciół Hutniczej". I co? Odpowiedź do rymu...
              Nie wysyłałbym tam turystów ale pracuje tam wielu gdynian. Oni nie mają praw i nie są przedmiotem starań. Turysta ważniejszy? Bo turysta to dodatkowy pieniądz a mieszkaniec podatki oddaje jak psu michę?
              "Gdynia zanotowała przyzwoite wzrosty"
              Taaa... w wydumanych dziedzinach, istniejących jedynie na solidnej podstawie klasycznej gospodarki. "Wzrosty" procentowo są najwyższe w okolicach zera... Wymienione "przemysły" to tanie dziedziny, tak kuszące dla naszych "podsiębiorców", bo koszt niewielki a zwrot szybki. Najlepiej na niewybrednej rozrywne, vide Sopot czy "Booking Island".
              Problem w tym, że to tanie (bardzo) miejsca pracy, opędzane studentami, których dostarczają pobliskie "uniwersytety".
              Nie jest szanowany ten, kto sam się nie szanuje.

              • 0 0

              • Kryzys w gospodarce światowej - czy będzie kolejny rozdział i początek nowej ery

                Masz racje dawno nie byłem na Hutniczej, ale jednak otworzyli niedawno na początku obok trasy mały park z drugiej strony ma być porządkowana przy okazji modernizacji torów do Wschodnich dzielnic. Nie porównywałbym gdyńskiego modernizmu do całej Polski jeśli już to bardziej do Katowickiego, Tel Awiwu,..
                Wszyscy narzekamy, a pozwól że zapytam >gdzie byleś gdy Cegielska meldowała na stałe mieszkańców Al.Zwycięstwa, teraz ten teren pod barakami byłby kurą znoszącą złote jaja. Widzę negatywne wypowiedzi (pewnie podobnych do Ciebie) w dyskusji odnośnie kolejny raz zapłaty z Park Rady Europy ? Nie można mieć ciastka i go zjeść :)) Takich kwiatków mogę przytaczać bez końca, tylko nic to nie da. Musimy chodzić na zebrania podnosić problemy, żądać i pilnować deklaracji polityków. Bo to jest nasze miejsce na ziemi w innym razie pozostaje nam narzekanie. Ja spotykam się z radnymi, senatorami, posłami i pochwalę się, że nawet nie wyobrażasz sobie ile udało mi się załatwić. Oczywiście musisz znaleźć argumenty, których minister może użyć w sensie logicznym i gospodarczym, bo on często "myśli maszynowo". Nie można być też napastliwym i wiedzieć z kim się rozmawia.
                Terminal w jakimś sensie będzie przewodził gospodarce morskiej, szkoda ze coś ostatnio mało słychać o Porcie Zewnętrznym - pamiętam jak to podnosiłem to PO=wcy mnie wyśmiewali, oby PiS-owcy nie zrobili z niego takiej wydmuszki PiaRu. Turystyka Gdyni jest ścisłe związana z ciekawą lokalizacją i przestrzenią miejską, masowymi imprezami, szeroko rozumiana rekreacją, sportem, teatrem,.... Wpływ światowego kryzysu finansowego i ekonomicznego oraz dziwne decyzje rządu na polską gospodarkę pewnie bardzo pogrążą morską. Gdynia musi wykreować nowe wyzwania we współczesnej turystyce najlepiej do niej pasujące. Bo nowe zjawiska w usługach turystycznych, mających wpływ na rozwój innowacji w marketingu turystycznym. Chodzi także o nowoczesny i odpowiedzialny rozwój zagospodarowywania wysokiej jakości przestrzeni miejskich.

                • 0 0

  • Wiecha w to nie mieszajcie ;) (2)

    • 7 0

    • Wiecha też spod ogona nie wypadła

      więc za co ją wieszać...?!

      • 1 0

    • Bo Wiech

      to był ktoś!

      • 4 0

  • Terminal (9)

    Jako stary gdynianin cieszę się z takich inwestycji.Ale jako mieszkaniec Obłuża wściekam się że decydenci olali nas nie realizując Drogi Czerwonej.Łatwo wyobrazić sobie,co będzie się działo gdy na Janka Wiśniewskiego pojawią się dodatkowo tysiące ciężarówek i samochodów osobowych. Już teraz widać korki powodowane przez ciężarówki, gdy do Gdyni przypłynie duży masowiec ze zbożem,a do tego w przyszłości jeszcze promy !!!!!!.Znając tempo realizacji drogowych inwestycji w naszym mieście będziemy na wiele lat skazani na fatalny dojazd z centrum do ciągle rozbudowywanych dzielnic Gdyni i sąsiednich miejscowości powiatu puckiego (Kosakowo,Dębogórze,Pierwoszyno,Suchy Dwór,itd.)

    • 52 2

    • (1)

      zeby w tym miejscu rozwiazac problem drogowy to trzeba miliardow, gdynia sama nie ma zadnych szans by udzwignac takie zadanie

      • 4 2

      • potrzeba chęci, pomysłów i determinacji...

        tylko po co się szarpać i ryzykować, jeśli można stworzyć "szczęśliwą" i pokazową enklawę "postindustrialną", kosztem innych części miasta.

        • 2 0

    • jakie tysiące ciężarówek? (4)

      prom przeniesie się tylko z jednego miejsca w drugie. Poza tym droga czerwona to inwestycja centralna. Gdynia ma zbyt mały budżet, żeby udźwignąć taką inwestycję. Już remont estakady jest wyzwaniem, a co dopiero budowa nowej obwodnicy. Żale do Warszawy.

      • 5 2

      • Gdańsk jakoś dał radę... (2)

        Słowaka, tunel i Sucharskiego...
        Kwestia rachunku, pryncypiów i priorytetów oraz determinacji.
        A z tym to w magistracie cieniutko, oj, cieniutko.

        "prom przeniesie się tylko z jednego miejsca w drugie"
        Jeśli chodzi o ciężarówki, to ze złego na jeszcze gorsze. Lepiej będzie się miał typowy ruch pasażerski...

        • 6 0

        • (1)

          nie gdańsk dał radę, tylko były to inwestycje na okoliczność EURO2012

          • 1 1

          • Gdańsk dał radę

            ponieważ te przedsięwzięcia zostały zfinansowane z budżetu miasta i dofinansowań UE.
            W odróżnieniu od Południowej, węzłów na obwodnicy czy W-Z, które powstały przy udziale środków centralnych.
            W jaki sposób "dał radę", to zupełnie inna historia.
            Ale pomysł i determinacja była.

            • 3 0

      • Tylko przeniesie się....

        a dojazd na Obwodnicę też się przeniesie?

        • 4 0

    • Tu Nell

      Wystarczy dobra farba i namalują tunel pomiędzy oksywiem a śródmieściem.

      • 1 0

    • Wasze podatki idą na Wiczlino

      teraz zamiast Drogi Czerwonej będą im robić obwodnice Witomina

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane